Alan ymmärtää miksi lomilla ihmisillä palaa hermot puolisoon saati erot lisääntyvät - olen yksi heistä joka pohtii vakavissaan erillisiä asuntoja
Huomenna lähtisi lento lomakohteeseen ja mitä tekee mies - istuu koneella pelaamassa, vaikka pitäisi pestä pyykkiä, siivota, pakata ja tehdä melkoisen paljon lähdön eteen asioita. Kävi mielessä että kävisin vetämässä johdon irti seinästä, sen sijaan vain seurailen seurausten kypsymistä taustalta samalla kun pakkaan OMIA ja lapsen tavaroita.
Aiemmin lomalla kuvittelin että menemme aikuisten kesken jonnekin. Mies lupaili hotelliyötä yhdestä kaupungista tai menoa porijazzeille, kumpikaan ei toteutunut. Porijazzit menivät ohi, mutta hotelliyö vaihtui kahteen olueen kaupungilla. Tuntuu että millään omilla haluamisillani saati millään olisi mitään väliä, mutta olisi ollut hauska käydä kesällä pariskuntana jossain. Kyse ei ole tukiverkkojen puutteesta vaan miehen viitseliäisyydestä. Minua ei sitten kiinnosta lukea kommentteja siitä miten ette ole saaneet yhteistä aikaa viiteentoista vuoteen kun 19-vuotiaalle ei ole lapsenvahtia ja 15-vuotiasta ei voi jättää tunniksi yksin kotiin, koska meidän ongelmamme johtuvat yksistään siitä että toiveitani ei huomioida tai mikään ei vain järjesty.
Kommentit (313)
Juuri niin kuin ap sanoo meillä myös. Lähtee kyllä jos joku muu näkee kaiken sen vaivan (varaa matkat ja majoitukset, huolehtii lasten tavarat ja ns. yhteiset tavarat) mutta kyse siitä ettei hän ole koskaan se, joka niistä huolehtisi. Miksi aikuinen ihminen haluaa vetäytyä kaikesta vastuusta ja sälyttää sen vaivannäön sille toiselle? Tätä vain en tajua. Olen kysynyt, vastausta en ole saanut.
I feel you, ap! En tiedä miksi miehet on niin usein tuollaisia vätyksiä. Ainoa vaihtoehto on selvästi kertoa mitä haluaa ja milloin, tai vaihtoehtoisesti järjestää kaikki itse ja huolehtia vain omat tavarat. Jos on lapsia, niin pitää sopia, mitkä asiat äiti huolehtii ja mitkä asiat isä. Ärsyttävää, mutta miesten aivot eivät selkeästikään toimi samalla tavalla kuin naisen aivot.
Miesten mielessä pyörii ihan muita asioita kuin vaatteita ja pyykkejä. Yleensä isompia asioita, mutta joskus sitten vaikka ihan pelaamista. Meitä vain ei ole rakennettu miettimään jotain sukkia 24/7.
Älä ainakaan tee puolison omia asioita hänen puolestaan tai hän odottaa sitä sulta. Jos puolisolla ei ole puhtaita vaatteita, se on hänen ongelmansa.
Naisen ei koskaan kannata ottaa äidin roolia, se tuhoaa parisuhteen. Itse olen sanonut tämän kuvion selvästi omalle miehelle.
Asunnon siivous kannattaisi tehdä useamman kerran viikossa, eikä lomaa edeltävänä päivänä. Itseä ei kylläkään haittaa tehdä sitä yksin, sillä pidän siisteydestä ja puuhailusta.
Jos mies ei vie sua koskaan sinne, mihin haluaisit, mies ottaa sut itsestäänselvyytenä. Yksinkertaisesti tässä kohtaa kannattaa vaan yleisesti panostaa tuohon: et elä tai tee mitään häntä varten, et kuuntele turhia lupauksia vaan menet sitten kaverien kanssa lomalle, laittautuneena.
Joskus kyse on silti vaan huonosta kommunikoinnista.
Omasta mielestä kannattaa sanoa miehelle ihan selkeästi, että mihin haluat mennä ja mitä odotat/mistä et pidä. Mies yleensä haluaa miellyttää naistaan, mutta naiset olettaa miesten lukevan ajatuksia. Jos mun mies lupasi viedä mut hotelliin, pyytäisin itse häntä varaamaan pöydän tietystä ravintolasta/järjestämään tiettyä tekemistä. En olettaisi, että hän ymmärtää itse, mitä haluan.
Vierailija kirjoitti:
Juuri niin kuin ap sanoo meillä myös. Lähtee kyllä jos joku muu näkee kaiken sen vaivan (varaa matkat ja majoitukset, huolehtii lasten tavarat ja ns. yhteiset tavarat) mutta kyse siitä ettei hän ole koskaan se, joka niistä huolehtisi. Miksi aikuinen ihminen haluaa vetäytyä kaikesta vastuusta ja sälyttää sen vaivannäön sille toiselle? Tätä vain en tajua. Olen kysynyt, vastausta en ole saanut.
Voin vastata omasta puolestani. Sinkkuna matkailin paljon, ja tietenkin tein kaikki siihen kuuluvat varaukset. Pakettimatkoja en ole koskaan harrastanut, joten lentoja, junia, majataloja jne. saattoi olla toistakymmentä yhden reissun aikana.
Nyt parisuhteessa jätän mielelläni varausten teon naisystävälle, koska hänellä on suoraan sanottuna niin h*lvetin tarkat kriteerit kaikelle, varsinkin hotellihuoneesta pitää löytyä sitä ja tätä. Ikinä ei voi etukäteen tietää, mikä yksityiskohta jossain mestassa hänellä tökkii. On siis nopeampaa ja helpompaa, että hän etsii majapaikat ja varaa ne. Minulle kelpaa käytännössä mikä vain. Lapsia meillä ei ole, mutta voisin kuvitella että perheissä joissa päävastuu lastenhoidosta on äidillä, mies kokee olonsa epävarmaksi näiden tarpeista matkaan liittyen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi teidän täytyy tehdä kaikki yhdessä? Jos mies kaipaisi lomaltaan lähinnä täyttä rentoutta ja kotoilua tietokoneella pelaten, niin miksi hänen täytyy osallistua sinun menoihisi? Meillä tehdään niin että minä tasan löhöän lomat kotona, pelaan tietokoneella ja juon kaljaa enkä mene kuin lähikauppaan, mutta mies käy sitten missä tykkää käydä koska hän kaipaa aktiivisempaa lomaa.
Sinun olisi parempi olla sinkku kuin parisuhteessa. Itse tulisin tuollaisessa suhteessa onnettomaksi. Mites teidän lapset?
Se on "lomalla palaa hermot ja jopa erot lisääntyvät". Saati ei sovi tuohon. Sitä käytetään negatiivisissa ilmauksissa: "Emme lähteneet Pori Jazziin, saati viikonloppulomalle Keski-Eurooppaan".
Vierailija kirjoitti:
olisi ollut hauska käydä kesällä pariskuntana jossain
Miksi pitää käydä pariskuntana? Mene itsekseni.
Äläkä nyt pyykkää ja pakkaa mitään miehelle kuuluvaa, ihan omat kamppeesi vain. Mies sitten lähtee reissuun jos on lähteäkseen, tai sitten ei lähde.
Samaa täällä on aina kun johonkin pitäisi lähteä. Minulle on ihan ok pakata omat ja lasten tavarat, mutta se mistä palaa kiinni on se kun minä olen herännyt 2-3h ennen miestä pistämään kaikkea valmiiksi, mies herää 15min ennen lähtöä ja seisoo eteisessä huokaillen kun ”äitiä saa aina odottaa..” kumpikaan lapsista ei ole käynyt siinä vaiheessa vessassa ja itse laitan vielä itseäni.
Vierailija kirjoitti:
Samaa täällä on aina kun johonkin pitäisi lähteä. Minulle on ihan ok pakata omat ja lasten tavarat, mutta se mistä palaa kiinni on se kun minä olen herännyt 2-3h ennen miestä pistämään kaikkea valmiiksi, mies herää 15min ennen lähtöä ja seisoo eteisessä huokaillen kun ”äitiä saa aina odottaa..” kumpikaan lapsista ei ole käynyt siinä vaiheessa vessassa ja itse laitan vielä itseäni.
Tuossa vaiheessa sanoisin että lähtekää nyt vaan, ei tarvitse odottaa, ja jäisin kotiin.
Mitä itket? jos tiedät, että mies on tuommonen, niin järjestä itse itsellesi. Porijazziin liput ja hotelli, onko vaikeeta? tai olisit ostanut liput ja hotellit molemmille..en näe miksi tämän on ongelma.
Pakkaat nyt itelles ja lapselle, mies ottaa varmaan lähtiessa parit kalsarit ja paidan, tai ostaa paikan päältä..? Älä suotta miehestä stressaa, kyllä se pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi teidän täytyy tehdä kaikki yhdessä? Jos mies kaipaisi lomaltaan lähinnä täyttä rentoutta ja kotoilua tietokoneella pelaten, niin miksi hänen täytyy osallistua sinun menoihisi? Meillä tehdään niin että minä tasan löhöän lomat kotona, pelaan tietokoneella ja juon kaljaa enkä mene kuin lähikauppaan, mutta mies käy sitten missä tykkää käydä koska hän kaipaa aktiivisempaa lomaa.
Mitä PARIsuhteessa on sellaista, miksi yhdessä pitäis olla, jos yhdessä ei kerran mitään tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä PARIsuhteessa on sellaista, miksi yhdessä pitäis olla, jos yhdessä ei kerran mitään tehdä?
Tai onko ap kysynyt mieheltä, mitä hän haluaisi lomalla tehdä...? Kysehän ei ole siitä, etteikö toinen tekisi MITÄÄN tai ei olisi MOTIVAATIOTA mihinkään, vaan siitä, että hän tekee eri asioita ja hänellä on motivaatiota tehdä eri asioita...
Keskustelkaa asioista. Ehkä parisuhteessa voi myös jakaa töitä niin, että jos vaimo pakkaa ja pesee, ja mies hoitaa sitten jotain muuta sovittua asiaa. Mutta sen olen huomannut, että miehille pitää selkeästi sanoa, mitä pitää tehdä, koska eivät itse hoksaa. Turha täällä on valittaa vertaistuen toivossa, puhu miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Jätä siivoaminen kun se ei ole ihan pakollista. Mitä mies sanoo kun yrität keskustella asiasta?
Juu juu. Yksipuolinen vaatiminen ja ehtojen sanelu neuvottelua ja keskustelua.
Kissat koiria ja silleen. Voi hel#vetti teitä ke#hareita.
Vierailija kirjoitti:
I feel you, ap! En tiedä miksi miehet on niin usein tuollaisia vätyksiä.
Itseäni näin miehenä ihmetyttää mistä nämä foorumipostaajat aina löytävät näitä "miehiä" :D
Meillä ainakin menee (puolihuumorilla) toisin päin (ei puolisoni siis ole laiska, mutta..), minä naputan siivomaisesta (inhoan sotkua), hoidan tiskit (ei se koneen täyttö ihan kauheasti rasita), imuroinnin (ennen duunia sohasee isoimmat pölypallot pois joka paikasta, menee 3min eikä tartte tehdä totaalisiivousta niin usein), useimmiten myös ruuan jos aikataulut sopii (ja mun ruokien jälkeen ilta päättyy melko varmasti sänkyyn. eikä siis siksi että olis myrkytettyä...)... :)
Nämä on kaikki ihan arjen perusasioita. Jos näissä on ongelmia niin ei kyllä mistään lomamatkasta yhdessä tarvitse edes haaveilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen PARIsuhde kuin aviopuolisoilla oli ennenvanhaan. pidetään yhdessä talo pystyssä, pannaan silloin kun (miestä) huvittaa, saadaan yhdessä lapsia. Ei tarvitse miettiä mitä tehdään yhdessä vapaa-ajalla, kun sitä vapaa-aikaa ei ole. Tai onhan sitä toki miehellä aikaa käydä naapurin miehen kanssa joskus ryyppäämässä, ja vaimolla aikaa juuttua juoruamaan naapurin akan kanssa.
Monelle miehelle tuo riittää ihan mainiosti. On aika uusi keksintö, että puolison pitäisi olla myös paras ystävä, jonka kanssa harrastetaan.
Kysy siltä mieheltäsi, että aikooko pakata mitään mukaansa, kun lähtö on kuitenkin jo huomenna. Kerro, että sinä olet laittanut omat ja lasten tavarat jo valmiiksi ja miehesi pitää nyt huolehtia omansa kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Se on "lomalla palaa hermot ja jopa erot lisääntyvät". Saati ei sovi tuohon. Sitä käytetään negatiivisissa ilmauksissa: "Emme lähteneet Pori Jazziin, saati viikonloppulomalle Keski-Eurooppaan".
Jep. "Saati" sopii siihen, mihin sopii "puhumattakaan että".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen PARIsuhde kuin aviopuolisoilla oli ennenvanhaan. pidetään yhdessä talo pystyssä, pannaan silloin kun (miestä) huvittaa, saadaan yhdessä lapsia. Ei tarvitse miettiä mitä tehdään yhdessä vapaa-ajalla, kun sitä vapaa-aikaa ei ole. Tai onhan sitä toki miehellä aikaa käydä naapurin miehen kanssa joskus ryyppäämässä, ja vaimolla aikaa juuttua juoruamaan naapurin akan kanssa.
Monelle miehelle tuo riittää ihan mainiosti. On aika uusi keksintö, että puolison pitäisi olla myös paras ystävä, jonka kanssa harrastetaan.
Tuossa aiemmin oli lainattu viestiä, jossa NAINEN makasi kotona juomassa kaljaa.
Missä ko. nainen edes sanoi, että mitään ei ikinä tehdä yhdessä? Tämä päätelmä tehtiin lomanviettotavoista ihan kysymättä...
Meillä mies pakkaa parhaillaan omia kamppeitaan, minä tapan aikaa tällä ja parilla muulla palstalla. Oma pakkaamiseni vie noin vartin, koska tiedän mitä otan ja missä tavarani ovat. Miehellä kestää pitempään ja jostain syystä hänelle tuntuu olevan ihan mahdotonta aina edellisen reissun jälkeen laittaa samaan paikkaan sellaiset tavarat, joita matkalla tarvitaan (matkalaukku ja sen vyö, kaulakotelot passeille ja rahoille yms). Sitten hän ramppaa ympäri taloa kellarista vinttiin ja takaisin etsimässä. Mutta aikuinen mies, omat valinnat. Eikä kukaan häntä tälle(kään) matkalle olisi pakottanut, jos nyt joku ajatteli huudella, että miesparka joutuu käyttämään lomansa naisen vaatimusten mukaan. Hän itse halusi lähteä mukaan, kun tarjouduin maksamaan hänenkin lentonsa.