Mies petti lauantaina, meillä pienet lapset ja minä haluan erota, mies on kuin mitään ei olisi tapahtunut
Sain yhteiseltä tutulta kuulla, että mieheni oli baarissa pussaillut jonkun naisen kanssa lauantaina, tämä tuttu oli nähnyt. Mies ei ollut humalassa ja tuli melko aikaisin yöksi kotiin, joten varmaan jäi pussailuksi, mutta minulle se on pettämistä ja mies tietää, että en hyväksy minkäänlaista pettämistä edes pussailua. Mies ei millään tavalla kieltänyt asiaa kun sanoin että sain kuulla tutulta mitä hän oli nähnyt (eli siis myöntää koko jutun). Mutta vähättelee tapahtunutta, on kuin mitään ei olisi tapahtunut ja syyttää vain minua siitä, että en ole huomioinut häntä riittävästi, niin siksi hän teki mitä teki.
Sanoin miehelle siinä heti, että haluan eron koska hän petti. Mies ei suostu kuuntelemaan minua eikä keskustelemaan asiasta, alkaa vain syyttelemään minua siitä että en ole huomioinut. Meillä on kaksi pientä lasta, kolmevuotias ja yksivuotias ja pikkulapsiarki on aika rankkaa niin en olekaan huomioinut samoin kuin ennen lapsia, en edes ehtisi tässä arjessa millään.
Olen todella ahdistunut tilanteesta. Joudun nyt järjestämään itselleni uuden elämän yksin lasten kanssa, muuttamaan, etsimään uuden asunnon jne. Meillä ei ole juurikaan tukiverkkoja, niin jään ihan yksin. En tiedä vielä miten paljon mies aikoo tavata lapsia sitten eron jälkeen, mutta saa tietenkin tavata niin paljon kuin haluaa. Hänellä vain on aika kiireinen työ, joten... Ahdistaa erota, mutta ei ole vaihtoehtoa, koska en voi enää rakastaa miestä, joka on pettänyt minua etenkin kun mies vähättelee koko asiaa ja syyttelee minua tapahtuneesta. Ahdistaa jäädä lasten kanssa yksin. Miten selviän arjesta? Miten selviän taloudellisesti? Miten jaksan?
Miksi mies on kuin mitään ei olisi tapahtunut? Hän vaikuttaa iloiselta ja käyttäytyy kuin meillä olisi kaikki hyvin ja kuin ennenkin, sivuuttaa kaiken tulevaan eroon liittyvän. Kun alan puhumaan erosta niin laittaa kädet korville tai menee toiseen huoneeseen. Ja muutaman minuutin päästä on taas kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa? Miten selvisit erosta?
Kommentit (693)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän erikoinen koko tämä tarina... Hakiko miehesi kenties huomiotasi tällä? Mikä teillä ollut tilanne kotona aikaisemmin? Onko muita ongelmia?
Aika nopeasti ihmiset kyllä eroamassa. Puhu miehesi kanssa ja anna ajan kulua. Yritä saada itse asioita paremmaksi kotona, jotta miehesi (ja itse tietysti myös) olisi tyytyväinen kotitilanteeseen. Erota kerkeää aina, unohda se nyt tässä vaiheessa. Puhukaa asioista.
Muita ongelmia on pikkulapsiarjen rankkuus ja se että molemmat on siitä aika väsyneitä. Ei minulla ole aikaa saada asioita paremmaksi kuin nyt arjessa, minun aika menee näihin lapsiin ja kotiin ja arkeen, teen jo nyt niin paljon kuin vain ehdin. Meillä ei ole sellaisia mummoja ja kummeja, jotka hoitaisivat lapsia. Ap
Eli sinä olet elänyt siellä kuplassasi ja mies on ollut kaiken tämän ulkopuolella?
Missä kuplassa? Olen elänyt kahta pientä lasta hoitaen. Se täyttää koko arjen vaikka ei itse haluaisikaan koko arkea siihen käyttää, tiedoksi sinulle. Mies käy töissä, hänellä on kiireinen työ ja välillä työmatkojakin. Ap
Ns. vauvakuplassa, jossa sinä olet ominut lapset itsellesi ja mies on se ulkopuolinen, joka vain tuo pätäkkää taloon. Ei isä, ei mies vain ihminen joka mahdollistaa sinun kotileikit.
