Luetellaan nyt puolestaan brittiasuntojen idiotismeja
Vanhat brittitalot ova usein jäätävän kylmiä ja homeisia ja kaikki lämpö karkaa yksinkertaisista ikkunoista. Täällä monet myös tuntuvat pitävän sisälämpötilaa jossain 15 asteessa.
Kokolattiamattiot, etenkin vessassa. Uusissa ei enää niin usein. Sama koskee myös erillistä kylmä ja kuuma vesi hanaa, joita ei uusissa kämpissä juurikaan enää näe. Usein nää on vielä altaan VASTAKKAISILLA puolilla.
Kapeat portaat. Talot usein kolmikerroksisia ja kiinni toisissaan olevat talot ovat kaikki kuin kopioita toisistaan.
Plussaa taas on mielestäni kaasuliedet, kokkaaminen sujuu paljon sujuvammin ja ainakin täällä kaasuonnettomuudet erittäin harvinaisia. Tykkään myös kun jokaisen pistorasian vieressä on kytkin, jolla saa sähkön kiinni just siitä pistorasiasta suoraan tarvittaessa.
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mieleetä idioottimaisia on ne ulko-ovet, joiden lukko täytyy avaimella avata sisältäkin päin - usein se ei edes aukea ekalla yrittämällä, koska lukkotekniikka on jostain 1800-luvulta. Kiva jos olisi vaikka tulipalo ja tarvis päästä nopeasti ulos...
Eipä se modernikaan digilukkotekniikka vaikuta olevan sen kummempaa, parhaimmillaan 4 kertaa joutuu avainta räplätä lukkoon T: Ilog
Minä aloin joskus laskea, että kuinka monta kertaa saa tunkea avainta lukkopesään ennen kuin ovi aukeaa. 20 kertaa on ennätys, usein tarvitaan vähintään pari.
T. toinen Iloq
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vietän paljon aikaa Britanniassa, koska mieheni on sieltä kotoisin. Uudiskohteissa ja remontoiduissa asunnoissa ei nykyään ole kokolattiamattoa kylppärissä ja hanasta tulee sekä kylmää että kuumaa vettä. Yksi asia, joka minua aina ärsyttää on pistorasian puute kylpyhuoneissa. ”Shaver only” reikä löytyy johon käy just partakone ja sähköhammasharja. Hiustenkuivaajaa ei siis voi käyttää kylpyhuoneessa vaan makkarissa on yleensä ”kampauspöytä” jonka äärellä laitetaan tukka ja meikataan.
Hei! Laivoissa ja monessa hotellin kylpyhuoneessa on merkintä " Partakoneelle " . Mutta mistä se pistorasia tietää onko siellä partakone vai hiustenkuivain? Tietenkin jos sinne laittaa kiinni 2500 watin lämmittimen voi sulake poksahtaa...
Partakoneissa ja hiustenkuivaajissa on siellä erilainen töpseli. Eli hiustenkuivaajan töpseli ei mitenkään mahdu pistorasiaan. Tällä on mieheni mukaan jotain tekemistä wattien ja maadoituksen kanssa, mutta pakko myöntää etten muista koko selitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä ymmärrän ton pyykkikoneen keittiössä. Pikemminkin on pöyristyttävää, että meillä pyykätään ja pa.skotaan samassa tilassa :)
Juu, ja täältä käsi ylös, olen asunut Lontoossa (se joka sai läksiäislahjaksi kuumavesipullon).
No ei meillä kodinhoitohuoneessa kyllä paskota.
Pyykkikone on tietysti joskus pakko sijoittaa keittiöön, mutta onhan se aika rasittava, jos keittiö on yhteydessä oleskelutiloihin (olohuoneeseen), kuten usein on. Kiva yrittää kuunnella puhetta telkkarista, kun keittiössä rumpsuttaa ja linkoaa pyykkikone. Khh tai kylppäri ei yleensä ole ihan yhtä avoimia eikä yhtä lähellä kuin keittiö.
Mutta britithän asuvat ahtaasti. Erillinen khh lienee aika harvinainen.
Kukaan ei asu niin ahtaasti kuin suomalainen. Ja meillä ainakin on keittiö ns. galley-mallia, jossa laitetaan ruokaa, ei seurustella. Valtava keittiö-olohuonohirvitys, missä tiskit näkyy sohvalle asti on niin mennyttä aikaa.
Pyykinpesukone lähes poikkeuksetta keittiössä, vaikka kylpyhuoneessa riittäisi neliöt. Joissakin asunnoissa kokolattiamatto tai parketti kylpyhuoneessa, muualla kyllä kokolattiamatot. Yksinkertaiset ikkunat, joista lämpö karkaa hyvin.
Ilmeisesti muutkin ihmetelleet näitä hienouksia.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö siellä maitomies jakaa maitotuotteet ovelle?
Ainakin vielä pari vuotta sitten maaseudulla teki niin. Lava-autolla ajeli maitomies ja apukuskin paikalla istui paimenkoira kaverina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun kävin teininä ensimmäistä kertaa Briteissä. Asuin keskiluokkaisen tuttavaperheen luona. Alue oli sellaista keskiluokkaista, talot isoja, jostain 1800- ja 1900 -lukujen vaihteesta, toki rempattu. Näytti vauraalta.
Itse olin kotoisin Itä-Helsingin lähiön uusista kerrostaloista, jotak olivat moderneja, valoisia, jossa kaikki toimi keskuslämmityksestä kylppäriin.
Tuttavien pimeä, kummallinen kaksikerroksinen asunto vaikutti hyvin vanhanaikaiselta ja ahtaalta. Keittiö oli pieni koppi. Kesälläkin oli sisällä kylmää ja kosteaa.
Muistan ikuisesti kun menin ensi kertaa "suihkuun"! No sellaista ei oikeastaan ollut: oli vain vanha jättimäinen valurautakylpyamme johon tuli kaksi erillistä hanaa, kylmä ja kuuma. "Suihkun" näistä sai kun hanoihin liitettiin sellainen lasten vesilelun näköinen muovihärpäke: yhdellä puolen vekotinta oli kohdat jotka liitettiin hanoihin ja toisella puolella yksi lyhyt ulostuloletku, josta sitten tuli "lämmintä" vettä. Talossa oli kallista lämmittää vettä, heillä oli joku boileri siellä, joten suureen ammeeseen ei yleensä riittänyt lämmintä vettä joka päivä kaikille vaan oli pakko nopeasti "käydä suihkussa" ellei jättänyt peseytymistä useaksi päiväksi kokonaan väliin (kuten britit näyttivät tekevän).
Tuolla "suihkulla" hiusten ja kropan pesuun ei ollut olemassa yhtään hyvää asentoa, päädyin lopulta siihen että hiukset pesin istuen tuolilla ammeen vieressä ja roikkuen ammeen korkealta reunalta pää alaspäin. Kroppa piti pestä taas niin että istui ammeessa selkä päätyä vasten ja jalat harallaan laidoista tukea ottaen, pää ja kroppa piti pitää melko lähellä ammeen pohjaa, koska jos muovista "suihkuhärpäkettä" nosti liian ylös, se irtosi hanoista. Peseytyminen kävi joogatunnista :)
Ja aatteles miten paljon niillä on vettä käytettävissä, kun asuvat sateisella saarella. :)
Olen onnistunut asumaan Briteissä niin, että vesi oli säännöstelyn alla kuivuuden takia. En luullut sellaista mahdolliseksi. Suomessa tämmöistä ei ole koskaan sattunut.
Sama homma! Olin monta viikkoa kotimajoituksessa maan lounaisosissa ja vedestä oli todellinen pula. Perheen isä oli maalannut kylpyammeeseen (suihkua ei tietenkään ollut, vaan ne kaksi erillistä hanaa) viivan, mihin saakka sai päästää vettä. Viiva oli ehkä 7 senttimetrin korkeudella altaan pohjasta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mieleetä idioottimaisia on ne ulko-ovet, joiden lukko täytyy avaimella avata sisältäkin päin - usein se ei edes aukea ekalla yrittämällä, koska lukkotekniikka on jostain 1800-luvulta. Kiva jos olisi vaikka tulipalo ja tarvis päästä nopeasti ulos...
Eipä se modernikaan digilukkotekniikka vaikuta olevan sen kummempaa, parhaimmillaan 4 kertaa joutuu avainta räplätä lukkoon T: Ilog
Jep, ja sori kun jatkan ohista. Töiden puolesta joskus joutunut käyttämään. En ikinä halua iLOQia kotiin! Koskaan ei tiedä toimiiko vai ei ja kauanko pitää yrittää.
Minä vähän luulen, että briteille tyypillinen pärjäämisen ja hommailemisen eetos johtuu pitkälti juuri siitä, että ne on karaistuneet kestämään kylmää ja epämukavuutta jo kodeissaan. Sama 'mustn't grumble' -ajattelu näkyy monessa muussakin asiassa. Siinä missä itse suomalaisena alan pohtia jotain suuria korjausprojekteja, joilla joku typerä epämukavuus poistuisi kokonaan, britti hakee työkalupakin ja tekee jonkun quick fixin, jolla taas mennään jonkun aikaa. Ja en tiedä onko tyypillistä, mutta melkeipä kaikki britit joiden kanssa itse olen ollut läheisemmin tekemisissä, ovat hyviä korjaamaan ja fiksaamaan, itse tekevät sähkö- ja putkitöitä, vaikka mitään koulutusta ei ole. Suomalainen kutsuisi heti paikalle jonkun ammattilaisen eikä edes yrittäisi itse mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1998 olin opiskelijajuhlissa Kuopiossa Haapaniemellä. Opiskelija asunnossa ja siellä lukko ovessa oli sellainen, että sisältäkin sen auki ainoastaan avaimella!? Uskomatonta mutta totta.
Tyttöni asuu 70-luvun kerrostalossa, jossa on myös vastaava lukko. Mutta ihan toimiva abloy-lukko kuitenkin, ei mikään 1800-luvun tekele.
Tyttöni pitää avainnippuaan aina valmiina siinä lukossa kotona ollessaan, juuri turvallisuussyistä. Siitähän sen kätevästi muistaa napata mukaan kun ulos lähtee.Näitä avaimella sisäpuolelta avattavia lukkoja näkee paljon maailmalla. Ne vaan ei ole mitään helposti avattavia abloy-lukkoja, vaan joskus hyvinkin hankalia. Sitä voi vain kuvitella, miten oven saisi auki hätätilanteessa, paniikki päällä ja pimeässä.
Ovi on ns. takalukossa, jos sen saa sisältä auki vain avaimella. Turvallinen varkaita vastaan silloin, kun ei olla kotona. Vanhanmallisissa Abloy-lukoissa takalukkoa ei aseteta lukkosalvan vieressä olevasta napista, vaan kiertämällä avainta oven sisäpuolen lukossa. Samalla tavalla lukon saa tarvittaessa kokonaan pois päältä, kun painaa lukkosalvan sisään.
Kierrätys - alueella jossa asun, kaikki kierrätettävät laitetaan sekaisin yhteen roskikseen. Erotellaan toki jätelaitoksella, mutta Suomessa tottunut tarkkaan pitämään itse erillään.
Kokolattiamatto kylpyhuoneessa - mainittu jo useamman kerran, mutta en vain ymmärrä. Muualla kokolattiamatto on ok mutta oi miksi kosteassa kylpyhuoneessa.
Erilliset vesihanat - tekniikka vielä hakusessa, mutta selitys löytyi netistä (lämminvesitankeissa vesi seisoo ja helpommin pilaantuva seisova vesi haluttiin ja halutaan pitää erossa kylmästä juomavedestä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1998 olin opiskelijajuhlissa Kuopiossa Haapaniemellä. Opiskelija asunnossa ja siellä lukko ovessa oli sellainen, että sisältäkin sen auki ainoastaan avaimella!? Uskomatonta mutta totta.
Tyttöni asuu 70-luvun kerrostalossa, jossa on myös vastaava lukko. Mutta ihan toimiva abloy-lukko kuitenkin, ei mikään 1800-luvun tekele.
Tyttöni pitää avainnippuaan aina valmiina siinä lukossa kotona ollessaan, juuri turvallisuussyistä. Siitähän sen kätevästi muistaa napata mukaan kun ulos lähtee.Näitä avaimella sisäpuolelta avattavia lukkoja näkee paljon maailmalla. Ne vaan ei ole mitään helposti avattavia abloy-lukkoja, vaan joskus hyvinkin hankalia. Sitä voi vain kuvitella, miten oven saisi auki hätätilanteessa, paniikki päällä ja pimeässä.
Ovi on ns. takalukossa, jos sen saa sisältä auki vain avaimella. Turvallinen varkaita vastaan silloin, kun ei olla kotona. Vanhanmallisissa Abloy-lukoissa takalukkoa ei aseteta lukkosalvan vieressä olevasta napista, vaan kiertämällä avainta oven sisäpuolen lukossa. Samalla tavalla lukon saa tarvittaessa kokonaan pois päältä, kun painaa lukkosalvan sisään.
Tarkennus, siis painaa lukkosalvan sisään samalla kun kiertää avainta.
Iloq-kohtalotoverit: toimii paremmin, kun sylkäisee peukaloon ja pyyhkii kostealla sormella sitä pintaa, missä on se joku mikälie magneetti vai millä nuo toimiikaan. Avaimen nuolaisukin auttaa, jos kukaan ei nää.
Älkää kukaan ikinä laittako noita iloqeja oviinne, jos ei oo pakko!
Anteeksi ohis.
Kerran asuin Brightonissa asunnossa, missä oli kaunis saarniparkettilattia. Muuttaessamme lattia oli niin tahmea liasta, että paljas jalkani tarttui lattiaan! Heti seuraavana päivänä hinkkasin ison lattian perinteiseen suomalaiseen tyyliin luututen, lattialla könyten. Ja kappas - lika lähti, lattiasta tuli puhdas. Ylipäätään aina ensimmäisenä olen Britanniassa asuessani pessyt kämpän lattiasta kattoon.
Niitä kenkien pitämistä sisällä en vieläkään tajua.
Englannilla on pitkä historia ja useat talot ovat 1800luvulta. Moni yhden perheen koti on muutettu kerrostaloksi 4-5 perheelle.
Mutta uskon että moni tänkin palstan tyypeistä on käynyt vain niissä lähiökodeissa. Jotka ovta tosiaan loukkoja. Keskituloisilla ja sitä varakkammilla on kivat kodit, modernit ja siistit. Lontoo tietty eri.
Kosteus on ongelma mutta sen kanssa pärjää kun osaa.
Eniten ärsyttää eripäin avautuvat kaapit kuin mihin on tottunut.
Ja erittäin jyrkät kaposet rappuset. Mutta se oli lähiökoti.
Kodin lämmitys ei myöskään maksaa paljoo. N. 50p/l on lämpööljy. Köyhät tietty säästää senkin.
Vierailija kirjoitti:
Vinkki niille, jotka kärsivät brittien kylpyhuoneperinteistä: tämmöinen stetoskooppi ei maksa eikä paina paljon, mutta säästää hermoja varsinkin sitten, kun alkuviehätys on kadonnut.
https://www.amazon.co.uk/Betterware-Double-Tap-Shower-Attachment/dp/B00…
Hyyyi! Ihan kylmät väreet meni selkäpiitä! VIELÄKÖ noita myydään?
Olen se alkuketjussa juuri tuollaisen kanssa suihkuttelusta kertonut. Ja mun muistelot oli vuodelta 1977!
Vierailija kirjoitti:
Iloq-kohtalotoverit: toimii paremmin, kun sylkäisee peukaloon ja pyyhkii kostealla sormella sitä pintaa, missä on se joku mikälie magneetti vai millä nuo toimiikaan. Avaimen nuolaisukin auttaa, jos kukaan ei nää.
Älkää kukaan ikinä laittako noita iloqeja oviinne, jos ei oo pakko!
Anteeksi ohis.
Yöks. Toivottavasti on sun oma avain eikä yhteiskäytössä...
Vierailija kirjoitti:
Eikö USAssakin ole kokolattiamatot kaikkialla? Ainakin 70-luvulla oli?
Oli ainakin vielä 90-luvulla joillakin.
Vierailija kirjoitti:
Englannilla on pitkä historia ja useat talot ovat 1800luvulta. Moni yhden perheen koti on muutettu kerrostaloksi 4-5 perheelle.
Mutta uskon että moni tänkin palstan tyypeistä on käynyt vain niissä lähiökodeissa. Jotka ovta tosiaan loukkoja. Keskituloisilla ja sitä varakkammilla on kivat kodit, modernit ja siistit. Lontoo tietty eri.
Kosteus on ongelma mutta sen kanssa pärjää kun osaa.
Eniten ärsyttää eripäin avautuvat kaapit kuin mihin on tottunut.
Ja erittäin jyrkät kaposet rappuset. Mutta se oli lähiökoti.Kodin lämmitys ei myöskään maksaa paljoo. N. 50p/l on lämpööljy. Köyhät tietty säästää senkin.
Siinähän se suurin ero juuri onkin. Suomessa köyhätkin asuvat erittäin mukavasti, Englannissa council flats ovat joskus aivan käsittämättömän hirveitä.
Vierailija kirjoitti:
Tota sekoittajalla varustettua hanaa en ymmärrä miksei kaikki käytä. Niin yksinkertainen. mutta elämänlaatua parantava juttu.
Suomessahan oli ennen Oraksen ja muiden mixereitä ihan simppeli mutta toimiva ratkaisu: sekä kuuma että kylmä vesi tuli ulos yhdestä ja samasta hanasta. Säädettiin vaan hanat sopivalle suhteelle ja sopivan lämmintä vettä tuli.
Rakentajat luulevat asuvansa tropiikissa. Esim. yksinkertaiset ovet, joista tuulee sisään.