Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies "unohtaa" joka kesä että lomallakin on hoidettava lapsia.

Vierailija
19.07.2019 |

Mua vituttaa suoraan sanoen niin paljon taas. Joka jumalan kesä sama juttu. Arkena hän on ihan oikeasti todella hyvä ja osallistuva isä, vie lapsia ulos ja leikkii, tekee kotitöitä jnejne. Ja joka vuosi tottakai kesälomaa odotetaan kieli pitkällään. Sitten kun se loma alkaa, ehkä ensimmäinen viikko menee mukavasti, kunnes alkaa se märinä ja vinkuminen kuinka "loma menee hukkaan" "mä en oo saanu mitään tehtyä ja lomaa on jo menny viikko" jnejne. Hän siis ilmeisesti kuvittelee mielessään kuinka kesälomalla voi sitten nukkua aamuisin kymmeneen ja sitten heräillä rauhassa valmiiseen kahvin tuoksuun. Lähteä extempore reissuun kun siltä tuntuu ja puuhailla rauhassa päivät pitkät omia asioitaan. Tämähän kuulostaa varsin mukavalta, MUTTA meillä on kaksi pientä lasta ja heitä on hoidettava ja otettava huomioon lomalla aivan samanlailla kuin arkenakin! Ei lapset ymmärrä että nyt on loma ja nuku yhtäkkiä kymmeneen, vaan heräävät ihan samaan aikaan kuin aina muulloinkin. Toki on tehty jo tänäkin kesänä reissuja, mutta tottakai ne on hieman erilaisia lasten kanssa, kuin pelkästään aikuisporukalla.

Eilen sitten tilanne taas eskaloitui ihan hirveäksi riidaksi ja nyt mietin oikeasti jopa eron ottamista. Tuntuu että mies taantuu lomalla 5-vuotiaan kitisijän tasolle.

Kommentit (149)

Vierailija
81/149 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me herätään vuoroaamuina lasten kanssa, keitetään kahvit ja laitetaan aamupala valmiiksi pitkään nukkuvalle. Sitten kumpikin puuhastelee päivällä mitä haluaa, vuoronperään ja yhdessä vahditaan lapsia. Kannattaa ihan vaikka edellisenä iltana kysellä puolin ja toisin mitä toiveita seuraavalle päivälle ja sitten kummatkin toiveet pyritään toteuttamaan.

Vierailija
82/149 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minustakin olisi ihanaa kukkua kahteen yöllä ja nukkua pitkään lomalla, mutta se ei nyt vaan onnistu lomalla pienten lasten kanssa (tai joskus onnistuu, kun juurikin vuorotellaan miehen kanssa aamuja). Aamu-uniset joutuvat vain luopumaan omista mukavuuksistaan lasten kanssa. Ei se aamulla sängyssä makaaminen ole mikään pyhä lehmä, jonka ympärillä muu perhe joustaa. Nousemme me aamu-uniset töihinkin, kun kerta on pakko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/149 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olenkin aamuvirkku, ymmärrän hyvin niitäkin, jotka eivät ole. Ymmärrän, että kun he joutuvat elämään suurimman osan vuodesta luontaisen vuorokausirytminsä vastaisesti, edes lomilla haluttaisiin elää sen mukaisesti. Aloittajan tapauksessa vuorottelu varmaan toimisikin, jos aloittajakaan ei olisi aamuvirkku. Lapset ovat vielä niin pieniä, että todennäköisesti eivät valvo iltaisin sen pidempään kuin aloittajakaan. Ei siis voi oikein vuorokauden toisesta päästäkään joustaa. Vasta sitten, kun lapset alkavat valvoa iltaisin pidempään kuin aloittaja, voisi aamuvirkku äiti hoitaa lapset aamuisin ja isä nukkua, ja vastaavasti äiti mennä iltaisin nukkumaan ja isä taas huolehtia  lapset sen jälkeen. Tähän voi kuitenkin mennä vielä vuosia tai lapset saattavat olla jatkossakin aamuvirkkuja kuten äitinsäkin. 

Mun ratkaisuni aloittajan tapauksessa olisi, että iltavirkku voi ensimmäisen lomaviikkonsa aamuina nukkua sinne klo 10 asti.  Sen jälkeen asteittain varhentaa heräämistään. Viimeistään loman viimeisellä viikolla heräisi samaan aikaan kuin arkenakin. Kun kuitenkaan aamulla ei tarvitse lähteä mihinkään, tuntuu se edelleen lomalta ja toisaalta on helpompi palata lomalta töihin, kun vuorokausirytmi ei ole ihan sekaisin. 

Joku jo kirjoittikin, että nykyisin lomiin asetetaan hirveästi toiveita. Pitäisi tehdä sitä, pitäisi tehdä tätä, tuolla pitäisi käydä, täällä pitäisi käydä jne. Rentouttavinta lomaa on kuitenkin sellainen, missä ei tarvitse tehdä yhtään mitään. Tietysti lapsia täytyy hoitaa, pestä pyykkiä ja tehdä muita juttuja, mutta lomalla voi elää enemmän fiiliksen eikä "tehtävälistan ja aikataulujen" mukaan. Jos ei esim huvita laittaa lounasta, lähdetään jonnekin ravintolaan syömään. Jos on sadepäivä, voi siivota vaatehuoneen, mutta jos onkin aurinkoinen päivä, mennään mieluummin rannalle. 

Vierailija
84/149 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos ap on aamuvirkku niin ap hoitaa aamut ja mies hoitaa sitten iltapalat, pesut ja sadut.

Mies nukkuu aamulla ja ap saa omaa aikaa illalla. Avaruustiedettä?

Vai käykö niin että illalla mies haluaa omaa aikaa ja ap käytännössä hoitaa arjen 24/7?

Iltapaloihin ja pesuihin menee tunti, klo 6-10 välissä on neljä tuntia. Ei tosiaan ole rakettitiedettä laskea tämä.

Vierailija
85/149 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidätte lomanne eri aikoihin. Molemmat herää ja puuhaa saman verran. Tee exelillä taulukko jota seuraatte minuutin tarkasti. Koska aikuiset toimii just noin; miks mun pitää jos tonkaan ei pidä.

Vierailija
86/149 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP siis harkitsee eroa, koska mies haluaa lomalla hieman höllätä aamuheräämisen kanssa ja tehdä jotain omiakin juttuja päivän aikana? Olisiko aika hieman höllätä nutturaa ja keskustella miten molemmat voisivat nauttia lomasta?

Vierailija
87/149 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies tykkää nukkua pitkään ja sinä heräät jo kuudelta omasta tahdostasi, en ymmärrä miksi miehenkin pitäisi olla niin aikaisten nousemassa lomalla. Anna miehen nukkua, sinä hoidat aamutoimet ja mies hoitaa sitten jotain muuta herättyään, että sinäkin saat hetken rauhaa päivän aikana. 

Oletetaan, että ap ja lapset heräävät kuudelta joka päivä, ja mies vaikka kympiltä. Ap hoitaa siis lapsia yksin 4h joka aamu. Lapset menevät ehkä kasilta illalla nukkumaan. Uskotteko todella, että miehelle olisi ok joka ikinen päivä olla lasten kanssa yksin klo 16-20, kun rouva on jossain. Joka ikinen päivä? Enpä usko, että se miehestä olisi reilua.

Nii! Kaikki aika puoliksi. Ihan kaikki. Minä tiskasin 13min 44sek, sinä nyt ajat nurmikkoa saman ajan. Otan aikaa....

Vierailija
88/149 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi on oikeassa. Lomalla aikuisen nimenomaan pitäisi saada nukkua pitkään ja levätä.

Milloin muuten ap saa nukkua pitkään ja levätä?

Joka toinen päivä, kuten aikuiset tämän asian ratkaisisivat. Porvoossa nyt vaan eletään tuommoista nalkutus-aikuislapsi vaihetta aina.

Vierailija
89/149 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vähän sama homma. Mis juossut koko lomansa omissa menoissa ja minä olen ollut koko hemmetin kesän yksin lasten kanssa, vailla hetkenkään vapaa aikaa. Ei siis ole tehnyt yhtään mitään lasten kanssa yksin. Perheenä ollaan lasten aktiviteetit hoidettu tai sitten minä yksin. Pari viikkoa kesälomaa jäljellä, enkä ole itse päässyt asunnosta ulos kertaakaan ilman lapsia, jos roskapussin viemistä illalla lasten nukkumaan mentyä ei lasketa. Suoraan sanottuna v*tuottaa tuo, että mies saanut viettää rennon kesäloman omien juttujen parissa. Minua ei siis v*tuta se, että olen lasten kanssa vaan se että mies ei ole osallistunut pätkän vertaa mihinkään. Lasten kanssa on ollut todella kivaa, mutta alan olla jo hieman väsynyt aikaisiin aamuihin ja jatkuvaan ohjelmatoimistona olemiseen.

Yksi vapaa päivä ei tekisi yhtään pahaa, mutta sitä tuo ukko ei tunnu ymmärtävän

Vierailija
90/149 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä vähän sama homma. Mis juossut koko lomansa omissa menoissa ja minä olen ollut koko hemmetin kesän yksin lasten kanssa, vailla hetkenkään vapaa aikaa. Ei siis ole tehnyt yhtään mitään lasten kanssa yksin. Perheenä ollaan lasten aktiviteetit hoidettu tai sitten minä yksin. Pari viikkoa kesälomaa jäljellä, enkä ole itse päässyt asunnosta ulos kertaakaan ilman lapsia, jos roskapussin viemistä illalla lasten nukkumaan mentyä ei lasketa. Suoraan sanottuna v*tuottaa tuo, että mies saanut viettää rennon kesäloman omien juttujen parissa. Minua ei siis v*tuta se, että olen lasten kanssa vaan se että mies ei ole osallistunut pätkän vertaa mihinkään. Lasten kanssa on ollut todella kivaa, mutta alan olla jo hieman väsynyt aikaisiin aamuihin ja jatkuvaan ohjelmatoimistona olemiseen.

Yksi vapaa päivä ei tekisi yhtään pahaa, mutta sitä tuo ukko ei tunnu ymmärtävän

Tässä ollaan asian ytimessä. Lapsiarki tai lapset eivät ole sinänsä raskaita, vaan elämän ”jakaminen” vapaamatkustajan kanssa. Lähetä ukollesi tämä ketju luettavaksi? Itse pistäisin omat menot kalenteriin ja vaan silloin oven perässäni kii. Lapset voi herätellä isin mukavaan yhteiseen päivään. Kyllä niillä ideoita riittää mitä tehtäisiin.

Vierailija
91/149 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se sinun ukkosi sanoo kun aamulla huikkaat lähteväsi lenkille, nähdään tunnin päästä! Tuntuu siltä että asiasta ei ole edes keskusteltu eikä miehesi osaa lukea ajatuksia.

Vierailija
92/149 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, voisitko sinä lähteä muutaman päivän omalle lomalle, kuten miehesi vai onko ajatus miehestäni mahdoton? Jos perheessä on kaksi vanhempaa, niin kyllä kummankin on saatava edes muutaman kerran lomalla omaa aikaa päivä tai pari. Itse olen tehnyt monena vuonna muutaman päivän omia reissuja kaverin tai sukulaisen kanssa, samoin mies. Tai käymme lyhyesti jossain lapsen kanssa esim. Uimassa tai leikkipuistossa tai jätskillä niin, että vain toinen on mukana ja toinen voi tehdä muutaman tunnin mitä haluaa. Toki lomasta suurin osa ollaan ja tehdään yhdessä, mutta kun kumpikin käymme töissä, niin en osaisi edes kuvitella tilannetta, että lapsen kanssa oleminen olisi vain minun vastuulla. En minä ole asiasta paljon kysellyt vaan tosiaan alusta asti (lapsi nyt 7v) sanonut, että nyt menen lenkille tai vaikka teatteriin että oletko kotona ja toinen tekee vastaavasti samoin. Ja hyvin onnistuu menojen vuorottelu. Jos ei onnistuisi, niin kysyisin mieheltä, että mikä oikeus vain hänellä on ottaa omaa aikaa.

Vierailija
93/149 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä moni puhuu miesten omista jutuista ja tekemisistä, mitä saavat lomalla tehdä. Onko teillä naisilla sitten ollenkaan edes ollutkaan mitään omia juttuja, mitä tehdä tai mihin mennä, jos miehet eivät tunnu teitä ymmärtävän? Hyvänen aika, tosiaan kuten edelläkin joku sanoi, niin avatkaa se kotiovi ja sanokaa, että nyt menen lenkille/torikahville/kuntosalille/kaverin luona käymään tai vaikka nypläyskurssille. Ei kai me naiset olla sinne kotiin lukittuna tai mies kiellä lähtemästä, jos miehellä itselläänkin on omia harrastuksia? Jättäkää ne lapset edes hetkeksi isiensä kanssa. Siitä ne oppivat niiden kanssa olemaan.

Vierailija
94/149 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä se sika pellolle.

Vierailija
95/149 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullaki särähti korvaan tuo että heräät kuudelta joka aamu vapaaehtoisesti. Ei kuule iltavirkulta onnistu, kidutusta on varsinkin lomalla. Keksikää joku kompromissi nyt missä ei jousteta tuosta heräämisestä. Pidä vapaahetkesi illalla

Vierailija
96/149 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mikä loppujen lopuksi estää sinua sanomasta nyt että huomenna/ylihuomenna/maanantaina otan omaa aikaa aamusta iltapäivään. Ja kun se päivä tulee, niin sitten vain sanot heipat ja lähdet ovesta ulos? Sanooko mies ettei käy siinä vaiheessa kun sovitte jo asiasta? Jos niin ehkä voit vihjaista, että erotakko pitää että saa oma aikaa? Sanooko mies sitten kun itse se päivä tulee että ehei olen sopinut menoa? Silloin se on hänen ongelma. Te olette sopineet jo että sinä menet ja jos mies on jotain sopinut päälle niin hänen täytyy se ratkaista, ei sinun. Vai kiukutteleeko mies, suuttuuko? Jos niin mitä sitten? Hänen tunne se on ja itse tiedät ettet tee mitään väärää.

Vierailija
97/149 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi on oikeassa. Lomalla aikuisen nimenomaan pitäisi saada nukkua pitkään ja levätä.

Okei, no tuletko sinä sitten hoitamaan noita lapsia jos kerran aikuisten täytyy saada nukkua pitkään ja levätä?

No moni laittaa kyllä lapset hoitoon joksikin aikaa myös kesällä. Jotkut päiväkodit on auki, on kesäleirejä, mummo ottaa hoitoon yms.

Helvettiäkö se päiväkoti auttaa, kun ne lapset on sinne aamulla kuskattava eli ei siinä saa nukkua yhtään pitempään. Sitten on muutama tunti kytättävä kelloa, että vieläkö ehtii sitä ja tätä vai pitääkö jo hakea lapset.

Vierailija
98/149 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me herätään vuoroaamuina lasten kanssa, keitetään kahvit ja laitetaan aamupala valmiiksi pitkään nukkuvalle. Sitten kumpikin puuhastelee päivällä mitä haluaa, vuoronperään ja yhdessä vahditaan lapsia. Kannattaa ihan vaikka edellisenä iltana kysellä puolin ja toisin mitä toiveita seuraavalle päivälle ja sitten kummatkin toiveet pyritään toteuttamaan.

Tää kuulostaa kivalta, mutta tässä ketjussahan aloittaja ei edes halua nukkua pitkään vaan haluaa että toinenkin heräisi aamuyöstä valvomaan jotta aloittaja saa valvoa silloin rauhassa.

Vierailija
99/149 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksi alistut tuohon?

Vierailija
100/149 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ilmeisesti sinä taannut joka kesäloma 40-v nalkuttajan tasolle? Kai sitä nyt saa pyrkiä parempaan elämässään edes loma-aikoina.

Totta kai saa pyrkiä, voi palkata vaikka hoitajan lapsille, jos haluaa lomailla ilman lapsia.