Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sairauksia teillä on, mistä ihmisillä tuntuu olevan väärät käsitykset tai eivät tiedä mitä se sairaus oikeasti on?

Vierailija
30.07.2019 |

Tämmöinen ketju. En laita omaani aloitukseen, ettei ketju ala pyörimään aapeen lyttäämisen ympärillä. Laitan sen sitten kun on tullut muidenkin sairauksia tänne.

Kommentit (1655)

Vierailija
1081/1655 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohutsäieneuropatia. Hermokivut älyttömät. Edes vaimo ei tajua miten rassaavaa on kun kokoajan koskee. Ei meinaa enää kestää

Täällä kohtalotoveri.

Vierailija
1082/1655 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Paranoidinen Skitsofrenia

Itsellä ei esim oireile mitenkään ja olen huomattan normaalin oloinen kaikella tavalla, mutta silti ihmiset tuomitsevat ja eivät alkaisi seurustelemaan kanssani ko. syistä. Niin se median aivopesu on saanut ihmiset puolelleen ja ihmisten stigmatisointi mt-ongelmilla tuottaa tulosta, tehden ihmisestä epähaluttavan. Ehkä se on kaiken tämän mt-puolen tarkoituskin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1083/1655 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös täällä migreeni. Jos en ota joka päivä estolääkettä tai kohtauksen alkaessa heti ihan kunnon reseptilääkettä ja vetäydy pimeään huoneeseen makaamaan, niin koko toinen puoli kehosta puutuu, en näe toista puolta näkökentästäni ja lopulta oksennan. Ilman lääkettä täysi toimintakyvyttömyys ja raastava päänsärke kestää itselläni noin 3 tuntia. Olen sinänsä onnekas, tiedän että joillakin kestää päiviä...

Että ei hoidu ihan buranalla ja niskavenyttelyllä tämä, ei.

Tää ja se että en voinut käyttää maskia koska aiheutti kohtauksen oli ihan hirveän vaikeaa ymmärtää joillekkin, että miten pieni päänsärky on muka pahempi kun vakava sairaus aka covid

Vierailija
1084/1655 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ei esim oireile mitenkään ja olen huomattan normaalin oloinen kaikella tavalla, mutta silti ihmiset tuomitsevat ja eivät alkaisi seurustelemaan kanssani ko. syistä. Niin se median aivopesu on saanut ihmiset puolelleen ja ihmisten stigmatisointi mt-ongelmilla tuottaa tulosta, tehden ihmisestä epähaluttavan. Ehkä se on kaiken tämän mt-puolen tarkoituskin...

Se on ilmeisesti joskus kuitenkin oireillut näkyvästi, kun on diagnoosi? Lääkitykselläkö kurissa?

Vierailija
1085/1655 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astma, välillä on vaikeampia päiviä, jolloin tietää jo heti herätessä että tänään saa haukkoa henkeä oikein kunnolla. Säännöllinen lääkitys on tottakai. Muutaman kerran meinannut henki mennä, sillä työkaveri halusi hassutella ja piilotti inhalaattorin kesken astmakohtauksen.

Vierailija
1086/1655 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhasen liikatoiminta (Basedow) ja sen mukana tulleet rytmihäiriöt. Eivät näy päälle päin ja siksi jotkut tuntuvat kuvittelevan, ettei kyse ole oikeasta sairaudesta, johon voi hoitamattomana kuolla. Rinnastetaan usein kilpirauhasen vajaatoimintaan, joka on yleensä helpompi hoitaa ja paljon yleisempi. Liikatoiminnan aiheuttama levottomuus, hermostuneisuus ja ärtyneisyys nähdään hankalana persoonana. Rytmihäiriöitä ei oteta tosissaan, koska olen nuori ja näytän terveeltä, mutta jos huono tuuri käy, ne voivat viedä hengen.

Sama. Alihoidettu tauti, koska selvästi yleisempi naisilla. Mulla vielä Basedown silmäoireet, onneksi tosin lievänä, mutta vaatii jatkuvaa silmätippojen käyttöä. Tätäkään ei kaikki tajua, etten voi käydä saunassa, en halua ilmastointia päälle yms., koska silmät alkavat särkeä, kun kuivuvat niin paljon tuollaisista muille normaaleista jutuista.

Vierailija
1087/1655 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholismi. Muut vaan haukkuu ja vihaa. Eivät ymmärrä etten itsekään halua juoda. Mutta jos on alkoholisti niin silloin on pakko.

Vierailija
1088/1655 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin koko ketjun! Opin paljon. Surullista, että niin moni sairaus kohdataan täysin ymmärtämättömästi. Pakostakin mietin, kuinka moni on sellainen, että koska on naisten sairaus (endometrioosi, kilpirauhasen liikatoiminta yms.) niin siksi vähätellään. Jotenkin aika järkyttävää, että näin vakavissa asioissa toista sukupuolta on järjestelmällisesti syrjitty vuosikymmenten ajan.

Vierailija
1089/1655 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Astma, välillä on vaikeampia päiviä, jolloin tietää jo heti herätessä että tänään saa haukkoa henkeä oikein kunnolla. Säännöllinen lääkitys on tottakai. Muutaman kerran meinannut henki mennä, sillä työkaveri halusi hassutella ja piilotti inhalaattorin kesken astmakohtauksen.

Tuohan on tapon yritys. Kai älysit tehdä rikosilmoituksen sekä raportoit esimiehelle? Ai et vai. No semmosia reppanoita te naiset olettekin.

Vierailija
1090/1655 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motoneuroniset sairaudet.

Ei mistään maailman kolkasta löydy apua, ei kehitetä lääkkeitä ei hoitomuotoja. Odotat , että kuolema korjaa.

Vierailija
1091/1655 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista olenko kirjoittanut tähän ketjuun, mutta krooninen urtikaria on viheliäisin tauti mitä mulla on koskaan ollut ja siitä ei kyllä oikein kukaan tiedä mitään. Mulla on ollut se kahdesti.

Sitäkin on paria laatua, mutta se mikä mulla oli johtuu häiriöstä syöttösoluissa, jonka laukaisee jonkinlainen ylikuormitus. Stressi+ joku tietty flunssavirus+ joku altistava tekijä on laukaissut tän mulla. Ekalla kerralla aspiriini, toisella lasi viiniä. Syöttösolut alkaa vapauttaa liikaa histamiinia ja jotain muitakin aineita, mutta vain histamiiniin on lääke ja sehän ne pahimmat ongelmat aiheuttaa. Antihistamiini, sekä H1- että H2- (eli vatsaa ja suolistoa) reseptoreja salpaava ja lisäksi tiukka ruokavalio auttaa kyllä, mutta oireita tuli silti välillä, koska histamiinia on yllättävissä asioissa ja aina ei voinut niin tarkkaan valita mitä syö. Niitä antihistamiineja piti syödä hirveitä määriä ja piti myös löytää se lääkäri joka uskalsi määrätä ne isot annokset. Kortisoni ei mulla auttanut kuin hetken ja jos tää tulee kolmannen kerran, en sitä enää viitsi kokeilla.

Se kutina on jotain aivan järkyttävää. Mulla oli kämmenen kokoisia, kuumottavia ja kutisevia lautumia pitkin kroppaa. Pahimmassa vaiheessa reagoin kylmään ja kuumaankin. Onneksi se pikkuhiljaa helpotti, mutta saunassa en käynyt 1,5 vuoteen. Nukkumisesta ei tullut mitään pitkään aikaan ja siitähän tuli sitten myös mielenterveysongelmia. Olin jo oikeasti itsetuhon partaalla, kunnes löysin sen lääkärin joka ymmärsi mistä oli kyse.

Ekalla kerralla en tiennyt ruokavaliosta mitään (eikä tienneet iho- ja allergiasairaalassakaan vuonna 2004), tokalla kerralla löysin netistä selkeitä ohjeita histamiinin välttelyyn ja se auttoi todella paljon.

Tässä siis vinkkejä jos jollain tämä kamala ongelma on.

Vierailija
1092/1655 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkärankareuma. Sitä on vaikeusasteeltaan aivan laidasta laitaan ja itsellä on se äärimmäisen loiva. Silti keppijumppamainenkin painonnostoharrastus menee tutuilta salikävijöiltä yli  hilseen 19/20.

Vierailija
1093/1655 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu, että ei se siitä johdu. Joillakin paranoidinen skitsofrenia oireilee voimakkaasti ja sitten kun ihmiset kohtaavat yhden vaikeasti oireilevan, leimataan kaikki. Meillä on suvussa, esim. isoäitini vietti pitkiä aikoja laitoksessa. Vanhana oli lähes puhumaton, tuijotti eteensä ja kävely oli töpöttävää. Oli vasta 74 v. kuollessaan, vaikka näytti 90-vuotiaalta.

Tätini sairastui 18-vuotiaana, ensimmäisenä opiskelusyksynään yliopistossa. Muistan kun kävin siellä hänen opiskelija-asunnossaan kylässä. Hän oli peittänyt viemärinkannen jätesäkin palalla ja nyhtänyt pistorasioiden kannet paikoiltaan. Piti puhua kuiskaillen, ettei vihollinen kuule. Meillä oli vain 9 vuotta ikäeroa, mutta hän tuntui vanhalta ja sairaalta tädiltä. Joulun jälkeen joutui keskeyttämään koulun. Minä tiedän, ettei kaikilla ole yhtä rajut oireet, mutta moni säikähtää, jos tapaa vaikeista oireista kärsiviä.

Vierailija
1094/1655 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholismi. Muut vaan haukkuu ja vihaa. Eivät ymmärrä etten itsekään halua juoda. Mutta jos on alkoholisti niin silloin on pakko.

Alkoholismista kuntoudutaan todellakin lopettamalla juominen, vaikka kuinka tekisi mieli.

Vierailija
1095/1655 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

I tyypin diabetes. Usein sekoitetaan kakkoseen, plus tietous jopa yleislääkäreillä on luvattoman huonoa.

Tämä! Järkyttävän huonoa tietoa hoitohenkilökunnalla puhumattakaan maallikoilla. 

Sama kokemus, aivan ihmeellistä miten vähän tiedetään.ja menee sekaisin 2-tyypin kanssa. Voisiko kohta jo alkaa opettaa hoitajille ja lääkäreille asiaa, 1-tyypin diabeteshan on lisääntymässäkin. Ja mitä vaaratilanteita voi syntyä kun ei vaan tiedetä, usein perusasioitakaan.

Vierailija
1096/1655 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen vajaatoiminta.

Nukuin 16h ja olin väsynyt, vaikka liikuin söin terveellisesti lihoin, se masensi.

Käy kuntosalilla sanotaan.

En ole kertonut kenellekkään että olen vaikeasti masentunut, välttelen ulosmenoakin.

Sun pitää laittaa kengät jalkaan ja mennä kävelemään sanottiin.

Sukulaisäijä käytti hyväkseen kun olin lapsi sitä jatkui vuosia.

Sen takia olen niin masentunut että mietin itsaria.

Psykkakäynnit lopetettiin koska masennuksen syy oli tuo kilpparin vajis!

Sain hyväksikäytön takia väärän mallin, hain vain vanhempien miesten seuraa, ja luulin mun tehtävä on miellyttää miehiä!

Tuokin masentaa järkyttävästi.

En vain tahdo jaksaa tätä paskaa elämää.

Eikä kukaan ymmärrä!

Vierailija
1097/1655 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholismi, oli vaan pakko juoda ja sählätä myös netissä.

Koska isäni oli alkoholisti ystäväni sanoi sustakin tulee alkkis.

Niin tuli, mutta lopetin ja olen ollut raitis kolme vuotta.

Enää ei kukaan sano että haisen baarilta.

Vierailija
1098/1655 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pera kirjoitti:

Tämä johtuu noista antibiooteista. Ne tappaa vastustuskyvyn. Jos paljon käyttää antibiootteja, niin vastustuskyky heikkenee. Lopulta on siinä tilassa, että on jatkuvasti kipeä ja tarttee lisää antibiootteja, että voi parantua. Eli niihin antibiootteihin jää ikään kuin koukkuun. Ainoa parannuskeino on yksinkertaisesti vain olla ilman antibiootteja ja sairastella niin pitkään, kunnes oma luontainen vastustuskyky on palautunut. Siihen voi mennä vuosiakin. Tiedän tämän kokemuksesta. Vielä 15 vuotta sitten olin monta kertaa vuodessa kipeä. En siihen aikaa. Ymmärtänyt antibiooteista oikein mitään ja söin aina kaikki määrätyt kuurit. Sitten hieman selvitin, miksi olen aina kipeä. Syy löytyi antibiooteista. Päätin vain lopettaa niiden syömisen ja se kannatti. Olin kyllä ensimmäisen vuoden vähintään kerran kuukaudessa kuumeessa aina joitain päiviä. Pikkuhiljaa paranin ja lopulta en enään edes tule kipeäksi. Kausiflunssat ei tartu, eikä kuumetta ole ollut vuosiin. On minulle kyllä määrätty useampikin äntibioottikuuri, mutten ole niitä ikinä syönyt. Kyllä ihminen lopulta aina paranee kaikista pienistä tulehduksista ilman antibioottejakin. Ei niitä turhaan, tai varmuudenvuoksi uoksi kannata syödä.

Tämä on tosi vanha viesti, mutta vastaanpa nyt kuitenkin. Älä jaa lääketieteellisiä neuvoja vain omaan kokemukseesi perustuen! Olet oikeassa, että antibiotit eivät tietenkään auta virustautiin. Mutta ei ole mitään näyttöä, että antibiootit altistavat virustaudeille, niin kuin tuossa väität. Flunssa tarttuu, jos on tarttuakseen. Toki antibioottien liikaa määräämistä on suitsittu, ja se on hyvä. Suuri osa korva- ja sivuontelotulehduksista paranee oireenmukaisella hoidolla, ilman antibiootteja.

Vierailija
1099/1655 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt ei ole edes mikään kunnon sairaus, mutta itsellä on ollut unihäiriöitä varsinkin talvisin. Varsinkaan isäni ei ymmärrä niitä. Hän mielestään jokainen nukahtaa jos vaan menee ajoissa nukkumaan. Ei ymmärrä sitä kuinka saatan maata vaikka 5 tuntia nukahtamatta tai nukkua pari tuntia saamatta sen jälkeen unta. Ja ei ymmärrä sitä "humalaista" ja huteraa oloa valvotun yön jälkeen, kun tuntuu että olet muissa maailmoissa. Alkoi kerrankin paasata kylässä ollessaan jostain tälläisenä aamuna ja itse meinasin pyörtyä huteran olon vuoksi. Samoin moni muu tuntuu keksivän hyviä keinoja unettomuuteen, vaikka ne lämpimät teet, iltakävelyt, suihkut, melatoniinit yms on jo moneen kertaan kokeiltu. Kukaan ei voi nukkua väkisin. Itselle talvi pahinta ja tuntuu monella taas olevan kesän valoisa aika. Itselle iskee unettomuus siinä marraskuussa vähitellen. Kesä ei vaikuta yhtään. Tämä nyt on tietysti vielä pieni asia moneen muuhun verrattuna, mutta voi aiheuttaa sitten esim mielenterveysongelmia ja burnout oireita myöhemmin pitkälle jatkuessaan. Itsekin pelkäsin sekoavani sitten lopulta. Nyt onneksi voin paremmin.

Vierailija
1100/1655 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän IBS ole sairaus, vaan joukko oireita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä