Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nainen, miksi et käytä helteellä hattua?

Vierailija
26.07.2019 |

Olen kiinnittänyt jo jonkin aikaa huomiota siihen, että Suomessa helteellä naiset ovat usein ilman hattua. Juuri markkinoilla käydessämme huomasin, että monien perheiden isällä ja lapsilla oli hattu, mutta äidillä ei. Aurinko paahtoi täysillä ja oli todella kuuma. Sama ilmiö näkyi viime vuonna, kun oli vielä kuumempi. Luulisi, että suorassa auringonpaahteessa oleminen/liikkuminen hellepäivänä (varsinkin kuumassa kaupungissa) aiheuttaisi huonon olon. Onko syynä naisille sopivien hattumallien puuttuminen, pelko hiusten sekaantumisesta, vai mikä?

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan ommella hieman ja olen tehnyt pari kangashattua itselleni. Olipa ikävä kuulla, että jotkut naiset ei sen takia käytä hattua ettei löydä riittävän isoa kokoa. Mä tekisin mielelläni jollekin kaverille tai sukulaiselle jos tietäisin että haluavat sellaisen, täytyypä kysellä. Ei ehkä maailman tyylikkäimpiä, mutta suojaavat päätä jos on tarvetta olla auringossa pidempään.

Vierailija
62/78 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on lippis aina päässä, satoi tai paistoi.

Oletko 15-vuotias poika?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaisiko joku oikeasti tekemään trendikkäitä hattuja suomalaisille eikä vaan niitä mummojen malleja????? Tai cowboy tai fedoremalleja?

Missä ovat kuniit trendikkäät hatut joissa on nuorekas materiaali ja koristeet ei tyyliä mummo rimpleineen.

Hattu.fi

Sieltä olen ostanut kesälippiksen. Ei ollut ihan ilmainen, mutta suomalainen käsityö harvoin onkaan. Valtavan kauniita malleja, jotka on laadukkaita ja suomalaisvalmisteisia. Kaunis ja trendikäs on tietysti myös katsojan silmissä, mutta jospa nämä täyttäisivät kriteerit. Valinnanvaraa on aika kivasti.

Vierailija
64/78 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän lippistä vesillä, koska uv-säteily on siellä niin voimakasta. Muuten se on kyllä omaan tyyliini liian sporttinen. Naisellisia lippiksiä en ole vielä löytänyt.

Hyvähän joku hattu tai päivänvarjo olis helteessä suojaamaan, mutta jokainen hattu rankaisee hiuksia nopeasti. Kun sen on kerran päähän iskenyt, sitä ei voi ottaa pois, ellei pääse samalla korjaamaan myös hiuksia. Erilaiset hattumallit vaativat kantajaltaan tietynmallisia hiuksia, kampauksia ja kasvonpiirteitä. Jokainen hattu on myös väistämättä aika näyttävä asuste. Ei ole olemassakaan sellaista kesähattua, joka sopisi aina jokaiseen helleasuun. Siksi, jos hattua ottaisi asiakseen käyttää, niitähän pitäisi hankkia erilaisia.

Vierailija
65/78 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkemilläni miehillä oli lähinnä lippiksiä mutta myös kalastajanhattuja. Itsellänikin on sekä kalastajanhattuja että pitsinen lippis, perinteisiä lippiksiä en kauheasti käytä. Joo, meneehän se tukka hiukan littanaan, mutta itselleni kyllä suora auringonpaahde aiheuttaa huomattavasti kamalamman olon. 

-Ap

Pitsinen lippis! Minäkin haluan, mistä voisi ostaa?

Cittarista saa

Vierailija
66/78 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenkään käyttää hattuja tai huiveja, koska kampaukseni menee littanaksi ja näytän silloin todella läskipäältä!

Vierailija
67/78 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistun näyttämään todella typerältä missä tahansa hatussa. Siksi.

Vierailija
68/78 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hattukaupat mainittu, mutta kukaan ei kerro mistä sellaisen löytäisi! En ole tainnut eläessäni nähdä hattukauppaa. Helsingin keskustan Stockmannilla oli joskus vuosia sitten hattuosasto, mutta sieltäkään ei löytänyt tarpeeksi isoa hattua.

Kertokaa siis nyt ihmeessä, mistä näitä isoja hattuja myyviä hattukauppoja löytyy? Ja kohtuuhintaisia, ei mitään "suomalaista rakkaudella tehtyä käsityötä", joka maksaa mansikoita. Aasialaisen lapsen hengenpitimikseen ompelema kelpaa hyvin.

Vierailija
69/78 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuuhea, luonnollinen karvalakki kesät talvet eikä tiettävästi kaljua päälaella. Silmät suojaan aurinkolaseillaja ihon sk 50 aurinkovoiteella kroonisen ihosairauden vuoksi. Minulla oli oikein tyylikäs olkihattu, jonka lapset jyrsivät pilalle, enkä ole toista yhtä hyvää löytänyt. Joten omilla päällisillä menen 👍🏻

Vierailija
70/78 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hattukaupat mainittu, mutta kukaan ei kerro mistä sellaisen löytäisi! En ole tainnut eläessäni nähdä hattukauppaa. Helsingin keskustan Stockmannilla oli joskus vuosia sitten hattuosasto, mutta sieltäkään ei löytänyt tarpeeksi isoa hattua.

Kertokaa siis nyt ihmeessä, mistä näitä isoja hattuja myyviä hattukauppoja löytyy? Ja kohtuuhintaisia, ei mitään "suomalaista rakkaudella tehtyä käsityötä", joka maksaa mansikoita. Aasialaisen lapsen hengenpitimikseen ompelema kelpaa hyvin.

No niitä kehitysmaissa lasten käsissä tuotettuja kertakäyttöhattuja löytyy mistä tahansa rättimarketista. Kooista en mene takuuseen. On viimeisen päälle vastuutonta ostaa sellaista. Joka vuosi saa ostaa uuden.

Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa, sanotaan. Kotimaista hattua ei saa vitosella eikä kympillä, mutta kotimainen 40-50 euroa maksava hattu kestää käytössä vuodesta toiseen, on laadukkaampi ja kansantaloudellisesti kannattava ratkaisu. Pitkällä aikavälillä se on ehdottomasti kannattava myös käyttäjälle itselleen. Pääsee jopa valitsemaan väriä, kokoa ja tyyliä.

Tässä ketjussa mainitut hattukaupat löytyvät fyysisesti Turusta ja Tampereelta. Stockalla ei taida enää hattuosastoa olla, mutta Stockalla on asusteosasto. Oman Suomessa suunnitellun halpamerkkinsä lisäksi Stockmannilta saa edelleen myös muita hattuja, esim. Marimekkoa. Marimekolla toki on ympäri maata omatkin myymälänsä.

Lisää vinkkejä kehiin, jos joku sattuisi tietämään muita hattuliikkeitä!

Vierailija
71/78 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämeentiellä Helsingissä OLI modisti.

Ikävä kyllä ei enää.

Minunkin vaikeaan naamaani sopivat hatut teki jos ei aina mittatilaustyönä, niin häneltä sai vamiinkin hatun muitta mutkitta.

.'

.

Hattu?

No, ainakin hautajaisissa naisen päässä on oltava hattu/huivi.

Vierailija
72/78 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämeentiellä Helsingissä OLI modisti.

Ikävä kyllä ei enää.

Minunkin vaikeaan naamaani sopivat hatut teki jos ei aina mittatilaustyönä, niin häneltä sai vamiinkin hatun muitta mutkitta.

.'

.

Hattu?

No, ainakin hautajaisissa naisen päässä on oltava hattu/huivi.

Miksi erityisesti hautajaisissa pitäisi naisten käyttää hattuja ja huiveja? Tiedän, että se liittyy vanhaan etikettiin, jota esim. valtiollisella tasolla ja kuninkaallisissa piireissä noudatetaan. Mutta ihan tavallisen kansan parissa hautajaishatut ja -huivit ovat jääneet pois kyllä jo kymmeniä vuosia sitten. Ei se mikään virhe ole, jos hatun päähänsä laittaa, mutta niissä hautajaisissa, joissa minä olen vieraillut viimeisten 25 vuoden aikana, hattuja ovat käyttäneet vain harvat naiset, joiden ikä on ollut 70 vuotta tai enemmän. Huivia tai suruhuntua en ole nähnyt hautajaisissa kellään (paitsi niissä valtiollisissa TV:n välityksellä).

Vierailija
73/78 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän pipoa, buffia tai hattua hiusten suojaamiseksi. Tätä ei ilmeisesti ymmärretä kun usein pitää tuijottaa...miksi joidenkin on niin vaikea uskoa että päätä ja hiukset täytyy suojata kesällä!

Vierailija
74/78 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi kannattaa tutustua netin kautta eri hattuliikkeisiin ja -malleihin. Kokoa 60 ainakin löytyy. Itse pidän yli kaiken lierihatuista. Vedän sen riittävän syvälle päähän, jolloin koko pitää olla oikea, ettei pääse helposti tuulen mukaan. Lisäksi teen useimpiin vielä nauhat, ovat tosi kivat ja myrskyisimmillä säillä ne voi jättää takin alle. Ei tarvitse pelätä tuulta. Lisäksi, jos on oikein kylmä, lierihatunkin voi pukea hupun alle. Usein pidän silkkihuivia hatun alla, ja usein, jos olen kokonaisuuteen tyytyväinen, pidän hattua myös vierailulla. Kesäksi olen virkannut monikäyttölierihatun ryhdikkäästä langasta. Niksi on se, että pidän hiukset hyvin lyhyinä, jolloin ne on helppo pestä ja kuivata. Jää kaikenmaailman föönaukset ja väkerrykset pois. Sisällä kaunis, ohut huivi on aina käytössä, pidän sitä jopa tyylikkäämpänä kuin kampaus.

Vierailija
75/78 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilykypärän alle lippa tai lippahattu on paras. Jos tarvitsee jonkinlaista suojaa korville, käytän lippiksen alla silkkihuivia. Kaikkien hattujen alle sopii tarvittaessa viileillä säillä silkkikypärämyssy (Ruskovilla) ja näitä saa myös villaisina, suojaavat erinomaisesti ja estävät osaltaan kylmästä johtuvaa hampaiden vihlontaa. Koska säät vaihtelevat, hattujakin voi hankkia sillä mielellä, että aina on jotain päähän pantavaa, oli keli mikä tahansa. Eivätkä nämä edes kovin paljon maksa. Tärkeintä on löytää itselleen mieleinen ja sellainen, että tuntee itsensä kauniiksi, siis vain omasta mielestä. Silloin hattua tulee käytettyä, eikä tule hukkaostoksia.

Vierailija
76/78 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 60 ja yli-mittaisten on hyvä katsella myös miesten hattumallistot. Sieltä voi yllättäen löytyäkin mieleinen ja vähän tuunaamalla, esi, lierihatun päällä olevan nauhan vaihtamalla ohueen huiviin tai pitsiin, harva tunnistaa alkuperäistä. Toivottavasti jonakin päivänä myös naisille tehdään isompia hattuja. Sitä odotellessa.

Vierailija
77/78 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettelen käyttämään hattua, koska uusi lääkkeeni altistaa valolle. Hiuksetkin ovat ohentuneet lääkityksen seurauksena, joten päänahkaa pitää suojata.

Omistan yhden lierihatun ja pari yksiväristä lippalakkia. Lierihattu on kevyt "olkihattu", se on tyylikäs, mutta koen sen hankalaksi esim. autossa istuessa. Lippalakit ovat helppoja, mutta eivät kovin tyylikkäitä, niitä käytän ulkoillessa rennommissa merkeissä. Kaipaan jotain tyylikästä hattua sellaiseen aikaan, kun aurinko jo paistaa, mutta ei ole vielä hellehattukeli.

Viileälle ja kylmälle ajalle löytyy pipoja joka lähtöön, mutta voisihan talveksikin olla joku kiva hattu.

Vierailija
78/78 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on hyvä pointti. Suomessa koen jotenkin hankalaksi, liian huomiota herättäväksi käyttää hattua kesällä. Välimeren maissa näyttävämpi pukeutuminen on helpompaa, joten siellä joskus käydessäni olen käyttänyt näyttävää, isolieristä valkoista hattua. 😄