Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä sairauksia teillä on, mistä ihmisillä tuntuu olevan väärät käsitykset tai eivät tiedä mitä se sairaus oikeasti on?

Vierailija
30.07.2019 |

Tämmöinen ketju. En laita omaani aloitukseen, ettei ketju ala pyörimään aapeen lyttäämisen ympärillä. Laitan sen sitten kun on tullut muidenkin sairauksia tänne.

Kommentit (1655)

Vierailija
641/1655 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ei ole diagnosoitu raynaudin oireyhtymää mutta olen varma että se mulla on eli kylmät kädet ja varpaat. Vakava sairaus ei tietenkään ole, mutta joskus varsinkin kädet on niin kylmät ja jäykät, että niihin ihan sattuu enkä kykene esimerkiksi kääntämään avainta lukossa.

Osa ihmisistä suhtautuu todella välinpitämättömästi, eivät ymmärrä että mulla voi huoneenlämmössä olla todella jäässä sormet ja kärsin. Jotkut joka rupeavat haukkumaan että en liiku tarpeeksi vaikka olen himourheilija joka myös omasta mielestäni näkyy sekä habituksessa että kuuluu puheissani kun puhun omista harrastuksista..

Onko tutkittu, ettei sulla ole reumasairautta jonka ohessa tämä Raynaud usein tulee? Itselläni tämä oli ensioireita. Mulla on tähän nyt lääkitys ja oireet paljon siedettävämmät. Tiedän hyvin ton käsien kivun ja toimintakyvyttömyyden...

Ei varsinaisesti ole tutkittu kun en lääkärissä ikinä ole kylmistä sormista puhunut kun olen ajatellut että ei sille mitään mahda. Polvikipujen takia kyllä katsottu reumatekijät että ei ainakaan seropositiivista reumaa mulla ole. Mutta ei sitä tiedä, toivon kyllä että mihinkään muuhun sairauteen tää kylmäkätisyys ei liity.

Vierailija
642/1655 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona ei olekaan kulovalkean tavoin leviävä ripulitauti, vaikka vessapaperinhamstrauksesta voisi niin luulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/1655 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka mitä mutta esim pari allergiaa (esim koivun siitepöly) ja laktoosi-intoleranssi. Etenkin keskustelupalstoilla tulee tyypillisesti joku selittämään että ne on mun oma vika. Fanaattisimmat koiraihmiset selittää yleensä, ettei koiralle voi olla allerginen ja että vain koiravihaaja voi väittää olevansa allerginen koirille.

Vierailija
644/1655 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epilepsia ja adhd. Kun eivät näy ulos päin, paitsi epilepsia koska saan kouristus kohtauksia. Monet sanoo että ei voisi uskoa näitä sairauksia että voisi olla minulla.

Vierailija
645/1655 |
21.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

horton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

horton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hortonin neuralgia.

Päänsärkysairaus, jossa kipu on ihan helvetillinen. Ei oikein huvita kuunnella "ota Burana ja Panadol yhdessä"- kommentteja. Tämä särky ei ole mitenkään verrattavissa tavalliseen päänsärkyyn.

Itselläni horton enkä jaksa enää sanoa että mulla on horton vaan migreeni.. Tuntuu että jengi ei tiedä mikä migreeni on niin tuskin tietävät hortonista yhtään sen enempää. Kerran piti jopa lääkärille selittää mikä tämä on!

Minulla myös diagnosoitu tämä, aivan järkyttävä sairaus. Nyt olen tosin ollut elintapojen muutoksen ansiosta jo yli kymmenen vuotta oireettomana. 

Millä elintapamuutoksilla sait oireettomaksi?

Ruokavaliosta täysin pois kaikki lisäaineet, sekä sokeri ja viljat nolliin tai mahdollisimman vähälle. Useampi vuosi tuli tuosta sairaudesta kärsittyä, noilla taisi noin parissa viikossa jo helpottaa merkittävästi, eikä ole sen jälkeen hortoneita näkynyt. Sen jälkeen on tullut muitakin muutoksia ruokavalioon, mutta nuo olivat ne asiat, jotka riittivät ensi alkuun. Suosittelen kokeilemaan, mutta yhtään lipsumista ei pidä alussa tehdä, jos haluaa nähdä vaikutukset oikeasti.

Harmi, että toisen oireettomuus harmittaa joitakin niin kovin, että pitää käydä alapeukkuja laittamassa. :D No, näitähän aina näkee, siksi harvemmin asiasta edes kenellekään puhun. Toivottavasti joku sairastava kuitenkin sattuu tämän lukemaan, ja kenties saa itselleen avun. :) 

Vierailija
646/1655 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Migreeni. Yleensä ihmiset luulevat, että se tarkoittaa vain hirvittävän kovaa päänsärkyä. Tähän olen "syyllistynyt" itsekin. Esim. kun aloin nähdä valonvälähdyksiä, en tiennyt niiden liittyvän migreeniin, ja huimausta pelästyin ensin hirveästi, kun en tiennyt mistä se johtui.

Migreeni kuuluu sydän -ja verisuonitautien kategoriaan eli suurimpaan riskiryhmään koronaa ajatellen.

Vierailija
647/1655 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös täällä migreeni. Jos en ota joka päivä estolääkettä tai kohtauksen alkaessa heti ihan kunnon reseptilääkettä ja vetäydy pimeään huoneeseen makaamaan, niin koko toinen puoli kehosta puutuu, en näe toista puolta näkökentästäni ja lopulta oksennan. Ilman lääkettä täysi toimintakyvyttömyys ja raastava päänsärke kestää itselläni noin 3 tuntia. Olen sinänsä onnekas, tiedän että joillakin kestää päiviä...

Että ei hoidu ihan buranalla ja niskavenyttelyllä tämä, ei.

Minulla myös migreeni ja nuo järkyttävät päänsäryt kestävät 3 päivää. Olen sen ajan täysin toimintakyvytön ja pystyn vaan maksamaan pimeässä huoneessa.

Neurologin mukaan mun migreeni on sen tyyppinen ettei siihen auta migreeni lääkkeet vaan buranalla ja parasetamolilla on pärjättävä. Mutta eivät ne auta ellei lääkitystä aloita jo silloin kun tuntuu siltä kuin olisi pää tulossa kipeäksi.

En edes tiennyt että migreeniä voi olla eri tyyppisiä ja että niihin ei samat lääkkeet.

Migreenin lisäksi minulla on MS-tauti. Siitä jotkut luulee, että ihan heti diagnoosin saatuaan menettää täysin liikuntakyvyn ja sitten elää loppuikänsä vihanneksena. Osa taas luulee että koko MS on vaan sitä että kiinnittää liikaa huomiota kehon tuntemuksiin. Nämä ihmiset saattavat sanoa pyörätuolia käyttävälle, että pystyisit sinä kävelemään jos ottaisit itseäsi niskasta kiinni.

Olen itse tavallinen perheenäiti. Pyöräilyn olen joutunut lopettamaan sairauteni takia eikä voimat riitä töissä käymiseen. Voimat eivät vaan riitä, energia loppuu kesken. Muuten olen ihan terveen näköinen ja oloinen, eivätkä ihmiset oikein ymmärrä miksi en pysty käymään töissä enkä pyöräilemään. "Käythän sinä kuntosalillakin" sanotaan, aivan kuin se olisi joku terveyden mittari.

Vierailija
648/1655 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Migreeni. Yleensä ihmiset luulevat, että se tarkoittaa vain hirvittävän kovaa päänsärkyä. Tähän olen "syyllistynyt" itsekin. Esim. kun aloin nähdä valonvälähdyksiä, en tiennyt niiden liittyvän migreeniin, ja huimausta pelästyin ensin hirveästi, kun en tiennyt mistä se johtui.

Migreeni kuuluu sydän -ja verisuonitautien kategoriaan eli suurimpaan riskiryhmään koronaa ajatellen.

Migreeni ei TODELLAKAAN ole riskiryhmä koronaa ajatellen. Migreeni ei ole riski edes kroonisena. Migreenin biologiset estolääkkeetkään eivät vaikuta vastustuskykyyn eikä koronaan.

Valheiden sijaan voisi jakaa oikeaa tietoa, jota löytyy mm. Migreeniyhdistyksen sivuilta.

https://migreeni.org/ajankohtaiset/migreenin-laakehoito-ja-koronavirus/

Vierailija
649/1655 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korona ei olekaan kulovalkean tavoin leviävä ripulitauti, vaikka vessapaperinhamstrauksesta voisi niin luulla.

Kuitenkin yli 40% kiinalaista koronan takia sairaalaan joutuneista kärsi ripulista.

Osalla ripuli on koronan ensimmäinen oire.

Ei se vessapaperin ostaminen ehkä sittenkään ollut kovin tyhmää. Paha sitä siinä vaiheessa on lähteä ostamaan kun ripuli on alkanut.

Vierailija
650/1655 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aortassa aneurysma. Ei voi kertoa.

Kauhistellaan ja aletaan leipoa eläkeläistä.

Vierailija
651/1655 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei  taida olla sairaus, mutta ulkona nenäni alkaa juosta kuin ränni ja ihmiset sitten käskevät ottaa  allergialääkettä tai mennä kotiin kun kerran olen kipeä. Minulla on heinänuha, mutta se ei selitä tuota nenän valumista ympäri vuoden. Joskus saan myös järjettömiä yskänpuuskia

Vierailija
652/1655 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofrenia. Usein luullaan, että meikäläiset on niin kykenemättömiä tekemään mitään työtä tai opiskelemaan, että tauti on suorastaan toivoton. Ja jotkut luulee väkivaltaiseksi. Tunnustan, et itsekin luulin nuorena näin, mut moni ajattelee, että skitsofreniassa ollaan aina jatkuvassa psykoosissa 24/7. Ei tiedetä, että akuutit psykoosit on useilla vaiheita, joista toivutaan. Mulla kyllä on edelleen ääniä ja pelkoja, mutten todellakaan ole täysin sekaisin.

Vierailija
653/1655 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kongenitaalinen myopatia

Vierailija
654/1655 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kun en ehtinyt saada diagnoosia vielä. Joka tapauksessa koronan kanssa myrkyllinen cocktail.

Vierailija
655/1655 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
656/1655 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt ei ole sairaus mutta menköön samaan kategoriaan. Minulta leikattiin lapsena iso, melkein selän kokoinen syntymämerkki. Nyt yhä, 30 vuotta myöhemmin jos uudet tuttavat näkevät esim. saunassa/uimaan mennessä yms. sen, kaikki kauhistelevat että eikö se ole hirveän kipeä ja voiko heittää löylyä vai sattuuko siihen leikkausarpeen. Hyväähän he vaan tarkoittavat, mutta huvittaa aina toistella, että ei, se ei ole ollut 30 vuotta taukoamatta "järkyttävän kipeä" :D

Vierailija
657/1655 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Cp-vamma. Yleisin luulo on, että tähän liittyy kehitysvamma. Ihmettelevät miten minulla voi olla korkeakoulututkinto. Cp-vamma on liikuntavamma.

Olen itse tkl, ja juuri tässä vastaanotolla kävi nainen, jolla oli psyykesairautta ja muutakin perustautia, ja sitten tuo cp-vamma. Edellisten lääkäreiden kirjauksissa se oli nimetty kehitysvammaksi.

Vierailija
658/1655 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rintasyöpä.

"Onneks sulla on _vaan_ rintasyöpä!"

Onneksi rintasyöpää seulotaan, mutta edelleen terveydenhuollossa ollaan sitä mieltä, että ei se alle 50-vuotiaan naisen kyhmy rinnassa mikään syöpä ole, eikä sitä haluta edes tutkia.

Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa.

Vierailija
659/1655 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varsinaisesti kai sairaus mutta lievää allergiaa käsittääkseni, saatan aivastaa (kerran olen aivastanut ulkona hallitsemattomasti koronavirusaallon aikana) esim. ulkoillessani tai nenä vuotaa aivan hieman. Nainen joka käveli minua vastaan, kun aivastin oli varmaankin vakuuttunut saaneensa minulta kuolettavan taudin. On ikävää samasta syystä pysähtyä niistämään nenää keskelle katua, ja sitten tulee ongelma mihin sen paperin piilottaisi. Siitähän pitäisi päästä heti eroon mutta suositus on myös, että ei jätettäisi yleisiin roskiksiin. Kun siis itse tiedän varmasti, että kyseessä on allergia niin tuntuu huvittavalta pohtia näitä varotoimia. Ja kuitenkin, kun jätän sen paperin yleiseen roskikseen joka tapauksessa niin siinä kohtaa tulee sellainen olo, ettei minua välttämättä ymmärretä tämän "sairauteni" kanssa. Tuntuu myös hassulta aivastaa kainaloon allergiaani, kun pidän siitä, että saan aivastaa voimallisesti ympäristööni, jos kantoetäisyydellä ei ole ketään. Mutta kunnioittaakseni ihmisten pelkoja aivastan kuitenkin niin kuin minulla olisi virus. Kun ei voi yskäistä, selvittää kurkkua tai sylkäistä limaa kurkusta tai keuhkoista tien ojaan, koska se kaikki on nykyään epäilyttävää. Silloin tulee olo, ettei minua ehkä ymmärretä.

Vierailija
660/1655 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kondylooma.

Sain sen aviomieheltäni. Hän on ainoani.

Lääkärissä totesivat että sellaista se on kun on ollut liikaa Satunnaisia kumppaneita..

Toi lause kajahtaa aina kun apua lääkäristä tarvitsen..

Olen hajalla.. Rikki.. Elämäni loppui. En pysty enää edes seksiin.

Taisi tässä tapauksessa sillä aviomiehellä olla liikaa niitä satunnaisia kumppaneita.