Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lääkärit saa tulla myöhässä tai lähteä aikaisin julkisessa terveydenhuollossa?

Vierailija
20.07.2019 |

Me muuthan maksamme heidän palkkansa veroista. Tuota ei katsottaisi hyvällä jos sairaanhoitaja tekisi noin vaikka olisi kiire mehiläiseen töihin. Tulkaa selittämään lääkärit miten tämä on moraalisesti oikein?

Kommentit (131)

Vierailija
1/131 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen miettinyt. T: sh

Vierailija
2/131 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulisi potkut tuollaisesta, niin mistäpä saataisiin uusi lääkäri tilalle? Ehkä siksi.

Sairaanhoitajat ja lähihoitajat taas on kulutustavaraa, uutta koulutetaan pilvinpimein jatkuvasti, niin että voidaan jopa kohdella vähän huonosti ja ajaa loppuun, kun voi aina ottaa jonosta seuraavan tilalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/131 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän saa. Heille laitetaan ajanvarauksesta aikoja ihan koko päiväksi. Toissaalta heillä on oikeus esittää työaikatoiveita esim työpäivä klo 14 saakka. jolloin ajanvarauksessa tiedetään ettei aikoja laiteta koko päiväksi.

Vierailija
4/131 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka paikassa missä minä olen työskennellyt, on sähköinen työajan seuranta, kaikki kirjataan minuutilleen ylös. Miinuksia ja plussia jää listaan ja niitä vähennetään tai maksetaan pois tai voi pitää vapaana, jos tunteja on sisällä. Lääkäreillä on ainakin meillä liukuva työaika eli työtehtävien puitteissa voi alkua ja loppua liu'uttaa. Mutta useimmiten työtehtävät ei liukumaa kauheasti salli. Useimmilla lääkäreillä on sisällä kymmeniä ylityötunteja, joita ei koskaan ehdi pitää eikä työnantaja halua maksaa niitä pois.

Hoitajilla ja lääkäreillä on erilaiset työsopimukset ja työehdot, koska kuuluvat eri ammattiliittoon ja heillä on eri sopimukset. Hoitajat ei tunnu useinkaan tätä ymmärtävän.

Vierailija
5/131 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreitä on koulutettava lisää, niin ei ole enää tätä ongelmaa.

Vierailija
6/131 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän saa. Heille laitetaan ajanvarauksesta aikoja ihan koko päiväksi. Toissaalta heillä on oikeus esittää työaikatoiveita esim työpäivä klo 14 saakka. jolloin ajanvarauksessa tiedetään ettei aikoja laiteta koko päiväksi.

No ei täällä noin 100000 asukkaan kaupungissa oikein löydä lääkäriä kello 14  jälkeen vaikka palkka maksetaan  9-17  eli potilas odottakoon kello viiteen jos osuu "pahaan aikaan"   Toki terveyskeskuksissa homma toimii ajanvarausten mukaan yleensä, mutta muualla katoavat noin kello kaksi mehiläiseen tai terveystaloon jne,

Vierailija
7/131 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ihmetyttää sama. Sama ongelma on sekä julkisella että yksityisellä, lääkäreille on ok tulla vaikka 30 min myöhässä lounaalta vaikka potilas odottaa vastaanotolla. Normaalille työntekijälle tuosta tulisi nopeasti varoitus.

Vierailija
8/131 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimistoaikaa on usein aamuisin, plus palaverit (pari tuntia) joissa lääkärit syötetään ja juotetaan hyvin. Nämä alkavat myös aamulla, eikä kukaan sano lääkäreille mitään, jos tulevat "aamupalalle" töihin, kun hups, nukutti.

Vierailija
9/131 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin uudessa työpaikassa ja minun piti aiemmin sairastamani sairauden vuoksi käydä silmäsairaalassa. Silmälääkäri oli puolitoista tuntia myöhässä.

Hän määräsi minulla seuraavan käyntiajan keskellä päivää, vaikka pelkkiin matkoihin töistä sairaalaan menee melkein tunti. Pyysin muutosta, joka ei onnistunut. 

"Kiva" lääkäri. 

Soitan sairaalaan, koska kesken päivän oleva aika ei todellakaan käy.

Vierailija
10/131 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joo, kerro lääkäriliitolle tuo.

Vierailija
11/131 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät että lähtee liian aikaisin?? Voihan saldo olla plussalla.

Vierailija
12/131 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka paikassa missä minä olen työskennellyt, on sähköinen työajan seuranta, kaikki kirjataan minuutilleen ylös. Miinuksia ja plussia jää listaan ja niitä vähennetään tai maksetaan pois tai voi pitää vapaana, jos tunteja on sisällä. Lääkäreillä on ainakin meillä liukuva työaika eli työtehtävien puitteissa voi alkua ja loppua liu'uttaa. Mutta useimmiten työtehtävät ei liukumaa kauheasti salli. Useimmilla lääkäreillä on sisällä kymmeniä ylityötunteja, joita ei koskaan ehdi pitää eikä työnantaja halua maksaa niitä pois.

Hoitajilla ja lääkäreillä on erilaiset työsopimukset ja työehdot, koska kuuluvat eri ammattiliittoon ja heillä on eri sopimukset. Hoitajat ei tunnu useinkaan tätä ymmärtävän.

eli mielestäsi on oikein , että saa palkkaa julkisesta terveydenhuollosta  ja mehiläisestä saman tunnin aikana?   No lääkärien työehtosopimukset on täysin naurettavia työtehoon nähden.

Vierailija
13/131 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei täällä noin 100000 asukkaan kaupungissa oikein löydä lääkäriä kello 14  jälkeen vaikka palkka maksetaan  9-17  eli potilas odottakoon kello viiteen jos osuu "pahaan aikaan"   Toki terveyskeskuksissa homma toimii ajanvarausten mukaan yleensä, mutta muualla katoavat noin kello kaksi mehiläiseen tai terveystaloon jne,

Missä muualla katoavat? Ei nyt omille teille voi kadota, kun ajanvarausta hoitavat työntekijät laittaa töitä niille lääkäreille ja tietyt tehtävät on tehtävä. Työaikaseuranta on joka paikassa. Lääkäreillä myös toimistotöitä. Lukevat keskussairaaloiden palautteita ym.

Vierailija
14/131 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

joo, kerro lääkäriliitolle tuo.

Lääkäriliitto on suurin ongelma, enkä ymmärrä, miten yksikään työmarkkinajärjestö saa sanella koulutusmäärät. Lääkäriliittohan on esim. sitä mieltä, että Suomessa opiskelevien määrää pitäisi vähentää, koska Virossa ja muualta EU:n alueella opiskelee noin 500 suomalaista lääkäriksi.

Vierailija
15/131 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ovat niin s-tanan tärkeitä. Jumalasta seuraavia. Siis omasta mielestään.

Vierailija
16/131 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa on kiellettyä pitää yksityisvastaanottoa, jos työskentelee julkisella sektorilla. Sama pitäisi saada Suomeen.

Vierailija
17/131 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellokortilla nykyisin mennään. Suurin ongelma on kertyvät ylityöt lääkäreillä. Sairaaloissa on ylityökieltoja eli saat tehdä ylitöitä esim max 2h/ viikko Jos jokin asia jää kesken, joudut hoitamaan sen omalla ajalla.

Kunnat eivät halua ylitöitä, kun niistä pitää maksaa tai antaa vapaata.

Työaika on ylensä lääkäreillä 37,5 h/viikko. Monet tekevät kyllä töitä osa-aikaisesti ja silloin voi olla esim terveyskeskuksessa töissä sopimuksen mukaan vaikka 5h/viikko.

Vierailija
18/131 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen harvoin myöhässä potilasajoistani.

Mutta koska suoritan sairaalassa työtäni monella eri osastolla, en aina ole sekunnilleen sillä osastolla jossa minua jo kiihkeästi odotellaan. Ja voin kertoa, että minua odotellaan monella osastolla kiihkeästi. Työ ottaa kuitenkin aina aikansa.

Meillä on sähköinen työajan seuranta, joten ainakaan liian vähän ei pääse tunteja syntymään. Sen sijaan kun ylityötunteja on sisällä 40, ne sitä seuraavat menevät työnantajalle, eli kaikille teille veronmaksajille. Eli olen tehnyt tänäkin vuonna teille ilmaisia tunteja erinäisen määrän. Monikohan hoitaja tekisi, johan siinä olisi tehyt ja superit tänttäröimässä. Oma työaikani on siis joustava, eli tunnit pitäisi tasata kolmessa viikossa, mutta kun ne työt on pakko tehdä niin ei niitä ylityötunteja ole niin helppo ottaa takaisin. Toki yritän; esim. jos aamulla mitään tähdellistä potilastyötä ei ole, otan tunteja. Mutta joku hoitaja mua varmaan taas silloinkin odottaa tyhjänpäiväisen kysymyksensä kanssa ("onko sen ja sen potilaan side pakko vaihtaa kun en millään viittisi tai vieläkö sille ja tuolle täytyy letkuttaa lääke kun eikö se voisi jo ottaa sen suun kautta...."). 

terveisin lääkäri

Vierailija
19/131 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät että lähtee liian aikaisin?? Voihan saldo olla plussalla.

eli kun koko vuoden ei löydä muita kuin lääkäriharjoittelijoita kello 15 jälkeen niin mistä tuommoinen saldo tulee???  

Vierailija
20/131 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tilannut yhdeksi aamuksi lääkärille ajan terveyskeskukseen. Aamun ensimmäinen aika. Lääkäri oli n. 20 minuuttia myöhässä. Labratuloksista piti saada soittoaika. Toisin kävi. Seuraavan kahden kuukauden aikana ei tälle lääkärille ollut yhtään 3 minuutin soittoaikaa. Ajattelin vain, että kiirettä pukkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi