Median perusteella ketogeeninen on ainoa ruokavalio, jolla laihtuu terveellisesti.. mutta kun en pysty siihen.
Tai no, ehkä pystyisin, mutta kun en oikeastaan edes halua niin rajoitteista ruokavaliota. Onko oikeasti niin, että virallisterveellinen on stanasta ja ketogeenisellä kohti valoa? Välillä fb:n feediin ilmestyy Antti Heikkilän ajatuksia ja hänen seuraajien (aggressiivisia?) kommentteja ja myötäilemistä... ihmetyttää tuokin... on kuin joku lahko.
Kommentit (265)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasvadieetit on terveydelle vaarallisia, nostavat ennenaikaisen kuoleman riskiä .
Paino putoaa alussa , mutta vuoden päästä ei mitään eroa laihdutustuloksissa terveellisesti syömällä laihduttaneisiin.
Moni ei ole edes ketoosissa, syö vaan liikaa rasvaa. Ketoosi ei ole elimistölle millään muotoa optimaalinen tila.Heikkilällä ei ole minkäänlaista koulutusta tai tutkimusasiantuntemusta ravitsemuksen alalta. Miksi kukaan kuuntelee hänen ravitsemusneuvojaan?
Whole food plant based diet, huipputerveellinen, värikäs , edullinen ja painoa tehokkaasti laskeva ruokavalio.
Saa syödä mahan täyteen.
Ruokavalio jolla voi parantaa jopa diabetes 2, verenpainetaudin ja muitakin sairauksia iho-ongelmista refluksiin.
Toimii loistavasti.
Kokeile 2 viikkoa, tutustu ensin hyvin.Laitatko linkkiä tieteellisiin tutkimuksiin jossa todistetaan kistattomasti rasvadieettien vaarallisuus.
Ei taida linkkejä löytyä?
Aikaisemmasta tutkimuksia pyytäneestä poiketen huolin myös englanninkieliset tuotokset.
Älä yllytä, kohta ne laittaa sulle iltapäivälehtien artikkeleita. :D
Olen aikoinaan päätynyt ketoilemaan ihan muita reittejä kuin Antti Heikkilän "opetuslapsena". Yksi sukulaisistani laihdutti joskus Atkinsin dieetillä, ja itsekin pidin tätä pitkään vain laihdutusdieettinä. Nykyään ymmärrän ketogeenisen dieetin kokonaisterveydellisen merkityksen.
Heikkilästä kuulin vasta tuon keväisen kirjakohun myötä. Mielestäni hän on ihan oikealla asialla. Lukaisin äsken hänen viimeisimmän (17.6.19) blogimerkintänsä ja käväisin myös hänen viittaamansa Satu Sjöholmin sivuilla. Hyvä vaikutelma jäi kummastakin.
Se on ihan totta, että ketogeenista ruokavaliota on hieman vaikea noudattaa kodin ulkopuolella. Sitäkin olen pohtinut, että mitä ruokaa minulle sitten joskus tulevaisuudessa syötetään jossain vanhainkodissa. Puhkeaako minulle dementia mehukiisseleistä ja katoaako lihasvoimani tärkkelyspitoisen mössöruoan myötä?
Vierailija kirjoitti:
Olen aikoinaan päätynyt ketoilemaan ihan muita reittejä kuin Antti Heikkilän "opetuslapsena". Yksi sukulaisistani laihdutti joskus Atkinsin dieetillä, ja itsekin pidin tätä pitkään vain laihdutusdieettinä. Nykyään ymmärrän ketogeenisen dieetin kokonaisterveydellisen merkityksen.
Heikkilästä kuulin vasta tuon keväisen kirjakohun myötä. Mielestäni hän on ihan oikealla asialla. Lukaisin äsken hänen viimeisimmän (17.6.19) blogimerkintänsä ja käväisin myös hänen viittaamansa Satu Sjöholmin sivuilla. Hyvä vaikutelma jäi kummastakin.
Se on ihan totta, että ketogeenista ruokavaliota on hieman vaikea noudattaa kodin ulkopuolella. Sitäkin olen pohtinut, että mitä ruokaa minulle sitten joskus tulevaisuudessa syötetään jossain vanhainkodissa. Puhkeaako minulle dementia mehukiisseleistä ja katoaako lihasvoimani tärkkelyspitoisen mössöruoan myötä?
