Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä kielioppivirhe häiritsee sinua eniten?

Vierailija
26.07.2019 |

Minua ärsyttää, kun possessiivisuffikseja ei osata enää käyttää. Kun pitäisi sanoa esim. minun autoni, sinun autosi, hänen autonsa, niin sanotaan minun auto, sinun auto, hänen auto. Hyvin häiritsevää! Jopa lastenohjelmat ovat alkaneet jättää tuon suffiksin pois.

Kommentit (163)

Vierailija
81/163 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskien- ja varsinkin liittyen-sanojen väärinkäyttö, esimerkki Kielitohtorin sivuilta:

Tehtiin ehdotus koskien tarkastajan valintaa olisi parempi muotoilla tehtiin ehdotus, joka koski tarkastajan valintaa tai tarkastajan valintaa koskeva ehdotus.

Vierailija
82/163 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomenkieli. Pitäisi olla suomen kieli. Moni yhdyssananatsi tekee itse tämän virheen.

Ei, suomenkieli on vanhastaan ollut monien kielentaitajien, esim. runoilijoiden käytössä. Sanat muodostavat kiinteän yhdistelmän, erikseen kirjoittaminen on vain mielivaltaisesti sovittu käytäntö. 

Kun ajattelee noita kahta tapaa, ne tuntuvat tarkoittavan vähän eriä. Suomenkieli painottaa kieltä, Suomen kieli valtiota. 

Itse käytän tarkoituksen mukaan. Kun osaa kieltä, voi myös jättää huomiotta perusteettomat säännöt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/163 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomenkieli. Pitäisi olla suomen kieli. Moni yhdyssananatsi tekee itse tämän virheen.

Ei, suomenkieli on vanhastaan ollut monien kielentaitajien, esim. runoilijoiden käytössä. Sanat muodostavat kiinteän yhdistelmän, erikseen kirjoittaminen on vain mielivaltaisesti sovittu käytäntö. 

Kun ajattelee noita kahta tapaa, ne tuntuvat tarkoittavan vähän eriä. Suomenkieli painottaa kieltä, Suomen kieli valtiota. 

Itse käytän tarkoituksen mukaan. Kun osaa kieltä, voi myös jättää huomiotta perusteettomat säännöt.

Tämä on aivan eri asia ja tiedät sen itsekin.

Vierailija
84/163 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mä diggaan tästä biisistä"

p.o.

"Mä diggaan tätä biisiä"

tai oikeastaan "piisiä" engl. piece (of music)

Mihin perustat tämän väitteesi digata-verbistä? Kielitoimiston sanakirjan esimerkkinä on:

digata musaa, musasta

Molemmat vaihtoehdot ovat siis Kielitoimiston mukaan oikein.

Sama ilmiö kuin alkaa tehdä/tekemään. Aiemmin tuo jälkimmäinen oli virhe.

Kielitoimisto on mielestäni turhan leväperäinen.

Vierailija
85/163 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta on kolme versiota: Suomen kieli, suomen kieli ja suomenkieli. Yleensä aina tarkoitetaan suomen kieltä.

Vierailija
86/163 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KUULLOSTAA. Tämä on se pahin. Ylivoimaisesti. 

Pienempi inhokki on pisteen jättäminen pois kuukauden perästä. 3.8 tarkoittaa kolme piste kahdeksan, ja niin sen myös mielessäni aina ensin luen. Sitten pienen "mitä helvettiä" -hetken jälkeen yhdistän että ahaa, päivämäärästä on siis kyse.

Myös 50-kymppinen.

Mutta kuullostaa on pahin, luultavasti siksi etten keksi sille mitään selitystä. Niin ei sanota missään, se ei lyhennä sanaa vaan pidentää, siinä ei ole yhtään mitään järkeä.

Eräs tuttu sanoi, että ällät ne vaan lisääntyy suomen kielessä. Kuullostaa, puollustaa, viellä ja niin edelleen. Niitä kompensoi ännät, jotka vähenee. Tänää ja sillee.

KYLLÄ! Kuullostaa, mitalli, piirrustus ja ehkä pahin:viimeeks. Miksi, MIKSI pitää lisätä ylimääräisiä kirjaimia, eihän puhuttaessakaan kukaan niitä lisää, niin miksi pitää lisätä kirjoittaessa?

Vierailija
87/163 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin pääsi mammat taas vauhtiin. Saatte varmaan ylemmyydentunnetta, kun elämänne on muutoin niin tylsää? Varmasti ootte rumia läskejäkin.

Vierailija
88/163 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista kieltä ei ole kuin "suomenkieli". On vain suomen kieli.

Vierailija
89/163 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämmöinen ja tälläinen v*tuttaa joskus.

Se on tämmoinen ja tällainen.

Tällainen kyllä, mutta tämmoinen ei, ainakin jos uskomme Kielitoimiston sanakirjaa.

Vierailija
90/163 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläinen. Kaikille on koulussa opetettu, että se on tällainen.

Vierailija
91/163 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin pääsi mammat taas vauhtiin. Saatte varmaan ylemmyydentunnetta, kun elämänne on muutoin niin tylsää? Varmasti ootte rumia läskejäkin.

Mitä se ensimmäiselle luokalle viisi kertaa jäänyt Jonne siellä ulisee?

Vierailija
92/163 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnittäkää enemmän huomioita tekstin sisältöön, kuin kirjoistusvirheisiin.

Vähän kirjoittavat ihmiset saattavat kirjoituskielessäkin käyttää paikkakuntansa murretta eivätkä tiedä kielioppia.

Mitä ne virheet haittaa arkiteksteissä, työssä on tärkeämpää hallita hyvin kielioppi.

Kuka pystyisi tänne kirjoittelemaan, jos sääntönä olisi ehdoton oikeikirjoitus?

Ohitan virheet ja luen mielenkiinnolla kommentteja. Tehkää samoin...

Mitä ihmettä oikein selität? Suomessa jokaiselle opetetaan kielioppi peruskoulussa!

Vierailija
93/163 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jopa poliisin tiedotteissa on monesti "100 km/h:ssa" :D

"Sata kilometriä tunnissassa."

Tuo kai luettaisiin "sadassa kilometrissä tunnissa". Esimerkki: "Nopeus pysyi 100 km/h:ssa." On kuitenkin aika huonoa suomea kirjoittaa noin, ja sitä paitsi eikö lyhenteen pitäisi olla suomenkielisessä tekstissä km/t eikä km/h?

Ei. Suomessa km/h on aivan oikein:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kilometri_tunnissa

Yleiskielessä, esimerkiksi uutisissa, on kuitenkin parempi käyttää muotoa km/t.

Vierailija
94/163 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä jo em virheet ärsyttävät.

Verbinä käytetty raskautua-sana. Tekisi mieli kiljua.

Kielipoliisi en ole, sillä itsekin syyllistyn virheisiin.

Vierailija
95/163 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämmöinen ja tälläinen v*tuttaa joskus.

Se on tämmoinen ja tällainen.

Tällainen kyllä, mutta tämmoinen ei, ainakin jos uskomme Kielitoimiston sanakirjaa.

Mielenkiintoista. Joka päivä oppii jotain uutta.

Vierailija
96/163 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta on kolme versiota: Suomen kieli, suomen kieli ja suomenkieli. Yleensä aina tarkoitetaan suomen kieltä.

Kuitenkaan ei ole mitään perustetta kirjoittaa suomen kieli erikseen. Yhdyssanasäännöt eivät päde. (Esim. ensimmäiseen sanaan voi hyvin lisätä liitepartikkelin). Tiedän, että tätä suositellaan, mutta suositus on järjetön. 

Vierailija
97/163 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen pisteen käyttö lauseen perässä on ihan ok... mutta sitä en ymmärrä, miksi jotkut laittavat niitä pisteitä kaksi tai vaikkapa viisi! Argh!

Vierailija
98/163 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kirjoitetaan kun puhelimessa puhuminen on vaihtunut on vaihtunut viestittelyyn ja aikaa vietetään somessa. Puhekielen käyttö nopeuttaa, olemme laiskoja. Sitten vielä vähän koetetaan lyhentää ja kielioppisääntöjä rikotaan. Kieli alkaa muuttua.

Kirjainvaihtelut liittyy murteisiin. En ole koskaan törmännyt muualla kuin näissä kielioppi nillitys ketjuissa tuohon "enään" muotoon, omassa murteessa puhuttuna sanon "ennää". Jos joku kirjoittaa omalla murteella niin mitä sitten. Itse en hallitse oman murteen sujuvaa kirjoitusta.

Tämä ei ärsytä, mutta puhekielen muoto "kävit sä(ä) kaupas(sa)?" "olit sä(ä) töissä tänään?" Mihin se kö/ko pääte on hävinnyt ja jos tähän laittaisikin "sä" muodon tilalle "sinä" eli "kävit sinä kaupassa?" "olit sinä töissä tänään?"

Vierailija
99/163 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän kirjoittavat ihmiset saattavat kirjoituskielessäkin käyttää paikkakuntansa murretta eivätkä tiedä kielioppia.

Mitä ne virheet haittaa arkiteksteissä, työssä on tärkeämpää hallita hyvin kielioppi.

Kuka pystyisi tänne kirjoittelemaan, jos sääntönä olisi ehdoton oikeikirjoitus?

Ohitan virheet ja luen mielenkiinnolla kommentteja. Tehkää samoin...

Pilkku ennen ”kuin” -sanaa silloin kuin se ei sinne kuulu.

Tarkoitatko siis kuin-sanaa? Sen voi myös kirjoittaa muodossa "kuin"-sana, mutta ei missään tapauksessa muodossa "kuin" -sana.

Vierailija
100/163 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole juuri muuta sanottavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi