Kumpi on sijoitetulle lapselle parempi perhehoito vai laitoshoito? Molemmissa puolensa ja puolensa. Perhehoitoa jos miettii, niin huonona
puolena on olosuhteiden valvonta ja perhehoitajat eivät ole jotain kurssia lukuunottamatta ammattilaisia, laitoksissa taas muita asukkeja jotka voivat opettaa uudelle tulokkaalle haitallisia asioita.
Kommentit (11)
Läheissijoitus se ykkönen, jos mahdollista. Mulle on lapsenlapsi sijoitettu eli olen virallisesti perhehoitaja.
Kyllä meitä valvotaan, eli se sulla väärää tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Läheissijoitus se ykkönen, jos mahdollista. Mulle on lapsenlapsi sijoitettu eli olen virallisesti perhehoitaja.
Läheissijoitus on monesti myös täysi katastrofi. Jos se sijoitus on vaikka vanhempien päihteiden käytön takia, niin ei ne mummot pysty rajaamaan sitä omaa lastaan oikein mitenkään ja sitten se lapsi on siellä päihdevanhemmalla.
Vierailija kirjoitti:
En väittänytkään ettei valvota, mutta miten valvotaan on eri asia. Eikö näissä perhesijoituksissa valvonta ole vain yksittäisen sosiaalityöntekijän kontolla? Hän sitten voi päättää mitkä ovat kelvolliset olosuhteet.
Vierailija kirjoitti:
Tuonen lehtoa suosittelen.
No mene keskenäs sinne. Kuka sua estää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läheissijoitus on monesti myös täysi katastrofi. Jos se sijoitus on vaikka vanhempien päihteiden käytön takia, niin ei ne mummot pysty rajaamaan sitä omaa lastaan oikein mitenkään ja sitten se lapsi on siellä päihdevanhemmalla.
Läheissijoitusta harvoin tehdäänkin, jos syy päihteidenkäyttö. Meillä alunperin oli. Lastensuojelu tiesi tilanteen, että päihteidenkäyttäjä ei tule olemaan haitaksi meille.
Kyllä ne nuoretkin tarvitsisi ihan normaalia perhe-elämää eikä mitään laitosta jossa oppii vain käyttämään päihteitä, karkailemaan yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En väittänytkään ettei valvota, mutta miten valvotaan on eri asia. Eikö näissä perhesijoituksissa valvonta ole vain yksittäisen sosiaalityöntekijän kontolla? Hän sitten voi päättää mitkä ovat kelvolliset olosuhteet.
Meillä on kaksi. Voi olla, että poikkeus. Avohuollon sijoituksen aikainen työntekijä jäi myös meille, vaikka huostaanotto ja uusi työntekijä siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ja jos vanhukset eivät ole osanneet omaakaan lastaan kasvattaa vaan hänellä on päihde ja mitä lie muita ongelmia, miten he lapsenlastaankaan osaisivat paremmin kasvattaa. Aloituksessa ilmeisesti kuitenkin tarkoitettiin vierasta perhesijoitusta, ei läheissijoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kaksi. Voi olla, että poikkeus. Avohuollon sijoituksen aikainen työntekijä jäi myös meille, vaikka huostaanotto ja uusi työntekijä siellä.
Nyt oli aika sekava vastaus.
Teinit eivät yleensä itse halua perheisiin, vaan laitoksiin. Pienemmille lapsille sijaisperhe on parempi. Lastenkodit ovat erikoistuneita ja yleensä niissä pyritään katsomaan, että päihteetön nuori ei joudu laitokseen, jossa on päihdenuoria. Samoin psyykkisesti sairaille tai vaikka kirjolla oleville nuorille on omat laitoksensa. Usein sijoituksessa käytetään myös välimatkaa eli jenginuori sijoitetaan mahdollisimman kauas entisistä kavereistaan.