Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koiraihmiset, vastatkaa tähän!

Vierailija
29.07.2019 |

Lueskelen paikallista Facebook-ryhmää, jossa on keskustelu kadulla juoksevat lapset vs koirat. Monen mielestä koiran tullessa vastaan, lapsen ja vähän jokaisen muunkin pitäisi ottaa koira huomioon, hidastaa vauhtia ja ohittaa nätisti ettei koira ahdistu.

Oletteko te tosissanne? Että jos lapseni kävelee kadulla ja ottaa juoksuaskelia (ei koiraa kohti vaan eteenpäin), hänen tulisi hidastaa tahtiaan koiran takia? Myös ääntä pyydettiin hiljentämään koirakon kohdalla! Oletteko te tosissanne?!

En todellakaan ota koiraa sen kummemmin huomioon kuin ketään muutakaan. Ja jos lapsi ei lähesty koiraa, vaan menee omaan suuntaansa, on se koira pidettävä kaukana lapsesta aivan kuten ette halua lapsia koirienne kimppuun. Täällä päin on nimittäin eniten niitä, joilla on flexi maksimipituudella ja vain oikeuksia, ja tätäkin keskustelua lukiessa alkoi verenpaineet nousta. Että ottakaa erityisesti koirat huomioon kun tuolla menette, hiljentäkää vauhtia ja ääntä ja kohdalla kumartakaa 😒

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa juosta, pysähtyä ja tehdä vaikka kärrynpyöriä kun koirien ohi kulkee, jos ei omistaja osaa pitää koiraa turvallisesti erossa ihmisistä niin koiralle uusi osaava koti. Tietenkään vieraisiin koiriin ei saa luvatta koskea ja selkeästä ärsyttämisestä sietääkin saada reaktion.

Terveisin koiran omistaja joka ei vaadi mitään erityiskohtelua muilta.

Mutta sinä kun et voi asettaa koiralle "selkeän ärsyttämisen" rajaa. Se on jokaisella koiralla erilainen.

Vierailija
62/103 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos koira sattuisi triggeröitymään ja laukeamaan pienen lapseni kohdalla käytän lapseni suojelemiseen kuolemaan tai vakavaan vammautumiseen mahdollisimman nopeasti johtavaa väkivaltaa. Tämä siksi etten uskaltaisi yrittää mitään vähäisempää enkä säännöstellä voimankäyttöäni näin vaarallisessa tilanteessa. En myöskään kuvittele pärjääväni edes 40 kiloiselle koiralla paljain käsin.

Ei siinä ole mitään sen kummempaa kuin se, että ei haluta tahallaan triggeröidä minua.

Oletpa kypsä ihminen kun ainoa reagointikeinosi on väkivalta, hoh hoijaa. Käyttäisit järkeäsi joskus niin tulisi lapsestasikin älykkäämpi.

Koirahyökkäyksen kohteeksi joutuneella on aika vähän vaihtoehtoja jos pakoon ei pääse. Väkivallan lisäksi en ainakaan minä keksi muita.

Kerro toki auttaako käskyttäminen tai vaikka mehukkaan luun tarjoaminen paremmin? Vai kannattaisiko voidella itsensä jollain hyvän makuisella kastikkeella, että koira jäystäisi mielummin minua kuin lasta?

Kyllä tämä on aika mielenkiintoista ajattelua. Samaan aikaan varoittelette ettei pienen lapsen (tai edes aikuisen) pidä erehtyä pysähtymään koiran kohdalla ja sitten vikisette "järjestä" kun tällainen normaaliin liikkumiseen kohdistuva ja täysin kohtuuton vaatimus herättää ihmisissä epäluuloisuutta ja suoranaista kiukkua.

Juoksemisen voin vielä lapsen kohdalla estää ja estänkin kun ollaan kadulla, mutta satunnaiselle pysähtymiselle milloin minkäkin hauskan asian kohdalla en voi yhtään mitään.

Olen tähän asti ollut siinä luulossa ettei tämä ole lapselle turvallisuusongelma koska lemmikit ovat omistajiensa hallinnassa, mutta näemmä se sitä on kun sitä näin pontevasti minulle vakuutat.

Toki uutisetkin tuntuvat viittaavan siihen, että koirat ja kaupunkiympäristö pitää yhdistelmänä sisällään ongelmia, mutta olen ajatellut kyseessä olevan normaali iltapäivälehdistön kauhustelu milloin minkäkin asian tiimoilta.

Muutan suhtautumistani. Tästä eteenpäin kohtaan jokaisen koiran omistajineen kadulla samalla vakavuudella kuin sekavasti käyttäytyvän vaarallisen oloisen sekakäyttäjän. Valmiina tilanteen eskaloitumiseen aivan minne asti tahansa. Kiitos tästä tiedosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai saa. Mutta älä ihmettele, jos joku koira repäisee hihnassa kohti tai haukkuu sinulle. Äkkinäinen käytös voi säikäyttää koiran tai herättää jahtiviettiä. Teetkö samoin esim. hevosen kohdalla? Eli lähdet vierestä juoksemaan tai hakkaat käsiä yhteen, koska saat tehdä niin?

Sillehän ei voi mitään, että koira säikähtää jotain, mutta silti sinulla koiranomistajana koira tulee olla hallinnassa niin, että mitään ei satu (koiralle tai muille).

Vierailija
64/103 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tee niin. Niin minäkin otan koiran lähelle jokaikisen pyöräilijän kohdalla ja kierrän kiljuvat lapsilaumat tai 30m vaunujen edellä pyöräilevän taaperon kaukaa. Ennalta varautuminen on ihan terveellistä.

Vierailija
65/103 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai saa. Mutta älä ihmettele, jos joku koira repäisee hihnassa kohti tai haukkuu sinulle. Äkkinäinen käytös voi säikäyttää koiran tai herättää jahtiviettiä. Teetkö samoin esim. hevosen kohdalla? Eli lähdet vierestä juoksemaan tai hakkaat käsiä yhteen, koska saat tehdä niin?

Sillehän ei voi mitään, että koira säikähtää jotain, mutta silti sinulla koiranomistajana koira tulee olla hallinnassa niin, että mitään ei satu (koiralle tai muille).

Tottakai, siksihän se on hihnassa. Ja pieni, koska en välttämättä hallitsi jotain 50kg koiraa, kun itse painan saman verran. Mutta joidenkin mielestä siis kaikki eläimellinen käytös kuten hihnassa nykäisy, haukkuminen ym. on aina sekopäisyyttä, vihaisuutta, kouluttamattomuutta ja syy lopettaa koira. Jotkut eivät ymmärrä, että eläin on eläin

Vierailija
66/103 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tee niin. Niin minäkin otan koiran lähelle jokaikisen pyöräilijän kohdalla ja kierrän kiljuvat lapsilaumat tai 30m vaunujen edellä pyöräilevän taaperon kaukaa. Ennalta varautuminen on ihan terveellistä.

No näin kun kaikki teikäläiset osaisivat käyttäytä tai edes lyhentäisi kohtaamissa sen koiran hihnassa siihen vierelle niin mitään ongelmia ei olisi.

Vierailija
67/103 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää hevosetkin ohittaa varovasti ettei ne säikähdä ja pillastu. Miksei samaa voi tehdä koirien kohdalla? Koska ne ovat pienempiä?

Vierailija
68/103 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Koiraa ei tarvitse mitenkaan "ottaa huomioon" normaalissa ulkona kulkemisessa, mikali se on hyvin koulutettu. 

Mulla on 60-kiloinen hauvavauva (hehe) ja saa suhahtaa vieresta juoksevat lapset, rullaluistelijat ja spandex-pyorailijatkin ilman mitaan sen erikoisempaa reaktiota. Jos takaapain tullaan kovin lahelta niin saattaa sapsahtaa - mutta niin kai sapsahtaa ihminenkin jos vahan saikahtaa. 

Juuri näin, koska mulla on niin kaikilla on. Huoh, koirani huomattavasti sinun koiraa isompi ja meillä ulkoilu ongelmat on tulleet koska ihmiset olettaa että erittäin suurikokoinen koiranpentuni on maagisesti koulutettu kestämään kaikenlaiset ohi suhahtelut, säikyttelyt ja meille on hyvä pysähtyä juttelemaan kun on 10räksyttävää pikku fifiä itsellä matkassa. Minä pidän kyllä koirani kokoajan vierellä ja siitä ei ole muille ikinä vaaraa, mutta ei se välttämättä hyvin käyttäydy jos vastaantulija tekee jotain "epänormaalia" (mm.pysähtyy, kiljuu, säikyttää tahallaan). Minä en voi vastaantulijoihin vaikuttaa, mutta tietysti yritän kouluttaa koiraani. Mutta älä sinä luo mielikuvaa että (isojen) koirien lähellä kannattaa pe*seillä.

Opeteltaisiinko lukemaan, ennen kuin triggeroidytaan? :)

Sanoin nimenomaan eksplisiittisesti: normaalissa ulkona kulkemisessa

Tahallaan saikyttelyt ja koirien lahella "pe*seilyt" - mita ikina tama sitten tarkoittaakaan - eivat kasittaakseni ole tata. :)

Sanoit "mikäli se on hyvin koulutettu". Mistä ihmiset tietävät milloin koira on hyvin koulutettu?

Eivat he tiedakaan. Mutta mina koiranomistajana tiedan, omasta koirastani siis. Jos oikeasti en pystyisi hallitsemaan koiraani urbaanissa ymparistossa, kayttaisin kuonokoppaa kavelyttaessani sita. Samoin kun kaytan silla kuonokoppaa elainlaakarikayntien aikana. 

Otetaanpa esimerkiksi lapset. Jos lapseni ei osaa käyttäytyä ruokakaupassa. Yritän tietysti opettaa häntä miten käyttäydytään. Haastavaa siitä tulee jos osa kaupassa olijoista villitsee lasta, esim. "Käske äitin ostaa sinulle karkkia". Tottakai yritän edelleen opettaa lastani, mutta hän saa ristiriitaisia viestejä ympäriltä. Minua hän kuuntelee loppupeleissä, mutta ympäristö laittaa kapuloita rattaisiin. Nyt jos sinä sanot, että "minun lasta saa kyllä villitä ostamaan karkkia eikä hän välitä", niin teet käytöksestä hyväksyttävämpää ja se hankaloittaa minun kaltaisiani, jotka yrittävät vielä opettaa. Tämä oli nyt mammoille lähestyttävämpi esimerkki. Me tosiaan saimme hämmentävän paljon negatiivista huomiota lenkeillä jopa selkeissä koulutustilanteissa. Siitä tämä triggeröitymiseni.

Vierailija
69/103 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää hevosetkin ohittaa varovasti ettei ne säikähdä ja pillastu. Miksei samaa voi tehdä koirien kohdalla? Koska ne ovat pienempiä?

Hevosia pyörii tuhatpäin kaupunkien keskustoissa, lenkkipoluilla ja puistoissa?

Vierailija
70/103 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ja koiraani ei ole ikinä häiriköinyt lapset, pyöräilijät, mopoilijat ym. Ainoa ongelma on toiset koiranomistajat ja heidän koirat. Onneksi näitäkin hyvin harvoin osuu kohdalle, mutta on tullut näitä flexi pitkällä iholle räkyttäjiä, vapaana juoksentelevia aggressiivisia koiria, joiden omistajat vähät välittää.

Esimerkiksi naapurissamme asustaa eräs vanha pappa aggressiivisen ja räksyttävän colliensa kanssa ja tämä koira on ihan tosissaan hyökkäämässä muiden koirien ja pyöräilijöiden kimppuun oli ne sitten isoja tai pieniä. Miehellä on hankaluuksia pitää koiraansa kurissa ja flexi on pitkällä...

Vierailija
71/103 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas ärsyttää koiranomistajana lapsiperheet jotka kävelevät rattaiden ja muiden härpäkkeiden kanssa keskellä jalkakäytävää niin että Pirkka-Petteri 2v menee miniatyyripotkulaudalla tien laidasta laitaan hirveää älämölöä pitäen, Ninni-Kaarina 1 v ottaa päättömiä juoksuaskelia kohti autotietä ja ojanpenkkaa, äityli räplää kännykkää työntäessään massiivisia triplakakararattaita ja iskä pyöräilee hitaasti vieressä temppupyörällänsä. Koirani ja minä olemme paniikissa, jäämmekö henkiin kohtaamisesta. Perhettä,se ei näytä hetkauttavan.

Eli ihan samalla lailla, kun varomme ylipäätään mitä tai ketä tahansa liikenteessä, tulisi koiratkin ottaa huomioon. Ne eivät ole mitään käveleviä robotteja.

Vierailija
72/103 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt  - ja on ollut aiemminkin - koiria ja koiranomistajana katson, että mun tehtäväni on huolehtia omasta koirastani. Aivan samalla tavalla kuin pyörällä ajaessani mun on huomioitava kiljuvat ja riehuvat lapset,  kännipäissään hortoilevat aikuiset tai ihmiset, jotka pinkaisevat juoksuun ehtiäkseen bussiin. Jos koira säikähtää jotain ja haukahtaa, se on ihan normaalia. Tai jos se ärähtää jollekin viiden metrin flexissä uhoavalle pikkukoiralle, sekin on ihan normaalia. Tärkeää on vain, että oma koira on hallinnassa siten, ettei se pääse vahingoittamaan ketään. 

Ymmärrän aloittelevien koiranomistajien ongelmat. Ne ongelmat on kuitenkin heillä, ei muilla ihmisillä. Tämän viimeisimmän koirani  oli hyvin vaikea ymmärtää, että ulkona liikkuu myös kissoja valjaissa ja talutushihnoissa. Se tykkää kyllä kissoista, meilläkin on kaksi kissaa, mutta kissojen ulkoilu oli sille aluksi täysin vierasta ja huolestuttavaa. Alussa vaihdoin suuntaa, kun näin jonkun tulevan kissansa kanssa vastaan. Vähitellen jäätiin jonnekin hieman kauemmas odottamaan, että reitti oli taas vapaa. Nykyisin menee jo ohitukset kissojenkin kanssa kohtuullisen hyvin, koirani saattaa tosin sanoa "vuh" ohittaessaan kissan, mutta ei aina tee sitäkään. Lasten kanssa oli aikoinaan sama juttu, nykyisin ei enää reagoi mitenkään vastaantuleviin lapsiin vaan ohittaa lapset täysin välinpitämättömästi. 

Vierailija
73/103 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Koiraa ei tarvitse mitenkaan "ottaa huomioon" normaalissa ulkona kulkemisessa, mikali se on hyvin koulutettu. 

Mulla on 60-kiloinen hauvavauva (hehe) ja saa suhahtaa vieresta juoksevat lapset, rullaluistelijat ja spandex-pyorailijatkin ilman mitaan sen erikoisempaa reaktiota. Jos takaapain tullaan kovin lahelta niin saattaa sapsahtaa - mutta niin kai sapsahtaa ihminenkin jos vahan saikahtaa. 

Juuri näin, koska mulla on niin kaikilla on. Huoh, koirani huomattavasti sinun koiraa isompi ja meillä ulkoilu ongelmat on tulleet koska ihmiset olettaa että erittäin suurikokoinen koiranpentuni on maagisesti koulutettu kestämään kaikenlaiset ohi suhahtelut, säikyttelyt ja meille on hyvä pysähtyä juttelemaan kun on 10räksyttävää pikku fifiä itsellä matkassa. Minä pidän kyllä koirani kokoajan vierellä ja siitä ei ole muille ikinä vaaraa, mutta ei se välttämättä hyvin käyttäydy jos vastaantulija tekee jotain "epänormaalia" (mm.pysähtyy, kiljuu, säikyttää tahallaan). Minä en voi vastaantulijoihin vaikuttaa, mutta tietysti yritän kouluttaa koiraani. Mutta älä sinä luo mielikuvaa että (isojen) koirien lähellä kannattaa pe*seillä.

Tahallaan saikyttelyt ja koirien lahella "pe*seilyt" - mita ikina tama sitten tarkoittaakaan - eivat kasittaakseni ole tata. :)

Sanoit "mikäli se on hyvin koulutettu". Mistä ihmiset tietävät milloin koira on hyvin koulutettu?

Eivat he tiedakaan. Mutta mina koiranomistajana tiedan, omasta koirastani siis. Jos oikeasti en pystyisi hallitsemaan koiraani urbaanissa ymparistossa, kayttaisin kuonokoppaa kavelyttaessani sita. Samoin kun kaytan silla kuonokoppaa elainlaakarikayntien aikana. 

Otetaanpa esimerkiksi lapset. Jos lapseni ei osaa käyttäytyä ruokakaupassa. Yritän tietysti opettaa häntä miten käyttäydytään. Haastavaa siitä tulee jos osa kaupassa olijoista villitsee lasta, esim. "Käske äitin ostaa sinulle karkkia". Tottakai yritän edelleen opettaa lastani, mutta hän saa ristiriitaisia viestejä ympäriltä. Minua hän kuuntelee loppupeleissä, mutta ympäristö laittaa kapuloita rattaisiin. Nyt jos sinä sanot, että "minun lasta saa kyllä villitä ostamaan karkkia eikä hän välitä", niin teet käytöksestä hyväksyttävämpää ja se hankaloittaa minun kaltaisiani, jotka yrittävät vielä opettaa. Tämä oli nyt mammoille lähestyttävämpi esimerkki. Me tosiaan saimme hämmentävän paljon negatiivista huomiota lenkeillä jopa selkeissä koulutustilanteissa. Siitä tämä triggeröitymiseni.

Mitä ihmettä mahdat tarkoittaa?

Eli siis ohikulkijat käskevät koiraasi hyppimään ihmisten kimppuun? Ja siis jos joku ei hallitse koiraansa ollenkaan, niin sitten sinun on vaikeampi kouluttaa omaasi koska sen koirakaverit kertoo sille ettei niitäkään kielletä hyppimästä ihmisten päälle?

Vierailija
74/103 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai, siksihän se on hihnassa. Ja pieni, koska en välttämättä hallitsi jotain 50kg koiraa, kun itse painan saman verran. Mutta joidenkin mielestä siis kaikki eläimellinen käytös kuten hihnassa nykäisy, haukkuminen ym. on aina sekopäisyyttä, vihaisuutta, kouluttamattomuutta ja syy lopettaa koira. Jotkut eivät ymmärrä, että eläin on eläin

Nämähän ovat aina tilannekohtaisia. Esimerkiksi koira säikähtää jotain ja haukahtaa vrt. hirveä rähinä, jota omistaja ei saa loppumaan (tai ei edes yritä). Ja koiran hallinnaksi ei riitä se, että se on hihnassa, vaan että se on vierellä (pientareen puolella), ja niin lyhyessä hihnassa, että ei esim. säikähtäessään pääse hyppäämään toisen iholle tms.

Avainsana on ennakointi, mitä kovinkaan moni koiranomistaja ei tee. Eläin on aina eläin, joten omistaja on se, joka pitää tilanteen hallinnassa.

Vierailija
75/103 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse,mutta joskus se vaan on järkevää kun ei kaikista koirista tiedä..Kyllä ne lapset kannattaa opettaa ettei vieraita koiria esim kosketa kysymättä lupaa.

Vierailija
76/103 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa, että viimeisen parin vuoden sisään olen koiran omistajana huomannut "uuden polven" koiran omistajien esiin marssin enkä millään hyvällä. Kaikkein suurinta vaaraa nämä elämämkoululaiset aiheuttavat meille muille koiran omistajille.

Yleensä se koira on iso ja maineeltaan "ärjyä" rotua (ja kuitenkin harva koira on niin lutunen kuin vaikka bulli). Hihnan toisessa päässä on totaalinen idiootti, joka sanattomalla viestinnällä (tiedostomattomasti?) on alusta alkaen rohkaissut koiransa huonoa käytöstä koska tuntee itsensä "kovaksi" kun koira hyökkäilee, murisee ja haukkuu ohikulkijoita. Kaikkein hauskinta on jos se sattuu hyökkäämään toisen koiran kimppuun koska "meidän Julle on korttelin kovin koira". Tämä joukko on hyvää vauhtia mustaamassa koiraharrastuksen mainetta. Eniten ihmetyttää koirajärjestöjen haluttomuus puuttua ongelmaan edes julkilausumalla.

Pelkästään vuoden sisään on kaksi reikää tullut koirapuistossa tuohon meidänkin neitiin koska nämä vatipäät tuovat koiransa sinne tarkoituksella dominoimaan ja riehumaan. "Antaa niitten selvittää välinsä. Heh, heh....."

Vierailija
77/103 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

No onpa ikavaa! Mika molossi sulla on narun paassa, kun noin negatiivista kaytosta saa aikaan? 

Mulla on itsella tosa inu/boerboel, eli just semmonen vesipaa "lihaksikas" lyhytkarvainen kuolaturpa, eika meita kylla juuri koskaan lahestyta, saatikka etta tultaisiin tahallaan arsyttamaan. 

Vierailija
78/103 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä tuota huomioimaan muita tiellä liikkujia mitenkään. Niinkö?

Itse opetan lapsille rauhallista käytöstä ohituksiin ja tiellä liikkumiseen, jolloin vastapuolen on helpompi ennakoida. Juoksuradat ja leikkipaikat on sitten erikseen. Katu (jos ei ole pihakatu) ei ole leikkipaikka.

Vierailija
79/103 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse,mutta joskus se vaan on järkevää kun ei kaikista koirista tiedä..Kyllä ne lapset kannattaa opettaa ettei vieraita koiria esim kosketa kysymättä lupaa.

Minusta aika monet opettavatkin. Kun vertaan aikaa parinkymmenen vuoden takaiseen, silloin oli paljon tavallisempaa, että lapset sinkosivat vieraan koiran luokse kysymättä mitään. Monta kertaa jouduin karjaisemaan vieraille lapsille näiden tullessa jo metrin etäisyydelle, kun vanhempi tuli takana eikä edes reagoinut mitenkään siihen, mitä lapsensa oli tekemässä. Sain kyllä murhaavia katseita, mutta joka ainoa lapsi pysähtyi kuin seinään. Nykyisen koirani kanssa ei ole tullut vielä kertaakaan sellaista tilannetta, vaikka koira on ollut mulla jo 6 vuotta. Vanhemmat vahtivat lapsiaan ilmeisesti tarkemmin ja myös opettavat lapsensa kysymään luvan.

Vierailija
80/103 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmmm. Jos käyn tunnin juoksulenkillä, kohtaan tai ainakin näen tien toisella puolella sinä aikana arviolta 15-20 koiraa.

Hevosen kanssa joudun tekemisiin ehkä varovasti sanoen kolmen vuoden välein aivan maksimissaan. En ikinä menisi vaikka laitumella olevaa hevosta lähellekään, eikä mulla ole minkäänlaista tuntumaa hevisen kohtaamisesta. Varmaan vaistomaisesti pysähtyisin ja odottaisin että se hevonen menee ohi.

Ei nyt ehkä puhuta ihan samasta asiasta. 

Tuolla meidän "rantaraitilla" kulkevat sekaisin pyöräilijät, potkulautailijat, lapset, vammaiset, vanhukset, kävelijät, juoksijat, rullaluistelijat ja ne koirat omistajineen.

Aika hankalaksi menisi jos jokainen vastaantule koira pitäisi suurella varovaisuudella ottaa huomioon: ei pysähtyä solmimaan kengännauhoja, niistämään lapsen nenää, vastaamaan puhelimeen, huutamaan edellä pyöräilevälle lapselle että odota vähän jne. Koiria ulkoiluttajineen vaan on niin paljon, että ei niitä voi sen kummemmin ruveta huomioimaan kuin ketään muutakaan. En mä mieti pyöräilyä aloittelevan lapsenkaan kohdalla että nyt ei saa pysähtyä jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä