Sain tänään tietää odottavani down-syndroomaista
Kamala tilanne, ajatukset ovat ihan sekaisin, enkä tiedä kuinka tämän kertoisin miehelleni. Pelkään tuntevani hänet sen verran hyvin että haluaa keskeytyksen...miten aina käy huonosti, ikääkin vasta alle 30 :((
Kommentit (641)
Kaikki downit eivät aina ole niin ihania ja aurinkoisia. Naapurissa asui aiemmin perhe, jolla oli down-poika. Tosi isokokoinen ja lihava ja piti kamalaa huutoa ja mekastusta pihalla ja esim. ruokakaupassa. Vanhemmat näyttivät tosi väsyneiltä ja tuskaisilta lapsen kanssa ja myös nuorempi veli oli tosi rauhaton, ehkä kun ei koskaan varmaan saanut olla rauhassa.
Pelkäsin itse tätä down-poikaa, joka yritti ajaa pyörällä ohikulkijoiden päälle kovalla vauhdilla ja huusi ja kiroili. Poika tuli myös potkimaan koiraa ja ajoi pyörällä ohi ja yritti potkaista ja sylkeä. Oikea pieni hirviö.
Tästä jäi vähän epäluulo kaikkia downeja kohtaan.
Keskeytä raskaus, jos yhtään epäilet jaksamistasi. Älä ajattele muita.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki downit eivät aina ole niin ihania ja aurinkoisia. Naapurissa asui aiemmin perhe, jolla oli down-poika. Tosi isokokoinen ja lihava ja piti kamalaa huutoa ja mekastusta pihalla ja esim. ruokakaupassa. Vanhemmat näyttivät tosi väsyneiltä ja tuskaisilta lapsen kanssa ja myös nuorempi veli oli tosi rauhaton, ehkä kun ei koskaan varmaan saanut olla rauhassa.
Pelkäsin itse tätä down-poikaa, joka yritti ajaa pyörällä ohikulkijoiden päälle kovalla vauhdilla ja huusi ja kiroili. Poika tuli myös potkimaan koiraa ja ajoi pyörällä ohi ja yritti potkaista ja sylkeä. Oikea pieni hirviö.
Outoa, että tämän palstan porukka on tavannut isokokoisia downeja. He kun eivät koskaan ole isoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa, että tämän palstan porukka on tavannut isokokoisia downeja. He kun eivät koskaan ole isoja
Ajoi pyörällä kovaa vauhtia. Tosi harvinainen tapaus downiksi. Aggressiivinenkin eli erittäin poikkeuksellinen down. Olisiko kuitenkin ollut joku muu kehitysvamma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aluksi tieto voi olla shokki, mutta ajan kanssa kanttaa pohtia. Itse olen työskennellyt down-lasten ja nuorten parissa 20v, ja voin sanoa, että abortti ei itselle tulisi mieleen. Diagnoosi ei tee kenestäkään ei-toivottua ja anna tietynlaista elämää, he ovat jokainen omanlaisiaan persoonia ihan kuin kuka tahansa meistä. Nettiä selaamalla löydät monenlaisia tarinoita ihmistä, joilla on down. Monet heistä pystyvät kaikenlaiseen, kuten opiskelemaan, kirjoittamaan, lukemaan, työskentelemään, asumaan tuetusti, esiintymään jne. Toki kehitysvammaisuuden aste vaikuttaa kehitykseen, mutta itse en ollenkaan näe asiaa maailmanloppuna. Voimia!
Jaksaisitko olla down lapsen hoitajana 24/7?
Down vauva on ennen kaikkea vauva. Vauvaa hoidetaan yleensä koko ajan. Tietenkin vauvakin jossain vaiheessa voi alkaa olla muidenkin kuin omien vanhempien hoidossa lyhyitä aikoja. Down lapsi menee päivähoitoon ja kouluun kuten muutkin lapset. Kouluaikana on oikeus aamu- ja iltapäivähoitoon. Tilapäishoitoa on mahdollisuus saada. Jossain vaiheessa down nuori muuttaa pois lapsuudenkodista. Mikä ihmeen 24/7 hoito juuri downia odottaa?
Sinä tunnet sitten aivan erilaisia down-lapsia kuin minä. Minun tuntemani eivät mene päivähoitoon tai kouluun, eivät opi puhumaan eikä heitä voi jättää hetkeksikään ilman valvontaa. Pistelevät esimerkiksi kaiken näkemänsä suuhun, jne. Vaativat yhtä tiukkaa valvontaa kuin pikkuvauvat, mutta koska he pystyvät liikkumaan niin valvonta on moninkerroin haastavampaa. Eikä se lopu ikinä.
Älä valehtele. Päivähoitoon voivat mennä kaikki. Sitä jopa suositellaan tueksi. Koulua käy joka ikinen down. Viittomia opetetaan heille, jotka eivät puhu. Usein puhe jossain vaiheessa alkaa.
Älä kuuntele muita kuin miestäsi ja omia ajatuksia. Keskeytä, jos yhtään epäilette voimavarojenne riittävyyttä. Terveittenkään lasten kanssa ei ole helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Älä kuuntele muita kuin miestäsi ja omia ajatuksia. Keskeytä, jos yhtään epäilette voimavarojenne riittävyyttä. Terveittenkään lasten kanssa ei ole helppoa.
Älä keskeytä, jos haluat lapsen. Kehitysvamma ei ole maailmanloppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä keskeytä, jos haluat lapsen. Kehitysvamma ei ole maailmanloppu.
Älä romantisoi kehitysvammaa. Voi se lapsi olla ihana pienenä, mutta yläasteella ja aikuisena ero ikätovereihin kasvaa. Kaikkein pahinta olisi, jos aikuiseksi kasvanut kehitysvammainen alkaisi leikkimään kotia mahdollisen kumppaninsa kanssa eikä vanhemmat saa olla edes eläkepäivinään rauhassa kun ei oma lapsi osaa omaa jälkikasvuaan hoitaa, vaan isovanhemmat hoitaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Miten päädyit seulontaan ja miksi mies ei ollut mukanasi kuulemassa tuloksia?
Lähes kaikki odottajat menevät sikiöseulontaan. Siihen kuuluu noin rv 12 paikkeilla tehty ultra plus verikoe.
Vierailija kirjoitti:
Miten päädyit seulontaan ja miksi mies ei ollut mukanasi kuulemassa tuloksia?
Mä erikseen kieltäydyin seulonnasta, eikös ne muuten seulo kaikki.
Onneks lapsi terve.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämä. Omat voimavarat tulee miettiä tarkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja tässähän ollaankin sitten jännän äärellä ihan konkreettisesti sen suhteen, kuinka kersat pilaavat elämäsi Vol. XXXX
Epäonneksi olkoon ! Miten meni se kersan eli riesan hankinta, noin niin kuin omasta mielestä ap ?
Mikä tällaisia ihmisiä vaivaa??
Mulla on sukulaistyttö, jolla on down. Käy kyllä töissä pari-kolme kertaa viikossa ja ihan oikealla työpaikalla. Siivoaa siellä. Saa töissä huomautteluja kun tanssii ja laulaa työaikana. On kuin 27-vuotias uhmaikäinen, joka osaa kiroilla ja hirveä huuto alkaakin kun keskeytetään lastenohjelmien katselu. Todella ihana ja aurinkoinen on :D Mun rintoihin koitti käydä kiinni downin syndroomainen mies töissä ja silti näitä jaksetaan ihailla. En jaksaisi itse katsella tietoisesti aikuista kehitysvammaista, joka kiukuttelee pitääkö mennä suihkuun ja ilmaiselle jalkahoitajalle. Riittää jo omassa adhd-diagnoosissa kestämistä, kun asunto ja oma työpiste ovat välillä kaatopaikkoja enkä aina saa varattua aikaa hammastarkastukseen.
Miten nykypäivänä voidaan taata, että saako kehitysvammainen taatusti laitospaikan, jos sen kanssa tulee olemaan vaikeaa? Laitoksia puretaan ja kehitysvammaisia koitetaan saada itsenäiseen elämään mukaan. On toki joo niitä lievästi kehitysvammaisia, jotka pärjää vielä tuetusti, voivat seurustella, käyttää puhelinta, tietokonetta sekä julkisia kulkuneuvoja itsenäisesti ja työskennellä jopa tavallisella työpaikalla selkeitä ja samanlaisina toistuvia työtehtäviä tehden. Toinen ääripää on sitten vaikeimmin kehitysvammaiset, jotka ei osaa edes perushygieniasta huolehtia, tai sitten sellaiset reppanat, jotka kävelee omin jaloin, mutta kuitenkin tukea tarvitaan moniin asioihin tai muuten ovat helpoiten huijattavissa.
Nykyään on valloillaan ajatus, että kehitysvammaiset olisivat samanlaisia ja heillä pitäisi olla oikeus perheen perustamiseen, isojen ostosten tekemiseen ja tolkuttomaan alkoholinkäyttöön. Ja tätä itsemääräämisoikeuslakia ajoi heidän vanhemmat lammaslaumassa. Nyt vanhemmat ovat vihaisia hoitajille ja ohjaajille, kun oma aikuinen lapsi puhua pälpättää puhelimessa tehden yli sadan euron laskuja. Tai sitten vanhemmat pyytävät ettekö voi häätää niitä hyväksikätttäviä ukkoja kehitysvammaisen naisen luota ja sulkea ovia yöksi. Ei voida, koska kehitysvammaisella on itsemääräämisoikeus. Sitten kun kaikki palaa ennalleen, niin johan ollaan taas vaatimassa itsemääräämisoikeutta ja valitus alkaa isoista puhelinlaskuista ja siivottomista asunnoista. Vanhemmat sitä kerjäsi, itsenäistä elämää ilman vastuuta.
Kehitysvammaisen tasapäistäminen normaaliälyisten kanssa ei ole hyväksi hänelle itselleen, jonka älykkyys ei riitä ymmärtämään onko järkevää ostaa puhelinmyyjältä lehtiä ilmaisen lahjan kera. Tiedän itsekin lievästi kehitysvammaisen naisen, joka asuu asuntolassa ja kävelee sekä kulkee bussilla työtoimintaan. Hän ei noudata diebeteksen hoitosuunnitelmaa, vaan syö karkkia, sipsiä ja mäkkiruokaa joka päivä. Myy myös seksiä ostaakseen materiaa. Omaiset ei voi mitään asialle hoitajien vedotessa itsemääräämisoikeuslakiin. Jos kehitysvammaiselle tehdään jotain, käytetään hyväksi, niin ihmiset korostaa että kehitysvammainen on henkisiltä kyvyiltään lapsi eikä osaa päättää mikä on hänelle hyväksi ja mikä ei.
Abortti vaan jos mies vähänkin miettii onko down hänelle ok. Käy niin, että ap jää lopulta yksinhuoltajaksi down-lapsen kanssa ja se varmaan aika rankkaa on.
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajat veti herneen nenään, jos downeista sanoo negatiivisesti. Ne ovat ihan sokeita down-ihailussaan. Down on edelleen ihana, vaikka koitti käydä naisen rintoihin kiinni tai potki naapurin koiraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajoi pyörällä kovaa vauhtia. Tosi harvinainen tapaus downiksi. Aggressiivinenkin eli erittäin poikkeuksellinen down. Olisiko kuitenkin ollut joku muu kehitysvamma.
Miksi teillä downeja ihailevilla on tapana vastata vähätellen, jos joku kertoo huonoista kokemuksista. Tämä on nähty munkin tapauksessa kun kerroin downin yrittäneen käydä rintoihin kiinni. Mitäs arvon down-fanittajat sanoisi, jos kävisin adhd-aikuisena koittaisin lähennellä miehiä ilman lupaa tai potkisin naapurin koiraa. Olenko edelleen kamala adhd-kakara kuten olin lapsena muiden mielestä?
Suuri osa ihmisistä näyttää olevan empatiakyvyltään vajaita, joten vammaisen lapsen elämä saattaa olla aika julmaa.
Sinä tunnet sitten aivan erilaisia down-lapsia kuin minä. Minun tuntemani eivät mene päivähoitoon tai kouluun, eivät opi puhumaan eikä heitä voi jättää hetkeksikään ilman valvontaa. Pistelevät esimerkiksi kaiken näkemänsä suuhun, jne. Vaativat yhtä tiukkaa valvontaa kuin pikkuvauvat, mutta koska he pystyvät liikkumaan niin valvonta on moninkerroin haastavampaa. Eikä se lopu ikinä.