Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä sairauksia teillä on, mistä ihmisillä tuntuu olevan väärät käsitykset tai eivät tiedä mitä se sairaus oikeasti on?

Vierailija
30.07.2019 |

Tämmöinen ketju. En laita omaani aloitukseen, ettei ketju ala pyörimään aapeen lyttäämisen ympärillä. Laitan sen sitten kun on tullut muidenkin sairauksia tänne.

Kommentit (1655)

Vierailija
661/1655 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruusufinni. Nenä on punainen tai finninen ja punainen. En käytä alkoholia vaikka viskinenäksi sanotaan. N51

Vierailija
662/1655 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukupuoliherpes.

Kai se stereotypia on se, että olen saanut tämän, koska en ole ottanut sukupuolivalistusta vakavasti ja käyttänyt aina kondomia (=eli huoleton, huolimaton, tyhmä) ja että tämä liittyy siihen, että on paljon seksikumppaneita. Todellisuudessa olen saanut tämän vuosien takaiselta poikaystävältä, johon silloin luotin.

Ja se, että "tämä on kamala tauti", itselläni taas ei oireile kuin harvoin, ehkä kerran vuodessa. Vähän kuin olisi kerran vuodessa jonkin verran kipeä ihottuma. (Joillain toki voi oireilla enemmän.)

En toki toivo, että tämä kenellekään tarttuu, mutta en tätä tosiaan juurikaan itse edes mieti.

Itsellänikin tuo HSV-2. Sain sen kumppaniltani, jolla se oli jo entuudestaan. Hänelläkin oireet hyvin lieviä, just ehkä kerta vuoteen tuli joku pikku rakkula, joka kuulemma vain kutisi ja pari päivää, niin oli poissa. Oltiin seurusteltu pari vuotta, ennen kuin se tarttui minuun, koko seurustelu tosiaan ilman mitään kortsuja vedelty. Hän ei ollut edes tajunnut sen olevan herpes, ennen kuin tarttui minuun ja kävin sitä lääkärissä näyttämässä, ja testeissä varmistui herpekseksi. Lääkörikin totesi, että epätyyåillisen lievä versio, näitäkin on. Ei ole minulla oireillut kuin kerran. Ja tosiaan, pieniä rakkulouta jotka on max 3 päivää, sit häviää. Ei kaikkien herpes oli sitä, että koko genitaalialue täynnä kipeää suurta rakkulaa... .

Kai olet tietoinen, että tartutat herpestä seksissä myös silloin, kun olet oireeton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/1655 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rytmihäiriö (svt). Joko saan kuulla, että joo kyllä mullakin muljahtelee välillä, tai sitten vihjataan, että johtuisi elämäntavoista. Flimmerihän on sellainen, mutta eri sairaus.

Kohtauksessa sykkeeni voi huidella 150-200 välillä tuntikausia, ja sen saa joskus rauhoittumaan vaan suoneen annettavalla lääkkeellä.

Mitä ihmettä tarkoitat? Ettäkö flimmeri johtuu elämäntavoista? Selitä vähän tarkemmin! Minä sain flimmerin kilpirauhasen liikatoiminnan seurauksena (Basedowin tauti, joka on autoimmuunisairaus) eikä siihen todellakaan elämäntavat vaikuta.

Flimmerin voi saada alkoholin liikakäytöstä. Krapulafilmmeri.

Vierailija
664/1655 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkemmin määrittelemätön, ei elimellinen psykoosisairaus. Yleensä en tätä mainosta, koska ihmisillä on aika paljon ennakkoluuloja, mutta joskus huvitan itseäni kertomalla siitä ärsyttäville ihmisille. Sitä kiemurtelua on hauska katsoa, kun eivät tiedä miten suhtautuisivat. Vaikutan ihan normaalilta tavallisesti, enkä psykoosissakaan käyttäydy kovin omituisesti.

Vierailija
665/1655 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edometrioosi. Sitä ei saa pois. Yritäppä löytää kaikki muutokset. Ja lisää tulee kun hormonit ovat sekaisin.

Vierailija
666/1655 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reuma ....kaikki tietävät mikä on reuma paitsi ei reumalääkärit. Ostin poistomyynistä lääkäreille tarkoitetun reuma-kirjan ja se sisälsi n 200 erityypin reumaa. Tyhmennyin huomattavasti sen luettuani. 

Vierailija
667/1655 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laktoosi-intoleranssi. Ei minulla kokoajan tule pelkkää ripulia ja pieruja vaikka joisin tai söisin jotain sellaista mikä sisältää laktoosia. Jokaisella laktoosi-intoleraktikolla on "raja" kuinka paljon laaktoosia sisältäviä tuotteita voi nauttia ilman että oireita ilmenee. Lääkäri kertoi joskus että jokainen laaktosi-intoleraktikko voi nauttia laaktosia sisältäviä maitotuotteita noin lasillisen päivässä ilman että oireita ilmenee. Jotkut voivat nauttia jopa 2 lasia. On tietysti niitä yliherkkyys-leraktikkoja jotka eivät voi nauttia edes lasia päivässä ilman, että tulee oireita mutta se on harvinaista. 

Niin ja allergiat yleensä - oireet eivät tule kaikille heti, vaan esim. vatsalla reagoidessa voi olla muutaman tunnin viive. Sitten ihmetellään, että ei tullut mitään samalla kun toinen on jo matkalla sairaalaan tiputukseen. 

Nyt haluan selkeyttää viestiäsi, allergiaa ja laktoosi-intoleranssia EI pidä sekoittaa toisiinsa. Laktoosi-intoleranssi on normaali ominaisuus nisäkkäillä. Se joka pystyy laktoosia aikuisena juomaan/syömään isoja määriä, on mutantti. Aasiassa 90% on laktoosi-intolerantikkoja aikuisina.

MaitoALLERGIA on täysin eri asia. Se on allergiaa maidon proteiineille. Se voi olla hengenvaarallinen. Sitä ei tiedä kuin henkilö itse, joten jos joku kysyy onko tuotteessa maitoa, älkää heti kuvitelko että kysytään laktoosin vuoksi.

Vierailija
668/1655 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruusufinni. Nenä on punainen tai finninen ja punainen. En käytä alkoholia vaikka viskinenäksi sanotaan. N51

Oletko kokeillut jo Soolantraa? n.30€ tuubi. 3kk kuuri. jota voidaan jatkaa tarvittaessa pidempään. Tappaa demodex-ihopunkkeja ja rauhoittaa tulehdusta. Toimii ns. finniseen muotoon.

Kai käytät myös spf30 tai spf 50 aurinkorasvaa? Aurinko lisää tulehdusta.

Terveisin samasta kärsivä.

Vierailija
669/1655 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukupuoliherpes.

Kai se stereotypia on se, että olen saanut tämän, koska en ole ottanut sukupuolivalistusta vakavasti ja käyttänyt aina kondomia (=eli huoleton, huolimaton, tyhmä) ja että tämä liittyy siihen, että on paljon seksikumppaneita. Todellisuudessa olen saanut tämän vuosien takaiselta poikaystävältä, johon silloin luotin.

Ja se, että "tämä on kamala tauti", itselläni taas ei oireile kuin harvoin, ehkä kerran vuodessa. Vähän kuin olisi kerran vuodessa jonkin verran kipeä ihottuma. (Joillain toki voi oireilla enemmän.)

En toki toivo, että tämä kenellekään tarttuu, mutta en tätä tosiaan juurikaan itse edes mieti.

Herpes tarttuu myös oireettomana ja voi tarttua jopa kondomista huolimatta. Joten toivon, että pidät kuitenkin huolta siitä, ettei se oikeasti muille tartu. Itselläni on ja se vaivaa lähes joka kuukausi. Se kipu, mitä se aiheuttaa on ihan kamalaa tuskaa. Toisilla se on helpompi kuin toisilla.

Vierailija
670/1655 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain vyöruusun ja hävetti ostaa pillerilääkkeet apteekista koska siihen on ihan sama lääke kuin sukupuoliherpekseen. Annostus on vain moninkertainen ja pidempi.

Toinen on herpes simplex ja toinen herpes zoster eli sukulaiset keskenään.

Molemmat jäävät hermojuuriin lymyilemään ja iskevät kun puolustuskyky laskee.

Itsellä pamahti päälle 3kk lapsen syntymästä, arvatkaa oliko hirveätä ajatella onko mies pettänyt, vaikka seksiä ei ollut ollut varmaankaan siinä vaiheessa 5 kuukauteen.

Helpotus oli älytön. Lapsuuden vesirokko kettuili uudelleen, päätti vain iskeä sitten epiosotomia arven viereen.

Vauva ei nukkunut kuin 1 1/2-3 h unia läpi yön, siinä varmaan stressin ja sairauden syy.

Vierailija
671/1655 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

N 83 kirjoitti:

Endometrioosi. Kuukautisten aikaan kivut on kamalia,& kroppa kerää nestettä monen kilon edestä. Vuodon määrä on jotain järkyttävää, monta kertaa olen pyörtynyt kivun & huimauksen takia. Pari buranaa ei auta, eikä kuittailut siitä että " kyllä mullakin maha vähän nipistelee", " aikuinen ihminen, & menkat muka tollanen ongelma, älä nyt viitti". Olen monta kertaa pyytänyt munasarjojen & kohdun poistoa, mutta lääkärien mielestä olen vielä lapsentekoiässä. Kuulemma mieli muuttuu vielä, & sitten kaduttaa... jaksavat vielä muistutella että ikää on sen verran että alkaa jo olla kiire...

Suomessa valitin vuosia lamaannuttavia kuukautiskipuja, ei tutkittu ja sanottiin että nämä nyt kuuluvat naisen elämään... Muutin ulkomaille, sain diagnoosin viikoissa ja olin leikkauksessa alle kahdessa kuukaudessa. Tämän jälkeen lääkkeillä yritetään pitää hallinnassa. Olen nimimerkistäsi päätellen saman ikäinen kuin sinä ja lapsentekomahdollisuudet nollassa, kun endo sai rauhassa tuhota munasarjat. Kiitos tästä Suomen terveydenhuolto.

Vierailija
672/1655 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keliakia. Kiitos muotigluteenittomien, keliakiaan suhtaudutaan joskus tosi välinpitämättömästi. Suurin osa ymmärtää, kun sanon että kyseessä on vakava sairaus, mutta osa vaan pyörittelee päätään.

Itse kuulun kategoriaan "muotigluteeniton" sillä keliakiatesti negatiivinen. Silti (kaikki) viljat aiheuttavat elämää häiritsevää närästystä, aknea, nivelkipuja, migreeniä, hiivatulehduksia (intiimialue, korvat, varpaat), masennusta, paniikkikohtauksia (pitkällä altistuksella) ja vitamiinipuutoksia (rauta, B). Sekä lääkäreiden, kanssaihmisten ja keliaakikkojen mielestä olen muotigluteeniton enkä saa esim. sairaalan osastojaksolla gluteenitonta ruokaa koska mitään diagnoosia ei ole (Tai on nuo kaikki yllämainitut erikseen). Kaikki pyörittelevät päätään.

Tähystyksessä oli suolinukka madaltunut ja tulehdus pohjukaissuolessa mutta koska ei ollut täyskato, ei keliakiaa. Lisäksi minulla kaikki viljat aiheuttavat oireet, myös ne gluteenittomatkin. Vaikeaa on, enkä voi puhua tästä kenellekään koska kukaan ei ota tosissaan. Kotona pärjää kunhan ei vain mene mihinkään syömään. Sukulaiset jopa loukkaantuvat kun en syö heidän pulliaan. Itsestäni tuntuu että jos olisi keliakia, olisi paljon helpompaa.

Vanha viesti, mutta täytyy kyllä ihmetellä diagnoosia tai siis diagnosoimattomuutta. Minulla otettiin koepalat keliakian varalta ja silmämääräisesti tähystettäessä näytti ilmeisesti normaalilta. Analyysissä sitten paljastui, että nukka oli vähän madaltunut, mutta ei tosiaankaan ollut kaikki lähteneet. Silti yksiselitteisesti sanottiin, että keliakia ja gluteenittomalle ruokavaliolle.

Vierailija
673/1655 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edometrioosi. Sitä ei saa pois. Yritäppä löytää kaikki muutokset. Ja lisää tulee kun hormonit ovat sekaisin.

Sama ja yritäppä olla ystävällinen kun kerrot niistä saatanallisista kivuista, saat kuulla että "ainahan naisilla jotain menkkakipuja on..oletko kokeillut buranaa" eh heh.

Myöskin ärsyttää miten monet kivuliaat sairaudet ovat muka harvinaisia vaikka NYKYAIKANA todella yleisiä, esim endo. Lääkärien laiskuutta säästöä vai mitä?

Vierailija
674/1655 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epilepsia. Jotkut kuvittelevat että kohtauksen jälkeen siitä vain noustaan ihan pirteänä ja kaikki on taas ok. Ei muuten h*lvetti nousta. Ainakin itse olen hämmentynyt, peloissani ja jopa agressiivinen. Ja kun siitä päästään yli olen väsynyt, puutunut ja kertakaikkiaan hyödytön useita tunteja. Olkootkin että se kohtaus itsessään kestää minuutin tai kaksi, mutta ei se siihen lopu.

Paras oma tarina on kun päätin ex tempore lähteä koiran kanssa myöhäisillan lenkille ja sain kohtauksen rappukäytävässä. Itsehän en siitä mitään muista mutta koira karkasi, silmälasit jäi rappuun ja raahauduin kotiin. Soitin vielä miehelle joka lähti sitten kauhuissaan ajamaan kotiin viereiseltä paikkakunnalta, olin nimittäin aika viimeisillään raskaana vielä. Miehelle soittamisen jälkeen soitin äidilleni (niin, koska olen peloissani kohtaksen jäljiltä) ja äiskän suurin huolenaihe oli että missä se koira on ja mun pitäisi lähteä heti etsimään sitä. Ei siis mitään huolta siitä että vedin turvalleni betonisia rappuja alas, raskaana, kunhan lähden nyt heti etsimään koiraa. Keskussairaalareissuhan siitä tietysti tuli, eikä vauvalle käynyt kuinkaan, sain pari tikkiä ja naamassani on vielä arpi ja veritahra on vielä rapussa. Koirakin löytyi heti, pari teiniä oli ottaneet sen kiinni talon nurkalta mutta eivät nähneet mitä mulle tapahtui.

Anna koira jollekin muulle, kerran sinua noin paljon loukkaa, jos joku oli koirasta huolissaan, tai kehtasivat ottaa sen jopa kiinni, vaikkeivat sinua nähneetkään.

Vierailija
675/1655 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä minulla on

Huimaa, aistit sumenee, alkaa tärinä, menetän kroppani hallinnan

Yksi sanoo: Lopeta se pelaaminen,

kun sain kohtauksen

Toinen sanoo: Lopeta tuo, sä näytät känniläiseltä, kun sain kohtauksen

Itsellä ei ole mitään hajua, mistä tämä johtuu

Teininä sain kohtauksia, sitten oli taukoa

5 vuoden kuluttua taas kohtauksia

Työterveyslääkäristä ei ollut mitään hyötyä asian suhteen

Vierailija
676/1655 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei  taida olla sairaus, mutta ulkona nenäni alkaa juosta kuin ränni ja ihmiset sitten käskevät ottaa  allergialääkettä tai mennä kotiin kun kerran olen kipeä. Minulla on heinänuha, mutta se ei selitä tuota nenän valumista ympäri vuoden. Joskus saan myös järjettömiä yskänpuuskia

Minulla on sama tuon nenänvalumisen kanssa. Se vuotaa kroonisesti vaikken olisi kipeä. Lämpötilan vaihtelut aiheuttaa sen, samoin lämmin ruoka. Aika noloa sitten kun joutuu ruokapöydässä niistelemään, mutta pakko mikä pakko, koska se vuoto on niin vetistä ja juoksevaa, että muuten tippasee nenän päästä lautaselle, eikä sekään varmasti kenestäkään ole kivaa. Etenkin nyt koronaikaan todella kiva, jos julkisesti joutuu niistämään.

Vierailija
677/1655 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on akne, olen syönyt vahvimman olemassa olevan lääkekuurin monta kerta elämän aikana. Finnejä tulee yhä. Luulisi että ne yli 5 ihotautiääkäriä joita olen tavannut tietäisi jos ei olisi akne. En ole aiempi kirjoittaja mutta tämä siis on ihan vaan akne. Ja siitä ei pääse kaikki kokonaan eroon koskaan.

Sinun kannattaa pestä naama aamuin illoin saippualla ja lopuksi vielä huuhtoa kasvovedellä.

Vierailija
678/1655 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on akne, olen syönyt vahvimman olemassa olevan lääkekuurin monta kerta elämän aikana. Finnejä tulee yhä. Luulisi että ne yli 5 ihotautiääkäriä joita olen tavannut tietäisi jos ei olisi akne. En ole aiempi kirjoittaja mutta tämä siis on ihan vaan akne. Ja siitä ei pääse kaikki kokonaan eroon koskaan.

Sinun kannattaa pestä naama aamuin illoin saippualla ja lopuksi vielä huuhtoa kasvovedellä.

Kasvojen pesulla ei ole juuri yhteyttä aknen kanssa. Eiköhän jokainen aknesta kärsivä tiedä muutenkin, mikä ihonhoitorutiini on omalle iholle paras.

Vierailija
679/1655 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mikä minulla on

Huimaa, aistit sumenee, alkaa tärinä, menetän kroppani hallinnan

Yksi sanoo: Lopeta se pelaaminen,

kun sain kohtauksen

Toinen sanoo: Lopeta tuo, sä näytät känniläiseltä, kun sain kohtauksen

Itsellä ei ole mitään hajua, mistä tämä johtuu

Teininä sain kohtauksia, sitten oli taukoa

5 vuoden kuluttua taas kohtauksia

Työterveyslääkäristä ei ollut mitään hyötyä asian suhteen

Moni sanonut, että "lopeta tuo". Miksi et lopeta? Ensimmäinen asia mitä voit tehdä on ihan itse tehdä asialle jotain, ei vain pyytää ihmepilleriä kaikkiin ongelmiin. Ei se niin mene, että itse voi valvoa ja pelata ja sitten ihmetellä, kun kroppa reagoi. Se on sun elämä, lääkäreille olet potilas vaan sen 20min. 

Vierailija
680/1655 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä kun en ehtinyt saada diagnoosia vielä. Joka tapauksessa koronan kanssa myrkyllinen cocktail.

Nämä koronan "riskiryhmät". Ei edes diagnoosia ja jo ollaan vaikeuksissa?! :D Oikeasti yli 70v lisäksi ei ihan helposti "pääse" riskiryhään. Astmakaan ei riitä, sen pitää olla huonossa hoitotasapainossa oleva. Verenpaine tai sydänsairauskaan ei riitä, sen pitää olla vaikea-asteinen. diabetes ei riitä, pitää olla elinvaurioita. Ja sitten nämä pelokkaat joilla ei edes diagnoosia ole. Vai meinaatko, että lääkäri ei vaan tunnista Suomen yleisimpiä sairauksia mitkä on jo vakavalla tasolla?! Sulla on elinvaurio, mutta ei vaan näy verikokeissa eikä missään?! :D :D :D Joka tapauksessa, jos sun sairaus on siinä vaiheessa, että diagnoosiakaan ei ole vielä, niin ei se kyllä mitenkään lisää riskiäsi Koronan suhteen verrattuna muihin.