Luetellaan nyt puolestaan brittiasuntojen idiotismeja
Vanhat brittitalot ova usein jäätävän kylmiä ja homeisia ja kaikki lämpö karkaa yksinkertaisista ikkunoista. Täällä monet myös tuntuvat pitävän sisälämpötilaa jossain 15 asteessa.
Kokolattiamattiot, etenkin vessassa. Uusissa ei enää niin usein. Sama koskee myös erillistä kylmä ja kuuma vesi hanaa, joita ei uusissa kämpissä juurikaan enää näe. Usein nää on vielä altaan VASTAKKAISILLA puolilla.
Kapeat portaat. Talot usein kolmikerroksisia ja kiinni toisissaan olevat talot ovat kaikki kuin kopioita toisistaan.
Plussaa taas on mielestäni kaasuliedet, kokkaaminen sujuu paljon sujuvammin ja ainakin täällä kaasuonnettomuudet erittäin harvinaisia. Tykkään myös kun jokaisen pistorasian vieressä on kytkin, jolla saa sähkön kiinni just siitä pistorasiasta suoraan tarvittaessa.
Kommentit (184)
Nämä on omia kokemuksia taloista, joissa olen vieraillut, mutta en asunut:
- rikkaiden taloissa hirmu korkeat aidat liian lähellä taloa (-> upea talo, josta kahden seinän ikkunoista näet sen muurin, yhdeltä seinältä kauniin pihan ja yhdeltä autoiluun liittyvän alueen)
- edelleen rikkaiden taloista: osalla todella korneja "teemahuoneita", joissa näin suomalaisena ainoa pointti tuntuu olevan rahan näyttäminen (esimerkki: posliininen kirahvi lastenkerroksen aulassa; kaikkineen varmaan n. 3-4 m korkeus ja samassa talossa Petteri Kaniinin hahmoista huonekaluja, kauniita mutta jotenkin hassuja. Esim. siilipyttyjä kolme eri kokoa yhdessä lastenvessassa)
- keskiluokkaisissa taloissa ruoan valmistus ja syöminen hirmu erillään, mutta sitten ei kuitenkaan kunnon tilaa pöydälle ja tarvittaville jutuille
- kyllä se kuovimaailma on mauttoman ruusuista, jos ei puhuta ihan tosi uusista kämpistä
- halpiskämpissä ongelma asunnon ulkopuolella: valtavissa lähiökerrostaloissa aivan liaan vähän portaikkoja ja hissejä
Mikä se spicekitchen on? Jossain remppaohjelmassa ollut usein :D
Puulattia tai kokolattiamatto kylppärissä.
Ne vesihanat ja suihkut... tulee joko kylmää tai tulikuumaa vettä, ei koskaan sopivaa kuin muutaman sekunnin ajan (näitä suihkuja ei onneksi ihan joka paikassa)
Pyykinpesukone keittiössä.
Saippuaisia käsitiskejä ei huuhdella vaan kuivataan ja pannaan heti kaappiin.
Kylppärissä amme, mutta kuumavesivaraaja on niin pieni, että siitä riittää vettä noin 5 cm ammeen pohjalle.
Home sisäseinissä ei huoleta ketään.
Home paksujen verhojen vuorikankaissa ei huoleta ketään.
Kenkiä ei oteta ulkoa tullessa pois, vaan tepastellaan vaan sillä kokolattiamatolla.
Eteisessä (jos sellainen on eikä olla heti olkkarissa) ei ole säilytystilaa vaatteille.
Sisälämpötila noin 16 astetta talvella ja lämpö päällä vain silloin kun on ihmisiä paikalla.
Vesivaraaja pannaan päälle ennnen suihkuun menoa. Kuumaa vettä ei siis ole koko aikaa saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Mikä se spicekitchen on? Jossain remppaohjelmassa ollut usein :D
Kakkoskeittiö, jossa kokataan vain voimaakkaanhajuisia ruokia kuten currya, jotta hajut ei jää leijumaan muuhun kotiin, Todella harvinaisia tosin.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kuulla kokemuksia siitä, miten britit suhrautuvat meille tavallisiin mukavuuksiin. Mitä mieltä ovat vedensekoittajasta, vetämättömistä ikkunoista, lämpimistä kuivista asunnoista, lattiapinnoista, homeettomuudesta, pesukoneista pesuhuoneessa, asumispohjista jnejne? Ovatko sitä mieltä että heidän tyylinsä on paras vai miten?
Kenelläkään brittituttuja?
Ei ne mieti. Esim tiskit käsin: lasketaan vettä vatiin tiskiaineen kanssa ja siitä suoraan pyyhkeellä kuivaksi ja kaappiin. Ei huuhdota ei säilötä kuivauskaapissa. Ei siis väliä onko mixerihana vai ei. Tosin täällä saa Hanoja joista tulee normisti kuumaa, lämmitä ja kylmää, mutta myös filtteroitua juoma vettä sekä kiehuvaa teevettä. Kaikkea saa jos haluaa.
Luulen että kylpevät samoin. Eivät huuhtoudu eli eivät kaipaa suihkua.
Näin ennen vanhaan käytiin pesulla tynnyrissä.
Mitä tulee kaposiin käytäviin. Englannissa maksetaan ns. Kiinteistöveroa neliöiden mukaan. Eli neliöt on huoneissa ei käytävillä.
Olen asunut Briteissä sekä kerrostaloissa ja näissä isoissa riveissä olevissa terraced taloissa, ja täytyy kyllä sanoa, että kyllä kerrostaloasunnoissa on yleisestiottaen parempi asuinmukavuus (ei niin paljon home ongelmia, parempi eristys ikkoinoissa jne). Toki kun mennään kalliisempiin asuntoihin mukavuustilanne paranee, mutta esim. Lontoon alueella eletään aika kurjasti.
Sähkösuihku, lämmittää veden suoraan suihkussa käydessä. Kuluttaa toki jonkin verran sähköä, mutta toisaalta lämmin vesi ei lopu kesken tai suihku viilene jos joku huuhtelee tiskejä samaan aikaan.
Se lounas! Työelämässä jos lähdetään ulos lounaalle, on se tapaus, eikä lounastajaa odoteta takaisin kolmeen tuntiin. Yleisintä on eväät. Se kolmioleipä ja sipsit. Meillä kiersi aamupäivisin voileipoika korissaan näiden lisäksi jonkinlaisia sämpylöitä ja sen sellaista. Päivällinen syödään myöhään koska monilla on aivan järjettömän pitkä kotimatka. En tiedä vieläkö kello viiden teetä oikeasti harrastetaan muissa kuin joko kotiäititapauksissa tai ylimystön keskuudessa. Me toimistotyöntekijät emme ainakaan, koska työaikakin päättyi vasta 17:30.
Yksi sukulaismies asui kunnan vuokra-asunnossa, jossa eteisaula oli yhteistä tilaa. Käytiin siellä joulun aikaan, ja tämän aulan lattia oli jäässä. Siis kirjaimellisesti siihen oli vuotanut jostakin vettä, joka oli jäätynyt, kuin luistinrata. Muutenkin se läävä oli poikkeuksellisen surkea, ja onneksi mies pääsi muuttamaan sieltä suht pian pois.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostavaa, että jenkkiasuntoketju meni nopeasti ihan hirveäksi vänkäämiseksi, jossa puolin ja toisin yritettiin jankuttaa, miksi toinen on väärässä, eikä ymmärrä mistään mitään.
Tämä ketju taas on pysynyt hyväntahtoisena.
Mistäköhän ero johtuu?
Suomalaisilla on joillakin joku ihme alkukantainen USA-viha, eli USA on ainoa maa ja kansa, jota sivistyneenä itseään pitävä saa mielestään yleistää ja haukkua. Todellisuudessa tietysti Yhdysvallat on hyvin monimuotoinen valtava maa, josta löytyy hyvin monenlaista ihmistä ja elämänmuotoa. Toki keskimäärin suomalaisia asuntoja väljemmissä kodeissa.
Brittejä taas ihaillaan ja rakastetaan Suomessa.
Sekä Englannissa että Usassa asuneena valitsisin kyllä ehdottomasti amerikkalaisen kodin. Hyvin monesta eri syystä.
Vierailija kirjoitti:
Se lounas! Työelämässä jos lähdetään ulos lounaalle, on se tapaus, eikä lounastajaa odoteta takaisin kolmeen tuntiin. Yleisintä on eväät. Se kolmioleipä ja sipsit. Meillä kiersi aamupäivisin voileipoika korissaan näiden lisäksi jonkinlaisia sämpylöitä ja sen sellaista. Päivällinen syödään myöhään koska monilla on aivan järjettömän pitkä kotimatka. En tiedä vieläkö kello viiden teetä oikeasti harrastetaan muissa kuin joko kotiäititapauksissa tai ylimystön keskuudessa. Me toimistotyöntekijät emme ainakaan, koska työaikakin päättyi vasta 17:30.
Lapsiperheissä on yhä käytössä tea time noin viideltä. Se on kylläkin ihan oikea ruoka. :D
Erikoista, että jotkut jopa kaipaavat sitä kylmyyttä. Vähän OT mutta minun italialaistuttuni kotona on talvisin (Pohjois-Italiassa eli suht samanlainen sateinen ja kolea talvi kuten ymmärtääkseni Briteissäkin, huom) sisälämpötila joku +10 ja kyllä siellä hänkin hytisi viltti päällä villapaidassa. Minä lämpimämpään tottuneena tietysti vielä enemmän. Kun tuli käymään luokseni Suomeen talvella kehui hän aivan ensiksi sitä, miten lämmintä asunnossani on. Ulkona tosiaan oli hänelle aivan helvetillisen kylmät -20C ja asunnossa taas +20 tienoilla, mikä hänelle oli aivan absurdia. Italiassa kun talot ovat "hieman" erilaisia. Kyllä kesällä vielä mukavasti viilentää mutta kun lämpötila laskee talven myötä muutamaan celsiusasteeseen (vielä kuitenkin plussan puolelle) niin niistä tulee ihan hirveitä, vetoisia, kosteita koleita kellareita... Lisäksi sähkö on hänen mukaansa kallista niin lämmityskin hoituu lähinnä siten että enemmän vaatetta päälle ja nukkumaan mennessä peiton päälle vielä pari villatäkkiä...
Suomalaisilla on joskus vähän kummallinen käsitys USA:sta. Onhan siellä moni asia hyvin tehottomasti järjestetty, mutta kun se ei ole meidän päätettävissä miten 400 miljoonaa ihmistä siellä elää. Se on niin iso maa, että sieltä löytyy valtavasti myös osaamista ja lahjakkuutta, joiden tukeminen on ihan eri tasolla kuin Suomessa. Asumisessakin USA:ssa on tarjolla kaikkea mahdollista trailereista palatseihin.
Myös Englannissa on valtava kirjo erilaisia vaihtoehtoja ja luksus on suomalaista luksukkaampaa. Toisaalta huonot asunnot ovat myös ihan eri tavalla huonoja kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Erikoista, että jotkut jopa kaipaavat sitä kylmyyttä. Vähän OT mutta minun italialaistuttuni kotona on talvisin (Pohjois-Italiassa eli suht samanlainen sateinen ja kolea talvi kuten ymmärtääkseni Briteissäkin, huom) sisälämpötila joku +10 ja kyllä siellä hänkin hytisi viltti päällä villapaidassa. Minä lämpimämpään tottuneena tietysti vielä enemmän. Kun tuli käymään luokseni Suomeen talvella kehui hän aivan ensiksi sitä, miten lämmintä asunnossani on. Ulkona tosiaan oli hänelle aivan helvetillisen kylmät -20C ja asunnossa taas +20 tienoilla, mikä hänelle oli aivan absurdia. Italiassa kun talot ovat "hieman" erilaisia. Kyllä kesällä vielä mukavasti viilentää mutta kun lämpötila laskee talven myötä muutamaan celsiusasteeseen (vielä kuitenkin plussan puolelle) niin niistä tulee ihan hirveitä, vetoisia, kosteita koleita kellareita... Lisäksi sähkö on hänen mukaansa kallista niin lämmityskin hoituu lähinnä siten että enemmän vaatetta päälle ja nukkumaan mennessä peiton päälle vielä pari villatäkkiä...
Tästä varmaan johtuu suomalaiset huipputappajahomeet. Noissa maissa, missä asunnot on olemattomasti eristetty ja sisä- ja ulkotilat muutenkin enempi vähempi samaa tilaa, ei ihmiset näytä homeista kärsivän. Suomessa taas sisätiloissa on ihan eri ilmasto kuin ulkona, ja homeet ilmeisesti aivan kauheita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vähän luulen, että briteille tyypillinen pärjäämisen ja hommailemisen eetos johtuu pitkälti juuri siitä, että ne on karaistuneet kestämään kylmää ja epämukavuutta jo kodeissaan. Sama 'mustn't grumble' -ajattelu näkyy monessa muussakin asiassa. Siinä missä itse suomalaisena alan pohtia jotain suuria korjausprojekteja, joilla joku typerä epämukavuus poistuisi kokonaan, britti hakee työkalupakin ja tekee jonkun quick fixin, jolla taas mennään jonkun aikaa. Ja en tiedä onko tyypillistä, mutta melkeipä kaikki britit joiden kanssa itse olen ollut läheisemmin tekemisissä, ovat hyviä korjaamaan ja fiksaamaan, itse tekevät sähkö- ja putkitöitä, vaikka mitään koulutusta ei ole. Suomalainen kutsuisi heti paikalle jonkun ammattilaisen eikä edes yrittäisi itse mitään.
Suomessa ei vakuutus korvaa näitä itse-fixailuja jos menee huti. Sähköisku voi olla aika paha paikka ja kyllä oon nähnyt hengenvaarallisesti tehtyjä sähköratkaisuja.
Ei välttämättä. Esim. minun dh on saanut monta kertaa sähköiskun kun on asennellut yhtä sun toista meidän asunnoissa Suomessa, eikä ole pitänyt sitä minään. Minulla on mennyt tuon ihmisen takia vähän niin kuin usko meidän suomalaiseen yhteiskuntaan. Kaikki ei tosiaankaan ole ihan niin vaarallista kuin meidän on annettu ymmärtää. :)
Yhtälailla sähkö tappaa britinkin, mutta he eivät vaan välitä. Kaiken ei tarvitse olla vaaratonta kuten Suomessa. Tämä tosin kyllä pätee varmaan suurimpaan osaan maailman maista.
Kuulin, että peribrittiläinen peseytyminen ennen muinoin meni suurinpiirtein näin: kylpyamme täytettiin vedellä. Perheen isä kylpi ja peseytyi ensimmäiseksi, saippuan kera tietenkin. Sen jälkeen pojat. Sen jälkeen ehkä isovanhemmat. Sitten ehkä perheen tytöt. Lopuksi naiset... ja tämä kaikki samassa vedessä.
Olisi hauska tietää pitääkö tämä paikkansa? Kertoja vakuutti, että totta on. Eikä edes kovin monta vuosikymmentä sitten.
Lontoon talvikukat laatikoissa hurmaavat minut myös.
Paksut tweedkankaat ja villakankaat pukeutumisessa, miesten perinteiset liivit ja naisten tietyn mittaiset, pitkähköt, pohjemittaiset villahameet.
Lontoossa opin pukeutumaan säätilan enkä vuodenajan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Aina britanniassa käydessä sitä ihmettelee miten ne elävät vielä kuin jossain imperiuminsa ajan aikakapselissa. Joku taisi siinä 1800 ja 1900-lukujen taitteessa kirjoittaa kuinka kaikki keksinnöt mitä tarvitaan on jo keksitty. Liikuttavan paljon ne näkevät vaivaa pitääkseen kotinsa siinä muinaisessa varustelussa ja loukkaantuvat jos menee kysymään että miksi eivät tekisi aikahyppyä nykyaikaan kuten kaikkialla muualla. Ovat ylpeitä jopa etteivät ole lähteneet mihinkään nykyajan kotkotuksiin kuten vedensekoittajat ja kaksinkertaiset ikkunat joista ei puhalla tuuli karmien välistä niin että paperit lentävät pöydältä.