Mielenkiintoinen lopputrollaus muuten hyvään tekstiin.
Jos sinulla on vielä lihasvoimaa niin miksi sulle syötettäis vanhainkodissa mitään? Sinne pääsee kun mikään ei enää toimi.
Kokeilkaa pätkäpaastoa. Sillä saa ketogeenisen ruokavalion hyödyt kuitenkaan yksipuoleistamatta ruokavaliota.
Vierailija kirjoitti:
et pääse vanhainkotiin terveenä kun sen aika tulee
Vierailija kirjoitti:
Kokeilkaa pätkäpaastoa. Sillä saa ketogeenisen ruokavalion hyödyt kuitenkaan yksipuoleistamatta ruokavaliota.
laitatko linkin johonkin hyvään lähteeseen? Puoskareita kyllä löytyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
laitatko linkin johonkin hyvään lähteeseen? Puoskareita kyllä löytyy
linkki olis tosiaan jees
Mä olen tässä itsekseni miettinyt, miksi tää ketogeeninen mielletään yksipuoliseksi ruokavalioksi? Yksipuolisemmin mä söin kun söin ns. tavallista ruokaa. Nyt tällä ruokavaliolla syön huomattavasti enemmän ja monipuolisemmin kasviksia, syön huomattavasti enemmän kotona tehtyä ruokaa, juon runsaammin vettä ja muutenkin koen että syön paljon terveellisemmin. Netti on täynnä toinen toistaan herkullisempia ruoka- ja leivontaohjeita, joten tää ruokavalio on tasan niin tylsä ja yksipuolinen, kuin miksi sen itse tekee.
Olen nyt kolmatta kuukautta ketogeenisella, enkä vielä ole kyllästynyt näihin ruokiin. Tuskin ihan heti kyllästynkään, sillä mulla on kirjanmerkeissä kymmenittäin ihania reseptejä odottamassa valmistamista.
Vierailija kirjoitti:
Mulla lähti viikossa 3 kiloa nestepöhöä pelkästään jättämällä sokerin ja vaalean vehnän pois, vaikka ylimääräistä ei ollutkaan. Oon himoissani antanut itselle luvan syödä makeutetun jogurtin tai proteiinipatukan tai vanukkaan. Nyt viikonloppuna tosin lipuin jäätelölitran verran, mutta takaisin ruotuun!
Syön mm ruisleipää, ohraa, voita, munia, hedelmiä ja marjoja. Lihaa tosin tosi vähän kun en vaan tykkää. Tuoreita kasviksia ainakin kilon verran päivässä. Kun vatsa on täynnä terveellistä niin mieliteot ei vaivaa.
Ketogeenisessä, kuten muissakin dieeteissä laihtuminen perustuu kalorien vähenemiseen, tosin proteiinia ja rasvaa mättämällä pysyy pitkään kylläisenä.
Mikroja ja makroja on turha laskea, lautasmalli on ihan hyvä apu. Täytä puolet kasviksilla ja toinen puoli tasaisesti hitaalla hiilarilla ja hyvällä prroteiinilla. Jos haluat tuloksia nopeammin, niin ota hiilarit kokonaan kasviksist, lisää proteiinin määrää jää hieman rasvaa. Ei se vaikeaa ole.
Siis ketogeenisessa ei vähene kyllä kalorit, vaan sokerit ja keho alkaa niiden sijaan käydä rasvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketogeeninen nimenomaan ei ole terveellinen
Pystytkö mitenkään perustelemaan väitettäsi?
Siinä
Vierailija kirjoitti:
Voitteko te ketogeenistä dieettiä noudattavat hiilarihullut kertoa, kuinka jaksatte urheilla?
Juoksen arkisin tunnin verran tai sit teen kolmesti viikossa 2-3 tunnin reippaan kävelyn. Kotona treenaan lihaskuntoa erilaisilla painoilla, joogaan ja jumppaan millon mitäkin. Energiatasot huipussa.
En syö vaaleaa vehnää mutta syön ruista, ohraa, spelttiä, marjoja ja mätän vaikka useamman banaanin kerrallaan jos huvittaa.
Oon normipainon alarajalla ja aerobinen, sekä lihaskunto mainio. Oon joskus ollut useampaaan otteeseen ketoosissa ja olo oli tähän verrattuna kamala, multa loppui unet kokonaan, olin voimaton ja itkuherkkä. Olen siis todellakin koettanut.
Sohvaperunoilla toiminee paremmin. Kukaan ammattiurheilija, olkoon bodari tai juoksija ei lähtisi 20 g hh määrillä edes harjoituksiin kisoista puhumatta. Se vaan on hölmöä.Mitä mä saisin ketogeenisestä?
Eikö ole mahdollista, että sen vaikutus kuitenkin perustuisi sisään menevien ja poltettujen kalorien määrään?
Mielelläni koetan kyllä taas, jos vakuutatte mut.
Oot vaan lopettanut liian aikaisin, kyllä moni urheilee myös. Ens kerralla et lopeta vaan jatka, niin näet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
et pääse vanhainkotiin terveenä kun sen aika tulee
Vanhainkodeissa on huomattu kuinka sokeria mussuttavat kasvissyöjät eivät pysty nousemaan vuoteesta kun taas munia ja pekonia aamiaseksi syövät liikkuvat reippaasti.
Esimerkkinä Steve Jobs joka harjoitti vegaanista ruokavaliota ja söi runsaasti fruktoosia.
Oli aina sairaan näköinen ja fruktoosi lopulta tappoi syöpään.
Vierailija kirjoitti:
Antti Heikkilä on vainon kohteena koska on vaaraksi elintarvike(lue sokeri) bisnekselle.
Katsokaapa vaikka Prisman tarjouksia,niihin lasten piltteihinkin on lisätty sokeria.
Prisma ei myy Heikkilän kirjoja..
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla lähti viikossa 3 kiloa nestepöhöä pelkästään jättämällä sokerin ja vaalean vehnän pois, vaikka ylimääräistä ei ollutkaan. Oon himoissani antanut itselle luvan syödä makeutetun jogurtin tai proteiinipatukan tai vanukkaan. Nyt viikonloppuna tosin lipuin jäätelölitran verran, mutta takaisin ruotuun!
Syön mm ruisleipää, ohraa, voita, munia, hedelmiä ja marjoja. Lihaa tosin tosi vähän kun en vaan tykkää. Tuoreita kasviksia ainakin kilon verran päivässä. Kun vatsa on täynnä terveellistä niin mieliteot ei vaivaa.
Ketogeenisessä, kuten muissakin dieeteissä laihtuminen perustuu kalorien vähenemiseen, tosin proteiinia ja rasvaa mättämällä pysyy pitkään kylläisenä.
Mikroja ja makroja on turha laskea, lautasmalli on ihan hyvä apu. Täytä puolet kasviksilla ja toinen puoli tasaisesti hitaalla hiilarilla ja hyvällä prroteiinilla. Jos haluat tuloksia nopeammin, niin ota hiilarit kokonaan kasviksist, lisää proteiinin määrää jää hieman rasvaa. Ei se vaikeaa ole.Tama. Jos haluan pudottaa painoa, syon paljon (kasvis)munakkaita tai lautaselle "puolet proteiinia puolet kasviksia" - esim. eilen soin kanafileen, jonka suikaloin ja maustoin, ja sitten paistoin yhdessa puolikkaan paprikan ja sipulin kanssa. Siihen viereen kauhoin puoli kukkuralautasellista salaattia, jossa oli rucolaa, kurkkua, tomaattia ja punasipulia. Salaatin- ja kanafileen kastikkeeksi tein jogurtti-valkosipuli-minttukastikkeen kreikkalaisesta ("taysrasva") jogurtista. Tayttavaa ja ravitsevaa, mutta vahakalorista.
Kanafileen asemesta saattaisin syoda jotain muuta vaharasvaista lihaa, tai vaihtoehtoisesti jotain linssi/kikhernemuhennosta tai chili sin carnea. Ideana siis olla syomatta perunaa, pastaa tai riisia ollenkaan illallisella, ja tayttaa puoli (kukkura)lautasellista kasviksilla. Olenpa joskus tehnyt paistettua maksaakin herkkusienilla ja sipulilla, ja syonyt sen kera keitettyja pakastevihanneksia (taas sen puoli lautasellista).
En tieda miten terveellista on pidemman paalle, mutta ainakin paino putoaa.
Sähän oot karppi (hyväkarppi ehkä), ainakin tämän ruoan perusteella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitteko te ketogeenistä dieettiä noudattavat hiilarihullut kertoa, kuinka jaksatte urheilla?
Juoksen arkisin tunnin verran tai sit teen kolmesti viikossa 2-3 tunnin reippaan kävelyn. Kotona treenaan lihaskuntoa erilaisilla painoilla, joogaan ja jumppaan millon mitäkin. Energiatasot huipussa.
En syö vaaleaa vehnää mutta syön ruista, ohraa, spelttiä, marjoja ja mätän vaikka useamman banaanin kerrallaan jos huvittaa.
Oon normipainon alarajalla ja aerobinen, sekä lihaskunto mainio. Oon joskus ollut useampaaan otteeseen ketoosissa ja olo oli tähän verrattuna kamala, multa loppui unet kokonaan, olin voimaton ja itkuherkkä. Olen siis todellakin koettanut.
Sohvaperunoilla toiminee paremmin. Kukaan ammattiurheilija, olkoon bodari tai juoksija ei lähtisi 20 g hh määrillä edes harjoituksiin kisoista puhumatta. Se vaan on hölmöä.Mitä mä saisin ketogeenisestä?
Eikö ole mahdollista, että sen vaikutus kuitenkin perustuisi sisään menevien ja poltettujen kalorien määrään?
Mielelläni koetan kyllä taas, jos vakuutatte mut.Oot vaan lopettanut liian aikaisin, kyllä moni urheilee myös. Ens kerralla et lopeta vaan jatka, niin näet.
Alkuperäiselle liikkujalle, yksi esimerkki voisi sulla olla vaikka Sami Inkinen. On entinen huippu-urheilija, joka urheili ketoosin voimalla. Perusti sittemmin VirtaHealthin, joka nyt keskittyy parantamaan t2dm-potilaita ketogeenisellä ruokavaliolla.
Katso tästä lisää
DietDoctor sivustolla saa muuten kuukauden ilmaisen jäsenyyden, sillä jäsenyydellä pääsee katsomaan sivustolta dokkareita jne. Siellä on yksi (vai oliko kaksi, en muista) Inkisestä kertovaa dokkaria, muitakin urheiluun liittyviä filmejä oli. Suosittelen.
Brittisoutajat rikkoivat Atlantin ylisoudun ennätyksen 5 päivällä ketogeenisellä ravinnolla
https://www.channel4.com/news/british-rowers-break-atlantic-crossing-re…
Vegaanisessa on paljon kovia rasvoja. Ketodietti kun loppuu, ja ainahan se jossain vaiheessa loppuu, tulleepi läskit ryminällä takaisin. Työkavereissa useita jotka lihovat ja laihtuvat ketoosista toiseen. Karsean näköistä ja kuuloista. Puhuvat aina ruuista ja resepteistä ja panikoivat pissatikkujen kanssa. Aivan sickkii. Itse syön kaikkea, mutta kolmena päivänä viikossa kevyemmin salaateilla yms. Kolmesti viikkoon salilla. Muotoja on ja lihasta, mutta ikinä en lähe ketoosihulluuteen. Oikeestaan näytän nykyään paremmalta kuin laihempana sillä olen alkanut pukeutua paremmin. En käytä tunikoita, leggareita tai kukkakuoseja vaan huiijaan itselleni vyötärön ja käytän ihan reilusti isoja väripintoja, rypytyksiä, olkatoppausblrisereitä ja silleesä. Hampaat ja tukan pistin kuntoon niillä rahoilla mitä ketomuijat käyttää mantelijauhoihinsa:) hyvä olo ja melkeen jopa kaunis. Minet naiset koossa 42 näyttää hyvinvoivemmilta kuin rupsakat 36.
Hei. Itse ainakin aion kokeilla tätä ketoilua. Painoa täytyy pudottaa astman takia ja olen täysin sokerikoukussa. Ajattelin tätä nyt kokeilla, jotta pääsisin vauhtiin painonpudotuksen kanssa. Tavoitteena olisi 15% lähtöpainosta, itsehillinnän kasvatus, sekä kevyempänä on helpompaa taas lähteä lenkkeilemäänkin kunnolla.
Ei taida linkkejä löytyä?
Aikaisemmasta tutkimuksia pyytäneestä poiketen huolin myös englanninkieliset tuotokset.