Kauhein maa missä olet käynyt?
Ja miksi? Mulla on ollut Valko-Venäjä.
Karua ja Rapistuneita kaupunkeja.
Kommentit (133)
Ruotsi. Ylimielisiä ihmisiä ja varsinkin suomalaisia kohtaan ylimielisiä.
Ei ole maa mutta Macao oli kauhea. Paikalliset ovat töykeitä, paikka on sellainen kiinalaiset Las Vegas joten kaikkialla on pinnallisuutta potenssiin sata. Ero Hong Kongiin oli valtava, joka siis ainakin 10 vuotta sitten oli ihana paikka.
Venäjä. Enkä sano nyt niin vain sen takia mitä maa parhaillaan touhuaa, vaan ihan yleisesti.
Kävin siellä 2007. Turistimatka, serkku kysyi lähdenkö mukaan. Turistibussilla mentiin. Likaista, ränsistynyttä, miliisit tms pysäyttivät bussin yhdessä vaiheessa ja vaativat rahaa, jokaisen oli pakko antaa. Kävimme eläintorilla jossa oli mm. kissanpentuja lasisissa akvaarioissa, koiranpentuja likaisissa looreissa ja jos jonkinmoista eläintä kamalissa oloissa myytävänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin interraililla 1996 ja silloisesta Romaniasta tai oikeastaan Bukarestista jäi kamala vaikutelma (ymmärrän että tämä oli hyvin rajattu kokemus, ja näin myös junan ikkunasta paljon kaunista maaseutua). Ilmanlaatu oli huono, ihmiset tylyjä, kaikkialla likaista ja turvattoman oloista ja rautatieasemalla oli joku järjestelmä, jossa pari teiniä valvoi asemalle sisään tulemista, interreil-lipulla ei saanut tulla ennen kuin juuri ennen junan lähtöä ja teinipoika, jolle oli annettu valtaa, oli todella epämiellyttävä pikkuhitler. Taisin olla tuossa vaiheessa myös hieman koti-ikäväinen ja ahdistuin niin että vieläkin muistan tämän kokemuksen.
Jännää oli myös jollain Balkanin alueen rajalla, en muista enää missä. Juna pysähtyi keskelle ei mitään ja virkamies keräsi kaikilta junassa olijoilta passit, ja painui valtavan passipinon kanssa pellon keskellä olevaan betonibunkkeriin. Sitten juna seisoi paahteessa kaksi tuntia, kunnes passit jaettiin takaisin ja päästiin lähtemään. Tuo jäi mieleen lähinnä elämyksenä.
Jos kommunismi on vetänyt sua pe rä reik ään 50 vuotta niin miksi ihmiset olisivat jotenkin iloisia? Mitä hemmettiä te menette maahan joka on vasta muutama vuosi sitten romahtanut? Mitä te luulette sieltä löytävänne? Paratiisinko?
Totta kai mä tämän tajuan, enkä mitenkään syyttänyt ketään romanialaista tästä. Tämä oli kuitenkin mun kokemus, mikä tulee aina mieleen kun kysytään jotain kamalaa paikkaa.
Ja mä olin 17 ja kuvittelin olevani seikkailulla, en erityisesti yrittänyt löytää mitään.
Mutta pidät kuitenkin huolen että tuo varjo seuraa niitä ihmisiä ketkä olivat tuon systeemin uhreja. Pidät huolen että stigma säilyy. Painu hélvettiin.
Bukarestissa asui ihmisiä paljon kadulla ja oli lapsihuoria myytävänä. Ihmiset ankeita ja ylimielisiä ja osa selkeästi rikollismielisiä. Toiset eivät selkeästikään antaneet ihmisarvoa eräille. Se on minunkin kokemus siitä kaupungista. Minulla on romanialaisia ystäviä. Moni on tyytyväinen, että elä Romanian ulkopuolella. Maassa on paljon hyvääkin, mutta Bukaresstistä sitä hyvää oli ennen vaikea löytää. Nyt kaupunki voi olla muuttunut. Mutta edellinen ja minä vastasimme aloituksen kysymykseen. Ja yleistäminen on inhimillistä. Bukarest kauhea= koko Romania kauhea. Mutta sekä minä, että edellinen korostamme puhuvamme vain Bukaresstista.
Uskon sinua, mutta minun on hyvin vaikea uskoa, että yksikään romanialainen myisi omia lapsiaan húórana kadulla. Kaikki tietää, että mústáláiset harrastaa sitä kylläkin. Mústálaiset katkaisi ennen vaikka omalta lapselta käden jotta kerjääminen tuottaisi enemmän empatiaa ihmisissä.
Kannattaa tutusta minkälainen Romania oli ennen kuin kommunismi ja post kommunistiset johtajat pilasivat sen maan. Tottakai jos menet Lontooseen tai Istanbuliin tulet näkemään paljon vaurautta ja hienoja rakennuksia ilosia ihmisiäkin, mutta mieti mistä nuo maat ovat saaneet vaurautensa. Lukemalla historiaa se selviää. On helppo olla onnellinen ja iloinen ison lihotun mahan kanssa joka on saatu muiden maiden kustannuksella varastamalla.
Romania ennen kommunistien tuhoa.Länsi-Euroopan maat ovat saaneet vaurautensa toisen maailmasodan jälkeen omalla työllään. Eivätkä ole mitään velkaa kenellekään. Itä-Euroopassa ei aina ymmärretä kuinka paljon se on vaatinut työtä ja tietoista politiikkaa maan kehittämiseksi. Mitä käsien katkomiseen tulee niin näin Helsingissä rullatuolissa istuvan tsiganen jolta puuttui pätkä molemmista jaloista kerjäämässä.
Eli Britit on vaurastuneet tekemällä pirusti duunia eivätkä ole koskaan alistaneet ja ryöstäneet ketään? Okei pomo jos sanot niin :)
Samoin mm Belgia, Espanja, Portugal, Ranska...silkkaa kovaa duunia tehty ja siks kruunu rikastunut.
Intia on sanottu monesti ja annan ääneni sille. Melu ja saaste oli odotettivissa, mutta järkytti, kuinka paikalliset yrittivät useaan otteeseen tulla koskettelemaan naispuolisia, vaikka matkassa oli kouluikäisiä.
Varmasti tätä tapahtuu muuallakin, mutta se on päälimmäisimpiä juttuja, mikä lapsena tuolta on jäänyt mieleen.
New York oli pettymys. Todella (siis todella) roskaista ja likaista, paljon hulluja kaduilla mölisemässä, todella kuuma (tämä kyllä oma syy kun mentiin varoituksista huolimatta ko. ajankohtaan), joitakin alueita sai tosisaan varoa ja esim Harlemissa oli kyräilevä ilmapiiri ilta-aikaan joka tuntui vaaralliselta. En tykännyt muutenkaan sellaisesta suurkaupungista kun New York oli. Ja monessa paikassa haisi.
Washington DC oli paljon kivempi, mutta luulen kyllä että USA:n reissut on tehty.
Vierailija kirjoitti:
Intia on sanottu monesti ja annan ääneni sille. Melu ja saaste oli odotettivissa, mutta järkytti, kuinka paikalliset yrittivät useaan otteeseen tulla koskettelemaan naispuolisia, vaikka matkassa oli kouluikäisiä.
Varmasti tätä tapahtuu muuallakin, mutta se on päälimmäisimpiä juttuja, mikä lapsena tuolta on jäänyt mieleen.
Intialle ääni täältäkin. Kävin siellä kerran työmatkalla ja ennen irtisanon itseni kuin menen sinne toiste.
Bulgaria.
Ihmiset on kuin risteyttäisi itänaapurin ja Suomessa yli 500 vuotta suomalaiseen yhteiskuntaan integroitumista harjoitelleet kulmahousut.
Toinen on Egypti. Ihan vaan sen vuoksi miten suhtautuvat länkkärinaisiin. Todella vastenmielistä.
Suomi . Siinä mielessä kun paapotaan vaan naisia eikä miehillä ole mitään arvoa täällä . Jopa kehotetaan väkivaltaan miehiä kohtaan ja mies sitten on syytteessä .
1. Intia jengi dumppaa kaiken paskan jokeen. 2. Venäjä
Ukraina. Lapsiprostituoituja, korruptiota ja ihmiskauppaa.
Yhdysvallat. Ehdottomasti, todella vastenmielinen paikka. Ja olen käynyt 11 eri maassa ja kaikki muut on olleet paljon parempia.
Vierailija kirjoitti:
New York oli pettymys. Todella (siis todella) roskaista ja likaista, paljon hulluja kaduilla mölisemässä, todella kuuma (tämä kyllä oma syy kun mentiin varoituksista huolimatta ko. ajankohtaan), joitakin alueita sai tosisaan varoa ja esim Harlemissa oli kyräilevä ilmapiiri ilta-aikaan joka tuntui vaaralliselta. En tykännyt muutenkaan sellaisesta suurkaupungista kun New York oli. Ja monessa paikassa haisi.
Washington DC oli paljon kivempi, mutta luulen kyllä että USA:n reissut on tehty.
Kuka hullu menee Harlemiin illalla?!
Bulgaria. Ihmiset huijasivat niin paljon kuin kerkisivät. Yhdellä kadulla (Sofiassa) näin autoja, joista kaikista oli varastettu renkaat. Sitä tavallista: kulkukoiria joka paikassa, mummot myivät lapasia kadun varressa henkensä pitimiksi. Huvitti, kun elokuvateatterin vessaan mennessä ulkopuolella istui matami, joka antoi jokaiselle kaksi palaa paperia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oikein voi sanoa koko maata. Bukarest, mutta osa Romaniaa oli ihan ok.
No jotkut sotaa käyvät maat, mutta niitä on vaikea arvostella, kun tiesi että tilanne oli poikkeuksellinen. Esim. Jemen.Mikäs Bukarestissa on niin kauheaa?
Bulgaria, Romania, Unkari, Ukrainan ovat luonnoltaan monipuolisia ja todella kauniita maita. Löytyy myös keskiaikaisia kaupunkeja ja Rooman aikaisia raunioita. Nuo maat kuuluivat myös aikanaan Itävalta_Unkarin keisarikuntaan. Ne ovat Keski_Euroopan ydinaluetta kaikin tavoin. Ei historia ala Neuvostoliiton perustamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Slovenia on Erittäin Tylsä Paikka.
Slovenia on ihana maa. Kaunis ja supersiisti
Eipä tietenkään, kun ter0eisteja ei päästetä maahan. Muuten olisi hyvät ihmisoikeudet..