Alan ymmärtää miksi lomilla ihmisillä palaa hermot puolisoon saati erot lisääntyvät - olen yksi heistä joka pohtii vakavissaan erillisiä asuntoja
Huomenna lähtisi lento lomakohteeseen ja mitä tekee mies - istuu koneella pelaamassa, vaikka pitäisi pestä pyykkiä, siivota, pakata ja tehdä melkoisen paljon lähdön eteen asioita. Kävi mielessä että kävisin vetämässä johdon irti seinästä, sen sijaan vain seurailen seurausten kypsymistä taustalta samalla kun pakkaan OMIA ja lapsen tavaroita.
Aiemmin lomalla kuvittelin että menemme aikuisten kesken jonnekin. Mies lupaili hotelliyötä yhdestä kaupungista tai menoa porijazzeille, kumpikaan ei toteutunut. Porijazzit menivät ohi, mutta hotelliyö vaihtui kahteen olueen kaupungilla. Tuntuu että millään omilla haluamisillani saati millään olisi mitään väliä, mutta olisi ollut hauska käydä kesällä pariskuntana jossain. Kyse ei ole tukiverkkojen puutteesta vaan miehen viitseliäisyydestä. Minua ei sitten kiinnosta lukea kommentteja siitä miten ette ole saaneet yhteistä aikaa viiteentoista vuoteen kun 19-vuotiaalle ei ole lapsenvahtia ja 15-vuotiasta ei voi jättää tunniksi yksin kotiin, koska meidän ongelmamme johtuvat yksistään siitä että toiveitani ei huomioida tai mikään ei vain järjesty.
Kommentit (313)
Vierailija kirjoitti:
Kuka jättää pyykinpesuun samalle päivälle kun pitää pakata?
Jotain järjestelmällisyyttä pyydän.
Esimerkiksi sellainen, joka omistaa kuivausrummun ja saa puhtaat ja kuivat vaatteet 2-3h pesuunlaitosta matkalaukkuun!
Varsinkin ohuet kesävaatteet kuivuu hetkessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olisi ollut hauska käydä kesällä pariskuntana jossain
Miksi pitää käydä pariskuntana? Mene itsekseni.
Äläkä nyt pyykkää ja pakkaa mitään miehelle kuuluvaa, ihan omat kamppeesi vain. Mies sitten lähtee reissuun jos on lähteäkseen, tai sitten ei lähde.
Niin miksi pitää olla edes parisuhteessa kun kaiken voi tehdä yksin. Ihme hommaa semmoinen puolison kanssa vietetty kahdenkeskinen aika. Hyi!
Tee lista kaikista mieltä painavista, sinun mielestäsi perheen pyörittämiseen liittyvistä asioista ja pyydä puolisolta samanlainen lista (ei haittaa vaikkei tee, mutta pyydä) ja ajankohta, jolloin voitte käydä listaa yhdessä läpi. Ei liene just nyt, mut yritä saada sellaiseen ajankohtaan, jolloin ei olisi muuta.
Sitten käytte listat yhdessä läpi ja sovitte miten, milloin asioita hoidetaan ja mahd. kenellä "päävastuu". Muista joustaa myös itse, siivous ja järjestely yms. "tasot" eivät välttämättä aina ole samanlaiset. Anna valita listasta, tasapuolisesti sopien ja tarvittaessa pikku pakolla käytte listat läpi.
Mikäli ihmiset ei haluaisi lapsia, tai jos joka tuutista ei toitotettaisi kuinka lapsille muka on parasta että vanhemmat asuvat yhdessä, yhdessäasuvat pariskunnat olisivat varmaan harvinaisuus.
Pian 3v asunut yksin lasten kanssa ja kyllä tämä vaan on ihanaa siihen entiseen lapsimiesarkeen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Ap tekee kaikkea mitä on pakko tehdä ennen lomalennolle lähtöä. Ja mitä tekee MIESLAPSI, ei muuta ,kun on koneella. Kyllä aikuisen miehen pitäis toimia, ilman että joku pyytää-halooo
Mieslasta kiinnostaa se koneella olo paljon enemmän kuin mikään lomamatka. Jos nainen haluaa jonnekin v*n lomamatkalle joka maksaakin niin paljon, niin hoitakoon järjestelyt sitten kanssa. Miehelle riittäisi lomaksi että saa rauhassa pelata.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli ihmiset ei haluaisi lapsia, tai jos joka tuutista ei toitotettaisi kuinka lapsille muka on parasta että vanhemmat asuvat yhdessä, yhdessäasuvat pariskunnat olisivat varmaan harvinaisuus.
Pian 3v asunut yksin lasten kanssa ja kyllä tämä vaan on ihanaa siihen entiseen lapsimiesarkeen verrattuna.
Mä olen samaa mieltä. Nyt asunut 5 vuotta vain lasten kanssa, ja on tää niin helppoo.
Miesteinille sanoin silloin, että jos haluat harrastaa ja pelata kaiket illat ja yöt, ja käydä lomat festareilla, ja viikonloppuillat pubissa jätkien kanssa, niin hankitaan sulle vuokrayksiö, eikö se olisi ihan toimiva kuvio. Niin ei, hänelle ei käynyt. Kyllästyin siihen touhuun, otin hänestä eron, ja hän päätyi joka tapauksessa vuokrayksiöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tekee kaikkea mitä on pakko tehdä ennen lomalennolle lähtöä. Ja mitä tekee MIESLAPSI, ei muuta ,kun on koneella. Kyllä aikuisen miehen pitäis toimia, ilman että joku pyytää-halooo
Mieslasta kiinnostaa se koneella olo paljon enemmän kuin mikään lomamatka. Jos nainen haluaa jonnekin v*n lomamatkalle joka maksaakin niin paljon, niin hoitakoon järjestelyt sitten kanssa. Miehelle riittäisi lomaksi että saa rauhassa pelata.
Tää hänestä tekeekin mieslapsen, kun miettii vain mitä itse haluaa. Perheessä on ne lapsetkin, jotka ehkä kerran vuodessa haluaisi myös jonnekin, ja se vaimo.
Mutta ei, koska minä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äläkä nyt pyykkää ja pakkaa mitään miehelle kuuluvaa, ihan omat kamppeesi vain. Mies sitten lähtee reissuun jos on lähteäkseen, tai sitten ei lähde.
Niin miksi pitää olla edes parisuhteessa kun kaiken voi tehdä yksin. Ihme hommaa semmoinen puolison kanssa vietetty kahdenkeskinen aika. Hyi!
Esimerkiksi isoisäni, syntyi yli sata vuotta sitten ja on nyt jo kuollut. Kun hän oli jäänyt leskeksi, hänestä oli mukavaa, että kävi vieraita. Itse kun olin perheetön, pystyin viettämään useampia päiviäkin hänen seuranaan. Ei siinä paljon juteltu tai tehty mitään yhdessä, katseltiin telkkaria ja minä kävin kaupassa ja tein jotain ruokaa joka oli vähän vaihtelua siihen mitä kunnan ateriapalvelu toimitti. Silti hän arvosti ihan vain sitä että joku on hänen luonaan, kai koki että sillä tavoin on vähemmän yksinäistä.
Samanlaisia miehiä on edelleen. Ehkä naisiakin, mutta miehillä tuntuu sujuvan luontevammin tuo hiljainen yhdessäoleminen, jossa ei tarvitse tehdä mitään erityistä tai kumpikin tekee omaansa mutta samassa tilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämmöinen mies ei sitten varmaan hanki lapsia tai ehkei edes parisuhdetta.
Voin vaan ap kuvitella kuinka rankkaa on kun toinen ei ota mitään vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
AP, ymmärrän täysin, meillä ihan samanlaista. Ja joo, voi toki järjestää itse, pyykätä aiemmin jne. mutta kun kyse ei ole tästä vaan siitä, ettei se toinen osapuoli tee asian eteen mitään eikä itse haluaisi joutua aina siihen rooliin. Jonkunhan ne on pakko kuitenkin tavarat pakata jne. Eikä aina haluaisi kysyä eikö toinen älyä vai viitsi.
Joistakin tyypeistä tulee passiiviisia palvelun ja taloudenhoidon odottajia sen jälkeen kun puoliso on ollut hoitovapaalla ja he itse tottuneet tulemaan valmiille (ruokaa tehty, pyykit pesty, imuroitu), varsinkin jos heidän oma äitinsä ollut aina kotona. Meillä kävi näin vaikka aiemmin tehtiin yhdessä ja molemmat osallistuivat aktiivisesti. Ja tosiaankaan seurusteluaikana ei ollut tällaisesta varoitusmerkkejä, olisin toki juossut lujaa.
Meillä myös niin, että eri aikaan vietetyn viikon/parin loman aikana mies lössähtää ja kuvittelee tulevansa ikuisesti valmiille. Siis luonnollisesti olen tehnyt silloin enemmän/kaiken kun olen ollut lomalla. No, en tee enää, koska en jaksa siitä syntyvää taistelua kun koitan töihin palattuani saada homman taas normaaliksi eli sellaiseksi että molemmat tekee. Mies ei heillä luovu luulemistaan kissanpäivistä, vaan SUUTTUU ja monta kertaa ja muuttuu ihan v+un pikku kakaraksi kun koitan saada hänet tekemään niitä samoja kotitöitä, mitkä kummasti sujui vielä 1kk sitten. On jopa pokkana väittänyt, että ei osaa tehdä niitä. Olen miettinyt eroakin välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämmöinen mies ei sitten varmaan hanki lapsia tai ehkei edes parisuhdetta.
Voin vaan ap kuvitella kuinka rankkaa on kun toinen ei ota mitään vastuuta.
Parisuhde pitää kokea kerran tai pari, ennen kuin huomaa, ettei sitä oikeastaan tarvitse mihinkään.
Lapsia voi siinä päästä syntymään. Mutta eihän niitä miehet ennenkään hoitaneet, muuta kuin tarvittaessa ärähtivät olemaan hiljempaa. Kun poika vähän varttui niin sen saattoi ottaa mukaan miesten juttuihin, mutta sitä ennen pyöriköön äitinsä helmoissa.
Naiset puhuvat yllättävän usein tyyliin "Olisi kiva joskus aikuisten kesken tehdä jotain" tai "Porin Jazzeilla on tänä vuonna hyviä bändejä" samaan aikaan kun niillä on päässä selkeä fantasia siitä, mitä pitäisi tehdä ja miehen tehtävä on telepaattisesti lukea se sieltä päästä, toteuttaa se ja tarjoilla sitten yllätyksenä.
Oikeasti tämä on oman saamattomuuden ulkoistamista puolisolle, vaikka tosiasiassa se saamattomuus on 50/50.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen samaa mieltä. Nyt asunut 5 vuotta vain lasten kanssa, ja on tää niin helppoo.
Miesteinille sanoin silloin, että jos haluat harrastaa ja pelata kaiket illat ja yöt, ja käydä lomat festareilla, ja viikonloppuillat pubissa jätkien kanssa, niin hankitaan sulle vuokrayksiö, eikö se olisi ihan toimiva kuvio. Niin ei, hänelle ei käynyt. Kyllästyin siihen touhuun, otin hänestä eron, ja hän päätyi joka tapauksessa vuokrayksiöön.
Sama juttu meillä, kun aloin kyllästyä touhuun, ehdotin oman kämpän hankkimista vaikkei varsinaisesti erottaisikaan. Ei sopinut. Sitten kun lopulta heitin miehen pihalle, kun asioista olin ensin hyvällä, epätoivolla, lopulta raivollakin yrittänyt keskustella, mies loukkaantui verisesti. Kumma homma...
Yhteenmuuttaessa kotityöt oli aikalailla puoliksi jne. mutta niin se vaan voi ihminen muuttua.
Paljon helpompaa asua ainoana aikuisena omassa kodissaan.
T:tuo aiempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi isoisäni, syntyi yli sata vuotta sitten ja on nyt jo kuollut. Kun hän oli jäänyt leskeksi, hänestä oli mukavaa, että kävi vieraita. Itse kun olin perheetön, pystyin viettämään useampia päiviäkin hänen seuranaan. Ei siinä paljon juteltu tai tehty mitään yhdessä, katseltiin telkkaria ja minä kävin kaupassa ja tein jotain ruokaa joka oli vähän vaihtelua siihen mitä kunnan ateriapalvelu toimitti. Silti hän arvosti ihan vain sitä että joku on hänen luonaan, kai koki että sillä tavoin on vähemmän yksinäistä.
Samanlaisia miehiä on edelleen. Ehkä naisiakin, mutta miehillä tuntuu sujuvan luontevammin tuo hiljainen yhdessäoleminen, jossa ei tarvitse tehdä mitään erityistä tai kumpikin tekee omaansa mutta samassa tilassa.
On varmaan, mutta vähän ontuva vertaus. Ikäihmisenä ehkä meneekin helpommin tuohon, mutta nuorena/keski-ikäisenä ja etenkin yhdessä suunnitelluissa jutuissa joissa kuitenkin vain toinen joutuu tekemään "tylsiä aikuisten asioita" ei ole kyse siitä ettei kumpikin voisi harrastella omia juttujaan arjessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teidän täytyy tehdä kaikki yhdessä? Jos mies kaipaisi lomaltaan lähinnä täyttä rentoutta ja kotoilua tietokoneella pelaten, niin miksi hänen täytyy osallistua sinun menoihisi? Meillä tehdään niin että minä tasan löhöän lomat kotona, pelaan tietokoneella ja juon kaljaa enkä mene kuin lähikauppaan, mutta mies käy sitten missä tykkää käydä koska hän kaipaa aktiivisempaa lomaa.
Mitä PARIsuhteessa on sellaista, miksi yhdessä pitäis olla, jos yhdessä ei kerran mitään tehdä?
Tai onko ap kysynyt mieheltä, mitä hän haluaisi lomalla tehdä...? Kysehän ei ole siitä, etteikö toinen tekisi MITÄÄN tai ei olisi MOTIVAATIOTA mihinkään, vaan siitä, että hän tekee eri asioita ja hänellä on motivaatiota tehdä eri asioita...
Keskustelkaa asioista. Ehkä parisuhteessa voi myös jakaa töitä niin, että jos vaimo pakkaa ja pesee, ja mies hoitaa sitten jotain muuta sovittua asiaa. Mutta sen olen huomannut, että miehille pitää selkeästi sanoa, mitä pitää tehdä, koska eivät itse hoksaa. Turha täällä on valittaa vertaistuen toivossa, puhu miehen kanssa.
Ehkä se mies haluaisi vaan istua pimeässä huoneessa ja pelata tietokoneella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On varmaan, mutta vähän ontuva vertaus. Ikäihmisenä ehkä meneekin helpommin tuohon, mutta nuorena/keski-ikäisenä ja etenkin yhdessä suunnitelluissa jutuissa joissa kuitenkin vain toinen joutuu tekemään "tylsiä aikuisten asioita" ei ole kyse siitä ettei kumpikin voisi harrastella omia juttujaan arjessa.
Pointti ei ollut ikä vaan se, että ajatus että parisuhteessa pitää tehdä yhteisiä mukavia asioita on kulttuurin luomaa, ei mikään itsestäänselvyys.
Valitettavasti kaikki eivät pariutumisvaiheessa tiedä, millaisista asioista pitävät, ja sitten ne halut voivat ajan myötä muuttua. On pariskuntia, joiden pariutuessa tietokonepelejä ei edes ollut, eli ei voinut tietää että ne ovat paras asia maailmassa. Ja sitten on niitä, jotka olettavat että toinen ilman muuta on maailman tappiin asti kiinnostunut samoista asioista kuin minä, vaikkapa matkustelusta.
Ennen ei ollut samassa määrin noita ongelmia, kun oli vähemmän valinnanvaraa mitä tehdä. Elettiin kuten omat vanhemmat. Eikä varsinkaan maalla mitään erillistä vapaa-aikaa, jolloin olisi pitänyt tehdä jotain yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teidän täytyy tehdä kaikki yhdessä? Jos mies kaipaisi lomaltaan lähinnä täyttä rentoutta ja kotoilua tietokoneella pelaten, niin miksi hänen täytyy osallistua sinun menoihisi? Meillä tehdään niin että minä tasan löhöän lomat kotona, pelaan tietokoneella ja juon kaljaa enkä mene kuin lähikauppaan, mutta mies käy sitten missä tykkää käydä koska hän kaipaa aktiivisempaa lomaa.
Mitä PARIsuhteessa on sellaista, miksi yhdessä pitäis olla, jos yhdessä ei kerran mitään tehdä?
Sellainen PARIsuhde kuin aviopuolisoilla oli ennenvanhaan. pidetään yhdessä talo pystyssä, pannaan silloin kun (miestä) huvittaa, saadaan yhdessä lapsia. Ei tarvitse miettiä mitä tehdään yhdessä vapaa-ajalla, kun sitä vapaa-aikaa ei ole. Tai onhan sitä toki miehellä aikaa käydä naapurin miehen kanssa joskus ryyppäämässä, ja vaimolla aikaa juuttua juoruamaan naapurin akan kanssa.
Monelle miehelle tuo riittää ihan mainiosti. On aika uusi keksintö, että puolison pitäisi olla myös paras ystävä, jonka kanssa harrastetaan.
Ohiksena, ihana AV kommentteineen osoitti jälleen miksi parisuhteessa ei ole mitään tavoittelemisen arvoista. eri
Mä olen katsonut tätä miesten touhua jo pitemmän aikaa, ja apukeino ei löydy siitä että järjestää itse. Olen melko varma että ap:nkin kotona homma on näin siksi, että nainen on jo tähänkin asti tehnyt kaiken, ja mies istunut koneella. Se enemmän tekeminen ei siis auta, vaan se tekemisen lopettaminen.
Sanot sille miehelle, että nyt keskustellaan, ja sitten keskustelette. Lopuksi sanot että sinä et aio viettää loppuelämääsi suhteessa mieheen joka ei tee mitään, ja että mies voi ihan itse nyt päättää onko hän sellainen mies vai ei. Mikäli on, niin sinä etsitä enää jää katsomaan, ja mikäli ei, niin se alkaa näkymään tästä sekunnista lähtien. Sitten huomautat joka ikisen kerran että nyt hän ei taas tee, että huomaatko itse, ja jos mies valittaa että nalkutat, niin sanot että et aio elää loppuelämääsi myöskään sellaisen miehen kanssa joka sanoo sinun nalkuttavan. Että kunnon mies kestää kyllä kun aiheesta sanotaan, ja siitä pykälää vielä parempi mies ei anna toiselle sanomisen aihetta.
Miehet taantuu lasten tasolle...oma mies( meillä siis 10v ikäeroa minä 44v ukko 54v) on ihan mahdottomaksi lapseksi muuttunu. ..käy töissä, syö nukkuu, kusee ,paskoo ja istuu tietokoneella. Kivat mulle kun hoidan kaiken pyykkään,siivoon,käyn kaupassa,hoidat raha asiat,ostan kaiken tarpeellisen kotiin, ja käyn töissä itsekin. Nyt olen huomannut että todellakin alkaa ikäero vaikuttaa suhteessa. Minä matkustelisin mielelläni mutta ukko ei , hyvä jos lähikauppaan pakon edessä menee, risteilyt jne on ihan järjettömmän hommaa, siellä maataan hytissä tai hotellihuoneessa kun minä muksujen kanssa teen kaikkee kivaa. Onneksi oon tajunnut että minä menen ihan itsekseni tai tytön kanssa kaksistaan olkoon noi mörököllit vaikka missä ei kiinnosta. Jos ton ikäinen ei osaa nauttia enää elämästä niin eihän sitä voi pakottaa. On kuitenkin ihana mies vaikkakin on näitä "pieniä" puutteita iän myötä tullu@@
No niinhän tässä ap toimikin, ootteko kaikki lukutaidottomia. Ap tekee kaikkea mitä on pakko tehdä ennen lomalennolle lähtöä. Ja mitä tekee MIESLAPSI, ei muuta ,kun on koneella. Kyllä aikuisen miehen pitäis toimia, ilman että joku pyytää-halooo