Mies "unohtaa" joka kesä että lomallakin on hoidettava lapsia.
Mua vituttaa suoraan sanoen niin paljon taas. Joka jumalan kesä sama juttu. Arkena hän on ihan oikeasti todella hyvä ja osallistuva isä, vie lapsia ulos ja leikkii, tekee kotitöitä jnejne. Ja joka vuosi tottakai kesälomaa odotetaan kieli pitkällään. Sitten kun se loma alkaa, ehkä ensimmäinen viikko menee mukavasti, kunnes alkaa se märinä ja vinkuminen kuinka "loma menee hukkaan" "mä en oo saanu mitään tehtyä ja lomaa on jo menny viikko" jnejne. Hän siis ilmeisesti kuvittelee mielessään kuinka kesälomalla voi sitten nukkua aamuisin kymmeneen ja sitten heräillä rauhassa valmiiseen kahvin tuoksuun. Lähteä extempore reissuun kun siltä tuntuu ja puuhailla rauhassa päivät pitkät omia asioitaan. Tämähän kuulostaa varsin mukavalta, MUTTA meillä on kaksi pientä lasta ja heitä on hoidettava ja otettava huomioon lomalla aivan samanlailla kuin arkenakin! Ei lapset ymmärrä että nyt on loma ja nuku yhtäkkiä kymmeneen, vaan heräävät ihan samaan aikaan kuin aina muulloinkin. Toki on tehty jo tänäkin kesänä reissuja, mutta tottakai ne on hieman erilaisia lasten kanssa, kuin pelkästään aikuisporukalla.
Eilen sitten tilanne taas eskaloitui ihan hirveäksi riidaksi ja nyt mietin oikeasti jopa eron ottamista. Tuntuu että mies taantuu lomalla 5-vuotiaan kitisijän tasolle.
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me herätään vuoroaamuina lasten kanssa, keitetään kahvit ja laitetaan aamupala valmiiksi pitkään nukkuvalle. Sitten kumpikin puuhastelee päivällä mitä haluaa, vuoronperään ja yhdessä vahditaan lapsia. Kannattaa ihan vaikka edellisenä iltana kysellä puolin ja toisin mitä toiveita seuraavalle päivälle ja sitten kummatkin toiveet pyritään toteuttamaan.
Tää kuulostaa kivalta, mutta tässä ketjussahan aloittaja ei edes halua nukkua pitkään vaan haluaa että toinenkin heräisi aamuyöstä valvomaan jotta aloittaja saa valvoa silloin rauhassa.
Minä kyllä ymmärrän tuon. Herään luonnostani klo.7 viimeistään, mutta silti haluaisin edes joskus istua terassilla ihan yksin hiljaa juomassa aamukahvia. Rakastan ja tarvitsen niitä hetkiä. Minä en saisi enää ikinä tehdä niin jotta mies saa jokaikinen aamu nukkua pitkään?
Minä olen ollut 11v. Yh ja sitä ennen hoidin lapsen käytännössä yksin, paitsi ollessani töissä lapsi oli päiväkodissa.
Jaksaminen on asenteesta kiinni. Lapsen kanssa olosta voi nauttia, kun ei ole vaihtoehtoja. Ns. aikuisten jutut voi unohtaa. Minulla on yksi lapsi, jonka kanssa olen matkustellut, tehnyt retkiä mökille ja uimarannalle. Lapsi on osannut leikkiä myös itsekseen, kun olen tehnyt kotitöitä yms.
Miksi se aamuvirkku on opettanut ne lapset heräämän noin aikaisin
Ihanaa, kun ei ole miestä eikä lapsia. :)
T: Roadtripille tyttöporukan kanssa lähtevä
Loma ei ole limaa nähnytkään sen jälkeen kun lapsia tekee. Aamupala klo 8, lounas klo 11, välipala klo 14, päivällinen klo 17, iltapala klo 20 - sama kellontarkka hotellitason palvelu pitää tehdä oli loma tai ei. Pitää joka päivä siivota ja pyykätä ja kokata ja orjaleiri päällä koko ajan. Siis kaikkialla. Myös ihan lomamatkalla.
Mutta oma valinta, itse tein lapset tietoisesti ja kestän orjaleirin enkä haihattele mistään lomasta. Mulla ei 10 vuoteen ole ollut päivääkään että saisi tehdä ”mitä haluaa oman aikataulun mukaan” :)
T. 4:n äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me herätään vuoroaamuina lasten kanssa, keitetään kahvit ja laitetaan aamupala valmiiksi pitkään nukkuvalle. Sitten kumpikin puuhastelee päivällä mitä haluaa, vuoronperään ja yhdessä vahditaan lapsia. Kannattaa ihan vaikka edellisenä iltana kysellä puolin ja toisin mitä toiveita seuraavalle päivälle ja sitten kummatkin toiveet pyritään toteuttamaan.
Tää kuulostaa kivalta, mutta tässä ketjussahan aloittaja ei edes halua nukkua pitkään vaan haluaa että toinenkin heräisi aamuyöstä valvomaan jotta aloittaja saa valvoa silloin rauhassa.
Minä kyllä ymmärrän tuon. Herään luonnostani klo.7 viimeistään, mutta silti haluaisin edes joskus istua terassilla ihan yksin hiljaa juomassa aamukahvia. Rakastan ja tarvitsen niitä hetkiä. Minä en saisi enää ikinä tehdä niin jotta mies saa jokaikinen aamu nukkua pitkään?
Usein tilanne kuitenkin on se, että aamu-uniselle kesäloma on ainoa aika vuodessa kun hänellä olisi mitään mahdollisuuksia nukkua oman unirytminsä mukaan. Iltauninen useinkin saa tehdä niin läpi koko vuoden. Tämä on ihan tolkuton ero näiden kahden jaksamisen ja hyvinvoinnin kannalta. Sitten toinen haluaa saa rauhallisen hetkensä juuri siihen vuorokaudenaikaan, kun on aamu-unisella olisi kerrankin mahdollisuus hyödyntää oman hyvinvointinsa kannalta tärkeimmät unensaannin tunnit.
Aamuvirkun on varmasti mahdoton tajuta, miten hankalaa ja ikävää se väärään vuorokaudenaikaan herääminen voi toiselle olla ja millainen väsymys toisella voi olla kesäloman tullessa niskassaan kun on vuosi nukuttu liian vähän.
Saat varmasti silti viettää vielä rauhallisia aamuja, ei tarvitse kuin opettaa lapsillenne että aamuisin ei saa meuhkata kun äiti juo kahvia terassilla ja isä nukkuu.
Täälläkin yksi pariskunta, joka kamppailee nyt kolmatta kesää kyseisen aiheen parissa. Molemmat olemme ihan puhki ja vain odotamme, että lapsi kasvaa ja lomailusta(kin) tulee helpompaa. Lisää lapsia ei tule, koska emme jaksa hoitaa.
On se karua, että hoitojen vuorottelullakin on periaatteessa mahdollista saada lomista vain puolet ns. omaan käyttöön. Sillä pitäisi sitten jaksaa taas pötkistää eteenpäin oravanpyörässä.
Vierailija kirjoitti:
Miks ihmeessä palstailet täällä 😂👌
Vierailija kirjoitti:
Teillä sentään ap on mummola olemassa ja apuna.
Ja kaikella ystävyydellä totean tuon.Meillä lapset jo 18v ja 16v ja olleet mummolassa ehkä 5 yötä elämässään, muuten hoidettu itse.
Sama täällä. Miehen äiti kuollut, minulla ei ole välejä omaan äitiini. Molempien isät uudelleen naimisissa tahoillaan. Ihan itse ok hoidettu kesät talvet. Miehen siskolla lapset ovat olleet n. pari yötä vuodessa. Lapset nyt 7 ja 4-vuotiaat. Yksin saa mennä, mies on ollut mökillä kavereiden kanssa pari yötä ja minä jollain pikku reissulla omien ystävien kanssa pari yötä. Tämä kerran- pari vuodessa. Yhdessä on joskus päästy esim leffaan kun on otettu maksettu lapsenvahti. Että sinänsä ap:n miehellä on hyvin asiat, mitä ihmettä oikein valittaa! Pysy ap tiukkana!
Vierailija kirjoitti:
Mulla vituttaa nämä lomat. Penikat riitelee huutaa ja sotkee.
Sulla ?
Meillä molemmat saavat omaa aikaa kun toinen vie lapsen (2v.) ulos aamupäivällä ja toinen illalla. Samoin välillä mies menee omille menoilleen ja välillä minä. Meillä ei kukaan myöskään herää klo 6 lomalla tai viikonloppuna. Mies herää aamulla taaperon kanssa aamulla (klo 9 aikaan), koska se sopii hänelle luonnostaan ja minä nousen monesti vasta kun ovat ulkoilemassa (saatan lukea aamulla sängyssä tms. mutta harvemmin menen osallistumaan miehen ja lapsen touhuihin, koska silloin saan tehdä kaiken). Illemmalla mies käy esim. kuntosalilla, oluella, missä milloinkin ja minä hoidan lapsen iltaulkoilun ja nukkumaan laitot. Emme koe tätä raskaaksi, ehkä juuri sen takia kun vuorottelemme eikä meillä herätä kukonlaulun aikaan. Ja kyllä, jos laitamme lapsen myöhemmin nukkumaan, hän nukkuu myöhempään aamulla. Makuuhuone on täysin pimeä, joten valo ei herätä ketään. Ai niin, nukumme miehen kanssa välillä myös eri huoneissa, siten, että toinen nukkuu lapsen kanssa ja toinen yksin. Toki teemme asioita myös perheenä mutta vuorottelu on mielestäni ratkaisu siihen, että jaksaa paremmin.
Aapeen mies tuo koko elannon perheeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi on oikeassa. Lomalla aikuisen nimenomaan pitäisi saada nukkua pitkään ja levätä.
Okei, no tuletko sinä sitten hoitamaan noita lapsia jos kerran aikuisten täytyy saada nukkua pitkään ja levätä?
No moni laittaa kyllä lapset hoitoon joksikin aikaa myös kesällä. Jotkut päiväkodit on auki, on kesäleirejä, mummo ottaa hoitoon yms.
1- ja 4-vuotiaat on hankala laittaa kesäleirille ja tarhapaikkaa nyt ei kukaan myönnä sen takia että äiti ja iskä saa nukkua parina aamuna pidempään. Ja vaikka myöntäiskin, oishan ne herättävä viemään sinne. Mummolassa ovat jo olleet kaksi kertaa loman aikana hoidossa.
Ei muuta kuin dvd:t ja lastenohjelmat pyörimään aamuisin. Meillä auttoi jopa sekin että van sanottiin että lomalla pötkötellään pitkään. Otettiin aamut rauhallisesti. Lapset voi opettaa ottamaan rauhallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Eihän teidän molempien tarvi herätä aikasin aamulla eikä yhtäaikaa hyysätä niitä lapsia. Molemmat saa vuorollaan nukkua pitkään aamulla ja puuhailla päivän omiaan. Sulla kans pitäis olla mahollisuus siihen eikä pelkästään miehellä.
Tässä on järjen ääni! Juuri noin. Sovitte kumpi saa nukkua ja sovitte päivät jolloin voi touhuta omiaan.
Ja palkkaatte muutamalle päivälle hoitajan. Problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Vuorottelu heräämisen kanssa on sinänsä meillä hankalaa, koska itse olen aamuvirkku, herään ihan omasta halustani kuudelta. Mies on sitä mieltä että tottakai voin hoitaa joka aamu siinä samalla sitten lasten aamutoimet kun kerran hereillä olen. Minä taas haluaisin edes joskus nauttia siitä aamista rauhassa niin että mies voisi nousta myös ylös ja hoitaa niitä aamutoimia. Mutta tämä on täysin mahdoton ajatus miehen sisäistää.
Sinä hoidat välillä aamut ja mies illat? Kannattaa välillä oikeasti vuorotella. Vaikka heräätkin aamulla aikaisin, niin mies voi välillä nousta myös ja tehdä lasten aamutoimet ja itse saat vapaamman aamun. Mutta miksi ihmeessä haluat miehen heräävän joka aamu kuudelta, vaikka hän haluaa nukkua pidempään? Toi on ihan hirveää aamutorkulle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Täällä vähän sama homma. Mis juossut koko lomansa omissa menoissa ja minä olen ollut koko hemmetin kesän yksin lasten kanssa, vailla hetkenkään vapaa aikaa. Ei siis ole tehnyt yhtään mitään lasten kanssa yksin. Perheenä ollaan lasten aktiviteetit hoidettu tai sitten minä yksin. Pari viikkoa kesälomaa jäljellä, enkä ole itse päässyt asunnosta ulos kertaakaan ilman lapsia, jos roskapussin viemistä illalla lasten nukkumaan mentyä ei lasketa. Suoraan sanottuna v*tuottaa tuo, että mies saanut viettää rennon kesäloman omien juttujen parissa. Minua ei siis v*tuta se, että olen lasten kanssa vaan se että mies ei ole osallistunut pätkän vertaa mihinkään. Lasten kanssa on ollut todella kivaa, mutta alan olla jo hieman väsynyt aikaisiin aamuihin ja jatkuvaan ohjelmatoimistona olemiseen.
Yksi vapaa päivä ei tekisi yhtään pahaa, mutta sitä tuo ukko ei tunnu ymmärtävän
Ei ne ymmärräkään, kun pitää sanoa suoraan. Mun mies on samanlainen eikä suora puhukaan aina auta. Varaa hotelli ja painele sinne. Jätä miehelle suusanallisen viestin lisäksi lappu paluuajastasi.
Ärsyttää tämä aamuvirkkujen suorittama henkinen väkivalta. Pakotetaan toinen aamulla aikaisin ylös. Vahingossakaan eivät yritä itse valvoa myöhään iltaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein tilanne kuitenkin on se, että aamu-uniselle kesäloma on ainoa aika vuodessa kun hänellä olisi mitään mahdollisuuksia nukkua oman unirytminsä mukaan. Iltauninen useinkin saa tehdä niin läpi koko vuoden. Tämä on ihan tolkuton ero näiden kahden jaksamisen ja hyvinvoinnin kannalta. Sitten toinen haluaa saa rauhallisen hetkensä juuri siihen vuorokaudenaikaan, kun on aamu-unisella olisi kerrankin mahdollisuus hyödyntää oman hyvinvointinsa kannalta tärkeimmät unensaannin tunnit.
Aamuvirkun on varmasti mahdoton tajuta, miten hankalaa ja ikävää se väärään vuorokaudenaikaan herääminen voi toiselle olla ja millainen väsymys toisella voi olla kesäloman tullessa niskassaan kun on vuosi nukuttu liian vähän.
Saat varmasti silti viettää vielä rauhallisia aamuja, ei tarvitse kuin opettaa lapsillenne että aamuisin ei saa meuhkata kun äiti juo kahvia terassilla ja isä nukkuu.
Minä olen kyllä iltavirkkuna tästä hieman eri mieltä ja ymmärrän ap:nkin puolen asiasta. Niin tärkeää kuin se onkin saada välillä palautua yhteiskunnan pakottaman väärän rytmin aiheuttamasta univelasta, niin kyllä minä ainakin koen tarvitsevani omaa aikaa myös silloin kun olen vireimmilläni, edes joskus. Minulle olisi aivan kauhea ajatus, että tekisin aina kaikki lasten iltarutiinit yksin ja lapset kävisivät nukkumaan vasta samoihin aikoihin kun minäkin. Tämähän vastaa ap:n tilannetta. Tätä puolta voi aamuvirkun olla vaikea sisäistää, koska harva aikuinen käy nukkumaan niin aikaisin kuin lapset, ja illan pieni rauhoittumishetki ennen nukkumaanmenoa otetaan helposti itsestään selvänä. Lähes aina on aikaa vähintään pienelle iltapalalle, yhdelle jaksolle lempparisarjaa tai muutamalle sivulle hyvää kirjaa. Minusta on täysin ymmärrettävää, että se aamuvirkku haluaa edes joskus sen saman vastaavan hetken itselleen. Ja hänelle se vastaava hetki on aamukahvi ja lehti rauhassa, ei telkkarin tuijottelu illalla puolihorroksessa.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, kun on molemmat. Aikuinen lapsi ei tosin saanut vanhempiensa roadtripverta, harmi.
- 5 viikkoa Jäämerellä
Mä en ymmärrä miten voi olla niin, että vain toinen aikuisista saisi tehdä lomilla (ja muulloinkin) mitä huvittaa ja toinen on aina vastuussa. Meillä on vain yksi lapsi, mutta todellakin vuorotelaan menojen ja lapsen hoidon suhteen. Mies on esim. tänä kesänä käynyt lapsen kanssa pari kertaa anopilassa muutaman yön jotta minä saan olla yksin kotona ja hän on itse käynyt mm. festareilla.
Nyt kesällä en hoputa lasta iltaisin nukkumaan, vaan saa valvoa melko myöhäänkin, nukkuu myös aamulla sitten pitkään niin kuin mekin. Aikoinaan kun hoidin lasta kotona, mies hoiti viikonloppuisin aina yhden "yövuoron" että sain kerran viikossa nukkua niin paljon kun huvitti. Välillä myös viikolla (vaikka kävi töissä) jos näytti että olen todella väsynyt. Teki myös silloin ja nytkin vähintään yhtä paljon kotitöitä kun minä.
Sopikaa yhdessä yhteiset pelisäännöt, vaikka ihan kirjallisesti, jotta tulee näkösälle mitä perheessä pitää tehdä ja miten nämä tekemiset jaetaan tasapuolisesti.