Minusta ap on ihan oikeassa halutessaan erota. Toisen osapuolen syyttely asiasta jo osoittaa mieheltä narsistin piirteitä. Ei ole mikään syy lähteä pussailemaan muita jos kotoa ei saa huomiota, silloin aikuinen ottaa asian keskusteltavaksi kotona eikä petä. Toinen eroa puoltava asia on miehen tapa esittää kuin mitään ei olisi tapahtunut eikä siis vastuuta teostaan. Jos mies olisi reilusti myöntänyt virheen, ottanut vastuun siitä ja yrittäisi osoittaa että on pahoillaan ja tekee kaikkensa ettei tule eroa niin asiasta olisi vielä voinut keskustella ja yrittää pelastaa liiton mutta näin ei siis ole joten ainoa vaihtoehto on ero.
Ap:n pitäisi nyt lakata vatvomista, tapahtunutta ei voi enää ottaa takaisin, mennyttä mikä mennyttä, nyt vaan eron jälkeen on elettävä sitä uutta elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rauhoitu ja mieti vielä viikko. Mitä hyvää suhteessanne on? Mitä huonoa? Lapset hoitoon ja avointa keskustelua miehen kanssa, onko hän tyytyväinen suhteeseenne, jos ei ole niin mikä mättää? Mitä sinä voit tehdä jotta teillä menisi paremmin ja mitä miehesi voi tehdä. Jos tämän jälkeen sinusta tuntuu että haluat erota pusun takia niin eroa mutta älä eroa suutuspäissäsi suin päin asiaa harkitsematta.
Minun ja mieheni suhteessa on annettu pettäminen anteeksi. Hyvä niin sillä yhdessä on oltu sen jälkeen 20 vuotta, menneet voi jättää taakse ja suunnata katse tulevaisuuteen. Nyt on tuhannen taalan paikka keskustella kenen kanssa haluaa viettää loppuelämän ja miten. Todennäköisesti miehesi katuu mutta ei halua näyttää sitä sinulle.
Miksi mies ei näyttäisi minulle katuvansa, jos katuu?
Ja miten puhua miehen kanssa, kun hän ei suostu asiasta ollenkaan keskustelemaan?
Ap
Niin olet järjestänyt sitä aikaa sille keskustelulle viemällä lapset esim. hoitoon?
Miksi mies pettäjänä ei ole tehnyt tätä?
MIKSI haluaisit puhua miehesi kanssa erosta? Olit jo tehnyt hänelle selväksi, että sinusta pussailu on pettämistä ja pettämisestä seuraa avioero. Kyllä niistä lasten huoltajuuksista, elatusmaksuista, omaisuuden osituksesta yms ppuhutaan sitten, kun olet hakenut avioeroa ja se astuu voimaan. Ei niistä tarvitse nyt puhua.
Aikoinaan sanoin exälleni, että mua lyödään vain kerran. Meni vuosia ja erään riidan päätteeksi mies löi mua. Ei mulla ollut mitään tarvetta puhua exän kanssa erosta vaan laitoin eropaperit samantien vetämään. Käytännön asioista puhuttiin vasta sitten, kun ne olivat ajankohtaisia. Itse erosta ei puhuttu mitään, koska ei siinä ollut mitään puhuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän erikoinen koko tämä tarina... Hakiko miehesi kenties huomiotasi tällä? Mikä teillä ollut tilanne kotona aikaisemmin? Onko muita ongelmia?
Aika nopeasti ihmiset kyllä eroamassa. Puhu miehesi kanssa ja anna ajan kulua. Yritä saada itse asioita paremmaksi kotona, jotta miehesi (ja itse tietysti myös) olisi tyytyväinen kotitilanteeseen. Erota kerkeää aina, unohda se nyt tässä vaiheessa. Puhukaa asioista.
Muita ongelmia on pikkulapsiarjen rankkuus ja se että molemmat on siitä aika väsyneitä. Ei minulla ole aikaa saada asioita paremmaksi kuin nyt arjessa, minun aika menee näihin lapsiin ja kotiin ja arkeen, teen jo nyt niin paljon kuin vain ehdin. Meillä ei ole sellaisia mummoja ja kummeja, jotka hoitaisivat lapsia. Ap
Eli sinä olet elänyt siellä kuplassasi ja mies on ollut kaiken tämän ulkopuolella?
Missä kuplassa? Olen elänyt kahta pientä lasta hoitaen. Se täyttää koko arjen vaikka ei itse haluaisikaan koko arkea siihen käyttää, tiedoksi sinulle. Mies käy töissä, hänellä on kiireinen työ ja välillä työmatkojakin. Ap
Eli olet hukannut itsesi lapsiin ja unohtanut parisuhteen. Miehesi ei elä samaa arkea kuin sinä. Henellä on kodin ulkopuolinen maailma johon hän kaipaa myös sinua. Sinun kupla on koti ja lapset eikä siihen mahdu mies joka kenties vielä tekee kotona kaiken väärin ja liian vähän.
-ohis-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rauhoitu ja mieti vielä viikko. Mitä hyvää suhteessanne on? Mitä huonoa? Lapset hoitoon ja avointa keskustelua miehen kanssa, onko hän tyytyväinen suhteeseenne, jos ei ole niin mikä mättää? Mitä sinä voit tehdä jotta teillä menisi paremmin ja mitä miehesi voi tehdä. Jos tämän jälkeen sinusta tuntuu että haluat erota pusun takia niin eroa mutta älä eroa suutuspäissäsi suin päin asiaa harkitsematta.
Minun ja mieheni suhteessa on annettu pettäminen anteeksi. Hyvä niin sillä yhdessä on oltu sen jälkeen 20 vuotta, menneet voi jättää taakse ja suunnata katse tulevaisuuteen. Nyt on tuhannen taalan paikka keskustella kenen kanssa haluaa viettää loppuelämän ja miten. Todennäköisesti miehesi katuu mutta ei halua näyttää sitä sinulle.
Ja miten puhua miehen kanssa, kun hän ei suostu asiasta ollenkaan keskustelemaan?
Ap
Älä keskustele siitä suukosta tai lauantaista vaan ylipäätään teidän suhteesta. Myös keskustelun tyylillä ja äänensävylläsi on väliä. Sano että ole teistä huolissasi ja haluat että suhteenne paranee, älä uhkaa erolla. Mies vain lyö liinat lukkoon ja ajattelee että eroa sitten. Miehinen ylpeys sitä estää, kiinni jääminen housut kintuissa, nolottaa. Älä kiusaa enempää vaan kysele mitä miehellesi kuuluu.
Muutenkin on välillä hyvä kysyä puolisolta onko tyytyväinen suhteeseen ja kertoa oma kantansa. Seksiä ei saa unohtaa eikä läheisyyttä tai muuten se alkaa todella helposti löytyä kielletyltä puolelta. Tai ainakin pitää molempien ymmärtää miksi sitä ei juuri nyt ole (pienet lapset).
Miksi? En minä halua jatkaa hänen kanssa enkä parantaa suhdettamme. Haluan erota, koska hän petti.
Ap
Miksi toiset aina jäävät vatvomaan ja jauhamaan, eikö tuo ole jo vanha juttu?
Vierailija kirjoitti:
MIKSI haluaisit puhua miehesi kanssa erosta? Olit jo tehnyt hänelle selväksi, että sinusta pussailu on pettämistä ja pettämisestä seuraa avioero. Kyllä niistä lasten huoltajuuksista, elatusmaksuista, omaisuuden osituksesta yms ppuhutaan sitten, kun olet hakenut avioeroa ja se astuu voimaan. Ei niistä tarvitse nyt puhua.
Aikoinaan sanoin exälleni, että mua lyödään vain kerran. Meni vuosia ja erään riidan päätteeksi mies löi mua. Ei mulla ollut mitään tarvetta puhua exän kanssa erosta vaan laitoin eropaperit samantien vetämään. Käytännön asioista puhuttiin vasta sitten, kun ne olivat ajankohtaisia. Itse erosta ei puhuttu mitään, koska ei siinä ollut mitään puhuttavaa.
Siksi koska en kestä sitä, että hän esittää kaiken olevan meidän välillä todella hyvin. Se tuntuu ihan sairaalta, kun tässä joudun kuitenkin oman ahdistuksen kanssa hoitamaan lapsia ja jaksamaan tätä arkea.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä ja lapset.
Oletko ihan pihalla elämästä? Jos toinen on lasten hoitamisen vuoksi kotona ja toinen töissä, niin käytännössä se kotonaoleva on enemmän lasten kanssa. Ja mieheni haluaa olla töissä, hän ei halunnut jäädä hoitovapaalle itse. Ap
Totta kai lapsi kulta, mutta silti sille toiselle annetaan myös sitä tilaa olla niiden lasten kanssa tai käy näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän sitä nyt millään voi uskoa että oikeasti olisit eroamassa jonkun yksittäisen pussailun takia. Mies varmaankin uskoo, että rauhoitut siitä ja kaikki jatkuu kuten ennenkin. Etteet nyt sentään lapsillekin aiheuta eron tuskaa jonkun noin vähäpätöisen takia.
Mutta toki, kyllä sinä siitä miehestä eron saat jos haluat. Ja varmaan pärjäätkin, niin kuin muutkin.
Olin miehelle sanonut monta kertaa jo seurusteluaikoina, ennen naimisiinmenoa, että en hyväksy mitään pettämistä ja tulen eroamaan pussailustakin, jos sellaista tapahtuisi. Eli mies kyllä tiesi hyvin kantani asiaan. Ap
Niin varmaan, eikä kukaan kiellä että hän teki väärin. Mutta aika kylmältä ja kovalta tuntuu olla noin ehdoton, jos suhde on muuten hyvä ja siinä lapsiakin jo on. Ja jos siis tämä pussailu on yksittäinen kerta ja jotain merkityksetöntä baarisekoilua, eikä niin että mies olisi rakastunut johonkin toiseen ja tätä pussailisi.
Aika monella ihmisellä on se yksi ehdoton no no, jota ei toisella käytöksessä hyväksy. AP kertoi, että mies on tietoinen ollut asiasta, niin mies silloin sen eron on jo valinnut.
No joo, joskus niistä ehdottomuuksistakin voi sitten joustaa kumminkin, jos toista rakastaa. Minua petettiin 8 vuotta sitten ja minulle pettäminen oli ehdoton ei. Kerrankin lyö tai pettää, niin se on siinä, ajattelin ja tämän jo ennen naimisiin menoa sanoinkin. Mutta kun se tilanne tuli vastaan, ja mies valtavasti katui ja oli lapsiakin jo 2, niin en minä halunnut koko suhdetta ja lasten kotia tuhota sen yhden kännisen pikkujouluerehdyksen takia sittenkään. Hyvä että joustin, koska suhde vain parani tuosta lopulta, kun mies samalla lopetti hieman liiallisen alkoholinkäytön, koska pelästyi itsekin sitä ettei voi luottaa itseensä jos on juovuksissa, että mitä tekee, ja mokailun hinta voi olla kauhea.
Jatkoitko kuitenkin ensimmäisen lyönninkin jälkeen? Eihän se nyt niin ehdotonta ole...
En jatkanut sillä ekaa lyöntiä ei ole tullut, pettämisestä selvittiin avioliittoa jatkaen. Kun elää riittävän vanhaksi niin huomaa että jossain asioissa ei kannata olla ehdoton. Lyömisessä ehkä kannattaa olla mutta suukon takia en heittäisi elämän miestä menemään.
Kyl mää niin ymmärän sun miestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Niin olet järjestänyt sitä aikaa sille keskustelulle viemällä lapset esim. hoitoon?
Hän ollut ihan tyytyväinen elämäänsä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olet hukannut itsesi lapsiin ja unohtanut parisuhteen. Miehesi ei elä samaa arkea kuin sinä. Henellä on kodin ulkopuolinen maailma johon hän kaipaa myös sinua. Sinun kupla on koti ja lapset eikä siihen mahdu mies joka kenties vielä tekee kotona kaiken väärin ja liian vähän.
-ohis-
Miten minä tästä irrottaudun sinne kodin ulkopuoliseen elämään miehen kanssa, kun meillä ei ole niitä kummeja ja mummeja hoitamassa lapsia, mies ei ole halunnut että palkkaisimme ulkopuolisen lastenhoitajan? Mies itse tekee pitkiä työpäiviä ja työmatkoja, joten sitä ns. omaa aikaakin minulla on vain vähän. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Älä keskustele siitä suukosta tai lauantaista vaan ylipäätään teidän suhteesta. Myös keskustelun tyylillä ja äänensävylläsi on väliä. Sano että ole teistä huolissasi ja haluat että suhteenne paranee, älä uhkaa erolla. Mies vain lyö liinat lukkoon ja ajattelee että eroa sitten. Miehinen ylpeys sitä estää, kiinni jääminen housut kintuissa, nolottaa. Älä kiusaa enempää vaan kysele mitä miehellesi kuuluu.
Muutenkin on välillä hyvä kysyä puolisolta onko tyytyväinen suhteeseen ja kertoa oma kantansa. Seksiä ei saa unohtaa eikä läheisyyttä tai muuten se alkaa todella helposti löytyä kielletyltä puolelta. Tai ainakin pitää molempien ymmärtää miksi sitä ei juuri nyt ole (pienet lapset).
Miksi? En minä halua jatkaa hänen kanssa enkä parantaa suhdettamme. Haluan erota, koska hän petti.
Ap
No voi hyvänen aika sitten eroa! Tulosta paperit jo tänään ja hae kunnan vuokra-asuntoa. Jos olet noin ehdoton niin ihmettelen ettet ole vielä toiminut, nyt on tiistai ja jankkaat vaan ettei mies halua keskustella. No ei kai jos ero on jo selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Häntä ei kiinnosta, kun kotona on ollut täysylläpito? Ja tietään, ettei ap pysty sitä eroa ottamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä ja lapset.
Oletko ihan pihalla elämästä? Jos toinen on lasten hoitamisen vuoksi kotona ja toinen töissä, niin käytännössä se kotonaoleva on enemmän lasten kanssa. Ja mieheni haluaa olla töissä, hän ei halunnut jäädä hoitovapaalle itse. Ap
Totta kai lapsi kulta, mutta silti sille toiselle annetaan myös sitä tilaa olla niiden lasten kanssa tai käy näin.
Miksi vähättelet minua tuollaisilla lapsi kulta -ilmaisuilla? Et ole yhtään ylempiarvoinen kuin minä, nainen jota et edes tunne.
Ja tiedoksesi, että mies on saanut olla lasten kanssa niin paljon kuin on halunnut ja töiltään ehtinyt enkä minä ole ollut siinä vieressä vahtimassa.
Ap
Kyllä se on miehen ihan oma valinta lähteä nuoleskelemaan vierasta naista baarissa ja syyllistä on turha hakea kotoa. Suoraselkäinen jos olisi, ja tosiaan Mies, niin myöntäisi virheensä ja koettaisi edes jollakin tavoin olla pahoillaan tapahtuneesta, eikä syyttelisi vaimoaan ja näyttelisi lobotomiapotilasta.
Kyllä minua joku pussaileminenkin loukkaisi, mutta eniten varmaan se, jos toinen käyttäytyisi ap:n kuvailemalla tavalla. Tulisi sellainen fiilis, että seksikin kuitattaisiin samalla tavalla.
Toisen tunteilla nyt vain täytyy olla niin paljon väliä, että tuollaista ei tee. Humalatila ei ole mikään selitys, joka oikeuttaa toimimaan miten tahansa. Jos kontrolli menee, niin sitten täytyy olla selvinpäin.
Vaikka tulikin aikaisin kotiin niin eihän se sitä tarkoita etteikö olisi käynyt paneskelemassakin!! Senhän saa näyttämään just hyvältä vaimon silmissä että ajoissa kotiin niinku ei olisi mitään tapahtunut.
Etenkin tuo ettei mies kadu tai ole millänsäkään kertoo sen ettei tunnu pettämiset missään. Tuskin oli eka kerta.