Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sairauksia teillä on, mistä ihmisillä tuntuu olevan väärät käsitykset tai eivät tiedä mitä se sairaus oikeasti on?

Vierailija
30.07.2019 |

Tämmöinen ketju. En laita omaani aloitukseen, ettei ketju ala pyörimään aapeen lyttäämisen ympärillä. Laitan sen sitten kun on tullut muidenkin sairauksia tänne.

Kommentit (1655)

Vierailija
141/1655 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homeallergia. Olen siis allerginen niille homesienten itiöille mitä on ilmassa varsinkin loppukesästä ja syksyisin ja jotka siitepölytiedotteissakin mainitaan ("Cladosporium- ja Alternaria-homesienten itiömäärät ilmassa vaihtelevat kohtalaisista...") Kun niitä on runsaasti ilmassa, silmiäni kutittaa jatkuvasti ja aivastelen. Allergistesteissäkin se on todettu jo vuosia sitten ja useita kertoja. Mutta jos mainitsen homeallergian, monet kuvittelevat minun kärsivän jostain "sisäilmasairauksista" tai jopa luulosairaudesta, "ai oletko sä herkkä huomaamaan niitä sisäilmaongelmia"... Juu ei, en ole mikään homekoira, vaan tämä on kausiallergia ihan samalla tavalla kuin siitepölyallergiat. Joinain vuosina kausi vain voi olla hemmetin pitkä tai toistuva, Norkko-sivuston tiedotus ei edes kata ihan koko kautta.

Vierailija
142/1655 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko keliakia muka sairaus? Vai onko kyse siitä ettei vaan maistu samat sapuskat kuin muille, luulenpa näin.

Googletapa KELIAKIA niin valaistut. Kyseessä on AUTOIMMUUNISAIRAUS jossa solut hyökkää kudosta vastaan. Helppo vähätellä kun ei itsellä ole.

Ja jos on esim. Diabetes tai joku muu autoimmuunisairaus, on isompi riski sairastua muihinkin autoimmuunisairauksiin, sen takia esim. Diabeetikoilla on usein myös keliakia.

Olen sivulla 7 kirjoittanut diabeteksesta. Minulla ei ole keliakiaa mutta riski on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/1655 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoajatuspainotteinen pakko-oireinen häiriö, ocd. Ei sitä oikein oteta vakavissaan, vaan aletaan heti selittää omista tavoista kuten oven tarkistamisesta kahdesti ennen nukkumaan menoa. Mä olin teininä itsemurhan partaalla, että kiva oli kiva kuunnella näitä.

Vierailija
144/1655 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reuma. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja naapurit varmaan pitävät sossupummina, kun lasten lähdettyä kouluun ja miehen töihin menen juomaan kahvia parvekkeelle.  Reuma ei näy ulospäin, sormeni eivät ole turvonneet rujot käppyrät. Näytän terveeltä 40 v naiselta.  Mutta:

- Sormet ovat niin jäykät ja kipeät, etten saa  edes maitopurkkeja auki

- Aamulla polveni ovat niin jäykät, ja kelistä riippuen särkevät, että kävelen aamukahvin keittoon kuin muumio. En myöskään voi mennä kyykkyyn tai polvilleni

- Suuni ei aukea normaalisti, siis ei niin auki kuin pitäisi. Leukanivelissä on särkyjä  ja hampaat murenevat suuhun

- Olen jatkuvasti hyvin väsynyt

Tuo sorminivelten kipu saattaa olla oikeasti ihan painajaismaista. Mulla alkoi SLE sormista ja muistan itkeneeni lääkärille, että joudutaanko ne lopulta amputoimaan. Pukeutuminen oli yhtä tuskaa, enkä pystynyt kovan säryn vuoksi kirjoittamaan tai pesemään itse hampaitani. Oli mahtavaa saada siihen lääkitys, joka poisti oireet miltei kokonaan. Itse asiassa se on ollut yksi mun elämän parhaimmista päivistä:)

Hienoa, että olet saanut apua! Olen kovin tietämätön näistä asioista ja kysyisinkin tietävämmiltä, onko kyseessä ollenkaan samantyyppinen kipu (tai sairaus) kuin nivelrikossa on? Äitini kärsii pahasta nivelrikosta sormissa ja pelkästään kivun lievitys olisi hieno asia, vaikkei purtiloita pystyisikään avaamaan.

Vierailija
145/1655 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akne. Olen kohta 30v mutta akne vaan pysyy. Parin vuoden välein syön Roaccutan-kuurin ja antibioottia siihen väliin. Ärsyttää kun ihmiset kertovat että akneen on olemassa nykyään hyvät lääkkeet, niin on, mutta minulla ne eivät ole poistaneet ongelmaani pysyvästi mitä se suurimmalla osalle kerrasta tekee.

Ja se kuinka kivulias akne ja mätäpaiseet ovat. Minulla on myös arpia, ja ihmiset kehottavat vain olemaan koskematta tulehtuneisiin paukamiin, enhän minä niihin koske, mutta esimerkiksi nukkuessa naama hankautuu tyynyyn tai hartiat hankautuu repun kantohihnoihin ym.

Vierailija
146/1655 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Migreeni. Yleensä ihmiset luulevat, että se tarkoittaa vain hirvittävän kovaa päänsärkyä. Tähän olen "syyllistynyt" itsekin. Esim. kun aloin nähdä valonvälähdyksiä, en tiennyt niiden liittyvän migreeniin, ja huimausta pelästyin ensin hirveästi, kun en tiennyt mistä se johtui.

Yksi työkaveriin lähti kesken päivää töistä pahan migreenin vuoksi, mutta illalla oli migreeni mennytkin ohi.

Joo, no, migreeni voi olla juuri tuollainen että aiheuttaa sietämätöntä kipua, pahoja auroja, oksentelua, osittaista halvaantumista, pyörtyilyä, valo- ja ääniarkuutta yms. siksi aikaa kun kohtaus kestää. Luonnollisesti oireet katoavat, kun kohtaus menee ohi, ei migreeni ole mikään flunssa, jota täytyy aina potea päiväkausia. Mutta töissä ei kohtauksen aikana välttämättä pysty olemaan, riippuu vähän oireista.

Toisaalta on syytä muistaa, että migreenin oireet ja kesto ovat yksilöllisiä. Oma migreenini menee yleensä ohi 1-2 tunnin kuluttua lääkkeen otosta, mutta kaikki eivät ole näin onnekkaita. Joillekin ei toimi oikein mikään lääke, jolloin migreeni voi kestää tunneista jopa useisiin päiviin.

Estolääkkeitä toki on, mutta minulle niistä ei ole toiminut mikään. Lisäksi osa niistä aiheuttaa aika ikäviä sivuvaikutuksia.

Vierailija
147/1655 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko keliakia muka sairaus? Vai onko kyse siitä ettei vaan maistu samat sapuskat kuin muille, luulenpa näin.

Käyttäisit edes googlea. Onko tyhmyys sairaus, no ei mutta sitä on palstalla aivan liikaa.

Vierailija
148/1655 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reuma. Ei uskota että alle 30 vuotiaalla voi olla ja ihmetellään mikseivät sormeni ole vääntäneet ihme asentoihin ja liikun ihan normaalisti enkä kävelykepillä.

Vierailija
149/1655 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykopatia. Oletetaan että psykopaatti on sarjamurhaaja, rikollinen, väkivaltainen ym. enkä ole mitään niistä.

Asiasta mitään tietämättömät lähinnä luulee niin. Yleensä psykopaatti on se empaattinen hurmuri ja kaikkien kaveri, mitä nyt raivaa tiensä missä vain ja on aina kasan päällimmäisenä kun aletaan laskea selviytyjiä.

Olet väärässä. Kuvaamasi ei ole psykopaatti vaan narsisti.

Vierailija
150/1655 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Migreeni. Yleensä ihmiset luulevat, että se tarkoittaa vain hirvittävän kovaa päänsärkyä. Tähän olen "syyllistynyt" itsekin. Esim. kun aloin nähdä valonvälähdyksiä, en tiennyt niiden liittyvän migreeniin, ja huimausta pelästyin ensin hirveästi, kun en tiennyt mistä se johtui.

Yksi työkaveriin lähti kesken päivää töistä pahan migreenin vuoksi, mutta illalla oli migreeni mennytkin ohi.

Joo, no, migreeni voi olla juuri tuollainen että aiheuttaa sietämätöntä kipua, pahoja auroja, oksentelua, osittaista halvaantumista, pyörtyilyä, valo- ja ääniarkuutta yms. siksi aikaa kun kohtaus kestää. Luonnollisesti oireet katoavat, kun kohtaus menee ohi, ei migreeni ole mikään flunssa, jota täytyy aina potea päiväkausia. Mutta töissä ei kohtauksen aikana välttämättä pysty olemaan, riippuu vähän oireista.

Toisaalta on syytä muistaa, että migreenin oireet ja kesto ovat yksilöllisiä. Oma migreenini menee yleensä ohi 1-2 tunnin kuluttua lääkkeen otosta, mutta kaikki eivät ole näin onnekkaita. Joillekin ei toimi oikein mikään lääke, jolloin migreeni voi kestää tunneista jopa useisiin päiviin.

Estolääkkeitä toki on, mutta minulle niistä ei ole toiminut mikään. Lisäksi osa niistä aiheuttaa aika ikäviä sivuvaikutuksia.

Minulla migreeni kohtaukset kestävät keskimäärin sen 8 tuntia oksenteluineen. Ovat onneksi harvinaisia, mutta joo illalla se on voinut mennä ohi, tosin en ole silloinkaan kovin pirteä koska kova oksentelu kyllä vie mehut.

Vierailija
151/1655 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhasen toimintahäiriö. Vaikeaa päästä mihinkään tutkimukseen kun Auomen julkinen terveydenhuolto ei tunnusta sen enempää liika- kuin sen alitoimtaakaan vaan ongelmat luokitellaan "psyykkisiksi" oltaisiin hoitamassa alta pois masennuslääkkeillä. Lääkkeet olisi kuitenkin turhia sillä yhd´delläkään kontrollikäynillä ja tarkkailussa minulla ei ole todettu masennusta eikä siis tarvettaa masennuslääkkeille. Aion silti hakea niin kauan kilpirauhas tutkimuksiin kunnes ne hyväksytään Suomessa virallisiksi sairauksiksi.

Esim. Helsingissä Synlab-labraan voit mennä ilman lähetettä mittauttamaan kaikki mahdolliset kilpirauhaskokeet, ei maksa paljoa. Jos kilpirauhasessasi on vikaa, se kyllä näkyy näistä kokeista.

Vierailija
152/1655 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epilepsia:

Ihmisillä on usein hurjia kuvitelmia. Uskaltaako minun kanssani edes olla, jos saan kauhean kohtauksen.

Oikeasti olen elämäni aikana saanut kaksi pientä epilepsiakohtausta. Lapseni eivät edes huomanneet mitään. Lääkityksen aloittamisen jälkeen en ole saanut yhtään kohtausta ( =yli kymmeneen vuoteen). Elän ihan normaalia elämää.

Vierailija
153/1655 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoreksia. Minun BMI on 24. Sairaus ei katso painoa, se huutaa päässä.

Vierailija
154/1655 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nivelpsori

Kynteni ovat hirveän näköiset, koppuraiset ja keltaiset, luullaan usein kynsisieneksi. Häpeän niitä. Solunsalpaajalääkitys aiheuttaa minulle kahden päivän kovan päänsäryn joka viikko. Olkapää- ja sorminivelet on niin kipeitä, että en saa kammattua hiuksiani, mieheni tekee minulle poninhännän, suloista.

Psoriläiskät kutiavat päänahassa ja käsissä, niin että yöllä on pidettävä sormikkaita, etten raavi niitä verille.

Kun en valita, luullaan että muuten vaan olen laiska ja muka väsynyt. Ja kaikilla on päänsärkyä, edes lääkäri ei välittänyt siitä sivuoireesta.

Vierailija
155/1655 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Homeallergia. Olen siis allerginen niille homesienten itiöille mitä on ilmassa varsinkin loppukesästä ja syksyisin ja jotka siitepölytiedotteissakin mainitaan ("Cladosporium- ja Alternaria-homesienten itiömäärät ilmassa vaihtelevat kohtalaisista...") Kun niitä on runsaasti ilmassa, silmiäni kutittaa jatkuvasti ja aivastelen. Allergistesteissäkin se on todettu jo vuosia sitten ja useita kertoja. Mutta jos mainitsen homeallergian, monet kuvittelevat minun kärsivän jostain "sisäilmasairauksista" tai jopa luulosairaudesta, "ai oletko sä herkkä huomaamaan niitä sisäilmaongelmia"... Juu ei, en ole mikään homekoira, vaan tämä on kausiallergia ihan samalla tavalla kuin siitepölyallergiat. Joinain vuosina kausi vain voi olla hemmetin pitkä tai toistuva, Norkko-sivuston tiedotus ei edes kata ihan koko kautta.

Tyttärelläni todettin tämä kun tutkittiin kaikki mahdolliset allergiat, tyrmistyin ja sanoin ettei meillä ole hometta jolloin lääkäri selvensi että luonnonhomeelle. En ollut koskaan kuullutkaan luonnonhome-allergiasta ! Selvisipä syy mystiselle oireilulle tarhan metsäretkillä.

Vierailija
156/1655 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mausteallergia

Voin syödä vain suolaa, sokeria, vähän paprikajauhetta, en muita mausteita. Suuni turpoaa, nielu voi mennä jopa umpeen. Minua pidetään nirsona ja outona, kun en syö ulkona ja harrasta ruuanlaittoa. Juuri mitkään valmisruuat eivät sovi. "Lähdetään nepalilaiseen, tuonko tullessani kiinalaista, otetaanko mäkkäristä" -kaikesta tästä on pakko kieltäytyä.

Vierailija
157/1655 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mausteallergia

Voin syödä vain suolaa, sokeria, vähän paprikajauhetta, en muita mausteita. Suuni turpoaa, nielu voi mennä jopa umpeen. Minua pidetään nirsona ja outona, kun en syö ulkona ja harrasta ruuanlaittoa. Juuri mitkään valmisruuat eivät sovi. "Lähdetään nepalilaiseen, tuonko tullessani kiinalaista, otetaanko mäkkäristä" -kaikesta tästä on pakko kieltäytyä.

Miten siis olet allerginen sadoille eri kasveille ympäri maailmaa, joilla ei ole muuta yhteyttä kuin se että niitä käytetään ruoan maustamiseen?

Vierailija
158/1655 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole epäillyt keliakia-diagnoosiani, mutta hämmentynyt, kun olen kertonut, että kyse on autoimmuuni-sairaudesta, joka ei koskaan parane. Ja hämmentynyt vielä enemmän, kuultuaan minkälaisia oireita ja sairauksia hoitamaton keliakia aiheuttaa.

”Luulin, että tulee vaan ripuli”

(puutostiloja, anemiaa, lapsettomuutta, muistihäiriöitä, osteoporoosia, syöpäriski etc)

Itse epäilin samaa, mutta sairauteni taitaa olla histamiini-intoleranssi. Suomessa naureskeltiin kun kysin päästä testiin. Muualla on tunnustettu allergiasairaudeksi joka mm tekee suolesta liian läpäisevän joten ensin epäilin laktoosia sitten kaliakiaa. Hit saattaa olla myös taustalla äkkikuolemissa, mutta on ilmeisen vaikea todeta.

Vierailija
159/1655 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matala verenpaine. Se nähdään pelkkänä hyvänä asiana. Minä taas syön salmiakkia, lakritsia, sipsejä yms suolaista, jottei väsyttäisi koko ajan (aktiivisena ollessa ei ole tätä ongelmaa), huimaisi tai varpaita palelisi.

Vierailija
160/1655 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matala verenpaine. Se nähdään pelkkänä hyvänä asiana. Minä taas syön salmiakkia, lakritsia, sipsejä yms suolaista, jottei väsyttäisi koko ajan (aktiivisena ollessa ei ole tätä ongelmaa), huimaisi tai varpaita palelisi.

Mulla on sama! Mainitsemiesi oireiden lisäksi pyörryn tosi helposti, etenkin jos joudun seisomaan paikallani pitkään tai on kuuma. Tutkittu on neurologilla ja kardiologilla, syyksi ei löydy kun tuo matala verenpaine, jolla on taipumusta myös romahtaa äkisti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme