Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain tänään tietää odottavani down-syndroomaista

Vierailija
23.07.2019 |

Kamala tilanne, ajatukset ovat ihan sekaisin, enkä tiedä kuinka tämän kertoisin miehelleni. Pelkään tuntevani hänet sen verran hyvin että haluaa keskeytyksen...miten aina käy huonosti, ikääkin vasta alle 30 :((

Kommentit (641)

Vierailija
301/641 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kymmenien hoitamieni downien joukossa on ollut yksi, joka löi. Hänellä arvaamattoman käytöksen aiheutti adhd.

Mun rintoihin koitti käydä kiinni down-mies, vaikkei sillä ollut adhd:ta. Jäi helposti juttelemaan töissä asiakkaiden kanssa minkä takia työnteko jäi kesken. Mikä niissä on niin ihanaa? En edes itse ollut adhd-lapsena arvaamaton vaikka sitä rämpäisyyttä riitti lapsena.

Jep, kyllä tuollainen sekoilu johtuu siitä downin aiheuttamasta vähä-älyisyydestä, eikä adhd:sta, jälkimmäinen voi toki hiukan boostata häiriökäyttäytymistä.

Adhd-ihmiset ovat kuitenkin täysjärkistä porukkaa, downit eivät

Kiitos, kun joku pitää ADHD-ihmisten puolia. Terveisin yksi adhd-nainen, joka sai diagnoosin vasta aikuisena. Koen olevani täysjärkinen kyllä, vaikka välillä hankala keskittyä mutta siihen saan lääkettä. Mutta jos verta down-lapseen niin ihan erilainen tapaus, vaikkei ehkä rauhallisemmasta päästä. Keskustelun tehneelle vain, että olen hyvin pahoillani. Ikävä uutinen, mutta jos rehellisiä ollaan niin keskeyttäminen olisi minun kohdallani vaihtoehto. Down-ihmisen kasvattaminen ei ole niin yksinkertaista ja se, että pitää huolta lapsesta, voi kestää tämän vanhuusikään asti... Sinä itse päätät, oletko valmis siihen ainoassa elämässäsi. Voimia <3 Myös kaikille muille äideille ja vanhemmille, joilla on down-lapsi tai syntymässä sellainen.

Vierailija
302/641 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskeytys on ainoa järkevä ratkaisu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/641 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pitäisin lapsen. Kävimme tietysti niskaturvotusultrassa ollessani raskaana, mutta mieheni tiesi etten tekisi aborttia Downin syndrooman tai vastaavan takia, ainoastaan jos lapsella ei olisi mitään mahdollisuuksia selvitä (aivot puuttuisivat tms). Onneksi meidän lapsemme kohdalla ei tarvinnut miettiä vaihtoehtoja, hän on kohta puolivuotias, tietääksemme täysin terve poika.

Työskentelen syvästi kehitysvammaisten ryhmäkodissa: kaikki asukkaat käyttävät vaippoja, yksi viidestä syö itse (kaksi muuta pystyisi, mutta sotkun ja ahmimisen välttämiseksi syötetään), kukaan ei puhu eikä käytä viittomia tms. Olisin valmis ottamaan riskin, että lapseni olisi sillä tasolla, mutta en tietenkään toivoisi sitä. Ja kyllähän minä sen riskin otin kun raskaaksi hankkiuduin, kaikki vammat eivät todellakaan näy edes varhaislapsuudessa.

Joka tapauksessa lapseni muuttaisi pois kotoa parikymppisenä, vaikka varsinainen itsenäistyminen ei olisikaan mahdollista. Olen toiminut myös henkilökohtaisena avustajana naiselle, joka on nyt jo täyttänyt 30 ja asuu valitettavasti edelleen vanhempiensa luona. Siinä perheessä isä määrää kaikesta, äiti on aivan tossun alla. Naisella on autismi, mutta hän osaa mm. kirjoittaa vähän, ja ilman tuota isää hänellä olisi mahdollisuus itsenäistyä hyvinkin pitkälle. (Minä mm. annoin hänen ottaa ja voidella leipänsä itse, kun olimme kesälomalla matkalla vain äidin kanssa, mutta kun yritin samaa kotona, isä puuttui heti asiaan ja näytti kädestä pitäen miten heillä tehdään leipä valmiiksi tyttären eteen aina samalla tavalla. Eikä kyse ollut siitä, ettei tytär olisi syönyt muunlaista tai pystynyt valitsemaan tai tekemään ohjattuna.)

Vierailija
304/641 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kymmenien hoitamieni downien joukossa on ollut yksi, joka löi. Hänellä arvaamattoman käytöksen aiheutti adhd.

Mun rintoihin koitti käydä kiinni down-mies, vaikkei sillä ollut adhd:ta. Jäi helposti juttelemaan töissä asiakkaiden kanssa minkä takia työnteko jäi kesken. Mikä niissä on niin ihanaa? En edes itse ollut adhd-lapsena arvaamaton vaikka sitä rämpäisyyttä riitti lapsena.

Jep, kyllä tuollainen sekoilu johtuu siitä downin aiheuttamasta vähä-älyisyydestä, eikä adhd:sta, jälkimmäinen voi toki hiukan boostata häiriökäyttäytymistä.

Kiitos, kun joku pitää ADHD-ihmisten puolia. Terveisin yksi adhd-nainen, joka sai diagnoosin vasta aikuisena. Koen olevani täysjärkinen kyllä, vaikka välillä hankala keskittyä mutta siihen saan lääkettä. Mutta jos verta down-lapseen niin ihan erilainen tapaus, vaikkei ehkä rauhallisemmasta päästä. Keskustelun tehneelle vain, että olen hyvin pahoillani. Ikävä uutinen, mutta jos rehellisiä ollaan niin keskeyttäminen olisi minun kohdallani vaihtoehto. Down-ihmisen kasvattaminen ei ole niin yksinkertaista ja se, että pitää huolta lapsesta, voi kestää tämän vanhuusikään asti... Sinä itse päätät, oletko valmis siihen ainoassa elämässäsi. Voimia <3 Myös kaikille muille äideille ja vanhemmille, joilla on down-lapsi tai syntymässä sellainen.

Täällä myös toinenkin adhd-diagnosoitu, joka on jo täällä kirjoitellut. On myös lukihäiriökin. Eiköhän downien puolta ole tarpeeksi pidetty ja on jo päivän selvää, miten aurinkoisia ja ihania ovat. Jospa seuraavaksi kuulisimme kuinka adhd voi olla luova, reipas ja rohkea. Pelkällä aurinkoisuudella ei pärjää elämässä. 

Vierailija
305/641 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ehdottomasti keskeyttäisin raskauden, jos saisin tietää että lapsella down tai muu kehitysvamma.

Vierailija
306/641 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vuotta vanha aloitus.

Miten lapsesi voi, ap?

Vierailija
307/641 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hän on ihmisen arvoinen vauva silti, jos minulla olisi down lapsi, olisin onnellinen. Hän olisi kanssani aina. T. Isä

Heillä on paljon rakkautta antaa ja ihmisinä monesti paljon parempia, kuin ns. normaalit

Kyllä se käy sääliksi ihmisiä, joiden lapset ovat terveitä.

Olisiko sinun jo aika ottaa pää pois perseestäsi?

Vierailija
308/641 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aluksi tieto voi olla shokki, mutta ajan kanssa kanttaa pohtia. Itse olen työskennellyt down-lasten ja nuorten parissa 20v, ja voin sanoa, että abortti ei itselle tulisi mieleen. Diagnoosi ei tee kenestäkään ei-toivottua ja anna tietynlaista elämää, he ovat jokainen omanlaisiaan persoonia ihan kuin kuka tahansa meistä. Nettiä selaamalla löydät monenlaisia tarinoita ihmistä, joilla on down. Monet heistä pystyvät kaikenlaiseen, kuten opiskelemaan, kirjoittamaan, lukemaan, työskentelemään, asumaan tuetusti, esiintymään jne. Toki kehitysvammaisuuden aste vaikuttaa kehitykseen, mutta itse en ollenkaan näe asiaa maailmanloppuna. Voimia!

Ainakin minun tuntemassani tapauksessa se oli maailmanloppu enkä usko että vammainen sisarenikaan on osannut nauttia elämästään. Hän on vielä viisikymppisenä kehityksessään noin puolivuotiaan tasolla, kävelee kyllä, mutta ei puhu, ei syö itse ja tarvitsee vaippoja. Jos valvonta hetkeksikään herpaantuu, niin hänellä saattaa tulla kakat housuun ja niitä hän sitten levittelee ympäri huonetta, sottaa itsensä ja syö osan. Uskon että sinullakin olisi itku herkässä kun siivoat ja hoidat noin pahasti avun tarpeessa olevaa vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen.

Miksi tuollaista elämää tulee pitkittää? Karmeaa rääkkäystä ja ihmisarvoa loukkaavaa mielestäni.

Vierailija
309/641 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskeytä, Suomen kansa ja veronmaksajat kiittävät.hali sulle, yrittäkää uudestaan älkääkä käyttäkö muoviastioita.

Vierailija
310/641 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolustatte eläinten oikeuksia. Miksi ette puolusta myös viattoman ja puolustuskyvyttömän ihmisen alun oikeutta elämään?

Vierailija
311/641 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella surullista lukea kuinka monet erilaiset tai vammaiset pilkkaa toisiaan. Omat koirat purevat pahiten kuvaa hyvin heitä. Oon törmännyt liikuntavammaisten porukoissa sellaiseen asenteeseen, että kehitysvammaiset ovat vammaisista alempana ja heidän yläpuolella on liikuntavammaiset. Hirveä suuttuminen alkaa siitäkin, jos puhutaan kehitysvammaisesta vammaisena. Tuoko se sana vammainen kehitysvammaisesta henkilöstä puhuttaessa pahimman identiteettikriisin fyysisesti vammaisille? Itse kun oon käsittänyt, että kehitysvammaisuus on vammaisuuden alalaji kuten savolaisuus on suomalaisuuden alalaji.

Vierailija
312/641 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskeytä, Suomen kansa ja veronmaksajat kiittävät.hali sulle, yrittäkää uudestaan älkääkä käyttäkö muoviastioita.

Hiukan myöhäistä ehdottaa, lapsi on jo syntynyt.

Vierailija
313/641 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskeytys on varsin järkevä ratkaisu.

Keskeytys on vain hienompi sana lapsen lopetukselle.

Zinc

Piikille vaan !

Tämä corona kriisikin sen on todistanut, ettei heikompiosaisille ole aikaa kun todellinen paska iskee faniin. Palvelukeskukset on jätetty heitteille .. 

Ei riitä resurssit, jos normaaleiden oma henki on vaarassa. 

Vierailija
314/641 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se olla vammainenkin, kun vaan on poika

Vierailija
315/641 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan se olla vammainenkin, kun vaan on poika

Poikana oleminenko helpottaa vammaisuutta? Se on kurjaa kummallekin sukupuolelle riippuen vamman laadusta. Etenkin voisin miesten kohdalla kuvitella ne paineet, jossa koitetaan elää aktiivisten toiminnan mallien mukaan. Naisilla toki sitten ongelmia tuo äitiys ja saatetaan kuvitella, että ilman lapsia ei voi olla nainen, vaikkei olisi älyllisiä kykyjä kasvattaa niitä lapsia.

Vierailija
316/641 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun rintoihin kävi kiinni mies, jolla ei ollut downia eikä adhd:tä. Ja työkavereissakin on ollu ihan ns. normaaleja tyyppejä, jotka on luistaneet töistä, koska jäävät suustaan kiinni asiakkaiden kanssa. Ihan tahallaan. Ettei tarvis tehdä töitä. 

Vierailija
317/641 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, pidä lapsi. Ne ovat ihania <3

Miehillä pitäisi olla päätösvalta abortista, kun kyse on vammaisesta sikiöstä. Nainen tunteiden perusteella jättää downin abortoimatta. Mies vaikka heittäisi roskiin, mikä perustuu järkeen.

Vierailija
318/641 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin varmaan, seulonnassa selvis, ku ikää vasta alle 30v tällä fiktioäitylillä.

Siis mitä? Nt/np-ultra ja rakenneultra ovat tarjolla kaikille odottaville, ikään katsomatta. Et varmaan ole ollut raskaana ainakaan 2000-luvulla.

Vierailija
319/641 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

totuus1 kirjoitti:

tätä se on, kun lapsia tehdään liian vanhana. siis nainen omn liian vanha.

Tarkoituksena on saadakin tyhmempiä jälkeläisiä. Muutenkin älykkäät jättää lapset tekemättä ja tyhmät tekee eniten lapsia. Ihan virhe oli luopua eugeniikasta. Se karsisi teiniraskaudet ja muun rappiollisen pois. Sellaista kun esiintyy näiden heikkolahjaisten suvuissa.

Vierailija
320/641 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hän on ihmisen arvoinen vauva silti, jos minulla olisi down lapsi, olisin onnellinen. Hän olisi kanssani aina. T. Isä

Heillä on paljon rakkautta antaa ja ihmisinä monesti paljon parempia, kuin ns. normaalit

Et tajua yhtään mistä puhut. Kysy keski-ikäisten kehitysvammaisten vanhenevilta ja väsyneitä vanhemmilta. Onko vaikka kiva toimia 24/7 tukipuhelimena niin että puhelin piippaa kerran tunnissa, kaksi kertaa...

aattelitko että normaalilapset ei vaadi jatkuvaa valvoimsta? Tai  teinit? Mis mun koulureppu? En vie roskia! Niitähän sitä vasta saa valvoa, aina pahanteossa, röökiä, viinaa, jne. Helpommalla nuo pääsee kun tietää mitä jälkikasvu puuhaa. 

ja eiks ne vamm..aiset asu omillaan nykyään, tai tuetussa asunnossa.

Oikeasti typerää väittää, että on hoitamisen kannalta ihan sama, saako vammaisen vai terveen lapsen. Mihin niitä vammaisten tukipalveluita sitten edes tarvittaisiin, jos kummankin hoitaminen on muka yhtä helppos tai vaikeaa? Ja kyllä se iso ero tulee aikuisiässä, kun aikuinen lapsi on vanhemmassa ihan eri tavalla kiinni kuin terve.

Ja kyllä, myös myöhemmin voi vammautua. On kuitenkin eri asia ottss se riski, että ehkä näin käy, kuin olla 99 prosenttisen varma, että saa kehitysvammaisen lapsen. Turha soimata vanhempia siitä, että haluavat terveen lapsen.

sinun "mielikuvitus" terveet-lapset saavat omia lapsia jo kenties 21 vuotiaana, ja sitten vasta se sinussa kiinniriippuminen vasta alkaakin! Olen omin silmin seurannut sinusta mihin miinaan vanhempani astuivat kun saivat sisareni, "terveen" lapsen, joka heittäytyi yh:ksi nuorena äitinä, siitä se pas.... vasta alkoikin vanhemmilleni. Kokoajan käsi ojossa, ja hoitdattamassa lapsiaan vanhenevilla, sairastelevilla, väsyneillä isovanhemmilla, jotka joutuivat velkakierteeseen tämän "terveen" lapsen takia. Koko perheemme kärsi. Jatkuva rahareikä, ja jos ei saanut "apua" niin alkoi lapsilla kiristäminen, jne...henkinen väkivalta. Psykopaatteja, narsisteja on niissä fyysisesti terveissäkin lapsissa. Ei mitän levollista eläkeikää tullut , lastenlasten kanssa leikkien, vaan UUSI vanhemmuus,

sulla on realiteetiti vahvasti hukassa. Joka lapsia tekee varautukoot ihan mihin pommiin tahansa.

Minulle ei ole vanhemmat antaneet rahaa 18-ikävuoden jälkeen ja aion toimia samoin omien lapsieni kohdalla. Terveeltä voi vaatia vähän enemmän kuin kehitysvammaiselta, jonka omaa syytä ei ole se, että on jäänyt henkisesti lapsen tasolle. Psykopaatti- tai narkkarilapseen voi laittaa tarvittaessa välit poikki, kehitysvammaisen ei, koska jos tekee jotain väärää, tekee sen ymmärtämättömyyttään. Siitä se riippuvuus nimenomaan syntyy, kehitysvammainen ei kasva henkisesti aikuiseksi eikä häneltä sitä voi vaatia vammansa takia.

Luuletko oikeasti, että muissa suvuissa ei ole ongelmatapauksia, kuten juoppoja ja hankalia ihmisiä? Ei se siltikään ole sama asia, kun älykkyyteen vaikuttava kehitysvamma.

Juoppoja ja narkkareita saa pilkata ja syyttää omista ongelmista, mutta kehitysvammainen on aina aurinkoinen ja ihana. Ihmettelen myös, miten kehitysvammaisten suojatyöpaikoista ollaan huolissaan muttei koskaan syrjäytyneiden nuorten työllistymisestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän