Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lääkärit saa tulla myöhässä tai lähteä aikaisin julkisessa terveydenhuollossa?

Vierailija
20.07.2019 |

Me muuthan maksamme heidän palkkansa veroista. Tuota ei katsottaisi hyvällä jos sairaanhoitaja tekisi noin vaikka olisi kiire mehiläiseen töihin. Tulkaa selittämään lääkärit miten tämä on moraalisesti oikein?

Kommentit (131)

Vierailija
81/131 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyesti: lääkäreistä on pula

Vierailija
82/131 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tk-lääkärinä keskikokoisessa terveyskeskuksessa. Yleensä olen töissä 8-16, koska tämä on järkevintä päiväkodin aukioloaikojen vuoksi, mutta voisin olla töissä myös 7-15 tai 9-17 halutessani. Syön joko ruokalassa tai eväitä. Ruoka- ja vessataukoni on yleensä yhteensä 20 min, ei koskaan yli 30 min. Jos on tosi kiire, haen ruokani koneeni ääreen, jossa uusin reseptejä yms. samalla kun syön. Harvoin ehdin pitämään muita taukoja. Jos olen myöhässä, tämä johtuu siitä, että edellinen vastaanotto on ylittänyt sille varatun ajan. Isolla osalla potilaista on monta asiaa ja varattu vain lyhyt aika. Mielestäni keskeisempää työni kannalta on, että potilaan asia tulisi hoidetuksi kuin se, että olen minuutilleen aikataulussa. Potilaiden asiat ovat hyvin erilaisia. Samanpituisella ajalla saattaa olla työikäisen polvikipu ja 80v. monisairaan potilaan huimaus/rintakipu/vatsakipu/väsymys. Jos lähden työpisteeltäni aikaisemmin tai tulen myöhemmin saatan olla menossa tai tulossa neuvolasta, koulutarkastuksista, palvelukodilta, koulutuksesta yms. Olen ollut samassa työssä 2015 lähtien ja koskaan ei ollut hetkeä, että kaikki työt olisi tehty, aina on lippulappuja pöydällä, puheluita soitettavana, reseptejä uusittavana, labratulosten läpikäyntiä. Siksi minulle ei tule koskaan miinusta, ylitöitä tulee ja ne on pakko tehdä, koska en voi jättää ihmisten asioita hoitamattakaan.

Tämä ei liity keskustelun aloitukseen, mutta mainittakoon. Jos olen sairaana, ei ole tietenkään ketään sijaista, joka hoitaisi työni. Kun tulen takaisin töihin, odotetaan, että hoidan kiireiset vastaanotot jossain välissä (ruokatunnilla) ja puhelut ja paperityöt ylitöinä. Tämä ei kannusta olemaan sairaana, onneksi olen yleensä terve.

Työ on monesti raskasta, mutta koen sen palkitsevana ja merkityksellisenä.

Annoin alapeukun, en sinulle, vaan teidän terveyskeskuksen systeemille. Aikataulu tulee olla sellainen, että lääkäri ehtii pitää puolen tunnin ruokatunnin ja mielellään  myös kaksi 10 min. kahvituntia. Ruokatunti ei ole reseptien uusimista varten vaan vatsan täyttämistä ja pientä lepohetkeä varten.

Potilaille tulee olla varattu vähintään 30  minuutin ajat, aloittelevalle lääkärille 40 minuutin ajat, eikä päällekkäisiä aikoja tule antaa muuta kuin päivystyksessä, jossa silloinkin hoidetaan vain se päivystyksellinen asia. Jos kiireettömällä vastaanottoajalla ei aikataulun puitteissa ehdi hoitamaan kaikkia asioita, kehotetaan potilasta varaamaan uusi aika. Jos aikoja kiireettömille vastaanottoajoille ei ole, niitä ei silloin ole. Potilaat jäävät jonottamaan vapaita aikoja, eikä lääkäriä kuormiteta. Ylitöitä ei tehdä lippulappusten takia, vaan ne hoidetaan, kun aikaa jää. 

Onko teillä omalääkärisysteemi, kun sairasloman aikaiset työtkin kertyy itselle hoidettavaksi?

Minun neuvoni: vaihda terveyskeskusta, sellaiseen, jossa ajatellaan lääkärinkin jaksamista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/131 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä samaa ihmetellyt. On todella harvinaista päästä lääkärille ajoissa. Aina saa odotella. Viimeksi kävin hammaslääkärillä. Käyntejä oli yhteensä neljä ja joka kerta pääsin vastaanotolle 20-30 min myöhässä!! Todella ärsyttävää, kun itse kiirehtii ja tulee hyvissä ajoin ja sitten saat vaan odotella. Annoin tästä palautetta. Muutenkin palvelu oli kehnoa. Työttömänä ei ole varaa mennä yksityiselle.

Vierailija
84/131 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus on muuten niinkin, että lääkäri on osan päivästä toisessa työpisteessä töissä. Esim. minun virkaani kuuluu neuvolan pitoa aivan toisella puolen kaupunkia. Se kuuluu työaikaan, ja näkyy ajanvarauskirjallani "X:n lastenneuvola klo 8-11", mutta niin vaan saan kuulla hoitajilta että "ai niin, sulla onkin tänään vaan puoli päivää töitä" ja myös puhelimessa kertovat potilaille että "Lääkäri on tänään töissä vaan iltapäivän".  Ja sit saat potilailta haukut kun et ole töissä kun tulet siviilit päällä parkkipaikalla vastaan.

Ei kai??!

Näin on... 

Sun pitää pistää ne "vain puoli päivää" -hoitajat komentoon. Valita osastonhoitajalle. 

Vierailija
85/131 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läääkäreillä on oma vannottu etiikkansa jota he noudatttavat.

Ei kai nykyään mitään vannota. En minäkään vannonut, kun valmistuin -96.

Vierailija
86/131 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monissa muissakin työpaikoissa saa syödä työajalla, mutta jos työntekijää tarvitaan työssää ruokailun aikana, hänen pitää keskeysttää ruokailu ja tehdä työ.

Se ruokatauko ei siis ole mitään vapaa aikaa.

Saat just lautasen eteesi: "Tuukko kattoon tän haavan?"

Vierailija
87/131 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus on muuten niinkin, että lääkäri on osan päivästä toisessa työpisteessä töissä. Esim. minun virkaani kuuluu neuvolan pitoa aivan toisella puolen kaupunkia. Se kuuluu työaikaan, ja näkyy ajanvarauskirjallani "X:n lastenneuvola klo 8-11", mutta niin vaan saan kuulla hoitajilta että "ai niin, sulla onkin tänään vaan puoli päivää töitä" ja myös puhelimessa kertovat potilaille että "Lääkäri on tänään töissä vaan iltapäivän".  Ja sit saat potilailta haukut kun et ole töissä kun tulet siviilit päällä parkkipaikalla vastaan.

Ei kai??!

Näin on... 

Sun pitää pistää ne "vain puoli päivää" -hoitajat komentoon. Valita osastonhoitajalle. 

Olen valittanut. Ei auta, koska ei ole todisteita. 

Vierailija
88/131 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin valmistuvilla on valatilaisuus. Minä valmistuin 2000 ja silloin ei ollut.

Vierailija
89/131 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärinä ei voi syödä eväitä kahvihuoneessa, koska se tarkoittaa sitä, että pitää kuunnella hoitajien vaivat ja hoitaa niitä.

Sanot, että "Minä syön nyt." Ei meillä tk:ssa kukaan hoitajista kahvihuoneessa omaa asiaansa hoida.

Vierailija
90/131 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä samaa ihmetellyt. On todella harvinaista päästä lääkärille ajoissa. Aina saa odotella. Viimeksi kävin hammaslääkärillä. Käyntejä oli yhteensä neljä ja joka kerta pääsin vastaanotolle 20-30 min myöhässä!! Todella ärsyttävää, kun itse kiirehtii ja tulee hyvissä ajoin ja sitten saat vaan odotella. Annoin tästä palautetta. Muutenkin palvelu oli kehnoa. Työttömänä ei ole varaa mennä yksityiselle.

Yhden kerran kävin yksityisellä hammaslääkärillä. Olin paikalla juuri tasatunnilla eli ajallani, minkä tiesin siitä, että aulassa olevasta telkkarista alkoi uutiset. Mutta hammaslääkäri olikin kutsunut minua jo etuajassa, ja sitten seuraavan kerran 10 minuutin päästä ja oli kiukkuinen, kun en ollut paikalla. 

Vierailija
91/131 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulle oltaisiin hammaslääkärissä varattu puolen tunnin aika, niin olisiko syytä menetellä niin, että kun aika umpeutuu, kesken jäänyt hoito lopetetaan siihen  ja sinua kehotetaan varaamaan uusi aika. Vai onko sittenkin potilasystävällisempää, että jatketaan vastaanottoa vielä 10-15 minuuttia, että saadaan kaikki valmiiksi kerralla. Vaikka sitten se seuraava joutuukin odottamaan. 

Kirjoitit, ettei työttömänä ole varaa mennä yksityiselle. Mitäs jos menisit töihin?

Vierailija
92/131 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai??!

Näin on... 

Olen valittanut. Ei auta, koska ei ole todisteita. 

No höh. On siinä työpaikka.  Pitääkö sun ruveta äänittämään salaa hoitajien puheita?

Vierailija
93/131 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin valmistuvilla on valatilaisuus. Minä valmistuin 2000 ja silloin ei ollut.

Ei kai se mikään pakollinen ole? Eikä voisi ollakaan, koska Raamatussa kielletään vannominen, ja uskovat lääkärit näin ollen eivät voisi vannoa lääkärinvalaa. 

Vierailija
94/131 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päässyt hammaslääkäriin jopa etuajassa. Ihan tyytyväinen oon. 6 x ollut leikkauksessa ja kerran Mehiläisellä.

Vierailija
95/131 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn aina yksityisellä hammaslääkärillä (iso yksityisklinikka), ja hyvin harvoin olen päässyt vastaanotolle tasan ajanvarauksen kellonaikaan. Palvelu on muuten erinomaista, mutta turha kuvitella yksityisen puolen sen kummemmin pysyvän tasan aikataulussa. Ihmisten hoitamisessa kun ei kaikkea voi ennakoida.

Vierailija
96/131 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta peruttiin aikanaan nilkkaleikkaus kolme kertaa. Olin osastolla koko ajan ja jokaisen päivän syömättä ja juomatta. Iltakymmeneltä tultiin kulloisenakin päiväna kertomaan, että leikkaus siityy, haluatko voileivän. Viimein leikattiin ja syykin selvisi miksi leikkaukseni koko ajan oli siirtynyt. Nilkkani oli niin vaativassa palapelikunnossa, että arviointi siitä kauan sen kuntoonlaittaminen kestää oli mahdotonta ennen kuin siihen ryhdyttiin. Nilkkaa operoitiin lopulta kuusi tuntia keskellä yötä. Hyvä tuli. Se, että joku odottaa hammaslääkäriä 20 minuuttia on minusta saivartelua. Muuteoinkin ihmetyttää tämä valtava paine "laittaa ojennukseen" julkisen sektorin asiantuntijatehtävissä olevia ihmisiä. Heillä on ihan jokaisella valtava määrä asiakkaita olivat he sitten lääkäreitä, hoitajia tai vaikkapa sossuja. Ja ihan jokainen yrittää parhaansa, mutta ei oman jaksamisensa kustannuksella. Eli nämä 20min valittajat, hankkikaa alan koulutus ja tulkaa katsomaan mitä se oikea hiki päässä työnteko on.

Vierailija
97/131 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut samassa työssä 2015 lähtien ja koskaan ei ollut hetkeä, että kaikki työt olisi tehty, aina on lippulappuja pöydällä, puheluita soitettavana, reseptejä uusittavana, labratulosten läpikäyntiä. Siksi minulle ei tule koskaan miinusta, ylitöitä tulee ja ne on pakko tehdä, koska en voi jättää ihmisten asioita hoitamattakaan.

Tämä ei liity keskustelun aloitukseen, mutta mainittakoon. Jos olen sairaana, ei ole tietenkään ketään sijaista, joka hoitaisi työni. Kun tulen takaisin töihin, odotetaan, että hoidan kiireiset vastaanotot jossain välissä (ruokatunnilla) ja puhelut ja paperityöt ylitöinä. Tämä ei kannusta olemaan sairaana, onneksi olen

Tähän vielä kommenttina, että meidän terveyskeskuksessa luovuttiin jokin aika sitten kokonaan lääkäreiden soittotunneista. Suurin osa soittotuntien asioista kyetään hoitamaan siten, että lääkäri kommentoi lab. tms tulokset sairaskertomukseen ja hoitaja välittää tämän tiedon ja mahdolliset kommentoidut jatkot potilaalle. Vain pieni osa potilaista tarvitsee varsinaista lääkärin puhelinaikaa ja tässä säästää huomattavasti lääkärin työaikaa. 

Vierailija
98/131 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin aika voi olla myöhässä myös siksi, että edellinen potilas on ollut myöhässä. Koko päivä laahaa perässä sen takia. Enimmillään olen odotellut lääkäriä noin kaksi tuntia. Jotkut lääkärit pahoittelevat jopa 10 minuutin myöhässä oloa - mielestäni tuo vain 10 minuuttia myöhässä on aina aika positiivinen yllätys.

Vierailija
99/131 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut samassa työssä 2015 lähtien ja koskaan ei ollut hetkeä, että kaikki työt olisi tehty, aina on lippulappuja pöydällä, puheluita soitettavana, reseptejä uusittavana, labratulosten läpikäyntiä. Siksi minulle ei tule koskaan miinusta, ylitöitä tulee ja ne on pakko tehdä, koska en voi jättää ihmisten asioita hoitamattakaan.

Tämä ei liity keskustelun aloitukseen, mutta mainittakoon. Jos olen sairaana, ei ole tietenkään ketään sijaista, joka hoitaisi työni. Kun tulen takaisin töihin, odotetaan, että hoidan kiireiset vastaanotot jossain välissä (ruokatunnilla) ja puhelut ja paperityöt ylitöinä. Tämä ei kannusta olemaan sairaana, onneksi olen

Tähän vielä kommenttina, että meidän terveyskeskuksessa luovuttiin jokin aika sitten kokonaan lääkäreiden soittotunneista. Suurin osa soittotuntien asioista kyetään hoitamaan siten, että lääkäri kommentoi lab. tms tulokset sairaskertomukseen ja hoitaja välittää tämän tiedon ja mahdolliset kommentoidut jatkot potilaalle. Vain pieni osa potilaista tarvitsee varsinaista lääkärin puhelinaikaa ja tässä säästää huomattavasti lääkärin työaikaa. 

Tätä on meille ehdotettu, mutta hoitajat eivät suostu siihen. Koska kuulemma sitten lääkärit pääsevät liian helpolla ja kaikki mikä järkeistää lääkärin työtä on heille punainen vaate. 

Ja kyllä, olen irtisanoutunut juuri. Tuli mitta täyteen. 

Vierailija
100/131 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun potilaalla olisi jotain lisäkysymyksiä, niin eihän hoitaja niihin välttämättä tiedä vastauksia. Hän joutuu sitten järjestämään potilaalle ja lääkärille puhelinajan. Säästetäänkö tässä oikeasti? Vaikka monesti ehkä potilas jättää vain mieltä askarruttavat asiat kysymättä, kun menee niin vaikeaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi