Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koiraihmiset, vastatkaa tähän!

Vierailija
29.07.2019 |

Lueskelen paikallista Facebook-ryhmää, jossa on keskustelu kadulla juoksevat lapset vs koirat. Monen mielestä koiran tullessa vastaan, lapsen ja vähän jokaisen muunkin pitäisi ottaa koira huomioon, hidastaa vauhtia ja ohittaa nätisti ettei koira ahdistu.

Oletteko te tosissanne? Että jos lapseni kävelee kadulla ja ottaa juoksuaskelia (ei koiraa kohti vaan eteenpäin), hänen tulisi hidastaa tahtiaan koiran takia? Myös ääntä pyydettiin hiljentämään koirakon kohdalla! Oletteko te tosissanne?!

En todellakaan ota koiraa sen kummemmin huomioon kuin ketään muutakaan. Ja jos lapsi ei lähesty koiraa, vaan menee omaan suuntaansa, on se koira pidettävä kaukana lapsesta aivan kuten ette halua lapsia koirienne kimppuun. Täällä päin on nimittäin eniten niitä, joilla on flexi maksimipituudella ja vain oikeuksia, ja tätäkin keskustelua lukiessa alkoi verenpaineet nousta. Että ottakaa erityisesti koirat huomioon kun tuolla menette, hiljentäkää vauhtia ja ääntä ja kohdalla kumartakaa 😒

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirat on hyvä huomioida niin, että ei pysähdy, eikä kiihdytä koiran kohdalla. Tämä koskee myös aikuisia. Tämä liittyy koiran saalistus (ja suojelu) viettiin. Liikkeen nopeuden muuttuminen kiinnittää koiran huomion. Kaikki koirathan eivät kasva perheissä, joissa on lapsia. Kaikissa koiraperheissä koirat eivät totu erilaisiin ääniin ja toimintaan ympärillä vaan ne viettävät hyvin rauhallista elämää mitä nyt itse riehuvat.

Koira havainnoi sen liikkeen kaukaa takaa tai sivulta eikä reagoi (jos se ei ole pelottava) , ellei se muutu. Muutos on se joka herättää epäluulon tai kiihdyttää (laukaisee saalistusvietin tai puolustusvietin) jne. Sama juttu pyörällä. Siihen koiran kohdalle ei ole järkevintä pysähtyä, eikä juuri koiran kohdalta hypätä kyytiin.

Tärkeintä on tietysti opettaa, että vieraan koiran luo ei mennä kysymättä ENSIN omistajalta lupaa. Eli ei ensin ojenneta kättä koiraa kohti vaan ENSIN kysytään onko se sallittua.

Se nyt on sitä normaalia huomioimista, että kun näkee siilin niin voi pysähtyä ja antaa sen rauhassa mennä sinne minne se oli menossa eikä säikytellä sitä väärään suuntaan. Kun ihminen on tulossa kaupasta niin miettii voiko pidellä ovea auki jos toisella on ostoksia jne.

Ei siinä ole mitään sen kummempaa kuin se, että ei haluta tahallaan triggeröidä koiraa.

Minulla on metsästyskoira, ja voin vakuuttaa että ihminen saa kiihdytellä ja hidastella miten tykkää eikä koirani piittaa siitä pätkääkään. Samoin lapset, polkupyörät, rattaat ja ties mitkä.

Koska koirani kyllä tietää mikä on riistaa ja mikä ei ja lisäksi tietää miten kaupungissa käyttäydytään.

Ei teidän ei-koirallisten tarvitse huomioida koirakoita millään tavalla. Itse asiassa parasta on, kun ette huomioi. Älkääkä opettako lapsillenne mitään "Saako silittää" -juttuja. Opettakaa että tutuilta koirakoilta voi noin kysyä, mutta ventovieras täti söpön koiransa kanssa tuskin ilahtuu ventovieraiden lasten silityspyynnöistä. Eihän ventovieraisiin aikuisiin muutenkaan pidä ottaa kontaktia, miten se koira siitä ihmisten häiritsemisestä sen sallitumpaa tekisi?

Vierailija
82/103 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää hevosetkin ohittaa varovasti ettei ne säikähdä ja pillastu. Miksei samaa voi tehdä koirien kohdalla? Koska ne ovat pienempiä?

Hmmm. Jos käyn tunnin juoksulenkillä, kohtaan tai ainakin näen tien toisella puolella sinä aikana arviolta 15-20 koiraa.

Hevosen kanssa joudun tekemisiin ehkä varovasti sanoen kolmen vuoden välein aivan maksimissaan. En ikinä menisi vaikka laitumella olevaa hevosta lähellekään, eikä mulla ole minkäänlaista tuntumaa hevisen kohtaamisesta. Varmaan vaistomaisesti pysähtyisin ja odottaisin että se hevonen menee ohi.

Ei nyt ehkä puhuta ihan samasta asiasta. 

Tuolla meidän "rantaraitilla" kulkevat sekaisin pyöräilijät, potkulautailijat, lapset, vammaiset, vanhukset, kävelijät, juoksijat, rullaluistelijat ja ne koirat omistajineen.

Aika hankalaksi menisi jos jokainen vastaantule koira pitäisi suurella varovaisuudella ottaa huomioon: ei pysähtyä solmimaan kengännauhoja, niistämään lapsen nenää, vastaamaan puhelimeen, huutamaan edellä pyöräilevälle lapselle että odota vähän jne. Koiria ulkoiluttajineen vaan on niin paljon, että ei niitä voi sen kummemmin ruveta huomioimaan kuin ketään muutakaan. En mä mieti pyöräilyä aloittelevan lapsenkaan kohdalla että nyt ei saa pysähtyä jne.

Tämä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Koiraa ei tarvitse mitenkaan "ottaa huomioon" normaalissa ulkona kulkemisessa, mikali se on hyvin koulutettu. 

Mulla on 60-kiloinen hauvavauva (hehe) ja saa suhahtaa vieresta juoksevat lapset, rullaluistelijat ja spandex-pyorailijatkin ilman mitaan sen erikoisempaa reaktiota. Jos takaapain tullaan kovin lahelta niin saattaa sapsahtaa - mutta niin kai sapsahtaa ihminenkin jos vahan saikahtaa. 

Juuri näin, koska mulla on niin kaikilla on. Huoh, koirani huomattavasti sinun koiraa isompi ja meillä ulkoilu ongelmat on tulleet koska ihmiset olettaa että erittäin suurikokoinen koiranpentuni on maagisesti koulutettu kestämään kaikenlaiset ohi suhahtelut, säikyttelyt ja meille on hyvä pysähtyä juttelemaan kun on 10räksyttävää pikku fifiä itsellä matkassa. Minä pidän kyllä koirani kokoajan vierellä ja siitä ei ole muille ikinä vaaraa, mutta ei se välttämättä hyvin käyttäydy jos vastaantulija tekee jotain "epänormaalia" (mm.pysähtyy, kiljuu, säikyttää tahallaan). Minä en voi vastaantulijoihin vaikuttaa, mutta tietysti yritän kouluttaa koiraani. Mutta älä sinä luo mielikuvaa että (isojen) koirien lähellä kannattaa pe*seillä.

Opeteltaisiinko lukemaan, ennen kuin triggeroidytaan? :)

Sanoin nimenomaan eksplisiittisesti: normaalissa ulkona kulkemisessa

Tahallaan saikyttelyt ja koirien lahella "pe*seilyt" - mita ikina tama sitten tarkoittaakaan - eivat kasittaakseni ole tata. :)

Sanoit "mikäli se on hyvin koulutettu". Mistä ihmiset tietävät milloin koira on hyvin koulutettu?

Eivat he tiedakaan. Mutta mina koiranomistajana tiedan, omasta koirastani siis. Jos oikeasti en pystyisi hallitsemaan koiraani urbaanissa ymparistossa, kayttaisin kuonokoppaa kavelyttaessani sita. Samoin kun kaytan silla kuonokoppaa elainlaakarikayntien aikana. 

Otetaanpa esimerkiksi lapset. Jos lapseni ei osaa käyttäytyä ruokakaupassa. Yritän tietysti opettaa häntä miten käyttäydytään. Haastavaa siitä tulee jos osa kaupassa olijoista villitsee lasta, esim. "Käske äitin ostaa sinulle karkkia". Tottakai yritän edelleen opettaa lastani, mutta hän saa ristiriitaisia viestejä ympäriltä. Minua hän kuuntelee loppupeleissä, mutta ympäristö laittaa kapuloita rattaisiin. Nyt jos sinä sanot, että "minun lasta saa kyllä villitä ostamaan karkkia eikä hän välitä", niin teet käytöksestä hyväksyttävämpää ja se hankaloittaa minun kaltaisiani, jotka yrittävät vielä opettaa. Tämä oli nyt mammoille lähestyttävämpi esimerkki. Me tosiaan saimme hämmentävän paljon negatiivista huomiota lenkeillä jopa selkeissä koulutustilanteissa. Siitä tämä triggeröitymiseni.

Mitä ihmettä mahdat tarkoittaa?

Eli siis ohikulkijat käskevät koiraasi hyppimään ihmisten kimppuun? Ja siis jos joku ei hallitse koiraansa ollenkaan, niin sitten sinun on vaikeampi kouluttaa omaasi koska sen koirakaverit kertoo sille ettei niitäkään kielletä hyppimästä ihmisten päälle?

En taida alkaa vääntämään sinulle rautalangasta, jos tahallaan ymmärretään väärin. Kivat päivän jatkot.:)

Vierailija
84/103 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Koiraa ei tarvitse mitenkaan "ottaa huomioon" normaalissa ulkona kulkemisessa, mikali se on hyvin koulutettu. 

Mulla on 60-kiloinen hauvavauva (hehe) ja saa suhahtaa vieresta juoksevat lapset, rullaluistelijat ja spandex-pyorailijatkin ilman mitaan sen erikoisempaa reaktiota. Jos takaapain tullaan kovin lahelta niin saattaa sapsahtaa - mutta niin kai sapsahtaa ihminenkin jos vahan saikahtaa. 

Juuri näin, koska mulla on niin kaikilla on. Huoh, koirani huomattavasti sinun koiraa isompi ja meillä ulkoilu ongelmat on tulleet koska ihmiset olettaa että erittäin suurikokoinen koiranpentuni on maagisesti koulutettu kestämään kaikenlaiset ohi suhahtelut, säikyttelyt ja meille on hyvä pysähtyä juttelemaan kun on 10räksyttävää pikku fifiä itsellä matkassa. Minä pidän kyllä koirani kokoajan vierellä ja siitä ei ole muille ikinä vaaraa, mutta ei se välttämättä hyvin käyttäydy jos vastaantulija tekee jotain "epänormaalia" (mm.pysähtyy, kiljuu, säikyttää tahallaan). Minä en voi vastaantulijoihin vaikuttaa, mutta tietysti yritän kouluttaa koiraani. Mutta älä sinä luo mielikuvaa että (isojen) koirien lähellä kannattaa pe*seillä.

Tahallaan saikyttelyt ja koirien lahella "pe*seilyt" - mita ikina tama sitten tarkoittaakaan - eivat kasittaakseni ole tata. :)

Sanoit "mikäli se on hyvin koulutettu". Mistä ihmiset tietävät milloin koira on hyvin koulutettu?

Eivat he tiedakaan. Mutta mina koiranomistajana tiedan, omasta koirastani siis. Jos oikeasti en pystyisi hallitsemaan koiraani urbaanissa ymparistossa, kayttaisin kuonokoppaa kavelyttaessani sita. Samoin kun kaytan silla kuonokoppaa elainlaakarikayntien aikana. 

Otetaanpa esimerkiksi lapset. Jos lapseni ei osaa käyttäytyä ruokakaupassa. Yritän tietysti opettaa häntä miten käyttäydytään. Haastavaa siitä tulee jos osa kaupassa olijoista villitsee lasta, esim. "Käske äitin ostaa sinulle karkkia". Tottakai yritän edelleen opettaa lastani, mutta hän saa ristiriitaisia viestejä ympäriltä. Minua hän kuuntelee loppupeleissä, mutta ympäristö laittaa kapuloita rattaisiin. Nyt jos sinä sanot, että "minun lasta saa kyllä villitä ostamaan karkkia eikä hän välitä", niin teet käytöksestä hyväksyttävämpää ja se hankaloittaa minun kaltaisiani, jotka yrittävät vielä opettaa. Tämä oli nyt mammoille lähestyttävämpi esimerkki. Me tosiaan saimme hämmentävän paljon negatiivista huomiota lenkeillä jopa selkeissä koulutustilanteissa. Siitä tämä triggeröitymiseni.

Eli siis ohikulkijat käskevät koiraasi hyppimään ihmisten kimppuun? Ja siis jos joku ei hallitse koiraansa ollenkaan, niin sitten sinun on vaikeampi kouluttaa omaasi koska sen koirakaverit kertoo sille ettei niitäkään kielletä hyppimästä ihmisten päälle?

En taida alkaa vääntämään sinulle rautalangasta, jos tahallaan ymmärretään väärin. Kivat päivän jatkot.:)

Luit tekstisi uudestaan ja tajusit, että vertauksesi analogia on pintaviallinen :D

Vierailija
85/103 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa juosta, pysähtyä ja tehdä vaikka kärrynpyöriä kun koirien ohi kulkee, jos ei omistaja osaa pitää koiraa turvallisesti erossa ihmisistä niin koiralle uusi osaava koti. Tietenkään vieraisiin koiriin ei saa luvatta koskea ja selkeästä ärsyttämisestä sietääkin saada reaktion.

Terveisin koiran omistaja joka ei vaadi mitään erityiskohtelua muilta.

Mutta sinä kun et voi asettaa koiralle "selkeän ärsyttämisen" rajaa. Se on jokaisella koiralla erilainen.

Niin? Sen takia se koira pitääkin olla jatkuvasti hallinnassa jotta reaktion tapahtuessa on itse jo askeleen edellä ja osaa varautua yms. Lähinnä tarkoitan sitä että jos joku pultsari tulee soittamaan suuta ja koira minua siinä peilaa (minä jännitän) niin koiralla on mun puolesta lupa ärähtää.

Vierailija
86/103 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Luit tekstisi uudestaan ja tajusit, että vertauksesi analogia on pintaviallinen :D

Juujuu, jatka vain. Kun on lusikalla annettu...;D

Vierailija
87/103 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteenveto ketjusta eli miten koiran omistajat meitä neuvovat.

Kun kohtaat koiran omistajineen kadulla

1. Kun näet koiran älä käyttäydy "poikkeavasti". "Poikkeava" on mikä tahansa tapa käyttäytyä, joka on koiran mielestä poikkeava.

2. Älä hidasta tai pysähdy.

3. Älä kiihdytä vauhtiasi tai juokse.

4. Älä päästä ääniä, joita koira saattaa pitää uhkaavina tai voimakkaina.

5. Älä nouse pyörän selkään tai pois pyörän selästä.

6. Pysy riittävän etäällä, mutta älä aktiivisesti muuta etäisyyttäsi tarkoituksenasi siirtyä etäämmälle koirasta kun se on sinut kerran huomannut. Tasainen kävely suuntaan, johon olit menossa on sallittua.

7 Älä katso koiraa.

8. Älä pelkää tai ole hermostunut.

Pakko myöntää etten ikinä ole osannut pitää koiria niin vaarallisina kuin niiden omistajat näyttävät niitä pitävän :D

Vierailija
88/103 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavan moni koiranomistaja melkein vaatii vastaantulijoita levittämään eteensä punaista mattoa, kun ylhäinen piskinsä kävelee kadulla vastaan.

Kakkoja ei kerätä, eikä ainakaan paikallinen kolmen terrierin emäntä tajua, että lasten leikkipuisto ei ole koirien ulkoilutusalue. Ei, vaikka nainen itse kuinka kokisi koirat lapsekseen. Asiasta on sanottu hänelle. Useita kertoja. Minä ja moni muu...

Mua ihmetyttää myös yleistynyt tapa ottaa koirat kauppaan mukaan. Kauheaa ulinaa siitä, kun lapsi istuu siellä ostos-osassa kun kengissä on basilleja, mutta näköjään on ihan OK pistää sinne koira? Ei ole monta päivää siitä, kun kaupassa joku naisihminen juoksenteli kaupassa fifinsä perässä.

Joo, inhoan koiria. Suurin syy tähän on idiootit koiranomistajan.

Vierailija
89/103 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Kun näet koiran älä käyttäydy "poikkeavasti". "Poikkeava" on mikä tahansa tapa käyttäytyä, joka on koiran mielestä poikkeava.

6. Pysy riittävän etäällä, mutta älä aktiivisesti muuta etäisyyttäsi tarkoituksenasi siirtyä etäämmälle koirasta kun se on sinut kerran huomannut. Tasainen kävely suuntaan, johon olit menossa on sallittua.

7 Älä katso koiraa.

Pakko myöntää etten ikinä ole osannut pitää koiria niin vaarallisina kuin niiden omistajat näyttävät niitä pitävän :D

Onhan nää kaikki kohdat ihan naurettava kyllä.

Näin normaalina koiranomistajana toivoisi, että näiden tampioiden kommenteille ei annettaisi näin paljoa huomiota. Tästä ketjustakin kun löytyy monta hyvää ja järkevääkin kommenttia :) Eli ei annettaisi tollojen pilata kaikkien koiranomistajien mainetta.

Vierailija
90/103 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira ja sen ulkoiluttaja eivät tarvitse mitään erityishuomiota vaan turvallisen väylän liikkua niin kuin me kaikki muutkin. Ihmeellistä miten tästäkin asiasta saa väännettyä niin vaikean ja monimutkaisen. Kaikki voivat kulkea tavallisesti asioillaan, kunhan kunnioittavat samalla muita ja muiden turvallisuutta. Ketään tiellä liikkujaa ei pitäisi säikäyttää yhtäkkisellä kiljumisella tai kylkeä hipaisevalla kaahailulla, siinähän aiheittaa typerän vaaratilanteen myös itselleen.

Sääntöjä ymmärtämättömät (koirat, lapset, hevoset, kissat jne.) ovat tietenkin omistajiensa vastuulla, eikä ulkopuolisten kuulu joutua murehtimaan onko juuri tällä Murre-Birgitalla ahdistushäiriö keltaisista shortseista. Ulkoilija tietää itse huolehdittavansa kompastuskivet ja varmistaa, ettei niistä koidu ulkopuolisille haittaa. Siitä varmistamisesta vain tulee pahuksen vaikeaa jos muut eivät vastavuoroisesti käyttäydy itsekin hyvin. On vaikeaa pitää pelokasta koiraa aisoissa jos äiskä ei viitsi rajoittaa kävelytiellä poukkoilevaa ja kirkuvaa lasta. Vastavuoroisesti on vaikeaa pitää vauhdikasta lasta aisoissa jos ulkoiluttaja antaa koiransa sinkoilla flexissä miten sattuu, suoraan muksun tahmaisten sormien etäisyydelle.

Vierailija
91/103 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää hevosetkin ohittaa varovasti ettei ne säikähdä ja pillastu. Miksei samaa voi tehdä koirien kohdalla? Koska ne ovat pienempiä?

Hmmm. Jos käyn tunnin juoksulenkillä, kohtaan tai ainakin näen tien toisella puolella sinä aikana arviolta 15-20 koiraa.

Hevosen kanssa joudun tekemisiin ehkä varovasti sanoen kolmen vuoden välein aivan maksimissaan. En ikinä menisi vaikka laitumella olevaa hevosta lähellekään, eikä mulla ole minkäänlaista tuntumaa hevisen kohtaamisesta. Varmaan vaistomaisesti pysähtyisin ja odottaisin että se hevonen menee ohi.

Ei nyt ehkä puhuta ihan samasta asiasta. 

Tuolla meidän "rantaraitilla" kulkevat sekaisin pyöräilijät, potkulautailijat, lapset, vammaiset, vanhukset, kävelijät, juoksijat, rullaluistelijat ja ne koirat omistajineen.

Aika hankalaksi menisi jos jokainen vastaantule koira pitäisi suurella varovaisuudella ottaa huomioon: ei pysähtyä solmimaan kengännauhoja, niistämään lapsen nenää, vastaamaan puhelimeen, huutamaan edellä pyöräilevälle lapselle että odota vähän jne. Koiria ulkoiluttajineen vaan on niin paljon, että ei niitä voi sen kummemmin ruveta huomioimaan kuin ketään muutakaan. En mä mieti pyöräilyä aloittelevan lapsenkaan kohdalla että nyt ei saa pysähtyä jne.

Tämä!

Hassua, ettei haluta ymmärtää. Normaali pysähtyminen, normaalilla energialla on ihan ok.

Mutta osa pysähtyy jähmettyy, kääntyy tuijottamaan kohti, saattaapa huudollakin pysäytellä muita. Semmoinen käytös, mikä saa ihmisenkin miettimään, miksi tuo tekee noin. Normaali pysähtyminen, taskusta nenäliinan rauhallisesti kaivaminen ja nenän niistäminen ei kiinnitä koiran huomiota. 

Itselläni on reaktiivisia koiria ja rotu on vuosisadan aikana jalostettu ilmoittamaan epäilyttävästä käytöksestä. On siis ilmoittava vahtikoira, ilmoittaa haukulla. Koiran hermorakenne on aika terävä tarkoituksella, mutta ei reagoi esim. normaaliin liikkumiseen, jos intensiteetti ja pyrkimys ja uhkaavuus on matala. 

Koirilla on myös ns. rauhoittavia signaaleita, ja aikuiselle ei ole haittaa, jos niitä osaa tulkita ja jopa käyttää. Myös karhujen, susien yms. kohtaamisessa on näistä hyötyä. Lapsille näitä voi myös opettaa, mutta tokikaan kukaan koiran omistaja ei voi olettaa vastapuolen osaavan lukea koirien eleitä ja signaaleita.

Koiran omistajien yhteisessä kielessä KELTAINEN väri on signaali: "tarvitsen tilaa, en arvosta lähelle tuloa". Jos koiralla on keltainen hihna, panta tai nauha hihanssa, tai vaikkapa takki: jätä etäisyyttä. 

Vierailija
92/103 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saa minun koirani ohi vaikka heittää kuperkeikkaa. Jos näen että ihmisiä on tulossa kummasta suunnasta tahansa, otan koiran lyhyemmälle hihnalle ja pientareen reunaan kävelemään. Yleensä kävelee siinä muutenkin, mutta hihna saattaa olla löysemmällä, että pääsee metsän puolelle haistelemaan.

Vierailija
93/103 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koirat on hyvä huomioida niin, että ei pysähdy, eikä kiihdytä koiran kohdalla. Tämä koskee myös aikuisia. Tämä liittyy koiran saalistus (ja suojelu) viettiin. Liikkeen nopeuden muuttuminen kiinnittää koiran huomion. Kaikki koirathan eivät kasva perheissä, joissa on lapsia. Kaikissa koiraperheissä koirat eivät totu erilaisiin ääniin ja toimintaan ympärillä vaan ne viettävät hyvin rauhallista elämää mitä nyt itse riehuvat.

Koira havainnoi sen liikkeen kaukaa takaa tai sivulta eikä reagoi (jos se ei ole pelottava) , ellei se muutu. Muutos on se joka herättää epäluulon tai kiihdyttää (laukaisee saalistusvietin tai puolustusvietin) jne. Sama juttu pyörällä. Siihen koiran kohdalle ei ole järkevintä pysähtyä, eikä juuri koiran kohdalta hypätä kyytiin.

Tärkeintä on tietysti opettaa, että vieraan koiran luo ei mennä kysymättä ENSIN omistajalta lupaa. Eli ei ensin ojenneta kättä koiraa kohti vaan ENSIN kysytään onko se sallittua.

Se nyt on sitä normaalia huomioimista, että kun näkee siilin niin voi pysähtyä ja antaa sen rauhassa mennä sinne minne se oli menossa eikä säikytellä sitä väärään suuntaan. Kun ihminen on tulossa kaupasta niin miettii voiko pidellä ovea auki jos toisella on ostoksia jne.

Ei siinä ole mitään sen kummempaa kuin se, että ei haluta tahallaan triggeröidä koiraa.

Minulla on metsästyskoira, ja voin vakuuttaa että ihminen saa kiihdytellä ja hidastella miten tykkää eikä koirani piittaa siitä pätkääkään. Samoin lapset, polkupyörät, rattaat ja ties mitkä.

Koska koirani kyllä tietää mikä on riistaa ja mikä ei ja lisäksi tietää miten kaupungissa käyttäydytään.

Ei teidän ei-koirallisten tarvitse huomioida koirakoita millään tavalla. Itse asiassa parasta on, kun ette huomioi. Älkääkä opettako lapsillenne mitään "Saako silittää" -juttuja. Opettakaa että tutuilta koirakoilta voi noin kysyä, mutta ventovieras täti söpön koiransa kanssa tuskin ilahtuu ventovieraiden lasten silityspyynnöistä. Eihän ventovieraisiin aikuisiin muutenkaan pidä ottaa kontaktia, miten se koira siitä ihmisten häiritsemisestä sen sallitumpaa tekisi?

Saalistusvietti kultaseni on muillakin kuin metsästyskoirilla.

Vierailija
94/103 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7 Älä katso koiraa.

Näin normaalina koiranomistajana toivoisi, että näiden tampioiden kommenteille ei annettaisi näin paljoa huomiota. Tästä ketjustakin kun löytyy monta hyvää ja järkevääkin kommenttia :) Eli ei annettaisi tollojen pilata kaikkien koiranomistajien mainetta.

Eikö olekin jännittävää, että maailman kuuluisimpien koirienkoulutusohjaajien koulutusoppaista löytyy juuri tällaisia neuvoja? Voisit siis ehkä lukea muutaman :)

Vierailija
95/103 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että koiraa pitää inhimillistää = vaatia ihmisen tasoista käyttäytymistä silloin kun se sopii näiden koiravihaajien omaan pirtaan, mutta laitas koiralle sadetakki päälle niin johan vinkuvat miten koirat eivät ole ihmisiä :D

Vierailija
96/103 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7 Älä katso koiraa.

Eikö olekin jännittävää, että maailman kuuluisimpien koirienkoulutusohjaajien koulutusoppaista löytyy juuri tällaisia neuvoja? Voisit siis ehkä lukea muutaman :)

Turhaanpa minä näitä oppaita luen, kun tässä on kyse muista kaduilla kulkijoista. Eli siis kaikille ulkona liikkuville koirankoulutusoppaat luettavaksi ja opeteltavaksi, ennenkuin saa lähteä ulos liikkumaan ja kohtaamaan koiran? Ja näin tietenkin poistetaan koiranomistajan vastuu kaikesta?

Vierailija
97/103 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirille kuonokoppapakko taajamissa = problem solved.

Vierailija
98/103 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän koiraa ainakaan tarvi muiden kunnioittaa. Ihminen on arvojärjestyksessä meidän koiran yläpuolella. Se on pyritty koirallekkin päähän takoa :)

Vierailija
99/103 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtälailla koiranulkoiluttajan pitää ottaa huomioon muut ulkona liikkujat. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun olen ollut polkupyörällä liikenteessä. Olen laskenut kohtalaista vauhtia mäkeä alas, kädet jarrukahvoilla valmiina jarrutukseen. Vastaan tulee nainen, joka kävelee pyörätien laidassa. Tilaa näyttäisi olevan hyvin. Muutaman metrin päässä huomaan, että naisen kädestä lähtee naru, joka menee tien poikki toiselle puolelle ojaa. Teen äkkijarrutuksen, ja vasta kun pysähdyn, nainen alkaa kiskoa koiraansa sieltä tien toiselta puolelta pusikosta. Ei siis edelleenkään mene samalle puolelle tietä, missä koira on.

Miten on niin vaikeaa olla tien samassa laidassa kuin se koira on?

P.S. Kuulin tässä taannoin tilanteessa, jossa mies ulkoilutti kahta koiraa. Olivat suojatien vieressä aikomuksena ylittää tie. Toinen koira kerkesi suojatielle ennen kuin mies huomasi lähestyvän auton. Hän päästi koiran menemään tien yli ja jäi itse toisen koiran kanssa odottamaan, että auto menee ohi. No, ei mennyt auto ohi, kun siinä meni se talutushihna tien poikki miehen kädestä koiran kaulapantaan. Järkeä saa, ja on jopa suotavaa käyttää myös silloin kun on koiria ulkoiluttamassa.

Vierailija
100/103 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tässäpä neuvoja  Tietysti aina tilannesidonnaisena ja kaikkiin tilanteisiin ja yksilöihin ei käy kaikki ja omaa käytöstä pitäisi pyrkiä muuttamaan koiran reaktioiden mukaan.

Koira joka on esimerkiksi karannut omistajaltaan ja tulee kohti (huom, siis on tulossa, eli koiralle annetaan ohjeet "etukäteen")

- iloinen gaa gaa googoo kieli: Suhtaudu koiraan niin kuin olisittekin maailman parhaita ystäviä. Moni koira ainakin hämääntyy kun ihminen tervehtiikin iloisella äänellä koiraa. Se miettii, että hitto, tunnetaankohan me, ehkä hidastaa, vilkaisee uudemman kerran, pitää tauon haukussa, laittaa hampaat piiloon tms. Tilanne voi ratketa jo tällä, sinä kehut hyvää poikaa ja rapsutat ja koira on vähän pallo hukassa, mutta ei ole enää aggressiivinen.

- Voi antaa ohjeita (älä käytä vihaista ääntä) vaan ole terävän iloinen, mutta tiukka.

Suurin osa koirista tuntee käskyt alas, odota, istu ja maahan ja kehun hyvä.

Tämä voi jo riittää siihen, että omistaja ehtii paikalle.

Onko vieressä mitään millä leikkiä? Käpyjä? Ota vaikka sukka jalastasi ja tee siitä pallo käärimällä se itsensä siään. Kaikki koirat eivät leiki, mutta jotkut eivät voi vastustaa.

Leiki, ota lelu, hae. Näytä käpyä ja heitä se epäsuorasti koiraan nähden maata pitkin. Kehu taas, pyydä tuomaan sama käpy sinulle tai heitä uusi.

Suurin osa tavallisista lenkkikarkaajakoirista on suht tottelevaisia. Näiden kanssa ongelmat yleisimmin syntyvät kun molemmat säikähtävät ja ovat peloissaan tilanteessa ja kokevat sen uhaksi.

On tietetysti hyväksi, että osaisi lukea koiraa edes jollain tavalla, ettei tee väärälle koiralle hölmöyksiä, mutta koiran ja suojattavan kohtaan väliin voi mennä ja sanoa ei. Parhaimmat koirat lähtevät kotiin kun niille sanoo "mene kotiin". Olen itse laittanut käden eteen (en suosittele oikeasti jos et osaa lukea koiran kehon kieltä!) ja sanonut ei. Osoitat siis, että suojelet omaa koiraasi tai lastasi ja koira ei saa ylittää rajaa jonka asetat. Sitä kättä ei tosiaan kannata mennä tarjoamaan miten sattuu. Olen kouluttanut koiria ja osaan jonkun verran lukea koiria ja noissa tapauksissa käden laittaminen toimi niin kuin piti. En tyrkyttäisi kättäni kaikille.

Kaikki koirat eivät ole aggressiivisia vaan tilanne luo aggression. Ihminen ehkä huutaa, kiljuu, yrittää potkaista, lyödä kepillä tms. jolloin tilanteesta tulee taistelu.

Kohti hyppäävälle koiralle sanotaan "alas", silloin kun näet, että se aikoo hypätä.

On totta, että on myös koiria (usein pittbull-sekoituksia) jotka käyvät syyttä kiinni eivätkä irrota. Leuan saa auki vaan sisäpuolelta kepillä vaantamällä. Ilmeisesti pitäisi jättää vielä tikku kielen ja kitalaen väliin, ettei pääse puremaan uudelleen. Kuolemaan johtavia puremia tapahtuu kuitenkin harvemmin. Jos koiraa ei ole kotona härnätty herneaivoksi omistajansa kaltaisesti niin moneen irtokoiraan ja karkaavaan koiraan toimii pieni jekkuilu. Moni karannut koira on tullut luokseni vain raputeltavaksi vaikka ensin on tullut haukkuen ja irvistellen kohti. Olen vain tuuminut, että hei, mussukkako se siinä, no mitäpä kuuluu? Niin kuin tuntisin koiran ennestään. Koirakin alkaa epäillä että joko me tunnetaan tai sitten tuo ei ole vaarallinen.

Tärkeintä on, että ei ala haastamaan koiraa, koska ei ole mitään järkeä alkaa tappelemaan ja alkaa nostattamaan aggressioita puolin ja toisin.

Ja miksi ei, jos tietää, että alueella on karannut joku pelottava koira ja pitää päästä töistä kotiin niin nakki taskuun. Ainakin se syö nakin ensin. (Voi sillä myös hieroa tuttavuutta ja koettaa teettää temppuja). Aina kannattaa koittaa hyvällä ensin. Räpyttele silmiä, haukottele kuin olisit tylsistynyt, anna rauhottavia signaaleja. Joskus koirat menevät helposti höplään, että ei tässä mitään ongelmaa ollutkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan