Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koirien inhimillistäminen

Vierailija
22.07.2019 |

Tänään Hesarissa pitkä juttu siitä miten paljon koiriin nykyään panostetaan. Tuntuu aivan hullulta että koira kiikutetaan hierojalle, ja itse ei välttämättä hoideta omaa kroppaa samoin.

Miksi koiraihmiset panostaa mieluummin koiraansa kuin itseensä tai sosiaalisiin IHMISsuhteisiinsa?

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni koiransa paapoja ITSE käy hierojalla hoidattamassa lenkeillä kipeytyneitä lihaksiaan? Sanoisin, ettei kukaan. Koira menee kaiken edelle. Ihmissuhteetkin ollaan valmiit uhraamaan, kunhan on koira.

Minä käyn. 

Vierailija
22/93 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koira on itselleni arvokkain omaisuus heti auton ja tietokoneen jälkeen. Hullu olisin, jos en sitä huollattaisi.

Kallis koiraharrastus on nykyajan statussymboli samalla tapaa kuin hevosharrastuskin. Joillekin kisaamisen ja koirien lisäksi pointtina on osoittaa talouden varallisuutta muille - pienistä rahoista ei olisi varaa syytää satasta tai paria kuukaudessa harrastukseen, matkata koirineen kaikkineen pitkin Eurooppaa ja customoida auto tai asuntoauto koiraharrastajan tarpeisiin.

Sulle koira on vain omaisuutta ja statussymboli?

Mulle koira on arvokkain asia maailmassa, vaikka rahallisesti en tuosta seropista maksanutkaan kuin muistaakseni 600 euroa. Se on ollut mun tukena ja turvana, tarjonnut niin lohtua kuin naurujakin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koira on itselleni arvokkain omaisuus heti auton ja tietokoneen jälkeen. Hullu olisin, jos en sitä huollattaisi.

Wtf miten joku tietokone tai auto voi mennä elävän olennon edelle sun listassa 😂

Vierailija
24/93 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on paljon ihmisiä, jotka ei ymmärrä, mitä ihmillistäminen tarkoittaa...

Vierailija
25/93 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wtf miten joku tietokone tai auto voi mennä elävän olennon edelle sun listassa 😂

Kas kummaa! Mulla on paljon tavaraa, jotka menee eläinten (ei siis ihmisten) ohi. Jos joku kysyy, että ammu koira, tai vaikka mun uusi kamera rikotaan, niin ihan tosta noin vaan ammun sen piskin.

Vierailija
26/93 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole Hesarin tilaaja, joten en ole lukenut ko juttua. Mä panostan kuitenkin myös omaan hyvinvointiini, en pelkästään koirani hyvinvointiin. Käyn säännöllisesti hierojalla, hammaslääkärissä, kampaajalla ja kosmetologilla. En koe, että mun ja koirani hyvinvoinnit olisivat toisensa poissulkevia asioita.

Lapseni ovat jo aikuisia enkä oikein usko, että kovin ilahtuisivat, jos soittaisin pari kertaa päivässä puhelimella ja kerran päivässä kävisin rimpauttamassa heidän ovikelloaan. Tuskin ilahtuisi kukaan ystävistänikään, jos tekisin niin. Koirani taas lähtee iloisin mielin vaikka 20 kertaa päivässä kanssani ulos eikä se näytä edes pahastuvan. vaikka höpöttäisin sille taukoamatta pari tuntia jostain jonninjoutavasta asiasta tai vaikka työasioistani.

Vierailija
27/93 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein se koira sitten jää varjoon, kun perheeseen syntyykin ihmislapsi. Sitä ennen se on korvannut sen lapsen.

Vierailija
28/93 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset inhimillistää sieluttomia *usipää ihmisiä, jotka ajattelevat vain itseään ja perhettään, samalla iloisesti tuhoten maapallon ja kaikki eläimet. Ihan käsittämätöntä.

Vierailija
29/93 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ONhan se vähän säälittävää tavallaan, että koirasta tulee ihmisen korvike. Toisaalta mielenterveyden kannalta on tutkitusti hyväksi hoitaa edes koiraa, jos ihmistä ei ole hoivavietin kohteeksi.

Sitä itsekin ihmettelen maaseudulla kasvaneena, että monelta koiranomistajalta on hämärtynyt käsitys siitä, että koira on vain koira. Onhan siitä seuraa ja osaa se sopeutua johtajansa käytökseen, mutta kun se on vain koira! Pitää olla elämän melko merkityksetöntä jos oikeasti koiran sairastuttua pitää jäädä töistä pois sitä hoitamaan ja pitää sairaslomaa kun koirasta lopulta aika jättää.

Vierailija
30/93 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ihmiset inhimillistää sieluttomia *usipää ihmisiä, jotka ajattelevat vain itseään ja perhettään, samalla iloisesti tuhoten maapallon ja kaikki eläimet. Ihan käsittämätöntä.

Kyllä ne lemmikitkin aika paljon lihaa syövät.

Vierailija
31/93 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että hieronta koirille inhimillistämistä? Ei todellakaan ole. Koirille tulee yhtä lailla lihasjumeja ja niistä johtuvia kipuja kuin ihmisillekin, sekä urheileville koirille lajityypillisestä rasituksesta että toisaalta liian passiivisille sohvakoirille liikunnan puutteesta. Koiran pitäisi ilmeisesti antaa vaan kipuilla ja jopa ontua, koska olisi inhimillistämistä viedän lihashuoltoon koirahierojalle?

Itse en kyllä näe tätä inhimillistämistä mitenkään pahana asiana muutenkaan. Osa siihen liittyvistä ilmiöistä on vähän hupsuja kuten koirien oluet tms, mutta nekin ovat harmittomia eläimelle. Sama kai se on, mihin koiran omistaja itse tienaamiaan rahoja laittaa, ei ole keltään pois. Samoin ei eläin vahingoitu siitä jos omistaja lässytttää sille kuin vauvalle tms. Useimmiten nämä paljon halveksutut inhimillistäjät ovat oikeasti tosi hyviä, empaattisia ja välittäviä koiran emäntiä ja isäntiä.

Vierailija
32/93 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein se koira sitten jää varjoon, kun perheeseen syntyykin ihmislapsi. Sitä ennen se on korvannut sen lapsen.

En ole huomannut omassa tuttavapiirissä tällaista, että koira jäisi mihinkään varjoon. Yhtä lailla niiden koirien kanssa harrastetaan senkin jälkeen, kun lapsi tai lapsia syntyy. 

Tuo "korvaaminen" on myös outo. Ei koira korvaa lasta sen enempää kuin yksi lapsi korvaa toista lasta. Kaikki ne on yksilöitä joilla on ihan itsenäinen paikkansa perhelaumassa.

Vierailija
33/93 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja höpinä esmes koirien hieromisen muka ei-inhimillistämisestä senkun jatkuu...

Vierailija
34/93 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ihmettelen ihmisiä, jotka ostavat koiran tai koiria lähinnä jonain statusesineenä kun muillakin on, vaikka eivät jaksa hoitaa.

Vierailija
35/93 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta mielenterveyden kannalta on tutkitusti hyväksi hoitaa edes koiraa, jos ihmistä ei ole hoivavietin kohteeksi.

Linkkejä tutkimuksiin, kitooooos!

Vierailija
36/93 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirien ja kissojen syntymäpäivä ilmoitukset valokuvineen Hesarissa on kyllä jo naurettavaa! Naapurin saksanseisojako siitä kostuu että meidän 9-vuotiaan beagle Bellan kuva on lehdessä?

Huom! Ilmoitus hesarissa maksaa monta sataa euroa.

Vierailija
37/93 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten ihmettelen ihmisiä, jotka ostavat koiran tai koiria lähinnä jonain statusesineenä kun muillakin on, vaikka eivät jaksa hoitaa.

Minä tiedän monta tällaista koiranomistajaa, jotka eivät osaa kouluttaa eikä hoitaa koiriaan ja lopulta ne päätyvät äidin tai anopin hoidettaviksi.

Vierailija
38/93 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä itsekin ihmettelen maaseudulla kasvaneena, että monelta koiranomistajalta on hämärtynyt käsitys siitä, että koira on vain koira. Onhan siitä seuraa ja osaa se sopeutua johtajansa käytökseen, mutta kun se on vain koira! Pitää olla elämän melko merkityksetöntä jos oikeasti koiran sairastuttua pitää jäädä töistä pois sitä hoitamaan ja pitää sairaslomaa kun koirasta lopulta aika jättää.

Omasta näkökulmastani, myös maalla kasvaneena, tuollainen jako "vain koira" tai "vain eläin" vs. "ihminen" on aika keinotekoinen. Kyllä minunkin lapsuudenkodissani vanhemmat sitä harjoitti, olisi voinut olla se sikalanpitokin vähän hankalaa jos ei olisi jotenkin mielessä kuitattu että ne on vain elukoita.

Itse kuitenkin aloin jo aika pienenä miettiä näitä asioita, että mikä siinä ihmisessä niin erilaista on, kun niin koirat kuin siat kuin ihmisetkin näytti olevan aika samantapaisia syöviä, paskovia ja hengittäviä nisäkkäitä, jotka haluaisivat välttää kipua, haluavat miellyttäviä tuntemuksia ja onnea ja riittävää vapautta jne. En huomannut ihmisessä mitään erityistä mikä oikeuttaisi ihmisen aseman. Ihminen vain oli isompi ja kovempi peto kuin moni muu, ja ei luonnon petojen tapaan vaan tyytynyt saalistamaan ja syömään saalistaan, vaan sen lisäksi halusi kasvattaa saaliit tehotuotantolaitoksissa, ettei tarvitse saalistaa. Vain ylempänä ravintohierarkiassa oleva petoeläin, ei sen ihmeempää.

Pienestä asti minulla oli myös hyvin läheisiä suhteita eläimiin, ja sellainen rikastaa elämää paljon. Se ei myöskään estä sitä, etteikö olisi läheisiä suhteita ihmisiin. Joskus tuntuu, että me herkkikset ollaan usein myös ihmisiä kohtaan lämpimämpiä ja empaattisempia, vaikka toki on niitäkin herkkiksiä jotka ei niin välitä ihmisistä ja ovat mieluummin vain vaikka sen koiransa kanssa. Ei siinäkään mitään pahaa ole, jokainen elää miten tykkää kunhan lakeja noudattaa.

Vierailija
39/93 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta mielenterveyden kannalta on tutkitusti hyväksi hoitaa edes koiraa, jos ihmistä ei ole hoivavietin kohteeksi.

Linkkejä tutkimuksiin, kitooooos!

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5800290/

Itse en tosin uskaltaisi suositella lemmikkiä mielenterveysongelmaisille sen takia, että eivät välttämättä jaksa hoitaa eläimiä kunnolla.

Vierailija
40/93 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ja mulle koirani on täysivaltainen perheenjäsen. Ihan siinä kuin kuka tahansa muukin perheenjäsen.

Sinccis

Ei sen enempää. Eikä sen vähempää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan