Alan ymmärtää miksi lomilla ihmisillä palaa hermot puolisoon saati erot lisääntyvät - olen yksi heistä joka pohtii vakavissaan erillisiä asuntoja
Huomenna lähtisi lento lomakohteeseen ja mitä tekee mies - istuu koneella pelaamassa, vaikka pitäisi pestä pyykkiä, siivota, pakata ja tehdä melkoisen paljon lähdön eteen asioita. Kävi mielessä että kävisin vetämässä johdon irti seinästä, sen sijaan vain seurailen seurausten kypsymistä taustalta samalla kun pakkaan OMIA ja lapsen tavaroita.
Aiemmin lomalla kuvittelin että menemme aikuisten kesken jonnekin. Mies lupaili hotelliyötä yhdestä kaupungista tai menoa porijazzeille, kumpikaan ei toteutunut. Porijazzit menivät ohi, mutta hotelliyö vaihtui kahteen olueen kaupungilla. Tuntuu että millään omilla haluamisillani saati millään olisi mitään väliä, mutta olisi ollut hauska käydä kesällä pariskuntana jossain. Kyse ei ole tukiverkkojen puutteesta vaan miehen viitseliäisyydestä. Minua ei sitten kiinnosta lukea kommentteja siitä miten ette ole saaneet yhteistä aikaa viiteentoista vuoteen kun 19-vuotiaalle ei ole lapsenvahtia ja 15-vuotiasta ei voi jättää tunniksi yksin kotiin, koska meidän ongelmamme johtuvat yksistään siitä että toiveitani ei huomioida tai mikään ei vain järjesty.
Kommentit (313)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Aiemmin lomalla kuvittelit, että menette aikuisten kesken jonnekin." Älä kuvittele, vaan ilmaise selkeästi miehellesi, mitä haluat. Jos jotain haluat, toteuta se itse. Varaa ne liput tai hotelli. Menen yksin tai ota miehesi mukaan, jos siltä tuntuu. Toiset miehet ovat joissain asioissa aloitekyvyttömiä, eivätkä itse tilaa lippuja tai varaa hotellihuoneita, mutta saattavat lähteä mielellään mukaan, jos vaimo vain järjestää. Itselläni on tällainen mies, minä hoidan matkaliput ja varaamiset, mies hoitelee toisenlaisia asioita, tekee esim ruokaa, tyhjentää ulkohuussin mökillä, korjailee yms.
Noniin. Mies itse alkoi lupailemaan että hän järjestää meille ohjelmaa. Olisi tiedossa vähän hotelliyötä ja hän hoitaa lapsenvahdit, ei tarvitse murehtia mistään, ota rauhassa. Kun suuri hetki koitti ja istuimme terassilla, niin mies hoputti minua juomaan juomani nopeasti koska parkkiaika loppuu ja pitää palata takaisin. Ainoa vain ettei mies hoida muutakaan. Minä teen ruoan, lapsen asiat, pakkailut, siivoilut, pyykinpesut, huonekalujen kokoamiset, poisviemiset ja muut korjailut. Ap
No kysyitkö, miksi homma kuivui siihen? Panitko miestä mihinkään vastuuseen lupauksistaan? Mitä selitti?
Miksi tarvitset miestä reissussa? Lähde yksin tai hyvän kaverin kanssa. Ehkä mies ei oikeasti edes halua lähteä ja siksi vetelöi.
Naista ja miestä ei ole luotu asumaan yhdessä. Toimipa tämäkin ketju taas hyvänä muistutuksena minkälaisia naiset ovat. Aina täytyy olla jotain turhaakin turhempaa tekemistä kuten väkinäisiä lomareissuja sun muuta. Mies raahataan väkisin mukaan jonkinlaiseksi koristeeksi jota esitellään sitten lomakuvissa jne. Kun eroatte niin äkkiä se miehesikin tajuaa kuinka paljon parempaa elämä on ilman nalkuttavaa akkaa.
Taas kerran olen niin iloinen siitä, että en ole halunnut ketään miestä myllynkiveksi kaulaani. Aivan käsittämätöntä, millaisia marisevia vätyksiä niistä näyttää parisuhteessa kuoriutuvan. Omissa kavereissa ei onneksi sellaisia ole, mutta ylivoimaisesti suurin osa ystävistäni onkin löytänyt kumppanin meidän yhteisen harrastuksemme parista - ja se harrastus vaatii oikeasti hyvin paljon aktiivisuutta ja viitseliäisyyttä, joten tietsikan ääreen sammaloituvia mörököllejä ei tuttavamiehissä ole.
(Harrastukseen kuuluu olennaisesti myös matkustelu niin Suomessa kuin ulkomaillakin, eli jokainen mieskin oppii hyvin nopeasti hoitamaan niin pakkaamiset kuin matkasuunnitelmien tekemisen ihan itse.)
Tässä on se asia, jota monet miehet eivät vain tajua. Jos nainen sanoo, että jazzeilla on hyviä bändejä, mies, joka naisestaan välittää, kysyy, että no mitäs oot mieltä, mentäiskö? Yhdessä voidaan pohtia, onko se nyt oikeasti sopiva ajankohta jne. mutta jos tullaan tulokseen, että oishan se ihan kiva, mies sanoo: okke, ja hoitaa liput ja hotellit.
Samoin tekee nainen, kun mies vihjaa, että ei olla muuten pitkään aikaan oltu niillä hauskoilla olutfestareilla, pohditaan, sopiiko se kalenteriin ja nainen hoitaa homman.
Tai sitten voidaan sopia, että ajankohta ei sovi toiselle, mutta koska toiselle sopii ja huvittais mennä, niin sitten menee jonkun kaverin kanssa vaikka.
Mutta tässä on kyse täsmälleen samasta kuin ystävyydessä (koska tässä on kyse samasta kuin ystävyydessä): vastavuoroisuudesta. Siitä, että kumpikin osoittaa kiinnostusta sitä kohtaan, mitä toinen haluaa tehdä, osoittaa, että haluaa viedä toisen jonnekin, antaa toiselle jotain kivaa. Tämä on sitä huomioimista, mitä naiset ovat vailla. Miehet kyllä jaksavat mankua, kun nainen ei anna huomioo lasten ollessa pieniä, mutta kuinka monta pientä viestiä on itse ottanut vastaan, tarkentanut toivetta ja sitten yksinkertaisesti resurssien antamin mahdollisuuksien ne toteuttanut.
On opettelua elää omaa elämää avioliitossa ja olla tyytyväinen sekä rakastaa itseään.
Mies ehkä tyynnyttelee arkielämää sinun kanssa lupaamalla lomia. Mutta kun tulee aika toteuttaa lupaukset, ärtyisyys nousee.
Siksi olisi hyvä itse luvata itselle miniloma ja toteuttaa se. Mies voi pettyä, mutta jahka tyyntyy, voi tulla mukaan (ohje kuin viisivuotiaalle :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teidän täytyy tehdä kaikki yhdessä? Jos mies kaipaisi lomaltaan lähinnä täyttä rentoutta ja kotoilua tietokoneella pelaten, niin miksi hänen täytyy osallistua sinun menoihisi? Meillä tehdään niin että minä tasan löhöän lomat kotona, pelaan tietokoneella ja juon kaljaa enkä mene kuin lähikauppaan, mutta mies käy sitten missä tykkää käydä koska hän kaipaa aktiivisempaa lomaa.
Mitä PARIsuhteessa on sellaista, miksi yhdessä pitäis olla, jos yhdessä ei kerran mitään tehdä?
Tai onko ap kysynyt mieheltä, mitä hän haluaisi lomalla tehdä...? Kysehän ei ole siitä, etteikö toinen tekisi MITÄÄN tai ei olisi MOTIVAATIOTA mihinkään, vaan siitä, että hän tekee eri asioita ja hänellä on motivaatiota tehdä eri asioita...
Keskustelkaa asioista. Ehkä parisuhteessa voi myös jakaa töitä niin, että jos vaimo pakkaa ja pesee, ja mies hoitaa sitten jotain muuta sovittua asiaa. Mutta sen olen huomannut, että miehille pitää selkeästi sanoa, mitä pitää tehdä, koska eivät itse hoksaa. Turha täällä on valittaa vertaistuen toivossa, puhu miehen kanssa.
Ehkä se mies haluaisi vaan istua pimeässä huoneessa ja pelata tietokoneella?
Tuleeko lapsille kiva loma, kun iskä istuu yöt pelaamassa ja nukkuu päivät? Tai millaiset lapsuusmuistot lapsille jää?
Meillä on erilliset asunnot ja homma toimii loistavasti. Asumme viiden minuutin kävelymatkan päässä toisistamme. Suhde on täynnä hellyyttä ja hyvää seksiä mutta myös tilaa ja vapautta.
Olimme juuri yhdessä parin viikon lomalla, ja vaikka emme riidelleet kertaakaan, huomasimme kyllä, miten ihanaa oma tila ja omat asunnot ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teidän täytyy tehdä kaikki yhdessä? Jos mies kaipaisi lomaltaan lähinnä täyttä rentoutta ja kotoilua tietokoneella pelaten, niin miksi hänen täytyy osallistua sinun menoihisi? Meillä tehdään niin että minä tasan löhöän lomat kotona, pelaan tietokoneella ja juon kaljaa enkä mene kuin lähikauppaan, mutta mies käy sitten missä tykkää käydä koska hän kaipaa aktiivisempaa lomaa.
Mitä PARIsuhteessa on sellaista, miksi yhdessä pitäis olla, jos yhdessä ei kerran mitään tehdä?
Tai onko ap kysynyt mieheltä, mitä hän haluaisi lomalla tehdä...? Kysehän ei ole siitä, etteikö toinen tekisi MITÄÄN tai ei olisi MOTIVAATIOTA mihinkään, vaan siitä, että hän tekee eri asioita ja hänellä on motivaatiota tehdä eri asioita...
Keskustelkaa asioista. Ehkä parisuhteessa voi myös jakaa töitä niin, että jos vaimo pakkaa ja pesee, ja mies hoitaa sitten jotain muuta sovittua asiaa. Mutta sen olen huomannut, että miehille pitää selkeästi sanoa, mitä pitää tehdä, koska eivät itse hoksaa. Turha täällä on valittaa vertaistuen toivossa, puhu miehen kanssa.
Ehkä se mies haluaisi vaan istua pimeässä huoneessa ja pelata tietokoneella?
Tuleeko lapsille kiva loma, kun iskä istuu yöt pelaamassa ja nukkuu päivät? Tai millaiset lapsuusmuistot lapsille jää?
Tämä on muuten niin totta ja asia jota itsekin pohdin. Vaikka ei jaksaisi/halua matkustaa ym. niin lapset tarvitsevat kuitenkin jotakin ohjelmaa ja rutiinia myös loman ajaksi. Kauheaa ajatus, että lapset joutuisivat köllöttämään sisällä 24/7 sen takia, koska vanhemmat haluavat vain pelata.
Ap makaa itse av-palstalla. Ja kokoaa vielä huonekalujakin lähtöä edellisenä päivänä.
Lisäksi tämäkin ketju on taas täynnä "ihan kaikki miehet"-ölinää.
Mitäs te muut palstavalaat olette tänään saaneet aikaiseksi? Maanneet palstalla?
Minäkin mietin, kannattaako sitä edes parisuhteesta enää haaveilla, kun me miehet tykkäämme vain olla kotona ja pelailla ja olla kotihiiriä. Itse en käy missään, enkä tee mitään. Sinkkuna kyllä pyykkään, siivoan, teen ruokaa, hoidan lasta, käyn salilla ja pyöräilen. T. 44-v valkoinen heteromies
Kesäisin kyllä lapsen vien Lintsille ja vesipuistoon
Onneksi erosin. En olis jaksanut enää yhtää lomaa vetää perässä mieslasta, noiden oikeiden lasten lisäksi. Esim. viime reissulla kun perheitä katselin, en voinut olla miettimättä kuinka moni noistakin pareista on todellisuudessa ihan ***** kyrpääntyneitä toisiinsa.
Tekö ette ole hirveen usein reissannut, kun pitää jauhaa tuota jo pitkään tiedossa olevaa reissua, etkä pakkaa aikuiselle miehelle?
Et tietenkään pakkaa, sehän on itsestäänselvyys. Jos mies kääräisee lähdössä jotain kassiin, niin se on sitten hänelle fine. Ei ole sun murheesi, vaikka kovasti yrität siitä itsellesi ongelman tehdä.
Sä pakkaat omas ja lapsen jutut, tai jos muksu on koululainen niin pystyy hoitamaan jo omat kamansa. Vähän päältä katsella, että kaikki tulee mukaan.
Tässä aloituksessa ei ollut mitään loma-aiheista jättämistä. Ihan normaalia arkeakin ihmiset elää noin ja valittaa. Eikä pyri tekemään itsekään mitään muutosta.
Omassa parisuhteessa tiedän, että jos mä haluan lähteä miehen kanssa jonnekin, niin mä järkkään. Mä varaan ja sanon hänelle, että silloin mentiin... hän on tyytyväinen reissussa ja maksaa kaiken ja on onnellinen, että taas lähdettiin yhdessä.
Mies kyllä pyytelee ekstemporee lenkille tai leffaan, mutta ei isompia juttuja.
Ketjun perusteella ennen avioliittoa ja mahdollisia lapsia ilmeisesti pitää vähintäänkin asua vuosia samassa asunnossa, jottei tulisi ikäviä yllätyksiä. Muuten kaikki sudenkuopat ja eroavaisuudet ei tule esiin.
"Mä varaan ja sanon hänelle, että silloin mentiin... hän on tyytyväinen reissussa ja maksaa kaiken ja on onnellinen, että taas lähdettiin yhdessä."
Meillä kaikilla ei ole varakasta miestä joka mukisematta tyytyväisenä maksaa kaiken :)
Sen sijaan saattaa olla mies joka ei itse sen enempää näe vaivaa kuin maksakaan eikä ylipäätään uhraa ajatusta sille miten muu perhe viihtyy lomallaan.
Vierailija kirjoitti:
Ketjun perusteella ennen avioliittoa ja mahdollisia lapsia ilmeisesti pitää vähintäänkin asua vuosia samassa asunnossa, jottei tulisi ikäviä yllätyksiä. Muuten kaikki sudenkuopat ja eroavaisuudet ei tule esiin.
Eikä sekään riitä: kun tulee lapsia, jotkut miehet taantuvat ja äitiysloman kälkeen he on oloutuneet mieslapsiksi. Eivät sitten enää kykene aikuistumaan. Ja todellakin täällä riittää niitä naisten syyllistäjiä tästäkin miksei miehelle ole sanottu/vaadittu (ihan kuin aikuinen ihminen nei itse älyäis jos haluaa älytä ja ottaa vastuuta)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä sekään riitä: kun tulee lapsia, jotkut miehet taantuvat ja äitiysloman kälkeen he on oloutuneet mieslapsiksi. Eivät sitten enää kykene aikuistumaan. Ja todellakin täällä riittää niitä naisten syyllistäjiä tästäkin miksei miehelle ole sanottu/vaadittu (ihan kuin aikuinen ihminen nei itse älyäis jos haluaa älytä ja ottaa vastuuta)
Tai naisista tulee kaltaisiasia raivostuttavia yleistäjiä, pätijöitä, käskyttäjiä, pirttihirmuja ja aivottomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tekee kaikkea mitä on pakko tehdä ennen lomalennolle lähtöä. Ja mitä tekee MIESLAPSI, ei muuta ,kun on koneella. Kyllä aikuisen miehen pitäis toimia, ilman että joku pyytää-halooo
Mieslasta kiinnostaa se koneella olo paljon enemmän kuin mikään lomamatka. Jos nainen haluaa jonnekin v*n lomamatkalle joka maksaakin niin paljon, niin hoitakoon järjestelyt sitten kanssa. Miehelle riittäisi lomaksi että saa rauhassa pelata.
No voisko se miesressukka kasvattaa itselleen munat ja sanoa, että en halua lähteä matkalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tekee kaikkea mitä on pakko tehdä ennen lomalennolle lähtöä. Ja mitä tekee MIESLAPSI, ei muuta ,kun on koneella. Kyllä aikuisen miehen pitäis toimia, ilman että joku pyytää-halooo
Mieslasta kiinnostaa se koneella olo paljon enemmän kuin mikään lomamatka. Jos nainen haluaa jonnekin v*n lomamatkalle joka maksaakin niin paljon, niin hoitakoon järjestelyt sitten kanssa. Miehelle riittäisi lomaksi että saa rauhassa pelata.
No voisko se miesressukka kasvattaa itselleen munat ja sanoa, että en halua lähteä matkalle?
No minä ainakin sanon, enkä koskaan lähden matkalle, minä en matkusta. T. 44-v valkoinen heteromies
Ehkä minä sen takia olenkin sinkku, koska minä en matkusta, enkä tule koskaan matkustamaan, koska olen mies isolla M:llä ja en matkusta
Vähän ohiksena tämäkin mutta onhan kulttuuri joka paikassa muuttunut muutenkin (työelämässä, asumisessa) eikä kukaan kai teistäkään ajele hevosvaunuilla töihin tai elä päreen valossa? Miksi siis parisuhteessa pitäisi juuttua kivikauteen?
Vihkikaavassa (ja ajatus pätee myös avoliitossa oleviin) kysytään "tahdotko" joka sisältää käsittääkseni myös kyvyn itse ottaa vastuuta siitä että parisuhde jatkossa toimii eli tämän saamattoman/puhumattoman osapuolen tulisi myös älytä tämä jos kerran on parisuhteeseen sitoutunut. Tai pysyä sinkkuna.