Miksi lääkärit saa tulla myöhässä tai lähteä aikaisin julkisessa terveydenhuollossa?
Me muuthan maksamme heidän palkkansa veroista. Tuota ei katsottaisi hyvällä jos sairaanhoitaja tekisi noin vaikka olisi kiire mehiläiseen töihin. Tulkaa selittämään lääkärit miten tämä on moraalisesti oikein?
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Jos ovat esim. vuokralääkäreitä ja ruokatunti ei ole palkallinen? Tai työpaikalla ei ole järjestetty ruokailumahdollisuutta?
Ei kun ihan virassa olevia ja on mahdollisuus syödä eväitä.
No ehkä kunnan kanssa on tehty sellainen sopimus, jos ei kerran ruokalaakaan ole. Haluavat varmaan pitää ne lääkärit virassa eikä päästää karkaamaan jonnekin muualle.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärien töiden järjestelyissä olisi paljon parannettavaa.
Vois aloittaa vaikka siitä, että sais keskittyä lääkärityöhön ja jättää hoitajan, siivoojan ja sihteerin työt em. ammattiryhmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ovat esim. vuokralääkäreitä ja ruokatunti ei ole palkallinen? Tai työpaikalla ei ole järjestetty ruokailumahdollisuutta?
Ei kun ihan virassa olevia ja on mahdollisuus syödä eväitä.
Pointti se ettei todellakaan ole kire, varmaan kun ei tarvi leimata kuten muut ammattiryhmät
Muutenkaan kaikkia lääkäreitä ei kauheesti potilaan asiat kiinnosta. Mäkin olin menossa sädehoitoon ja olin ennen sitä vielä lääkärin vastaanotolla. Kovin oli kaverilla kiire ja piti lähteä lääke-esittelyyn niin, että oliks sulla ny vielä jotain kysyttävää. En saanu suutani auki, ku kaveri lähti menemään. Hoitajan kanssa siinä sitten vielä jäätiin juttelemaan. Kun tulin seuraavalle käynnille, kesken vastaanoton pöllähti kandi paperinipun kanssa huoneeseen ja jäi siihen tollottamaan. Ja taas kandin asia oli tärkeämpi, että ulos kassan kautta kiitos. Nykyään en enää hyväksyis tollasta kohtelua, silloin oli niin tunteet pinnassa sädehoidon takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaston kierros venyi aamulla. Valitettavasti osastolla olevat potilaat menevät vastaanoton ohi. Osastolla olevat hoidetaan ensin.
Miten tuo sitten oikeuttaa häipymään etuajassa? Toki on pakko olla myöhässä joskus asiakkaille, mutta häipyminen kello 15 kun työaika on kello 17 asti on melko moraalitonta. älä koita hämätä.
Täällä joku jankkaa, että joka ikisen lääkärin työpäivä kestää klo 17. Onkos tullut mieleen että heillä on työsopimus kunnan kanssa vaikka vaan 20 h/ viikko. Ja lopun aikaa tekevät töitä yksityiselle.
Olen naureskellut erään kanssatyöntekijän kanssa lääkärien työvuorolistoja , että kuinkahan kun täällä pitäisi olla viiteen asti niin kuitenkin voi varata hänelle ajan kello 16 mehiläiseen. joskus piruuttamme sanomme , että on tärkeää asiaa kello 16 täällä jolloin lääkäri joutuu pyytämään vapaata :D
ap
Julkisella ei missään ole työaika viiteen.
Joskus on muuten niinkin, että lääkäri on osan päivästä toisessa työpisteessä töissä. Esim. minun virkaani kuuluu neuvolan pitoa aivan toisella puolen kaupunkia. Se kuuluu työaikaan, ja näkyy ajanvarauskirjallani "X:n lastenneuvola klo 8-11", mutta niin vaan saan kuulla hoitajilta että "ai niin, sulla onkin tänään vaan puoli päivää töitä" ja myös puhelimessa kertovat potilaille että "Lääkäri on tänään töissä vaan iltapäivän". Ja sit saat potilailta haukut kun et ole töissä kun tulet siviilit päällä parkkipaikalla vastaan.
Lääkärinä ei voi syödä eväitä kahvihuoneessa, koska se tarkoittaa sitä, että pitää kuunnella hoitajien vaivat ja hoitaa niitä.
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska niistä on niin saatanallinen pula, että voivat sanella ehtonsa. Kuka vain voi olla sh, mutta harva pääsee lääkäriks asti.
Tuo on rakenteellinen ongelma, jota ylläpidetään juuri tuosta syystä, että pääsee sanelemaan.
