Nainen, miksi et käytä helteellä hattua?
Olen kiinnittänyt jo jonkin aikaa huomiota siihen, että Suomessa helteellä naiset ovat usein ilman hattua. Juuri markkinoilla käydessämme huomasin, että monien perheiden isällä ja lapsilla oli hattu, mutta äidillä ei. Aurinko paahtoi täysillä ja oli todella kuuma. Sama ilmiö näkyi viime vuonna, kun oli vielä kuumempi. Luulisi, että suorassa auringonpaahteessa oleminen/liikkuminen hellepäivänä (varsinkin kuumassa kaupungissa) aiheuttaisi huonon olon. Onko syynä naisille sopivien hattumallien puuttuminen, pelko hiusten sekaantumisesta, vai mikä?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tosi paksut melkein vyötärömittaiset hiukset. Ne ovat jo itsessään kuin karvalakki tällä helteellä. Pakko pitää nutturalla kuumalla säällä. Ei näitä helteitä nytkään pitkään ole, en edes omista hattua.
Vai et omista ? Voi surku...No lohduksi, että kovin suurta pääomaa et kyllä päänsuojan hankkimiseksi helteellä tarvitse.
Monista paikoista kun saa mainoslippiksiä ilmaiseksikin ja lähikirppiksestäsi löytyy varmasti alle yhden euron hintaan monia muitakin käyttökelpoisia vaihtoehtoja kenelle vaan päähineeksi .
Minun on ainakin vaikea löytää tarpeeksi isoa hattua. Naisten hattujen standardikoko taitaa olla luokkaa 56 tai 57 cm. Minä tarvitsen koon 61 tai 62 cm. Iso pää ja paksut hiukset. Naisten puolelta ei löydy mitään, miesten puolelta saattaa joku lippis mahtua, mutta näytän niissä hassulta, kun naamani on päärynän mallinen (kapea otsa ja leveämpi alaosa). Yhden ikivanhan leveälierisen olkihatun omistan, mutta se lähtee helposti pienenkin tuulenpuuskan mukana.
Eli vinkkejä, mistä isopää löytäisi kesähattuja kohtuuhintaan? Ei, en ala väsäämään itse. Peukalo keskellä kämmentä.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten valitetaan päänsärkyä
En edes muista koska olisi ollut pää kipeänä. Enkä todellakaan käytä hattua helteellä. En tosin oleilekaan tuntikausia auringossa.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten valitetaan päänsärkyä
Liian vähäinen juominen on todennäköisempi syy päänsärylle kuin kaupungilla ilman hattua kulkeminen. Ja ennen kuin joku tulee viisastelemaan, tarkoitin alkoholittomia juomia.
Sen verran iso pää, että harvemmin mahtuu hatut päähän ellei ne jousta.
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että hiukset menee linttaan, se on mun ongelma oli sitten helle, pakkanen, sadesää, jne...
Nätimpi todella se auringon polttama pehkosi, punaisena pilkottava päälakesi ja kiiltelevän paistopinnan alle piiloutunut nenäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on paksut hiukset ja hattu päässä tulee hikinen pää. Tosi helteessä rannalla käytän silkkihuivia.
Tähän tarina reilun viiden vuoden takaa. Olin uimassa uimastadikalla megahelteellä, ja lähtiessäni käärin päähän vaalean huivin Jackie Kennedyn tyyliin ja laitoin aurinkolasit päähän. Kaksi pientä somalityttöä tuijottivat minua ja kuiskailivat "ei sillä oo.. onko se.. voiko olla.. mut onhan sullakin!"
Ai ...(en 'hiffannut ' ) Muniako ne siis sillä sanomisellaan meinas , vai mitä sinussa ?
Käytänpäs, et vain ole nähnyt minua. Ulos lähtiessä laitan aina hatun, oli kesä tai talvi. Syynä migreeni. Silmien siristelystä ja otsan kurtistelusta se oikein innostuu. Ja kyllä, minulla on myös silmälaseissani tummuvat linssit. Saan osakseni pällistelyä varsinkin syksyisin ja talvisin (tummat linssit = pakko olla aurinkolasit!).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että hiukset menee linttaan, se on mun ongelma oli sitten helle, pakkanen, sadesää, jne...
Nätimpi todella se auringon polttama pehkosi, punaisena pilkottava päälakesi ja kiiltelevän paistopinnan alle piiloutunut nenäsi.
Oikein alennut jo haukkumaan, hyi!
Vierailija kirjoitti:
Pitkät hiukset on pakko pitää kiinni ja irti niskasta. Yleensä mulla on ponnari takana noin silmien korkeudella tai noin nyrkin kokoinen nuttura. Tuohon ei sovi mitkään päähineet, huivia lukuunottamatta.
Lippistä käyttäisin varmaan muuten, jos takana olis ponnarille aukko ja lakki pysyis päässä tuulessakin kiristämättä liikaa. Yhtään sopivaa hellehattua en ole löytänyt, sellainen suojaisi hyvin korvat, kasvot, hiuksia ja niska-hartiaseutuakin. Hatun pitäisi myös olla pyöräilykypärän alle sopiva tai helposti pyöräillessä mukana kuljetettava.
Mulla on kaksikin lippistä, joissa takana tilaa ponnarille. Ovat monta vuotta vanhoja, mutta hyvässä kunnossa. Lierit ovat leveämmät kuin tavallisessa lippiksessä eli lähellä lierihattumallia - ovat naisille tarkoitettuja ihan tavallisesta tavaratalosta löydettyjä.
Pyöräilykypärän kanssa käytän lippistä, jossa edellä mainittujen tavoin iso ja leveä lippa, mutta ei päälakiosaa - ostettu golf-varusteliikkeestä (näitäkin minulla on kaksi ja kestäneet jo vuosikymmenen). Golf-juttuja myydään myös kenttien yhteydessä, joten jos sellainen osuu matkan varrelle, kannattaa käydä vilkaisemassa.
Itse en silmien takia voi olla yhtään auringossa ilman kunnon suojia, eli aina on aurinkolasit ja lierihattu tai joku em. lippiksistäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein alennut jo haukkumaan, hyi!
Sanaston perusteella tuo on kehu.
Vierailija kirjoitti:
Käytänpäs, et vain ole nähnyt minua. Ulos lähtiessä laitan aina hatun, oli kesä tai talvi. Syynä migreeni. Silmien siristelystä ja otsan kurtistelusta se oikein innostuu. Ja kyllä, minulla on myös silmälaseissani tummuvat linssit. Saan osakseni pällistelyä varsinkin syksyisin ja talvisin (tummat linssit = pakko olla aurinkolasit!).
Omista tummuvista linsseistäni ei ole auringossa mitään hyötyä.
Aurinkolasini ovat tosi tummat, niillä selviää yhdistettynä kunnon liereihin.
Ja sille, jolla oli pitkät hiukset tiellä: lierihattu pysyy päässä lettikampauksen kera tai ponnari niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Näkemilläni miehillä oli lähinnä lippiksiä mutta myös kalastajanhattuja. Itsellänikin on sekä kalastajanhattuja että pitsinen lippis, perinteisiä lippiksiä en kauheasti käytä. Joo, meneehän se tukka hiukan littanaan, mutta itselleni kyllä suora auringonpaahde aiheuttaa huomattavasti kamalamman olon.
-Ap
Pitsinen lippis! Minäkin haluan, mistä voisi ostaa?
Eikös torilta saa ostaa lierillisiä kesähattuja? Tosin Suomessa aurinko paistaa niin "kesysti", ettei sellaisia juurikaan tarvitse. Etelä-Euroopan lomilla ym. olen ostanut jonkun lierillisen kesähatun ja käyttänyt siellä; Suomessa ei ehkä kehtaa poiketa massasta samalla tavalla.
Täällähän aina vouhkataan kuinka junttia on pitää lippistä ja että lierihattu on takuuvarma wt-juntin merkki ulkomailla. Millaista hattua olisi sopiva pitää?
No joo... Itse pidän usein lippista, mutta siinä on riskinsä, jos joutuu menemään jonnekin missä olisi soveliasta ottaa hattu pois. Liimaa nimittäin helteellä hiukset aika tyylikkäästi kiinni päänahkaan. Saman tekee muutkin hatut.
Mullakin on iso pää, mutta sopivia hattuja löytyy kyllä hattukaupasta. Marketeista ei löydykään, niissä on vain noin yhden koon hattuja. Olen myös opetellut tekemään hattuja itse. Pidän hatuista, mutta niiden käyttöön oppiminen vaati kyllä yhden puolen vuoden oleskelun paljon Suomea aurinkoisemmassa maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihapuhetta
Mua vtuttaa kun ihmiset tuijottaa. Mitä mielenkiintoista hatussa on?
En viitsi hiostuttaa päätäni yhtään enempää kuin se näillä säillä hikoaa ilman hattuakin.