Mä olen miettinyt paljon tuota nyt kun olen katsonut Downton Abbey-sarjaa. siinä eletään nyt jotain 1920-lukua ja silloin Britit oli kyllä tosi edistyksellisiä kun maaseudullekin tuotiin sanomalehti joka päivä kotiin (tuskin köyhille kuitenkaan), tuli puhelin ja radio jne. Mutta jossain vaiheessa siellä on sitten jämähdetty paikoilleen kun esim. Suomessa alettiin mennä kehityksessä suurin harppauksin eteenpäin ja aikoja sitten ohi ja brittiläiset köyhät on todella köyhiä.
Vieläköhän siellä tuodaan maitopullo ovelle? Se oli musta jotenkin sympaattista, kun 1990-luvulla siellä oleskelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuivauskaapin puute, mutta toisaalta vesi useinmiten niin kovaa, että astiat olisivat täynnä kalkkitahroja.
Kylpyhuoneissa valokatkaisijat ulkopuolella tai vedettävällä narulla.
Kolmioleipä ja sipsipussi -lounaat. Ja kaiken voi syödä chipsien eli paksujen ranskanperunoiden kanssa.
Tää kolmioleipä ja sipsipussilounas jatkuu monella vielä aikuisiässä. Lähes tulkoin jokaisella ruokakaupalla on oma meal deal, jolla saat kolmen tai neljän punnan hinnalla valitsemasi juoman, kolmioleivän ja sipsipussin/suklaapatukan.
Sitten näillä elintavoilla ihmetellään brittiläisissä terveysohjelmissa, miten kropan ikä on 100v vaikka oikea 45v jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina britanniassa käydessä sitä ihmettelee miten ne elävät vielä kuin jossain imperiuminsa ajan aikakapselissa. Joku taisi siinä 1800 ja 1900-lukujen taitteessa kirjoittaa kuinka kaikki keksinnöt mitä tarvitaan on jo keksitty. Liikuttavan paljon ne näkevät vaivaa pitääkseen kotinsa siinä muinaisessa varustelussa ja loukkaantuvat jos menee kysymään että miksi eivät tekisi aikahyppyä nykyaikaan kuten kaikkialla muualla. Ovat ylpeitä jopa etteivät ole lähteneet mihinkään nykyajan kotkotuksiin kuten vedensekoittajat ja kaksinkertaiset ikkunat joista ei puhalla tuuli karmien välistä niin että paperit lentävät pöydältä.
Mä olen miettinyt paljon tuota nyt kun olen katsonut Downton Abbey-sarjaa. siinä eletään nyt jotain 1920-lukua ja silloin Britit oli kyllä tosi edistyksellisiä kun maaseudullekin tuotiin sanomalehti joka päivä kotiin (tuskin köyhille kuitenkaan), tuli puhelin ja radio jne. Mutta jossain vaiheessa siellä on sitten jämähdetty paikoilleen kun esim. Suomessa alettiin mennä kehityksessä suurin harppauksin eteenpäin ja aikoja sitten ohi ja brittiläiset köyhät on todella köyhiä.
Vieläköhän siellä tuodaan maitopullo ovelle? Se oli musta jotenkin sympaattista, kun 1990-luvulla siellä oleskelin.
Englannissa on vaan erilainen kulttuuri kuin meillä. Siellä on aina ollut alaluokka, joka on todella häpeämätöntä porukkaa. Pärjäävät vähällä, mutta ottavat irti kaiken minkä saavat. Sitten on vuosisataisen eliitin edustajia, joiden suvuissa edellinen työllä itsensä elättänyt tyyppi eli 1500-luvulla.
Kiinnostavaa, että jenkkiasuntoketju meni nopeasti ihan hirveäksi vänkäämiseksi, jossa puolin ja toisin yritettiin jankuttaa, miksi toinen on väärässä, eikä ymmärrä mistään mitään.
Tämä ketju taas on pysynyt hyväntahtoisena.
Mistäköhän ero johtuu?