Sama pätee osin muihinkin ammatteihin; kilpailu kovenisi hirveästi jos esim.kaikki samat hommat osaavat pääsisivät vaikka opettajiksi, mutta jarrua laitetaan hallinnollisilla pääsyvaatimuksilla; hae ensin kouluun toiselle puolelle Suomea ja ole yliopistossa X vuotta, älä saa mitään hyväksilukuja kokemuksesta, joka on hallinnollisesti irrelevanttia jne.
Haluaisitko että sinua hoitaisi lääkäri, joka ei ole saanut koulutusta eli ei olisi ns "laillistettu?".Et varmaan
Sitäpaitsi, lääkäreitä koulutetaan riittävästi.Onhelma on se, että heitä ei saada haja-asutusalueille töihin. Erikoistumisopintoihin kuuluu pakollinen tervetmyskeskusjakso, mutta ei tämä saa heitä jäämään haja-asutusalueille töihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen harvoin myöhässä potilasajoistani.
Mutta koska suoritan sairaalassa työtäni monella eri osastolla, en aina ole sekunnilleen sillä osastolla jossa minua jo kiihkeästi odotellaan. Ja voin kertoa, että minua odotellaan monella osastolla kiihkeästi. Työ ottaa kuitenkin aina aikansa.
Meillä on sähköinen työajan seuranta, joten ainakaan liian vähän ei pääse tunteja syntymään. Sen sijaan kun ylityötunteja on sisällä 40, ne sitä seuraavat menevät työnantajalle, eli kaikille teille veronmaksajille. Eli olen tehnyt tänäkin vuonna teille ilmaisia tunteja erinäisen määrän. Monikohan hoitaja tekisi, johan siinä olisi tehyt ja superit tänttäröimässä. Oma työaikani on siis joustava, eli tunnit pitäisi tasata kolmessa viikossa, mutta kun ne työt on pakko tehdä niin ei niitä ylityötunteja ole niin helppo ottaa takaisin. Toki yritän; esim. jos aamulla mitään tähdellistä potilastyötä ei ole, otan tunteja. Mutta joku hoitaja mua varmaan taas silloinkin odottaa tyhjänpäiväisen kysymyksensä kanssa ("onko sen ja sen potilaan side pakko vaihtaa kun en millään viittisi tai vieläkö sille ja tuolle täytyy letkuttaa lääke kun eikö se voisi jo ottaa sen suun kautta....").
terveisin lääkäri
Puhut ihan asiaa, mutta sääli, että ajatuksesi hoitajista on tuollainen. Varmasti ärsyttäviä kysyjiä riittää, mutta meillä ainakin on töissä myös niin epävarmoja lääkäreitä, että jatkavat iv-antibioottia viikkotolkulla, vaikka tulehdusarvotkin olisivat jo normaalit. ”Ihan vaan varmuuden vuoksi..”
terveisin joku hoitaja
Joo, todella ikävä asenne hoitajia kohtaan....mutta eipä tule yllätyksenä, että lääkärit eivät kunnioita ja arvosta hoitajia tai heidän työtään.Kusi nousee päähän 99% lekureista viimeistään siinä vaiheessa, kun erikoistuvat....noo, mutta , oletko joskus miettinyt, että miksi sun hommien tekeminen on vaikeaa.Mietippä sitä.... potilaat eivät saa kärsiä, mutta Vattulainen lekuri kyllä.Meillä hoitsuilla on kyllä keinomme....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Multa kerran peruttiin leikkaus, ei minkään ongelman takia vaan päivä oli ylibuukattu, joten mua ei ehdittykään. Näitä sattuu. Olin esilääkittynä, sairaalavaatteissa, hommannut lapsenvahdin koko viikoksi...
Jos yksityisellä peruttaisiin noin törkeästi, olisi potilaalla oikeus pyytää hinnanalennuksia. Joojoo tiedän että joskus sattuu joku onnettomuus ja joku tarvitsee leikkauspöytää yllättäen kipeästi, mutta vaikuttaa olevan aika normaalia tämä, että jollekin komplikaatioiden takia venymisille ei jätetä yhtään varaa kalenterissa. Potilaat saa kärsiä mieluummin kuin tehokkuus.Oletko ajatellut, että se ei riitä että on se leikkauspöytä. Vaan leikkausta varten täytyy olla anestesialääkäri, leikkaava lääkäri ja muutama leikkaussalihoitaja. Ihan näin minimissään. Meinaat että yhteiskunnalla on varaa pitää töissä reilusti tämän kokoluokan ryhmää. Ihan vaan siksi ettei jotain ei kiireellistä peruteta
Olen ajatellut. Olen ollut leikattavana seitsemän kertaa. Ei se ollenkaan toivottavaa potilaan kannalta, että leikkaus peruutetaan. Minulta on peruuttettu kolme kertaa: yhden kerran, koska joku osaston kone oli rikkoutunut, ja yhden kerran ihan viime tipassa sen takia että ei ehditty, ja yhden kerran koska olin itse flunssassa (jolloin leikkausaikani pääsee jollekin toiselle). Yksi leikkaus myös yritettiin peruuttaa, koska oli taas sähelletty jotenkin niin, että leikkaukseni oli laitettu päivämäärälle jolloin ei ollutkaan hyvin tilaa, mutta pysyin lujana kun päivä oli minulle jo luvattu ja olin varautunut siihen. Melkein puolissa leikkauksista joihin olen mennyt, on siis ollut ongelmia osaston puolelta. Ja uusinta-aikaa sai odottaa pisimmillään puoli vuotta. Hoitotakuu oli mennyt ajat sitten umpeen, mutta sehän on vain nimellinen lupaus, kun aina voi tulla sitä ja tätä.
Yksityisellä perumisia tulee vähemmän, koska osastoja ei ylibuukata alunperinkään, koska potilaat suuttuvat ja menevät muualle, vaativat korvauksia turhaan saapumisesta ja paikan maine kärsii. Julkisella puolella potilaalla ei ole oikein mitään oikeuksia.
Olen tk-lääkärinä keskikokoisessa terveyskeskuksessa. Yleensä olen töissä 8-16, koska tämä on järkevintä päiväkodin aukioloaikojen vuoksi, mutta voisin olla töissä myös 7-15 tai 9-17 halutessani. Syön joko ruokalassa tai eväitä. Ruoka- ja vessataukoni on yleensä yhteensä 20 min, ei koskaan yli 30 min. Jos on tosi kiire, haen ruokani koneeni ääreen, jossa uusin reseptejä yms. samalla kun syön. Harvoin ehdin pitämään muita taukoja. Jos olen myöhässä, tämä johtuu siitä, että edellinen vastaanotto on ylittänyt sille varatun ajan. Isolla osalla potilaista on monta asiaa ja varattu vain lyhyt aika. Mielestäni keskeisempää työni kannalta on, että potilaan asia tulisi hoidetuksi kuin se, että olen minuutilleen aikataulussa. Potilaiden asiat ovat hyvin erilaisia. Samanpituisella ajalla saattaa olla työikäisen polvikipu ja 80v. monisairaan potilaan huimaus/rintakipu/vatsakipu/väsymys. Jos lähden työpisteeltäni aikaisemmin tai tulen myöhemmin saatan olla menossa tai tulossa neuvolasta, koulutarkastuksista, palvelukodilta, koulutuksesta yms. Olen ollut samassa työssä 2015 lähtien ja koskaan ei ollut hetkeä, että kaikki työt olisi tehty, aina on lippulappuja pöydällä, puheluita soitettavana, reseptejä uusittavana, labratulosten läpikäyntiä. Siksi minulle ei tule koskaan miinusta, ylitöitä tulee ja ne on pakko tehdä, koska en voi jättää ihmisten asioita hoitamattakaan.
Tämä ei liity keskustelun aloitukseen, mutta mainittakoon. Jos olen sairaana, ei ole tietenkään ketään sijaista, joka hoitaisi työni. Kun tulen takaisin töihin, odotetaan, että hoidan kiireiset vastaanotot jossain välissä (ruokatunnilla) ja puhelut ja paperityöt ylitöinä. Tämä ei kannusta olemaan sairaana, onneksi olen yleensä terve.
Työ on monesti raskasta, mutta koen sen palkitsevana ja merkityksellisenä.
Vierailija kirjoitti:
Olen tk-lääkärinä keskikokoisessa terveyskeskuksessa. Yleensä olen töissä 8-16, koska tämä on järkevintä päiväkodin aukioloaikojen vuoksi, mutta voisin olla töissä myös 7-15 tai 9-17 halutessani. Syön joko ruokalassa tai eväitä. Ruoka- ja vessataukoni on yleensä yhteensä 20 min, ei koskaan yli 30 min. Jos on tosi kiire, haen ruokani koneeni ääreen, jossa uusin reseptejä yms. samalla kun syön. Harvoin ehdin pitämään muita taukoja. Jos olen myöhässä, tämä johtuu siitä, että edellinen vastaanotto on ylittänyt sille varatun ajan. Isolla osalla potilaista on monta asiaa ja varattu vain lyhyt aika. Mielestäni keskeisempää työni kannalta on, että potilaan asia tulisi hoidetuksi kuin se, että olen minuutilleen aikataulussa. Potilaiden asiat ovat hyvin erilaisia. Samanpituisella ajalla saattaa olla työikäisen polvikipu ja 80v. monisairaan potilaan huimaus/rintakipu/vatsakipu/väsymys. Jos lähden työpisteeltäni aikaisemmin tai tulen myöhemmin saatan olla menossa tai tulossa neuvolasta, koulutarkastuksista, palvelukodilta, koulutuksesta yms. Olen ollut samassa työssä 2015 lähtien ja koskaan ei ollut hetkeä, että kaikki työt olisi tehty, aina on lippulappuja pöydällä, puheluita soitettavana, reseptejä uusittavana, labratulosten läpikäyntiä. Siksi minulle ei tule koskaan miinusta, ylitöitä tulee ja ne on pakko tehdä, koska en voi jättää ihmisten asioita hoitamattakaan.
Tämä ei liity keskustelun aloitukseen, mutta mainittakoon. Jos olen sairaana, ei ole tietenkään ketään sijaista, joka hoitaisi työni. Kun tulen takaisin töihin, odotetaan, että hoidan kiireiset vastaanotot jossain välissä (ruokatunnilla) ja puhelut ja paperityöt ylitöinä. Tämä ei kannusta olemaan sairaana, onneksi olen yleensä terve.
Noinhan kaikkien tulisi toimia, mutta moni lääkäri jos tilaisuus tulee alkaa käyttämään järjestelmää hyväkseen kuten varmaan tiedätkin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noinhan kaikkien tulisi toimia, mutta moni lääkäri jos tilaisuus tulee alkaa käyttämään järjestelmää hyväkseen kuten varmaan tiedätkin.
ap
Terveyskeskuksessa me on toki erilaisia lääkäreitä, toiset nopeampia ja tehokkaampia ja katsovat enemmän potilaita, mutta eivät ehkä niin paljon ehdi kuuntelemaan potilaita tai ota heitä kokonaisvaltaisesti huomioon. Toiset hitaampia, potilaita kuuntelevia ja potilaat yleensä tyytyväisempiä näihin lääkäreihin, jotka käyttävät enemmän aikaa potilaan kanssa, mutta johto taas valittaa, kun pitäisi saada enemmän "nuppeja". Mutta se mitä kollegoideni työstä tiedän, niin ei siellä kukaan sluibaile. Kaikista työsuorituksista jää myös sähköinen jälki ja näitä ainakin meidän tk:ssa seurataan johdon toimesta tarkasti. Oman työkokemukseni perusteella lääkäreiden työmoraali on hyvä, enkä tunnista järjestelmän hyväksikäyttöä, myöskään "saikuttamista" ei omassa työyhteisössäni tapahdu.
Oletko ap itse millä alalla?
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää sama. Sama ongelma on sekä julkisella että yksityisellä, lääkäreille on ok tulla vaikka 30 min myöhässä lounaalta vaikka potilas odottaa vastaanotolla. Normaalille työntekijälle tuosta tulisi nopeasti varoitus.
Ei todella tule mitään varoitusta, oli työ mikä tahansa. Jossakin työssä asiakkaalle/potilaalle varattu aika ei riitä ja tulee jokin yllätys hoidossa esim. hammaslääkärissä toimenpide voi viedä aikaa puolet enemmän, mitä on varattu.
Ainakin omassa terveyskeskuksessa lääkärit työskentelevät eri työpisteissä, jotka ovat ihan eri rakennuksessa ja välimatkat useampi kilometri.
Esim. aamupäivät ovat terveyskeskuksessa, sitten terv.keskussairaalassa, vuodeosastolla, vanhusten hoivakodissa ja sitten joku päivystys, jonne tuodaan kiireelliset ja lääkäri saattaa kirjoittaa lähetteen jatkohoitoon, lasten- ja äiyiysneuvolat jne. Ja saman tutun terv.keskus lääkärin olen nähnyt omin silmin eri toimipisteessä.
En usko lainkaan ap. väitteeseen, sillä eiköhän jokaisessa terv.keskuksessa lääkärit joudu tekemään ylitöitä ja usein ne pidetään vapaana, kun rahana ei niitä makseta.
Vai kuvitteletko ap. lääkärin jättävän tutkimuksen kesken, kun kello tulee pykälään esim. päivystyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Joskus on muuten niinkin, että lääkäri on osan päivästä toisessa työpisteessä töissä. Esim. minun virkaani kuuluu neuvolan pitoa aivan toisella puolen kaupunkia. Se kuuluu työaikaan, ja näkyy ajanvarauskirjallani "X:n lastenneuvola klo 8-11", mutta niin vaan saan kuulla hoitajilta että "ai niin, sulla onkin tänään vaan puoli päivää töitä" ja myös puhelimessa kertovat potilaille että "Lääkäri on tänään töissä vaan iltapäivän". Ja sit saat potilailta haukut kun et ole töissä kun tulet siviilit päällä parkkipaikalla vastaan.
Ei kai??!
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät että lähtee liian aikaisin?? Voihan saldo olla plussalla.
Saldoista en tiedä, mutta potilaiden odotuttaminen ilman oikeasti hyvää syytä (esim. aiempi toimenpide venyi yllättäen) on todella epäammattimaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai??!
Näin on...