Alan ymmärtää miksi lomilla ihmisillä palaa hermot puolisoon saati erot lisääntyvät - olen yksi heistä joka pohtii vakavissaan erillisiä asuntoja
Huomenna lähtisi lento lomakohteeseen ja mitä tekee mies - istuu koneella pelaamassa, vaikka pitäisi pestä pyykkiä, siivota, pakata ja tehdä melkoisen paljon lähdön eteen asioita. Kävi mielessä että kävisin vetämässä johdon irti seinästä, sen sijaan vain seurailen seurausten kypsymistä taustalta samalla kun pakkaan OMIA ja lapsen tavaroita.
Aiemmin lomalla kuvittelin että menemme aikuisten kesken jonnekin. Mies lupaili hotelliyötä yhdestä kaupungista tai menoa porijazzeille, kumpikaan ei toteutunut. Porijazzit menivät ohi, mutta hotelliyö vaihtui kahteen olueen kaupungilla. Tuntuu että millään omilla haluamisillani saati millään olisi mitään väliä, mutta olisi ollut hauska käydä kesällä pariskuntana jossain. Kyse ei ole tukiverkkojen puutteesta vaan miehen viitseliäisyydestä. Minua ei sitten kiinnosta lukea kommentteja siitä miten ette ole saaneet yhteistä aikaa viiteentoista vuoteen kun 19-vuotiaalle ei ole lapsenvahtia ja 15-vuotiasta ei voi jättää tunniksi yksin kotiin, koska meidän ongelmamme johtuvat yksistään siitä että toiveitani ei huomioida tai mikään ei vain järjesty.
Kommentit (313)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjun perusteella ennen avioliittoa ja mahdollisia lapsia ilmeisesti pitää vähintäänkin asua vuosia samassa asunnossa, jottei tulisi ikäviä yllätyksiä. Muuten kaikki sudenkuopat ja eroavaisuudet ei tule esiin.
Eikä sekään riitä: kun tulee lapsia, jotkut miehet taantuvat ja äitiysloman kälkeen he on oloutuneet mieslapsiksi. Eivät sitten enää kykene aikuistumaan. Ja todellakin täällä riittää niitä naisten syyllistäjiä tästäkin miksei miehelle ole sanottu/vaadittu (ihan kuin aikuinen ihminen nei itse älyäis jos haluaa älytä ja ottaa vastuuta)
Tätä ei voi esitestata kesälomalla tms? Tekee kotona ollessa enemmän, katsoo mitä tapahtuu töihin palatessa? Kesäloma toki on aika lyhyt testiaika.
Lakkaa olemasta miehellesi äiti. Älä pyykkää ja varsinkaan pakkaa hänen matkatavaroitaan. Etsiköön itse tavaransa tai jättäköön reissun sitten väliin, mikäli ei itse näitä osaa tehdä.
Ap minäminä-asenteella. Minun mieleen mentävä, turha kysellä mitä muut perheestä haluavat. Jos ei toisen pillin mukaan riittävästi mennä niin ydinperhettä hajottamassa..
Miten olisi parisuhdeterapia?
Olisiko puhumisen aika. Aika sanoa asiat ääneen eikä kihistä yksin sisäisesti. Kaivat itsellesi kuoppaa! Mies huomaa kiukkusi, eikä sitten varmasti tee asioiden eteen mitään, koska huomaa sen olevan ase sinua vastaan eli hän saa siten loukattua sinua. Olette lapsellisia. Puhukaa asiat ääneen mikä toisessa ärsyttää. Ette saa kihinällänne mitään aikaiseksi.
Voi elämä! Mul oli aikoinaan ihan samoja ongelmia, kunnes opin oleen suorittamatta asioita toisen puolesta. Ku oltiin lähdössä reissuun pakkasin vain omat kamat ja suunnilleen 5min ennen lähtöä mies kysyi, mitä oon hänelle pakannut, johon vastasin EN MITÄÄN. Siinä sitten mies pakkas mitä ehti ja lähdettiin. Sen jälkeen ei ole mun tarvinnu pakata herran tavaroita. Sama homma siivouksen, ruuanlaiton ja kaupassakäynnin kanssa samoin ku kaikkien menojen huolehtimisen, laskujen maksamisen ym. kans. Hoidan vain omat juttuni. Mies on tosi kivasti oppinut itsenäiseksi eikä mun tarvii huomautella mistään.
Ymmärrän, jos ap päätyy eroon.
Onneksi itselläni on aikuiseksi kehittynyt mies, joka osaa suunnitella ja ennakoida ja hoitaa asioita ja pakkaa oma-aloitteisesti jne.
Myös 13-vuotias poikani pakkaa oma-aloitteisesti kaiken itse. Yritin vielä vuosi sitten osallistua siihen esim kysymällä, onko se ja se pakattu, mutta hän vaan haluaa ehdottomasti hoitaa pakkaamisensa 100% itse ilman apua. Hän kai kokee, että isot miehet hoitavvat ne jutut itse ja että äidit pakkaavat vain vauvojen puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Tekö ette ole hirveen usein reissannut, kun pitää jauhaa tuota jo pitkään tiedossa olevaa reissua, etkä pakkaa aikuiselle miehelle?
Et tietenkään pakkaa, sehän on itsestäänselvyys. Jos mies kääräisee lähdössä jotain kassiin, niin se on sitten hänelle fine. Ei ole sun murheesi, vaikka kovasti yrität siitä itsellesi ongelman tehdä.
Sä pakkaat omas ja lapsen jutut, tai jos muksu on koululainen niin pystyy hoitamaan jo omat kamansa. Vähän päältä katsella, että kaikki tulee mukaan.
Tässä aloituksessa ei ollut mitään loma-aiheista jättämistä. Ihan normaalia arkeakin ihmiset elää noin ja valittaa. Eikä pyri tekemään itsekään mitään muutosta.
Omassa parisuhteessa tiedän, että jos mä haluan lähteä miehen kanssa jonnekin, niin mä järkkään. Mä varaan ja sanon hänelle, että silloin mentiin... hän on tyytyväinen reissussa ja maksaa kaiken ja on onnellinen, että taas lähdettiin yhdessä.
Mies kyllä pyytelee ekstemporee lenkille tai leffaan, mutta ei isompia juttuja.
Miksi se muuten on automaattisesti naisen tehtävä pakata myös yhteisten lasten tavarat tai vähintään valvoa lasten pakkaamista? Miksi lasten isä saa sluibailla tästäkin?
Vierailija kirjoitti:
Voi elämä! Mul oli aikoinaan ihan samoja ongelmia, kunnes opin oleen suorittamatta asioita toisen puolesta. Ku oltiin lähdössä reissuun pakkasin vain omat kamat ja suunnilleen 5min ennen lähtöä mies kysyi, mitä oon hänelle pakannut, johon vastasin EN MITÄÄN. Siinä sitten mies pakkas mitä ehti ja lähdettiin. Sen jälkeen ei ole mun tarvinnu pakata herran tavaroita. Sama homma siivouksen, ruuanlaiton ja kaupassakäynnin kanssa samoin ku kaikkien menojen huolehtimisen, laskujen maksamisen ym. kans. Hoidan vain omat juttuni. Mies on tosi kivasti oppinut itsenäiseksi eikä mun tarvii huomautella mistään.
Oho! Ihanko tuosta vaan onnistuit taikomaan sammakosta prinssin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho! Ihanko tuosta vaan onnistuit taikomaan sammakosta prinssin?
Juu, meni kieltämättä aikaa ja hermoja, mut kun antaa toisen tehdä omalla tyylillään, eikä oo siinä vieressä koko aikaa ohjeistamassa nii kyllä onnistuu. Vaatii vaan kovaa pokerinaamaa itseltä ja miehen kiukuttelun kestämistä jonku aikaa.
lomaan panostetaan niin paljon että siitä tulee pelkkää stressiä ja pettymys
Mikä ihmeen erokeskustelu villitys tällä palstalla oikein on? Sitä ja tätä tapahtui -> ero heti harkinnassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekö ette ole hirveen usein reissannut, kun pitää jauhaa tuota jo pitkään tiedossa olevaa reissua, etkä pakkaa aikuiselle miehelle?
Et tietenkään pakkaa, sehän on itsestäänselvyys. Jos mies kääräisee lähdössä jotain kassiin, niin se on sitten hänelle fine. Ei ole sun murheesi, vaikka kovasti yrität siitä itsellesi ongelman tehdä.
Sä pakkaat omas ja lapsen jutut, tai jos muksu on koululainen niin pystyy hoitamaan jo omat kamansa. Vähän päältä katsella, että kaikki tulee mukaan.
Tässä aloituksessa ei ollut mitään loma-aiheista jättämistä. Ihan normaalia arkeakin ihmiset elää noin ja valittaa. Eikä pyri tekemään itsekään mitään muutosta.
Omassa parisuhteessa tiedän, että jos mä haluan lähteä miehen kanssa jonnekin, niin mä järkkään. Mä varaan ja sanon hänelle, että silloin mentiin... hän on tyytyväinen reissussa ja maksaa kaiken ja on onnellinen, että taas lähdettiin yhdessä.
Mies kyllä pyytelee ekstemporee lenkille tai leffaan, mutta ei isompia juttuja.Miksi se muuten on automaattisesti naisen tehtävä pakata myös yhteisten lasten tavarat tai vähintään valvoa lasten pakkaamista? Miksi lasten isä saa sluibailla tästäkin?
Lasten tavaroiden pakkaaminen tai pakkaamisen valvominen jää helposti naisen kontolle, koska nainen on useimmiten perheessä se, joka eniten häpeää ja kärsii, jos lapsilla on ihan "väärät" vaatteet. Jos mies pakkaa lasten tavarat, hän ehkä heittää kaapista summassa lähimmät kamat eikä katso yhtään, onko vaatteet sopivia, kivannäköisiä, kohteen lämpötilaa ajatellen optimaalisia, onko suhteessa paitoja, sukkia, alushousuja, siistejä vaatteita ym. oikea määrä jne. Muistaako mies myös lasten hammasharjat, pesuvälineet, mahdolliset lääkkeet/ vitamiinit, aurinkovoiteet, uikkarit?
Varmasti osa miehistä suoriutuisi pakkaamisesta yhtä hyvin kuin naiset, mutta uskaltaako perusperheenäiti ottaa sitä riskiä?
Eron partaalla lomastressistä ja kohta Facebookissa onnellisen näköisiä perhelomakuvia..
Vierailija kirjoitti:
Olisiko puhumisen aika. Aika sanoa asiat ääneen eikä kihistä yksin sisäisesti. Kaivat itsellesi kuoppaa! Mies huomaa kiukkusi, eikä sitten varmasti tee asioiden eteen mitään, koska huomaa sen olevan ase sinua vastaan eli hän saa siten loukattua sinua. Olette lapsellisia. Puhukaa asiat ääneen mikä toisessa ärsyttää. Ette saa kihinällänne mitään aikaiseksi.
Luuletko ettei tällaisessa tilanteessa ole yritetty puhua? Puhuminen nimenomaan ei ole johtanut mihinkään. Eikä ainakaan minun mieheni edes halua puhua koska hänen mielestään ongelmaa ei ole. Ylipäätään se toinen ei välttämättä suostu puhumaan eikä tarkastelemaan omaa toimintaansa kokonaisuuden kannalta.
(En ole ap.)
Vierailija kirjoitti:
lomaan panostetaan niin paljon että siitä tulee pelkkää stressiä ja pettymys
On ihan tutkittu juttu, että mitä suuremmat odotukset ihmisellä on jostain asiasta, sitä suurempi pettymys on kun nämä odotukset eivät täyty, ja se on suurin syy turhautumiselle, harmitukselle sekä näitä tunteita seuraaville tapahtumille.
Yhteiseen lomaan saattaa kasautua hurjasti odotuksia, osa ehkä epärealistisen ihania ja romanttisiakin - ja kun toinen haluaakin vaikka vain löhötä, pelata ja katsoa telkkaa sen sijaan, että käveltäisiin ilta-auringossa meren rannalla käsi kädessä, niin eihän ne odotukset silloin täyty.
Minun miehestäni puolestaan tuli lomakohteessa todellinen naistenkyttääjä😂 ymmärrän toki, että vähäpukeiset naiset ranta-asuissaan miellyttävät jokaisen miehen silmää, mutta eikö sitä voi tehdä huomaamattomasti silloin, kuin kulkee vaimon kanssa? Minua ei ollenkaan häiritse normaali,lyhyt vilkaisu vastakkaiseen sukupuoleen, mutta ehdon jo välillä miettiä, kokivatko nämä nuoret naiset oman 45-v tuijotuksen epämiellyttävänä (kyllä varmasti, ja säätivät samalla minua). Tämän lisäksi, (ikäänkuin tässä ei olisi ollut tarpeeksi 😂) huomasin, että puolisoni katselee netistä vähäpukeisia naisia. Tehnyt tätä varmaan kotonakin arkena, mutten vain ole huomannut. Jotenkin surullista, että vaikka miten laittautunut, hän ei koskaan huomioi minus erityisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies kyllä pyytelee ekstemporee lenkille tai leffaan, mutta ei isompia juttuja.Miksi se muuten on automaattisesti naisen tehtävä pakata myös yhteisten lasten tavarat tai vähintään valvoa lasten pakkaamista? Miksi lasten isä saa sluibailla tästäkin?
Onko teidän taloudessanne miehen valitsemat sovatyynyt ja olohuoneen verhot?
Jostain syystä naiset luulevat olevansa talouttensa pyörittäjiä, vaikka ovat pelkkiä pirttihirmuja ja miestensä alistajia. Sekä henkisesti ja taloudellisesti.
Meillä samat riidan aiheet, mutta minä se "laiska" osapuoli. Ja siis olen mies. Vaimon mukaan joka päivä lomalla pitäisi puuhata jotain. Useimmiten ehdotukset on helkkarin tylsiä: "lähdetään falkullaan katsomaan eläimiä lasten kanssa" tai jotain "mennään Suomenlinnaan uimaan".... joo kun ne elukat on jo nähty ja lähin ranta on 500m päässä, niin miksi pitää tekemällä tehdä jotain typerää ohjelmaa.
Sitten kun mä ehdotan oikeasti jotain, että lähdetään Pariisin Euro Disneyhyn tai otetaan lennot vaikka Marbellaan, niin ei.... ei kun se maksaa niin paljon ja hän ei jaksa katsoa kun mä vain "dokaisin". Tosin en tiedä miten se mun kaljan tissuttelu nyt ihan hirveän paljon poikkeaisi tästä kotimaasta, mutta kuulemma poikkeaa.
Mutta sitten kun kerran tähän jäädään, niin musta on ihan jees käydä tuossa lähirannalla lasten kanssa. Siinä jonkin aikaa, sitten kotiterassille grillaamaan jotain hyvää lihaa, pari olutta ja katsoa kun lapset leikkii. Mitä siinä sitten muuta tarvii?!
Ymmärrätkö varmasti lukemaasi? "jotkut miehet taantuvat" ei ole yleistämistä vaan fakta.
Mieti vielä haetko naisestasi itsellesikin äitiä vai pystytkö ottamaan vastuuta yhteisistä jutuista :)