Kertokaa minulle yksi asia Helsinki-vihasta
Vain koska juuri SINÄ et viihdy Helsingissä niin miksi et voi hyväksyä sitä, että joku muu saattaa oikeasti tykätä Helsingistä ja asua siellä mielellään?
Niin usein kuule vihaajien suusta kommentteja "ei siellä kukaan asuisi ellei olisi pakko".
Kommentit (190)
No onhan joku Kallio nyt ihan spurgujen temmellyskenttää arki-iltaisinkin. Jos kävelee vaikka Hesaria parikin korttelia, voi todeta asian aika konkreettisesti yleisestä älämölöstä. En itse vihaa Helsinkiä ja sanon ulkomaalisille asuvani Helsingissä, vaikka asun Espoossa, koska se on heille helpompi hahmottaa. Mutta se viheralueiden puute ja "tehokas" ahdas kaupunkisuunnittelu verrattuna Espooseen ei vaan pärjää viihtyvyydessä. Siihen päälle mielikuva jostain Soininvaaran Odesta länkyttämästä reilun metrin korkeudelta, että miten Espoon pitäisi ottaa oppia Helsingistä kaavoituksessa. Palveluita tottakai on hyvin, varsinkin ravintoloita, mutta niiden tavoittevuus heikkenee ja/tai kallistuu sitä mukaan kuin oman auton käytöstä tehdään kalliimpaa, joten varsinkin kantakaupunkia tulee välteltyä ja asiointi keskittyy rajojen tuntumaan tai niiden ulkopuolelle. Viimeinen vetohan oli laskea nopeusrajoituksia. Jos luontoa taas ajattelee, Helsingin ainoa kiinnostava asia on meri ja siihen liittyvät palvelut, mikä on turhan paljon kesäkauteen painottuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka ette pidä Helsingistä.
Oletteko ikinä asuneet täällä?
En, mutta käyn siellä 1-2 kertaa viikossa.
Myös lähiöissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen syntynyt ja kasvanut Helsingissä, samoin mieheni ja Helsingissä asutaan. Pidän Helsingistä kovasti enkä haluaisi muuttaa muualle. Kaikki on lähellä enkä tarvitse autoa.
Missään tapauksessa maalaisia ei saa ylenkatsoa. Miksi saisi? Mun työpaikalla on monia jotka on muualta kotoisin ja kaipaavat kotiseudulleen. Jos on syntynyt maalle ja siellä varttunut niin onko se ihme jos haluaisi asua maaseudulla? Ongelma on vaan se työn saanti. Ei kaikki ajattele niin että työpaikan, kauppojen, koulujen ym. pitää olla lähellä. Mä taas olen siihen tottunut että kauppa on muutaman kymmenen metrin päässä ja töihin 15 min työmatka metrolla. Pitää aina huomata se että ihmiset on tottuneet erilaisiin asioihin.
Juuri näin. Minusta Suomea pitäisi rakentaa siten, että ihmiset voisivat asua siellä missä haluavat eivätkä taloudelliset syyt pakottaisi muuttamaan pois. Sellainen synnyttää vihaa, jos tuntee että rakenteet on epäoikeudenmukaiset. Nythän muutto Helsinkiin voi johtaa siihen että yhteydet läheisiin tulevat vaikeiksi ylläpitää. Tiedän monia keski-ikäisiä, jotka ovat väsyneitä pitkiin matkoihin joita joutuvat tekemään koska haluavat huolehtia ikääntyvistä läheisistään. Samat nuorempina harmittelivat ruuhkavuosina kun lapsenhoitoapua ei ollut, kun ei läheisiä lähellä.
Ja samalla: jos eläisimme maassa jossa elämisen mahdollisuudet on kaikkialla, ne jotka Helsingissä viihtyvät, edelleen siellä asuisivat. Ja ne jotka haluaisivat muuttaa, muuttaisivat
Siitä vaan rakentamaan Suomea! Kuka tahansa voi perustaa vaikka yrityksiä sinne syrjäkylille.
Niin, mitää välimuotoahan ei ole. Ainoastaan on Helsinki ja muut ovat syrjäkyliä. Sitten vielä ihmetellään miksi ihmiset ärsyyntyvät.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen syntynyt ja kasvanut Helsingissä, samoin mieheni ja Helsingissä asutaan. Pidän Helsingistä kovasti enkä haluaisi muuttaa muualle. Kaikki on lähellä enkä tarvitse autoa.
Missään tapauksessa maalaisia ei saa ylenkatsoa. Miksi saisi? Mun työpaikalla on monia jotka on muualta kotoisin ja kaipaavat kotiseudulleen. Jos on syntynyt maalle ja siellä varttunut niin onko se ihme jos haluaisi asua maaseudulla? Ongelma on vaan se työn saanti. Ei kaikki ajattele niin että työpaikan, kauppojen, koulujen ym. pitää olla lähellä. Mä taas olen siihen tottunut että kauppa on muutaman kymmenen metrin päässä ja töihin 15 min työmatka metrolla. Pitää aina huomata se että ihmiset on tottuneet erilaisiin asioihin.
Sulla on hyvä pointti tässä kommentissa, siitä pisteet, mutta... Helsingissä asuvat ei taida ymmärtää että me 'maalla' asuvat ei kaikki asuta kirjaimellisesti maalla. Asun itse keskisuuressa suomalaiskaupungissa, kauppa on kadun toisella puolella ja työmatkaa alle 5 minuuttia. Haluan että kaikki on lähellä, en omista autoa ja elän helppoa kaupunkielämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös lähiöissä?
Yhdessä lähiössä ja keskustassa. Ymmärrän sen että joku haluaa asua tuolla, mutta oma elämäni on niin paljon parempaa muualla kuin pääkaupunkiseudulla. Samaan elämänlaatuun pääkaupunkiseudulla vaatisi lähes miljoonan rahaa, eikä sitä minulla ole käytettävissä.
Itse katselen mielelläni Helsingin ja muun pääkaupunkiseudun kehitystä. Kaukaa etäältä. Itse en muuttaisi ylihinnoiteltuun tulevaan kehitysmaa-ghettoon, mutta makunsa kullakin.
Sillsallad111 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on hyvä pointti tässä kommentissa, siitä pisteet, mutta... Helsingissä asuvat ei taida ymmärtää että me 'maalla' asuvat ei kaikki asuta kirjaimellisesti maalla. Asun itse keskisuuressa suomalaiskaupungissa, kauppa on kadun toisella puolella ja työmatkaa alle 5 minuuttia. Haluan että kaikki on lähellä, en omista autoa ja elän helppoa kaupunkielämää.
Tämä on yksi merkittävimmistä asioista myös omalta kohdaltani
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös lähiöissä?
No jösses. Olen eri, mutta tietenkin.
Luettelenko lähiöt ja kaupunginosat, jotka on tuttuja?
Pukinmäki, Malmi, Siltamäki.
Pohjois-Haaga, Huopalahti
Itäkeskus, Herttoniemi, Myllypuro, Kontula, Roihuvuori, Viikki
Kruununhaka, Töölö, Punavuori , Kaisaniemi
Kallio, Sörnäinen
Noissa nyt ainakin on joutunut liikkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy on pelko siitä, että helsinkiläinen katsoo nenänvartta pitkin. Toki sellaistakin on.
Ei kato, oikeasti tärkeät ihmiset ei pidä itsestään meteliä ja helsinkiläinen on ajat sit klaarannu ett siel dalsii muitakin kirjavien aatteidensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös lähiöissä?
Kallio, Sörnäinen
Etsit slangil pysty heittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole mitään Helsinkivihaa, jos oikoo helsinkiläisten vääriä tietoja koko muun Suomen elättämisestä eikä sekään, jos kertoo, ettei haluaisi asua siellä.
Niin siis kuka maksaa eniten muun maan elämistä?
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/2aa3a088-6cb9-4312-8b32-11dfc9285…
Ongelma tulee siitä kun valtion työpaikat on pk-seudulla eikä suostuta tasaamaan muun maan kanssa. Jos työpaikkoja siirrettäisiin enemmän muihin maakuntiin, ei tarvitsisi tasata nettomaksuin.
Muistatko kun Fimea siirrettiin Kuopioon, mikä oli seuraus?
Moniko kuopiolainen on joutunut muuttamaan Helsinkiin uranäkymiensä takia eikä ole jäänyt kotikaupunkiinsa? Aikoinaan Kuopion yliopisto luopui hammaslääkärien kouluttamisesta 1993 ja siitä hyvästä oli tarkoitus siirtää Eläinlääketieteellinen tiedekunta Kuopioon. Lopputulos oli se että hammaslääkärien koulutus aloitettiin uudelleen Kuopiossa 2010 ja se Eläinlääketieteellinen tiedekunta jäi Helsinkiin, koska nähtävästi helsinkiläisistä olisi ollut aivan hirveää joutua muuttamaan Savon pääkaupunkiin.
https://ylioppilaslehti.fi/1999/11/elainlaakista-karrataan-kuopioon/
Onneksi Suomen yliopistojärjestelmä on muuten riittävän hajautettu ja suomalainen voi kouluttaa itsensä tohtoriksi asti yhtä lailla Oulussa tai Jyväskylässä käymättä edes Helsingissä. Sen ansiosta hyvin koulutettua porukkaa riittää tasaisesti maan eri osiin, sillä jos viettää 5-10 vuotta opiskelijana jossakin yliopistokaupungissa, niin se väistämättä vaikuttaa omiin sosiaalisiin kuvioihin ja työmarkkinanäkymiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös lähiöissä?
Kallio, Sörnäinen
Etsit slangil pysty heittää?
Vieras kaupunki, joten en. Dölikän ja Krunikan tiedän, muut vieraita. Jätän paikallisille.
Helsinki on maan ykkönen, kyllä yliopistorankingitkin sen jo sanoo, sit on eri asia mistä ympäristöstä diggaa mut ei joku Jeppe jorpakosta tiedä ku Steissin ja miss skuru föraa?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole mitään Helsinkivihaa, jos oikoo helsinkiläisten vääriä tietoja koko muun Suomen elättämisestä eikä sekään, jos kertoo, ettei haluaisi asua siellä.
Niin siis kuka maksaa eniten muun maan elämistä?
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/2aa3a088-6cb9-4312-8b32-11dfc9285…
Ongelma tulee siitä kun valtion työpaikat on pk-seudulla eikä suostuta tasaamaan muun maan kanssa. Jos työpaikkoja siirrettäisiin enemmän muihin maakuntiin, ei tarvitsisi tasata nettomaksuin.
Muistatko kun Fimea siirrettiin Kuopioon, mikä oli seuraus?
Moniko kuopiolainen on joutunut muuttamaan Helsinkiin uranäkymiensä takia eikä ole jäänyt kotikaupunkiinsa? Aikoinaan Kuopion yliopisto luopui hammaslääkärien kouluttamisesta 1993 ja siitä hyvästä oli tarkoitus siirtää Eläinlääketieteellinen tiedekunta Kuopioon. Lopputulos oli se että hammaslääkärien koulutus aloitettiin uudelleen Kuopiossa 2010 ja se Eläinlääketieteellinen tiedekunta jäi Helsinkiin, koska nähtävästi helsinkiläisistä olisi ollut aivan hirveää joutua muuttamaan Savon pääkaupunkiin.
https://ylioppilaslehti.fi/1999/11/elainlaakista-karrataan-kuopioon/
Onneksi Suomen yliopistojärjestelmä on muuten riittävän hajautettu ja suomalainen voi kouluttaa itsensä tohtoriksi asti yhtä lailla Oulussa tai Jyväskylässä käymättä edes Helsingissä. Sen ansiosta hyvin koulutettua porukkaa riittää tasaisesti maan eri osiin, sillä jos viettää 5-10 vuotta opiskelijana jossakin yliopistokaupungissa, niin se väistämättä vaikuttaa omiin sosiaalisiin kuvioihin ja työmarkkinanäkymiin.
Tykkään.
-Helsingistä.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on maan ykkönen, kyllä yliopistorankingitkin sen jo sanoo, sit on eri asia mistä ympäristöstä diggaa mut ei joku Jeppe jorpakosta tiedä ku Steissin ja miss skuru föraa?!
Ei vaan tule kovin älykästä asukkaista kommenttien perusteella. Helsingissä on yliopisto-opiskelijoita suhteessa muuhun väestöön melko vähän, joten ei tuokaan oikein kaupunkia profiloi.
Sillsallad111 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin asun keskisuuressa yliopistokaupungissa, jossa keskustan Citymarket ja Sokos ovat vajaan 15 minuutin kävelymatkan päässä puhumattakaan kaikista muista kaupoista ja liikkeistä. Vastaavasti paikallinen Prisma ja Lidl ovat vajaan 15 minuutin pyöräilymatkan päässä. En todellakaan tarvitse henkilöautoa liikkumiseen enkä käytä edes paikallisbusseja, sillä pidän päivittäisestä hyötyliikunnasta kaiken istumisen ja makaamisen vastapainoksi. Jos omasta kaupungista ei jotain tavaraa löydy, niin netistä voi tilata kaikenlaista mikä kiinnostaa. Mikäli olisin ostamassa uusia huonekaluja tai isoa televisiota, niin nekin tuotaisiin kotiovelle asti kyseisen firman pakettiautolla enkä tarvitsi siihenkään autoa.
Autottomuus ei ole minulle mikään ideologinen maailmanparannusteko, vaan en ole ollut koskaan suuremmin kiinnostunut autoista enkä ole pitänyt sitä taloudellisesti järkevänä hankintana. Uuden auton hinta putoaa samalla kun sen ajaa liikkeestä ulos ja siitä koituu monenlaisia juoksevia kuluja kuten polttoaine-, huolto- ja korjauskustannukset sekä vakuutus- ja pysäköintimaksut.
Miksi vihaisin jotakin niin yhdentekevää kuin Helsinki?
Lähinnä pidän sinne väkisin muuttamaan pyrkiviä hieman yksinkertaisina ihmisinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan tule kovin älykästä asukkaista kommenttien perusteella. Helsingissä on yliopisto-opiskelijoita suhteessa muuhun väestöön melko vähän, joten ei tuokaan oikein kaupunkia profiloi.
Hohhoijaa, terkut sinne Jyväskylään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtajia on aina vähemmän, juntteja ja moukkia Helsinki on pullollaan, siinä olet oikeassa.
Kas trolli tuli linjoille. Niin olen mennytkin. Mutta silti pidän ääntä niiden puolesta, jotka haluaisivat tehdä samoin mutta syystä tai toisesta eivät ole (vielä ainakaan) tehneet. Surullisimnat odottavat eläkeikään saakka sitä sitkun-elämää.