Mitä sairauksia teillä on, mistä ihmisillä tuntuu olevan väärät käsitykset tai eivät tiedä mitä se sairaus oikeasti on?
Tämmöinen ketju. En laita omaani aloitukseen, ettei ketju ala pyörimään aapeen lyttäämisen ympärillä. Laitan sen sitten kun on tullut muidenkin sairauksia tänne.
Kommentit (1655)
Vierailija kirjoitti:
Sisäilmasairaus, kemikaaliherkkyys, dermografimus (tulee homeesta), masennus, sisäilmapainotteinen astma (tämäkin johtuu homeesta).
Sisäilmasta sairastuneita on yritetty isolla kädellä leimata luulotautisiksi jo vuosia, ellei vuosikymmeniä. Ei haluta myöntää, että rakennuksessa on vikaa, koska sittenhän se pitäisi korjata tai jopa purkaa, ja ehkä vielä maksaa korvauksia sairastuneille. Nuo tahot mieluummin vetoavat ns. huoliteoriaan tai tarttuvat mihin tahansa oljenkorteen, jotta voisivat välttää vastuunsa.
ei oo sairauksia mutta en kertoisi jos ei päälle päin näy kun harvoille ja valituille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole epäillyt keliakia-diagnoosiani, mutta hämmentynyt, kun olen kertonut, että kyse on autoimmuuni-sairaudesta, joka ei koskaan parane. Ja hämmentynyt vielä enemmän, kuultuaan minkälaisia oireita ja sairauksia hoitamaton keliakia aiheuttaa.
Luulin, että tulee vaan ripuli
(puutostiloja, anemiaa, lapsettomuutta, muistihäiriöitä, osteoporoosia, syöpäriski etc)Lapsettomuutta? Keliakia on ja viisi lasta on siitetty ja kuuleman mukaan kuudetta odottaa.
t, mies
Ymmärtääkseni keliakia aiheuttaa lapsettomuutta lähinnä naisille. Ilmeisesti kun ravintoaineet eivät imeydy kunnolla, niin kroppa toteaa, ettei lisääntyminen voi onnistua.
Tämä siis ohikulkevan maallikon näppiksestä, joku asiantunteva voi korjata.
Androgeeninen alopecia - ei varsinaisesti sairaus
Monet luulevat, että "alopecia" on se tietty autoimmuunisairaus, jossa kaikki hiukset ja ihokarvat lähtevät kokonaan tai joltakin alueelta. Mutta oikeasti "alopecia" tarkoittaa vain karvan lähtöä, ja siihen liitetään sitten tarkentava termi, että miksi / miten hiuksia lähtee.
Androgeeninen alopecia on ihan vaan perinnöllinen hiustenlähtö. Käytän tekotukkaa, mutta en ole kalju, vaan hiukseni näyttävät siltä kuin niitä olisi nypitty yksi kerrallaan sieltä sun täältä, ja päänahkaa kuultaa läpi. En myöskään näytä samalta kuin miehet, joilla on tämä sama. Naisillakin lähtee eniten päälaelta, mutta siitä ei tule sellainen Spede-malli.
Androgeeniseen alopeciaan ei voi vaikuttaa ruokavaliolla eikä elämäntavoilla. Biohiuksistani ei voi päätellä terveyttäni.
Erityisherkkyys. Se mielletään vähän prinsessa-syndroomaksi, tai vaihtoehtoisesti mm. autistien ominaisuudeksi. Itselläni se ei ole kumpaakaan, vaan liittyy aivoissani oleviin säätelyongelmiin, ja näkyy yliherkistymisenä fyysisestikin vähän kaikelle.
Esimerkkejä:
Olin syönyt elämäni aikana kahdesti saman antibioottikuurin, kolmas kerta teki allergisen reaktion joka vei päivystykseen.
"Hyvin siedetty" lääke nostatti kuumeen, virtsarakontulehdus sai itkemään kivusta- tulehdusarvojen ollessa kuitenkin juuri ja juuri normaalin yli. Hoitaja oli epäuskoinen...
Viime viikolla herkistyin vitamiinille, jota ehdin syömään huikeat kaksi viikkoa (reaktiona rajua kutinaa, punoitusta, kuumotusta ym.). Oireet loppuivat kun en enää syönyt tuotetta (apteekista ostettu muuten).
Tatuointini(ainoa sellainen) rupesi kutisemaan 5+ vuotta sen ottamisen jälkeen, kehoni päätti ettei pidäkään siitä. Lävistykseni eivät koskaan parantuneet kunnolla, pois oli otettava. Minulle sopii tasan yksi kasvorasva, muille herkistyn parissa päivässä.
Tunnepuolen jutuista en edes aloita. Vihaan tätä ominaisuuttani niin paljon, että luokittelen sen sairaudeksi. En ymmärrä miten kukaan voi kokea tätä muka voimavaraksi!
Vierailija kirjoitti:
Ykköstyypin diabetes, ja valitettavasti se on aiheuttanut vaurioita hermoihin. Olen ihan normaalin näköinen, mutta joskus jalkoihin vaan sattuu niin paljon, että on pakko istua alas. Enkä pyöräile, koska pienenkin lenkin jälkeen seuraava yö menee kivuissa.
Mulla on y.t.d.b. myös mutta ei mitään tuollaisia ehkä siksi, että olen lapsi
Ja huomaan että tässä oli hyvä oikeinkirjoittaja, jonka tekstiä lainasin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Värisokeus, puna-viher värisokeus.
No minkä värinen tämä paita on? Onko se keltainen vai sininen?
Miten sinä olet saanut ajokortin?
Miten sinä uskallat ajaa autoa?
Miten pärjäät liikennevaloissa.
Uskomatonta miten ihmiset kuvittelevat että olet oikeasti sokea jos et vain näe paria väriä oikein. Tietenkin näet esim liikennevalossa mikä väri palaa, ylhäällä vai alhaalla, ei siihen värejä tarvita.
Koulussakin opettaja sanoi, että puna-vihervärisokea näkee punaisen ja vihreän harmaana. Kokemusasiantuntijaa ei kuunneltu. Tämän *vammani* vuoksi olen saanut paljon tyhmiä kommentteja, vaikka olisi rautalangasta väännetty periytyminen. Miten sinulla voi olla, kun isällä ja äidilläkään ei ole, enoilla tosin on? Miten sinulla voi olla, kun eihän sulla ole silmälasejakaan? Serkunpoika oppi jo värit kolmevuotiaana, miten sinä et osaa vieläkään? Sitten, kun siskonpojalla ilmeni sama juttu, niin suureen ääneen ihmeteltiin, että mistähän se sen on saanu?
Täällä on varmaan jo sata samaa tai samansuuntaista vastausta. Mulla ei ole keliaakia diagnoosia, mutta tulen todella sairaaksi gluteeniviljojen syömisestä. En edes viitsi lukea tässä välissä olevia sivuja, kun varmasti sielläkin haukutaan aivan lyttyyn joku ihminen viljojen syömisestä tai syömättömyydestä. Se nyt vaan kuuluu kaikille, syötkö viljoja vai et - tai ainakin yleisessä vessassa jaksatte tuijottaa kun tulen kopista ulos. Joo, kuuluu ääntä, tulee hajua, mutta tulee myös niin kovat kivut, että en pysty nukkumaan ja jatkuva vatsatauti on ihan järjetön sosiaalinen haitta.
Toinen asia, mikä minulla on, että lapsiani imettäessä minulta tuli todella vähän maitoa. Vauvat pysyivät pienikokoisina ja toinen muuttui todella keltaiseksikin. Molemmat joutuivat neuvolan määräyksestä lisämaidoille. Tästäkin olen saanut kuulla, kuinka se on asenneongelma, en pidä lapsiani riittävästi sylissä ja kyllä äiti pystyy imettämään jos vaan haluaa, ei eläinmaailmassakaan ole emoja joilla ei olisi maitoa. Noh, jos nyt ihan hiukan asiaan tutustuu, niin kyllähän näitä esimerkkejä on. Lisäksi on ihan listoja imetysfanaatikoille seikoista, jotka voivat aiheuttaa hankaluuksia imetykseen. Minulla on ollut tubulaariset rinnat ja ne on jo murrosiässä kelakorvatusti korjattu. Maitoa tulee, mutta vähemmän. Mutta ei mulla pitäis olla mitään velvollisuutta kertoa kaikille vastaantulijoille terveyshistoraani tai miksi lapseni saa lisämaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Androgeeninen alopecia - ei varsinaisesti sairaus
Monet luulevat, että "alopecia" on se tietty autoimmuunisairaus, jossa kaikki hiukset ja ihokarvat lähtevät kokonaan tai joltakin alueelta. Mutta oikeasti "alopecia" tarkoittaa vain karvan lähtöä, ja siihen liitetään sitten tarkentava termi, että miksi / miten hiuksia lähtee.
Androgeeninen alopecia on ihan vaan perinnöllinen hiustenlähtö. Käytän tekotukkaa, mutta en ole kalju, vaan hiukseni näyttävät siltä kuin niitä olisi nypitty yksi kerrallaan sieltä sun täältä, ja päänahkaa kuultaa läpi. En myöskään näytä samalta kuin miehet, joilla on tämä sama. Naisillakin lähtee eniten päälaelta, mutta siitä ei tule sellainen Spede-malli.
Androgeeniseen alopeciaan ei voi vaikuttaa ruokavaliolla eikä elämäntavoilla. Biohiuksistani ei voi päätellä terveyttäni.
-Jätkällä on pälvikalju
- Ei ole kun normaali miestyyppien kaljuus
- Mitä niillä muka on eroa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta miten ihmiset kuvittelevat että olet oikeasti sokea jos et vain näe paria väriä oikein. Tietenkin näet esim liikennevalossa mikä väri palaa, ylhäällä vai alhaalla, ei siihen värejä tarvita.
Koulussakin opettaja sanoi, että puna-vihervärisokea näkee punaisen ja vihreän harmaana. Kokemusasiantuntijaa ei kuunneltu. Tämän *vammani* vuoksi olen saanut paljon tyhmiä kommentteja, vaikka olisi rautalangasta väännetty periytyminen. Miten sinulla voi olla, kun isällä ja äidilläkään ei ole, enoilla
- Mikä väri tuo on?
- Punainen
-Et sinä mikään värisokea ole
Hienoa, että sain kuulla raksamieheltä diagnoosin
Vierailija kirjoitti:
ADHD
Diagnoosin omavaana henkilönä voisin sanoa kaikille teille joilla on ADHD ja myös heille joilla on mielipide asiasta, että löysyydellä ja epäonnistumisella elämässä ei ole mitään tekemistä ADHD:n kanssa.Lopettakaa sen käyttäminen savuverhona omille epäonnistumisillenne ja tai lastenne epäonnistumiselle elämässä.
Se jaksamisen määrä minkä ADHD antaa ihmiselle on käsittämätön. Omalla kohdallani ADHD ei ole ollut mitään muuta kuin suunnaton voimavara.
Ihmiset tuntuvat ajattelevan, että ADHD on automaatio epäonnistumiseen. (" Lapsellani on ADHD = nyt hänestä tulee säälittävä sosiaalipummi ") Tämä höpöpuhe ei voisi olla kauempana totuudesta. Olen kyllästynyt siihen oletukseen että tämä johtaisi automaattisesti elämän epäonnistumiseen.
Eniten kuitenkin kismittää se, kun joku toinen ihminen jolla on ADHD käyttää diagnoosiaan tekosyynä mitä erinäisimmille ongelmilleen koska ei vaan kiinnost
Hämmästyttävää typeryyttä kuvitella että koska adhd ei aiheuta sinulle ongelmia niin ei se voi aiheuttaa niitä kenellekään muullekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne "pari väriä" vaan ovat elämisen kannalta aika tärkeät. Uskomatonta, että tuollainen geenivirhe on voinut populaatiossa säilyä?
Ja tietysti asiantuntijat kuvittelevat tietävänsä millainen värisokeus on?
Isot väripinnat näe
Nuokin ammatit, lentäjät ja laivapäällystö jne. ovat sellaisia, joihin pääsee muutenkin vain murto-osa normaalisti näkevistäkään. Toinen on sitten, kun jotkut *amisjonnet* uhoavat, ettei armeijan erikoisjoukkoihin, esim. taistelusukeltajaksi pääse, jos on minkäänlaista näkövikaa. Näillä tyypeillä ei ole toivoakaan sellaisesta muista syistä, saavat olla tyytyväisiä, jos kelpaavat koko armeijaan.
ADD. Moni luulee että me olemme kovaäänisiä häiriköitä jotka tyyliin roikkuu kattolampuissa.
Todellisuudessa olemme ulkoisesti hyvin rauhallisia,mutta pään sisäll on reivit ja hurrikaani emmekä pysty keskittymään. Saattaa näyttää että kuuntelen mutta jälkeenpäin en osaa sanoa mistä puhuttiin.
Perusterveiden on vaikea ymmärtää sairauksia, jotka eivät näy ulospäin.
Itselläni on laaja-alaisia allergioita ja yliherkkyyksiä. Ne ovat vähitellen laajentuneet ja pahentuneet.
=> Ei, en ole kasvanut steriilissä ympäristössä, enkä saasteiden keskellä, vaan maaseudulla missä me lapset olimme ulkona aamusta iltaan 1970 - luvulla. Koluttiin navetat, paijattiin vasikoita, oli koiria ja kissoja, hypittiin heinäladossa, ja oltiin heinätöissäkin.
=> ei johdu myöskään ylipainosta, olen ollut allerginen lepän ja koivun siitepölyille vauvaiästä alkaen.
=> Ei, sidätys ei sovellu minulle koska omaan niin monenlaisia allergioita. Ja luuletteko että pätkätyöläisellä / työttömällä on varaa maksaa sidätyshoidosta 1800 € per allergia kolmen vuoden aikana!?
Minulla on myös allergiaperäinen, keskivaikea keuhkoastma. Minulle korona-ajan yleiset varotoimet ovat arkipäivää, varsinkin silloin kun flunssa-ja influenssa-aallot jylläävät
=> ei auta valehdella eikä teeskennellä työnantajillekaan muuta. En voi tehdä töitä pölyisissä, kylmissä /kuumissa, käryissä, voimakkaantuoksuisissa työympäristöissä
=> saan ihottumaa useista kemikaaleista, etenkin hajustetuista. (No, onneksi se NÄKYY ettei voida syyttää teeskentelystä, liioittelusta, huomion kerjäämisestä, laiskuudesta, jne.)
Iskiasvaivani ovat sitä luokkaa etten voi istua, seisoa, enkä kävellä pitkiä aikoja kerrallaan. Jo puoli tuntia on pitkä aika!
=> Ei ole ylipaino tai laiskuus tähänkään syynä - sain ensimmäisen iskiaskohtaukseni ollessani 11 - vuotias ja 45 - kiloinen.
=> Ei auta vaikka hoitoaloilla olisi kuinka paljon töitä tarjolla, se ala ei sovellu minulle. Kokeiltu on. Oli vähällä etten joutunut leikkauspöydälle kauheiden selkäkipujen ja molempien jalkojen tunnottomuuden takia!
- Sain ADHD - diagnoosin liki 50 - vuotiaana
=> Tutkimukset, testit, ja haastattelut kestivät hieman yli toista vuotta psykologin, neuropsykologin, ja psykiatrin toimesta. Niitä ei kukaan "keittiöpsykologi" pysty vähättelemällä, kyseenalaistamalla, ja ivaamisellaan poistamaan
Kyllä kuulkaa paljon mieluummin olisin terve!
Vierailija kirjoitti:
Perusterveiden on vaikea ymmärtää sairauksia, jotka eivät näy ulospäin.
Itselläni on laaja-alaisia allergioita ja yliherkkyyksiä. Ne ovat vähitellen laajentuneet ja pahentuneet.
=> Ei, en ole kasvanut steriilissä ympäristössä, enkä saasteiden keskellä, vaan maaseudulla missä me lapset olimme ulkona aamusta iltaan 1970 - luvulla. Koluttiin navetat, paijattiin vasikoita, oli koiria ja kissoja, hypittiin heinäladossa, ja oltiin heinätöissäkin.
=> ei johdu myöskään ylipainosta, olen ollut allerginen lepän ja koivun siitepölyille vauvaiästä alkaen.
=> Ei, sidätys ei sovellu minulle koska omaan niin monenlaisia allergioita. Ja luuletteko että pätkätyöläisellä / työttömällä on varaa maksaa sidätyshoidosta 1800 € per allergia kolmen vuoden aikana!?
Minulla on myös allergiaperäinen, keskivaikea keuhkoastma. Minulle korona-ajan yleiset varotoimet ovat arkipäivää, varsinkin silloin ku
Huhhuh. Miten jaksat elää päivääkään. Ei käy kateeksi, itselläni ei ole minkään valtakunnan vaivaa ja siltikin tuntuu että ei jaksa elää.
Vierailija kirjoitti:
Olen allerginen kasvisproteiinille, siis tappavan allerginen. Vegaani haaste vei viikoksi teholle ja tippaan. Hauskaa kun pitäisi siirtyä vegaaniseen ruokavalioon jotta maailma ei ylikuormitu, näin jopa sairaalassa missä osastolla hoitajat yritti väkisin tuputtaa soijaa vaikka ylilääkäri kielsi sen.
En tiedä, miten totta tämä lainaamani viesti on, mutta mulla on oikeasti melkein tällainen tilanne sillä erotuksella etten ole tappavan allerginen ainakaan pieninä määrinä syödessä. Mulla on hyvin paha allergia kaikelle siitepölylle, niin paha, että olen saanut vuosien siedätyshoidot ilmaiseksi ja senkin jälkeen vielä on keväisin viikkoja, että jos menen ulos viideksi minuutiksikaan niin naama vuotaa kaksi tuntia jälkeenpäin. Siitepölyn ristiallergiana olen allerginen kaikille raaoille kasviksille, juureksille, pavuille, siemenille, hedelmille ja vihanneksille. Paljas salaatti on suunnilleen ainoa, josta en ole koskaan saanut mitään oireita. Myös muutama mauste aiheuttaa allergiaa raakana, esimerkiksi rakastan raakaa pullataikinaa mutta olen allerginen kardemummalle, joten sen syömisestä tulee aina ikävä olo. Pähkinälle ja mantelille olen alleginen myös kypsänä. Siitepölykauden ollessa käydessä reagoin kypsiinkin kasviksiin, esim peruna saattaa kypsänäkin aiheuttaa keväisin oireet. En ole koskaan saanut anafylaktista reaktiota mistään, mutta suu ja kurkku mulla kyllä kutisee ja turpoaa n. puoleksi tunniksi ja astman tyyppisiä hengitysvaikeuksia tulee eli mukavalta ei tunnu, minkä vuoksi varsinkin keväisin elän pasta-lihapainotteisella ruoalla, kun allergialääke ei silloin torppaa noita reaktioita juuri lainkaan. Kuka sitä nyt haluaisi että ruuasta tulee jälkeenpäin paha olo.
Koska kyseessä ei ole hengenvaarallinen allergia, en yleensä ilmoita siitä juhlien ja tapahtumien yhteydessä, koska en halua aiheuttaa juhlien järjestäjälle tuskailua siitä, mitä mä "pystyisin" ilman oireita syömään vaikka salaattipöydästä. Heti jos salaatissa on vaikka porkkanaraastetta, kurkkua, avokadoa, tomaattia, granaattiomenan siemeniä tai pinjansiemenia, olen jo allerginen jollekin ainesosalle. Yleensä jos ollaan siitepölykauden ulkopuolella niin tankkaan vaan antihistamiinia naamaan ennakolta ja syön sitä, mikä allergisoi vähiten.
Minulla on kaikesta huolimatta positiivinen elämänasenne, ja hengellinen vakaumus. Odotan kovasti paratiisia - ja täydellistä terveyttä. Se auttaa jaksamaan, ja luottamaan tulevaisuuden parempiin olosuhteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen allerginen kasvisproteiinille, siis tappavan allerginen. Vegaani haaste vei viikoksi teholle ja tippaan. Hauskaa kun pitäisi siirtyä vegaaniseen ruokavalioon jotta maailma ei ylikuormitu, näin jopa sairaalassa missä osastolla hoitajat yritti väkisin tuputtaa soijaa vaikka ylilääkäri kielsi sen.
En tiedä, miten totta tämä lainaamani viesti on, mutta mulla on oikeasti melkein tällainen tilanne sillä erotuksella etten ole tappavan allerginen ainakaan pieninä määrinä syödessä. Mulla on hyvin paha allergia kaikelle siitepölylle, niin paha, että olen saanut vuosien siedätyshoidot ilmaiseksi ja senkin jälkeen vielä on keväisin viikkoja, että jos menen ulos viideksi minuutiksikaan niin naama vuotaa kaksi tuntia jälkeenpäin. Siitepölyn ristiallergiana olen allerginen kaikille raaoille kasviksille, juureksille, pavuille, siemenille, hedelmille ja vihanneksille. Paljas salaatti on suu
Haa! Minulla on tämä sama 😃 Sen lisäksi astma! Olen ajoittain epäillyt olevani alien kun juuri mikään maan ravinto ei sovellu!
Sjögrenin syndrooma. Eipä lääkärit ole ohjanneet, neuvoneet mitään. Itse pitää pyytää verikokeita, joita pitäisi ottaa 1 vuoteen. Silmissä ikävin oire ja väsymystä ei kukaan ymmärrä. Sen seurauksena kr vajaatoiminta.