Miksi lentoasemalla ulkomailla juuri minut valittiin pikahuumehipaisu testiin
Entäs jos olisikin hälyttänyt - mihin olisin poikani 2v ja 7v laittanut. En siis käytä - mutta jos lentokoneesta tai huoneesta olisi jotain jäämiä jäänyt. Oli jotenkin nöyryyttävä kokemus.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Epäilen että profilointia tehdään jo mm. Finnairin bonuspisteiden perusteella..
Tottakai. Jos olet saanut viikon aikana useamman tuhat pistettä, sinut kutsutaan syrjään. Tarkoitus on estää, että et pääsisi seuraavalle korttitasolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä elekielesi hermostunutta?.
Jokaista lentopelkoista hermostuttaa lentäminen, mutta se ei ole rikollista.
Satunnaistarkastus ei tarkoita että sinua epäillään rikoksesta! Esim ei me nyt uskota että lapset mitään räjähteitä tehtailee, mutta jos esim testi piippaa ja selviää heti ettei matkustaja ole syyllinen, hänen kauttaan voi selvitä mistä jäänteitä on tullut. Esim onko käynyt yleisessä vessassa, kantoiko toisen laukkua, törmäsikö johonkin, jonka kautta asia selviää. Se otetaan varman päälle kun ei ne paljoa maksa. Oikeasti ne otettaisiin jokaiselta jos aikaa riittäisi.
Toki profilointia tapahtuu, ei se vain satunnaista ole että joka viides, mutta useimmiten profilointi liittyy enemmän esim laukun sisältöön jos laukku on ehtinyt skannauksen läpi kun itse ulkonäköön. Jos joskus harvoin profiloidaan ulkonäön perusteella, se tehdään siksi että matkustaja on oikeasti riskin näköinen (tähän ei todellakaan riitä homssuiset vaatteet, hermostuneisuus tai ulkomaalainen naama! Lista mitä oikeasti riskiryhmään kuuluvalta ihmiseltä pitää löytyä on tosi pitkä eikä ykai tai edes viisi näistä riitä!).
Usein esimieheltä tulee se merkki, esim voidaan sanoa että seuraavista matkustajista seitsemäs testiin. Tätä tapahtuu tosi harvoin, useimmiten meillä on tieto valmiina että seuraavan tunnin sisään otetaan joka kolmas, sitten seuraavan tunnin sisään joka viides jne. Ne vaihtelee usein ettei voisi laskelmoida liikaa jos oikein haluaa meitä huijata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen tuota työkseni joten voin kertoa. Satunnaistarkastus tarkoittaa juuri sitä - tulee ilmoitus kenet tarkistetaan (tai vaikka että joka viides). Turvallisuutta siinä tarkistetaan eikä tarkoitus ole olla nöyryyttävä. Välillä lapsia testataan myös koska vaipoissa on useastikin ollut huumeita koska vanhemmat luulee ettei tarkasteta.
Jos olisi piipannut, olisimme vieneet sinut JA lapset rauhalliseen erilliseen huoneeseen, jututellut teitä hetken, tarkistaneet laukut ja päästäneet jatkamaan matkaa. Ei piippaus tarkoita että olet heti sellissä huumeiden salakuljetuksesta. Kyllä niitä huumeita pitää myös löytyä, ei jäämät siihen riitä.
Ihan ihmisiä mekin ollaan ja tehdään työtä jotta kaikilla olisi turvallista matkustaa.
Tämä ei tapahdu turvatarkastuksessa
En tiedä tarkoitatko noita huumeita vai pois vientiä, mutta tarkennan molempia! Huumetestejä tehdään vain tullissa ja laskeutumisen jälkeen, turvatarkastuksessa räjähdetestejä. Ne turvatarkastajat jotka siinä jonoa eteenpäin selvittelee ei vie matkustajaa minnekkään vaan siihen tulee erillisen ihmiset hoitamaan asiaa. Pahoittelen että olin epäselvä😊
Vierailija kirjoitti:
Käytiin perhelomalla Espanjassa, mies joutui räjähdysainetestiin kummassakin päässä, minä vaan toisessa. Aiemmin minulta on tuo testi otettu viimeisen 5 vuoden aikana joka ikinen kerta kun olen lähtenyt Helsingistä. Kerran olen siihen joutunut aiemmin ulkomailla. En tiedä, miten nuo tuntuu osuvan samoille ihmisille, vai ottaako ne niitä oikeasti noin paljon?
Kyllä niitä otetaan paljon, mieluiten jokaiselta jos aika ja resurssit riittävät! Normaalisti tunnin sisään ruuhka-aikaan saattaa tulla helposti satoja otantoja!
Mun mies joutuu joka kerta. Rokkari-habitus ja on avoimen hermostunut eli todella lentopelkoinen. Sählää ja sen kädet vapisee kaikissa muodollisuuksissa sen takia.
Minäkin joudun varmaan joka kerta, koska jännitän ja silmäturvotusteni takia näytän narkkarilta tai juopolta. En ymmärrä, miksi noita tilanteita ei voi hoitaa asiallisesti vaan pitää olla niin tyly, että tulee nöyryytetty olo. Tuntuu, että jokainen on rikollinen kunnes toisin todistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä joudun siihen usein, en ymmärrä miksi. Olen ihan normaalin näköinen ja oloinen, en käytä mitään päihteitä.
Samoin, joka kerta on tsekattu Helsingissä tai Euroopan kentällä. Pahin oli, kun testattiin yhteensä 3 eri kertaa turvatarkastuksen ja lähtöportin välillä. Ja olen kiltin, ehkä vähän homssuisen näköinen kuuskymppinen.
Sama täällä. Olen niin tavallisennäköinen kuin ikinä voi olla, ihan vähän muodista jäljessä, mutta siisti. Joka kerta päädyn näihin ja pari kertaa on haluttu käydä (käsi)matkatavarat läpi. Mitään ei löydy, mutta kaikesta päätellen vaikutan riittävän typerältä päätyäkseni tahattomaksi huumekuriiriksi.
Lennän paljon ja jopa vauvan kanssa olen joutunut useasti noihin pyyhkäisytesteihin. Ei se mitään kummallista ole.
Minäkin olen ollut usein. Samoin poikani.
Ihan tavissuomalaisen näköisiä ollaan, asiallisesti, poikani ehkä jopa tyylikkäästi pukeutuneita.
Hyvä, että valvotaan.
Mikä teitä noissa pyyhkäisytesteissä ärsyttää? Olen niihin usein joutunut (matkustan paljon), mutta ne on ihan mitätön juttu eikä tunnu missään.
Enemmän minua häiritsee se kokovartalokopelointi, johon olen myös joutunut, kun portti on jostain syystä hälyttänyt. Eli siis se missä turvatarkastaja sillä kapulalla tutkii vartalon ja kädellä tutkitaan vyötärön alta jne. Se on inhottavaa, mutta nuo pyyhkäisytestit ei minua haittaa yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Mikä teitä noissa pyyhkäisytesteissä ärsyttää? Olen niihin usein joutunut (matkustan paljon), mutta ne on ihan mitätön juttu eikä tunnu missään.
Enemmän minua häiritsee se kokovartalokopelointi, johon olen myös joutunut, kun portti on jostain syystä hälyttänyt. Eli siis se missä turvatarkastaja sillä kapulalla tutkii vartalon ja kädellä tutkitaan vyötärön alta jne. Se on inhottavaa, mutta nuo pyyhkäisytestit ei minua haittaa yhtään.
1. Usein samalla kertaa haluavat käydä käsimatkatavarat läpi. Hyvin järjestellyt, rullatut vaatteeni menevät mytyiksi. Matkustan vain käsimatkakassin kanssa eli siellä on kaikki.
2. Matkustan aina yksin. Odotellessa lennon lähtöä tykkään lukea tai tehdä sudokuja tms. Harmittaa, kun tullaan häiritsemään, kun istun rauhassa keskittyneenä omaan tekemiseeni. Vielä useamman kerran.
3. "Ei tunnu missään ", kirjaimellisesti väärin! Jotkut pyyhkäisy/hipaisulaitteet polttavat! Tuntuu kuumalta iholla.
Usein joutunut ja laukun ovat pyyhkäisseet vain laukun ulkopinnalta, ei koskaan ole pyyhkäisytestiä varten avattu laukkua minulla.
Kerran olen saksassa joutunut tuohon räjähdeainetestiin. Minulta otettiin näyte käsistä ja käsimatkatavaroista. Tuli positiivinen tulos vauvan matkarattaista 🙄 ja ihan varmana ei ole ollut mulla mitään dynamiittia kyydissä. Poliisi piti n. 20 sekunnin mittasen kuulustelun, että mistä tulen ja mihin olen menossa. Sitten sain jatkaa matkaa. En sitten tiedä, että mitä noissa seulotaan, mikä aiheuttaa positiivisen tuloksen ja kuinka luotettavia nuo on.
Lennän ehkä 10 lentoa vuodessa keskimäärin ja kaksi kertaa olen tainnut tuohon pyyhkäisytestiin joutua. Molemmat Helsinki-Vantaalla. Toisella kerralla pyyhkäistiin käsilaukku ja toisella kädet plus housujen vyötärö.
Tullissa on pengottu kaikki tavarat läpikotaisin myös kahdesti. Amsterdamissa ja Heathrowlla. Molemmilla kerroilla olin tulossa Etelä-Amerikasta.
Me ollaan miehen kanssa käyty Amsterdamissa monta kertaa ja istuttu niissä kannabiskuppiloissa. Mies polttaa, minä en. Luulisi että jotain hajuja jäisi vaatteisiin, mutta koirat ei ole reagoinut koskaan. aika yleisesti on kuitenkin koirat vastassa Amsterdamista tullessa.
Mä mietin tuota profilointia...Käykö joku taho läpi matkustajalistoja läpi ja jos esim. on huumerikostaustaa ennestään, hänet otettaisiin heti tullissa tarkastukseen? Tietääkö joku?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Usein samalla kertaa haluavat käydä käsimatkatavarat läpi. Hyvin järjestellyt, rullatut vaatteeni menevät mytyiksi. Matkustan vain käsimatkakassin kanssa eli siellä on kaikki.
2. Matkustan aina yksin. Odotellessa lennon lähtöä tykkään lukea tai tehdä sudokuja tms. Harmittaa, kun tullaan häiritsemään, kun istun rauhassa keskittyneenä omaan tekemiseeni. Vielä useamman kerran.
3. "Ei tunnu missään ", kirjaimellisesti väärin! Jotkut pyyhkäisy/hipaisulaitteet polttavat! Tuntuu kuumalta iholla.
Tämä mielenkiintoista, ihan kaikki kohdet.
Erityisesti kiinnostaa kuka tulee sinua häiritsemään, kun istut ja odotat lennon lähtöä. Mistä ne tulee useamman kerran sinua häiritsemään. Ja miksi.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan miehen kanssa käyty Amsterdamissa monta kertaa ja istuttu niissä kannabiskuppiloissa. Mies polttaa, minä en. Luulisi että jotain hajuja jäisi vaatteisiin, mutta koirat ei ole reagoinut koskaan. aika yleisesti on kuitenkin koirat vastassa Amsterdamista tullessa.
Tämä on Suomessa jo sairaanloista. Satamissa on kanssa monta tullimiestä ja huumekoira vastassa. En ole nähnyt näitä muualla kuin Suomessa. Suomeen palatessa tulee olo kuin saapuisi johonkin itäiseen poliisivaltioon. Tullilla ei ole ylipäätään EU:n sisärajojen liikenteessä mitään tekoa. Suomessa olisi vähitellen aika ruveta sopeutumaan tähän. Maailmanlaajuisesti lentokenttien turvallisuus teatterille olisi aika laittaa piste.
Vierailija kirjoitti:
Teen tuota työkseni joten voin kertoa. Satunnaistarkastus tarkoittaa juuri sitä - tulee ilmoitus kenet tarkistetaan (tai vaikka että joka viides). Turvallisuutta siinä tarkistetaan eikä tarkoitus ole olla nöyryyttävä. Välillä lapsia testataan myös koska vaipoissa on useastikin ollut huumeita koska vanhemmat luulee ettei tarkasteta.
Jos olisi piipannut, olisimme vieneet sinut JA lapset rauhalliseen erilliseen huoneeseen, jututellut teitä hetken, tarkistaneet laukut ja päästäneet jatkamaan matkaa. Ei piippaus tarkoita että olet heti sellissä huumeiden salakuljetuksesta. Kyllä niitä huumeita pitää myös löytyä, ei jäämät siihen riitä.
Ihan ihmisiä mekin ollaan ja tehdään työtä jotta kaikilla olisi turvallista matkustaa.
Tätä nyt ei usko kukaan. Satunnaisotanta vaaleammille ja muille etnisyyksille ei niin satunnaista.
Tämä ei tapahdu turvatarkastuksessa