Koiraihmiset, vastatkaa tähän!
Lueskelen paikallista Facebook-ryhmää, jossa on keskustelu kadulla juoksevat lapset vs koirat. Monen mielestä koiran tullessa vastaan, lapsen ja vähän jokaisen muunkin pitäisi ottaa koira huomioon, hidastaa vauhtia ja ohittaa nätisti ettei koira ahdistu.
Oletteko te tosissanne? Että jos lapseni kävelee kadulla ja ottaa juoksuaskelia (ei koiraa kohti vaan eteenpäin), hänen tulisi hidastaa tahtiaan koiran takia? Myös ääntä pyydettiin hiljentämään koirakon kohdalla! Oletteko te tosissanne?!
En todellakaan ota koiraa sen kummemmin huomioon kuin ketään muutakaan. Ja jos lapsi ei lähesty koiraa, vaan menee omaan suuntaansa, on se koira pidettävä kaukana lapsesta aivan kuten ette halua lapsia koirienne kimppuun. Täällä päin on nimittäin eniten niitä, joilla on flexi maksimipituudella ja vain oikeuksia, ja tätäkin keskustelua lukiessa alkoi verenpaineet nousta. Että ottakaa erityisesti koirat huomioon kun tuolla menette, hiljentäkää vauhtia ja ääntä ja kohdalla kumartakaa 😒
Kommentit (103)
Facebookin koira ryhmä pakko olla kyseessä 😂
Koiraa ei tarvitse mitenkaan "ottaa huomioon" normaalissa ulkona kulkemisessa, mikali se on hyvin koulutettu.
Mulla on 60-kiloinen hauvavauva (hehe) ja saa suhahtaa vieresta juoksevat lapset, rullaluistelijat ja spandex-pyorailijatkin ilman mitaan sen erikoisempaa reaktiota. Jos takaapain tullaan kovin lahelta niin saattaa sapsahtaa - mutta niin kai sapsahtaa ihminenkin jos vahan saikahtaa.
Ite ainaki pidän koirani lyhyellä jos satun huomaan että jonkun toisen lapsi juoksee koirani luokse. Ku eihän sitä voi etukäteen tietää et miten se koira reagoi siihen jos yht äkkiä hyökkää.
treffit kirjoitti:
Koiraa ei tarvitse mitenkaan "ottaa huomioon" normaalissa ulkona kulkemisessa, mikali se on hyvin koulutettu.
Mulla on 60-kiloinen hauvavauva (hehe) ja saa suhahtaa vieresta juoksevat lapset, rullaluistelijat ja spandex-pyorailijatkin ilman mitaan sen erikoisempaa reaktiota. Jos takaapain tullaan kovin lahelta niin saattaa sapsahtaa - mutta niin kai sapsahtaa ihminenkin jos vahan saikahtaa.
Niin, mä luulen, että tässä on paljolti kyse siitä, että ihmiset ottavat vääränlaisia koiria vääränlaisiin olosuhteisiin. Koiraa hankkiessa pitää aina miettiä, millaista koiraa juuri minulla on rahkeita kouluttaa ja miten koiraan vaikuttavat ne olosuhteet, joihin en voi itse vaikuttaa.
Muutin pois Helsingistä kymmenisen vuotta sitten, ja siellä koirien määrä on kasvanut, jos nyt ei eksponentiaalisesti, niin ainakin valtavasti. Asuin muinoin Viikissä, ja nyt, kun vierailen siellä, olen melkein pöyristynyt siitä, miten paljon koiria siellä on. Toisilla on kerrostaloasunnossa useita koiria. En ole oikein vakuuttunut siitä, että tuollainen määrä koiria kaupungissa on hyvä juttu.
En tiedä, mitä ryhmäsi koiranomistajat tarkkaan tarkoittavat.
Minä itse en halua, että minun tai koirani vierestä kylkeä hipoen painetaan ohi pyörällä tai rullalaudalla. En halua, että minua päin tullaan täyttä amok-juoksua, enkä varsinkaan, että päälleni ajetaan pyörällä. En toivo samaa koirallenikaan.
Näitä kaikkia tapahtuu, onneksi harvoin. Jos lapsi juoksee kohti koiraa huutaen ja kädet ojossa, pyydän häntä pysähtymään ja tarvittaessa suojaan koiraa omalla kehollani.
Koirani on pieni ja ilmeisen söpö. Monet lapset lähestyvät sitä. 98% tekee sen kauniisti ja pyytää luvan. Koirani pitää lapsista, ja antaa usein silitellä. Huutamista ja äkkiliikkeitä se säikkyy, muttei käyttäydy aggressiivisesti silloinkaan.
Muuten mielestäni koirien, lasten ja aikuisten tulee osata liikkua ulkona kanssaoliot huomioiden. Koiran tulee tottua erilaisiin liikkujiin, ja opetteluvaiheessa on omistajan vastuulla pitää koira kurissa.
Vierailija kirjoitti:
Facebookin koira ryhmä pakko olla kyseessä 😂
Ei edes ollut 🙄
Koirat on hyvä huomioida niin, että ei pysähdy, eikä kiihdytä koiran kohdalla. Tämä koskee myös aikuisia. Tämä liittyy koiran saalistus (ja suojelu) viettiin. Liikkeen nopeuden muuttuminen kiinnittää koiran huomion. Kaikki koirathan eivät kasva perheissä, joissa on lapsia. Kaikissa koiraperheissä koirat eivät totu erilaisiin ääniin ja toimintaan ympärillä vaan ne viettävät hyvin rauhallista elämää mitä nyt itse riehuvat.
Koira havainnoi sen liikkeen kaukaa takaa tai sivulta eikä reagoi (jos se ei ole pelottava) , ellei se muutu. Muutos on se joka herättää epäluulon tai kiihdyttää (laukaisee saalistusvietin tai puolustusvietin) jne. Sama juttu pyörällä. Siihen koiran kohdalle ei ole järkevintä pysähtyä, eikä juuri koiran kohdalta hypätä kyytiin.
Tärkeintä on tietysti opettaa, että vieraan koiran luo ei mennä kysymättä ENSIN omistajalta lupaa. Eli ei ensin ojenneta kättä koiraa kohti vaan ENSIN kysytään onko se sallittua.
Se nyt on sitä normaalia huomioimista, että kun näkee siilin niin voi pysähtyä ja antaa sen rauhassa mennä sinne minne se oli menossa eikä säikytellä sitä väärään suuntaan. Kun ihminen on tulossa kaupasta niin miettii voiko pidellä ovea auki jos toisella on ostoksia jne.
Ei siinä ole mitään sen kummempaa kuin se, että ei haluta tahallaan triggeröidä koiraa.
Vierailija kirjoitti:
Ei todella tarvitse lasten ottaa erityisesti koiraa huomioon tuollaisessa tilanteessa. Vanhempien pitää opettaa ainoastaan se, että vierasta koiraa
ei mennä koskemaan ilman lupaa, koska koira saattaa purra.
Tämä. Myöskin kaikenlainen huutelu koiralle olisi toivottavaa jättää väliin, eli annetaan kaikkien olla rauhassa. En siis tarkoita normaalia puhetta kavereiden kesken tms, vaan sitä, että koiralle huudellaan ja osoitellaan jne.
Niin ja itteäkin koiranomistajana ärsyttää ne, jotka antaa flexi pitkällä oman koiran viipottaa menemään, jolloin se koira ei ole hallinnassa. Pahimmassa tapauksessa se koira räkyttää ja rähisee kaikelle mahdolliselle. Silti kaikissa muissa kulkijoissa on se vika eli muiden pitäis väistää jne. Argh!
"Koirat on hyvä huomioida niin, että ei pysähdy, eikä kiihdytä koiran kohdalla. Tämä koskee myös aikuisia. Tämä liittyy koiran saalistus (ja suojelu) viettiin. Liikkeen nopeuden muuttuminen kiinnittää koiran huomion. -snip-
Koira havainnoi sen liikkeen kaukaa takaa tai sivulta eikä reagoi (jos se ei ole pelottava) , ellei se muutu. Muutos on se joka herättää epäluulon tai kiihdyttää (laukaisee saalistusvietin tai puolustusvietin) jne. Sama juttu pyörällä. Siihen koiran kohdalle ei ole järkevintä pysähtyä, eikä juuri koiran kohdalta hypätä kyytiin."
Jos näin on, niin koirat on saatava pois kaduilta.
Minusta nykyajan lapset ovat todella hyvin käyttäytyviä. Yleensä kysytään lupaa saako silittää, eikä käyttäydytä mitenkään provosoivasti koiraa kohtaan. Minä uskon, että se ongelmakohta on useimmiten koiran kasvattajassa.
Minun mielestäni ei ole toisen tehtävä huomioida koira ja sen psyyke ja saalistusvietti. Joku koira inhoaa pyöriä, joku toinen lastenrattaita ja kolmas lapsia oli lapset äkkipikaisia ja äänekkäitä tai ei.
Ei se voi mennä niin, että koirattoman pitää hiljentää tahtia, olla puhumatta vaikka kauempana menevälle lapselleen koiran ollessa kohdalla tai lähellä, tai ylipäätään ennakoida sillä ajatuksella että koiraa kuuluu ymmärtää. Ei, ei ja ei. Ihminen saa kävellä siellä missä kävelyyn on tiet ja vaikka aivastaa koiran kohdalla, ja jos koira siitä häiriintyy, se on koiran ja sen omistajan vika ja ongelma, ei sen random ihmisen.
Vierailija kirjoitti:
"Koirat on hyvä huomioida niin, että ei pysähdy, eikä kiihdytä koiran kohdalla. Tämä koskee myös aikuisia. Tämä liittyy koiran saalistus (ja suojelu) viettiin. Liikkeen nopeuden muuttuminen kiinnittää koiran huomion. -snip-
Koira havainnoi sen liikkeen kaukaa takaa tai sivulta eikä reagoi (jos se ei ole pelottava) , ellei se muutu. Muutos on se joka herättää epäluulon tai kiihdyttää (laukaisee saalistusvietin tai puolustusvietin) jne. Sama juttu pyörällä. Siihen koiran kohdalle ei ole järkevintä pysähtyä, eikä juuri koiran kohdalta hypätä kyytiin."
Tämä. Koirapelkoisena väkisinkin tekee äkkinäisen pysähdyksen ja saattaa lähteä kävelemään ihan toiseen suuntaan sydän villisti hakaten. Nytkö pitää sitten vielä pelätä, että joku saalistusviettinen hurtta alkaa jahtaamaan mua sinne tien toiselle puolelle?
Ei mun koiraani tarvitse kenenkään huomioida. Pidän itse huolen, että koira on aina minun ja tienreunan välissä. Tällä tavalla lapsen, pyöräilijän, toisen koiran tms törmäys tapahtuu aina ensin minuun ja vasta, jos saa minut nurin, koiraani. Ärähdän kyllä hyvin nopeasti, jos joku tulee liian lähelle minua. Myös silloin, kun liikun ilman koiraani.
Joo mä kävelen aina tällasen säilän kanssa, jota heiluttelen sinne tänne. Se on hyvä huomioida niin, että ei pysähdy, eikä kiihdytä mun kohdalla. Saattaa se miekka muuten osua. Tämä koskee myös aikuisia. Tämä liittyy mun miekan terävyyteen. Liikkeen nopeuden muuttuminen aiheuttaa, etten osaa arvioida missä kohtaa se terä heiluu suhteessa ohikulkijaan. Tärkeintä on tietysti ymmärtää, että mua ei kannata lähestyä kun heilun miekan kanssa vaan kysyä ENSIN onko se turvallista. Ei siinä ole mitään sen kummempaa kuin se, että ei haluta tahallaan seivästyä mun miekkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun on vuosituhansia jalostettu koiria reagoimaan epätavalliseen niin ei pidä ihmetellä miksi ne reagoivat epätavalliseen. Kun ottaa koiran vahtikoiraksi niin sen työ on reagoida epätavalliseen. Suomessa ja maailmassa sattuisi joka päivä tuhansia ja miljoonia puremavammoja mikäli jokainen koira olisi vietin takia vaarallinen. Siitähän tässä ei ole kysymys.
treffit kirjoitti:
Juuri näin, koska mulla on niin kaikilla on. Huoh, koirani huomattavasti sinun koiraa isompi ja meillä ulkoilu ongelmat on tulleet koska ihmiset olettaa että erittäin suurikokoinen koiranpentuni on maagisesti koulutettu kestämään kaikenlaiset ohi suhahtelut, säikyttelyt ja meille on hyvä pysähtyä juttelemaan kun on 10räksyttävää pikku fifiä itsellä matkassa. Minä pidän kyllä koirani kokoajan vierellä ja siitä ei ole muille ikinä vaaraa, mutta ei se välttämättä hyvin käyttäydy jos vastaantulija tekee jotain "epänormaalia" (mm.pysähtyy, kiljuu, säikyttää tahallaan). Minä en voi vastaantulijoihin vaikuttaa, mutta tietysti yritän kouluttaa koiraani. Mutta älä sinä luo mielikuvaa että (isojen) koirien lähellä kannattaa pe*seillä.
En tiedä mitä palstaa olet lukenut, mutta olen harrastanut koiria 80-luvulta saakka ja tällä hetkellä mulla on saksanpaimenkoira ja lapinkoira. Ja ihmisten vastaantullessa lyhennän hihnoja, ihan varmuuden vuoksi. Koirani eivät yritä tervehtiä vastaantulijoita, jos nämä eivät elehdi siten, että haluavat tervehtiä koiraa. Ei niitä kiinnosta, kulkevat nenä maassa. Mutta vara ei venettä kaada.
Samaa mieltä kuin vastaaja nro 12. Lainkin mukaan vastuu on koiranomistajalla. Eläin pitää olla ulkoiluttajan hallinnassa. Mun nähdäkseni ei ole vastaantulijan tehtävä päätellä onko koira vihainen vai ei tai mitä se tekee.
Mutta älä tule taputtamaan koiraa ilman lupaa.
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Juuri näin, koska mulla on niin kaikilla on. Huoh, koirani huomattavasti sinun koiraa isompi ja meillä ulkoilu ongelmat on tulleet koska ihmiset olettaa että erittäin suurikokoinen koiranpentuni on maagisesti koulutettu kestämään kaikenlaiset ohi suhahtelut, säikyttelyt ja meille on hyvä pysähtyä juttelemaan kun on 10räksyttävää pikku fifiä itsellä matkassa. Minä pidän kyllä koirani kokoajan vierellä ja siitä ei ole muille ikinä vaaraa, mutta ei se välttämättä hyvin käyttäydy jos vastaantulija tekee jotain "epänormaalia" (mm.pysähtyy, kiljuu, säikyttää tahallaan). Minä en voi vastaantulijoihin vaikuttaa, mutta tietysti yritän kouluttaa koiraani. Mutta älä sinä luo mielikuvaa että (isojen) koirien lähellä kannattaa pe*seillä.
Mikähän sinunkin mielestä sitten on sitä p****ilyä? Ja usein vielä sattuu? Onko sinullakin oletus, että koska asut keskellä ihmiskeskittymää ja käytät samoja reittejä koirasi kanssa kuin kaikki muutkin, niin muiden pitää erikseen huomioida sinun hevosen kokoinen koirasi?
Ja jos koiran kanssa kävelee vieretysten niin, ettei kumpikaan ole penkan puolella, on aika vaikea olla itse menemättä läheltä! Koirakko ei voi vaatia muita väistämään pientareelle, jos normaalisti tiellä liikkuminenkin on ison koiran triggeröintiä 🧐
Ei kai niitä koiria tarvi erikseen huomaioida.
Pakko nyt kuitenkin koiranomistajana jakaa tähän ketjuun eilinen koirapuistoihmetys. Illalla puistossa ollessamme puiston aitoihin tuli nojailemaan lihava 6-henkinen seurue (perhe?), joista lihava nainen ja pari lasta lopulta tulivat puistoon sisälle ihmettelemään muiden kannustaessa ulkopuolelta. Selvisi, että tässä oli aikuinen nainen ja kaksi koirapelkoista lasta. Onneksi kukaan koirista ei kiinnittänyt heihin huomiota vaikka yrittivät niitä kutsua, ja lähtivät pois.
Ei todella tarvitse lasten ottaa erityisesti koiraa huomioon tuollaisessa tilanteessa. Vanhempien pitää opettaa ainoastaan se, että vierasta koiraa ei mennä koskemaan ilman lupaa, koska koira saattaa purra.