Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nainen, miksi et käytä helteellä hattua?

Vierailija
26.07.2019 |

Olen kiinnittänyt jo jonkin aikaa huomiota siihen, että Suomessa helteellä naiset ovat usein ilman hattua. Juuri markkinoilla käydessämme huomasin, että monien perheiden isällä ja lapsilla oli hattu, mutta äidillä ei. Aurinko paahtoi täysillä ja oli todella kuuma. Sama ilmiö näkyi viime vuonna, kun oli vielä kuumempi. Luulisi, että suorassa auringonpaahteessa oleminen/liikkuminen hellepäivänä (varsinkin kuumassa kaupungissa) aiheuttaisi huonon olon. Onko syynä naisille sopivien hattumallien puuttuminen, pelko hiusten sekaantumisesta, vai mikä?

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on paksut hiukset ja sopivien hattujen löytäminen on hankalaa. Olen myös niin tottunut hatuttomuuteen, että harvoin sellaista edes kaipaan. Lähinnä silloin, kun seisoo auringossa ja on niin kuuma, että hiukset on leteillä tai nutturalla, huolestuttaa niskan palaminen. Päänahka ei ole palanut ikinä, naama joskus keväthangilla 10 vuotta sitten.

Vierailija
42/78 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä en kotona tarvitse hattua. Jalka poikki joten neljän seinän sisällä menee nämä helteet. Korkeintaan menen takapihalle mutta istun varjossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on lippis aina päässä, satoi tai paistoi.

Lippis käy yleensä vain kapeanaamaisille ponnarinaisille, miehille kyllä käy useallekin.

Pallinaamalle ei käy muu kuin cowboyhattu tai lierilätsä.

Vierailija
44/78 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa naisista JA miehistä on helteellä Suomessa ilman hattua tai pää ei ole peitetty muuten.

Itse käytän hattua aina. Kärsin mm.  migreenistä, kestän erittäin huonosti hellettä ja saan erittäin helposti auringonpistoksen.

Vierailija
45/78 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän lippistä.

Vierailija
46/78 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän huivia tai lippistä kovilla helteillä. Mies käyttää aitoa Panama-hattua, ja on kyllä komean näköinen se päässään.

Vierailija
47/78 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi olkihattua, mutta kumpikaan ei tahdo pysyä päässä. Koko ajan saa nykiä liereistä, jotta ei lähde hennonkaan tuulen mukaan.

Veneellä käytän lippistä, mutta mielestäni se on oikeasti parhaimmillaankin tyhmän näköinen päässäni. On vain pakko käyttää, koska uv on merellä niin voimakas.

Kaupungissa välttelen voimakkaan uv-indeksin tunteina ulkona liikkumista, ja jos on pakko lähteä johonkin, suosin varjoa. Laitan aurinkorasvaa jakauksen kohdalle, mikä ehkäisee päänahan palamista paikallisesti. Olen myös harkinnut päivänvarjon hankkimista. En tarkoita niitä vanhanaikaisia, romanttisia pitsivarjoja enkä niitä sateenvarjon näköisiä päivänvarjoja. Olen löytänyt yhden Yhdysvaltalaisen merkin, joka tekee laadukkaita ja moderneja päivänvarjoja. Jos tilaisin sellaisen, se olisi käytössä varmaan ensi kesänä.

Päivänvarjossa olisi puolensa. Se ei latistaisi hiuksia tai asettaisi mitään vaatimuksia kampaukselle. Se suojaisi osittain myös muuta kehoa auringolta. Saattaisi kuitenkin vaatia aika paljon viitseliäisyyttä ja kanttia kulkea ympäri kaupunkia päivänvarjon kanssa. Sitä ei voi sulloa laukkuun, kuten sateenvarjon. Kädessä pitäisi kantaa esim. sisätiloissa, kuten ostoskeskuksissa. Päivänvarjo keräisi myös katseita. Välillä tuntuu, että olkihattu ja jopa lippis purjeveneessä tuottavat katseita. Ohimennen sanoen: tosi harva nainen käyttää hattua rantautuessaan veneellä. Täysi olis: ihmeen monelta puuttuvat myös pelastusliiviä. Päivänvarjo olisi vielä ”kummempi” kuin hatut. Lämpimissä maissa varjot ovat yleisempiä.

Vierailija
48/78 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hattu löytyy ja käytän sitä myös.

Vierailija
49/78 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin minä sitä hattua tarvitsisin? Ei tule kuuma helteelläkään kun ei ole ylipainoa. Hattu hiostaa vaan enemmän.

Vierailija
50/78 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällähän aina vouhkataan kuinka junttia on pitää lippistä ja että lierihattu on takuuvarma wt-juntin merkki ulkomailla. Millaista hattua olisi sopiva pitää?

No joo... Itse pidän usein lippista, mutta siinä on riskinsä, jos joutuu menemään jonnekin missä olisi soveliasta ottaa hattu pois. Liimaa nimittäin helteellä hiukset aika tyylikkäästi kiinni päänahkaan. Saman tekee muutkin hatut.

Mitä junttia on lierihatussa :O?

Vierailija
51/78 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin syy on ulkonäkö. Ohut hiuslaatuni olisi ihan lätässä, jos hatun laittaisin. Enkä edes tiedä, mikä sopisi. Lierihattu on kovin juhlava, lippis urheilullinen ja huivi ahdistava.

En ole ulkona paahteessa pitkiä aikoja. Sen aikaa kun olen, pärjään sillä että laitan aurinkorasvaa jakaukseen.

Vierailija
52/78 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://fi-fi.facebook.com/AnJos.handmade/

Itse olen löytänyt kauniita, hyvänlaatuisia, kestäviä ja kotimaisia hattuja kyseiseltä suomalaiselta naisyrittäjältä. Voin suositella vilpittömästi. Juu, eivät ole varmasti kaikkien makuun (mitkään eivät ole täysin), mutta jotkut voivat ehkä kiinnostua :)

Vierailija
53/78 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä naiset viimeistään silloin alkaa käyttämään hattua auringon paisteella, kun on poistettu ensimmäinen ihosyöpä kasvain. Ja miehet myös.

Vasta sen jälkeen oma ulkonäkö jää toiseksi elämisen halun voittaessa.

Vierailija
54/78 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kauppojen mallit ei sovi eikä sovittamatta uskalla tilata. Oikeesti päätä nuoleva hattu näyttää ihan kauhealta ellei ole tietyn muotoiset kasvot, eikä minkäänlainen lieri pelasta tilannetta juurikaan. Mun pää on vielä välikokoa, eli numeroa pienempi on liian kireä ja numeroa isompi on liian iso.

Vierailija
55/78 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

huivi on enemmän minun juttuni, sitä käytän.

Vierailija
56/78 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaisiko joku oikeasti tekemään trendikkäitä hattuja suomalaisille eikä vaan niitä mummojen malleja????? Tai cowboy tai fedoremalleja?

Missä ovat kuniit trendikkäät hatut joissa on nuorekas materiaali ja koristeet ei tyyliä mummo rimpleineen.

Vierailija
57/78 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisen naisen hatussa ei saa olla liian leveä lieri eikä pääosa liian kapea toisaalta eikä päätä latistava, juuri nuo persjalkasella ja pulleanaamaisella ovat kauhistus.

Keveitä keskilierisiä hattuja joissa jotain trendikästä pitää olla. Hattu ei saisi lyhentää vaikutelmaa. Nämä mummomallit tekevät just niin.

Vierailija
58/78 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä naiset viimeistään silloin alkaa käyttämään hattua auringon paisteella, kun on poistettu ensimmäinen ihosyöpä kasvain. Ja miehet myös.

Vasta sen jälkeen oma ulkonäkö jää toiseksi elämisen halun voittaessa.

Miten se hattu pelastaa ihosyövältä? Minulla on kasvoilla suojakerroin 50, eikä paljas päänahka paista hiusten läpi. Kalju mieheni käyttää hattua ja minä en. Hiusten pituuskin on sellainen, että pitäisi olla joku 1800-luvun hattuneula, että saisi hatun pysymään päässä.

Vierailija
59/78 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lämpötila nousee hatun alla liian korkeaksi ja alkaa oksettaa. En ole juuri koskaan suorassa auringonvalossa muutenkaan. Voisko sinne laittaa jonkin viilennyspatruunan?

Vierailija
60/78 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän hijabia kesät talvet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän