Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luetellaan nyt puolestaan brittiasuntojen idiotismeja

Vierailija
17.07.2019 |

Vanhat brittitalot ova usein jäätävän kylmiä ja homeisia ja kaikki lämpö karkaa yksinkertaisista ikkunoista. Täällä monet myös tuntuvat pitävän sisälämpötilaa jossain 15 asteessa.

Kokolattiamattiot, etenkin vessassa. Uusissa ei enää niin usein. Sama koskee myös erillistä kylmä ja kuuma vesi hanaa, joita ei uusissa kämpissä juurikaan enää näe. Usein nää on vielä altaan VASTAKKAISILLA puolilla.

Kapeat portaat. Talot usein kolmikerroksisia ja kiinni toisissaan olevat talot ovat kaikki kuin kopioita toisistaan.

Plussaa taas on mielestäni kaasuliedet, kokkaaminen sujuu paljon sujuvammin ja ainakin täällä kaasuonnettomuudet erittäin harvinaisia. Tykkään myös kun jokaisen pistorasian vieressä on kytkin, jolla saa sähkön kiinni just siitä pistorasiasta suoraan tarvittaessa.

Kommentit (184)

Vierailija
101/184 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole asunut Englannissa vaan ihan vain matkustanut ja kaikki kokemukseni ovat Lontoosta tai sen lähialueilta. Minusta talot ovat ulkoapäin julkisivuiltaan paljon kauniimpia kuin täällä Suomessa. Talojen sokkeloisuus on kuitenkin suomalaisittan katsottuna outoa. Olin hotellissa, jossa käytävät ja aulat olivat suomalaisen tuulikaapin kokoa. Vaikka suomalaiset asuvat ahtaasti, niin niissä ahtaissa neliöissä on väljyyttä.

Erittäin suuresti hämmästelin Lontoossa vetoisuutta, yksinkertaisia ikkunoita, jotka nousevat ylös ja joita ei lukita millään tavalla sisäpuolelta (en tiedä, onko yleistä enää nykyään), joka paikassa olevaa kokolattiamattoa (mikä kyllä on ihanaa paleleville jaloille ja varmaan juuri siksi käytössäkin) ja sitä veden olematonta painetta.

Erittäin viehättävää taas oli talvellakin ikkunalaudoilla olevat istutukset.

Vierailija
102/184 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vähän luulen, että briteille tyypillinen pärjäämisen ja hommailemisen eetos johtuu pitkälti juuri siitä, että ne on karaistuneet kestämään kylmää ja epämukavuutta jo kodeissaan. Sama 'mustn't grumble' -ajattelu näkyy monessa muussakin asiassa. Siinä missä itse suomalaisena alan pohtia jotain suuria korjausprojekteja, joilla joku typerä epämukavuus poistuisi kokonaan, britti hakee työkalupakin ja tekee jonkun quick fixin, jolla taas mennään jonkun aikaa. Ja en tiedä onko tyypillistä, mutta melkeipä kaikki britit joiden kanssa itse olen ollut läheisemmin tekemisissä, ovat hyviä korjaamaan ja fiksaamaan, itse tekevät sähkö- ja putkitöitä, vaikka mitään koulutusta ei ole.  Suomalainen kutsuisi heti paikalle jonkun ammattilaisen eikä edes yrittäisi itse mitään.

Suomessa ei vakuutus korvaa näitä itse-fixailuja jos menee huti. Sähköisku voi olla aika paha paikka ja kyllä oon nähnyt hengenvaarallisesti tehtyjä sähköratkaisuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/184 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mieleetä idioottimaisia on ne ulko-ovet, joiden lukko täytyy avaimella avata sisältäkin päin - usein se ei edes aukea ekalla yrittämällä, koska lukkotekniikka on jostain 1800-luvulta. Kiva jos olisi vaikka tulipalo ja tarvis päästä nopeasti ulos...

1998 olin opiskelijajuhlissa Kuopiossa Haapaniemellä. Opiskelija asunnossa ja siellä lukko ovessa oli sellainen, että sisältäkin sen auki ainoastaan avaimella!? Uskomatonta mutta totta.

Tyttöni asuu 70-luvun kerrostalossa, jossa on myös vastaava lukko. Mutta ihan toimiva abloy-lukko kuitenkin, ei mikään 1800-luvun tekele.

Tyttöni pitää avainnippuaan aina valmiina siinä lukossa kotona ollessaan, juuri turvallisuussyistä. Siitähän sen kätevästi muistaa napata mukaan kun ulos lähtee.

Näitä avaimella sisäpuolelta avattavia lukkoja näkee paljon maailmalla. Ne vaan ei ole mitään helposti avattavia abloy-lukkoja, vaan joskus hyvinkin hankalia. Sitä voi vain kuvitella, miten oven saisi auki hätätilanteessa, paniikki päällä ja pimeässä.

Maailmalla on tullut vastaan vaikka minkälaisia lukkoja. Usein sellaisia, joissa avainta pitää kääntää teoriassa kaksi kierrosta (ei vajaa yksi kuten Suomessa useimmiten). Ja käytännössä se meni niin että usein piti kiertaa kaksi kierrosta ja 1/4 sitten taaksepäin, tai jollain muulla ihme tavalla.

Vierailija
104/184 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva kuulla kokemuksia siitä, miten britit suhrautuvat meille tavallisiin mukavuuksiin. Mitä mieltä ovat vedensekoittajasta, vetämättömistä ikkunoista, lämpimistä kuivista asunnoista, lattiapinnoista, homeettomuudesta, pesukoneista pesuhuoneessa, asumispohjista jnejne? Ovatko sitä mieltä että heidän tyylinsä on paras vai miten?

Kenelläkään brittituttuja?

Vierailija
105/184 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokkaisissa kodeissa usein näkee vanhanaikaisia drying rackejä keittiössä. Eli siis niitä, mitkä nostetaan narulla katon rajaan ja siinä sitten pyykit kuivuu. Onkohan ne olleet ikinä kovin järkeviä, kun siinähän menee kaikki kokkauskäryt suoraan vaatteisiin, jos ne on siellä kokkausaikana. Itse en varmaan ikinä muistaisi ottaa niitä ajoissa alas.

Vierailija
106/184 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivauskaapin puute, mutta toisaalta vesi useinmiten niin kovaa, että astiat olisivat täynnä kalkkitahroja.

Kylpyhuoneissa valokatkaisijat ulkopuolella tai vedettävällä narulla.

Kolmioleipä ja sipsipussi -lounaat. Ja kaiken voi syödä chipsien eli paksujen ranskanperunoiden kanssa.

Vierailija
107/184 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva kuulla kokemuksia siitä, miten britit suhrautuvat meille tavallisiin mukavuuksiin. Mitä mieltä ovat vedensekoittajasta, vetämättömistä ikkunoista, lämpimistä kuivista asunnoista, lattiapinnoista, homeettomuudesta, pesukoneista pesuhuoneessa, asumispohjista jnejne? Ovatko sitä mieltä että heidän tyylinsä on paras vai miten?

Brittien kanssa ei jostain syystä ole tullut keskusteltua asiasta. Ranskassa asunnot ovat myös kylmiä talvella, esim. +12 oC ei ole mitenkään tavaton. Sikäläinen vaihto-oppilas valitti, että hänen mielestään asunto oli ihan liian kuuma ja ilma kuivaa, iho ja hiukset kuivuivat.

Vierailija
108/184 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten joku tuolla aiemmin totesi, ei brittejä itseään haittaa pienet epämukavuudet. Eli ainakaan minulle ei ole kukaan ikinä ihastellut suomalaisasuntojen mukavuutta, mutta luonnon kauneutta ja rauhallisuutta kylläkin. Toki omat sukulaiset ovat suunnilleen samassa tuloluokassa kuin itsekin olen, ja heillä on Englannissa paljon meidän kämppää hienommat talot. Huomasin tosin muutama vuosi sitten, että yksi meidän sukulaispariskunta (ovat käyneet Suomessa monta kertaa) oli rakentanut merenrantahuvilan, jossa oli hyvin skandinaavinen fiilis, mutta väreiltään lämpimämpi.

Vierailija
109/184 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesukone kylpyhuoneessa olisi melko hankalasti järjestettävissä kun pistorasioita ei partakonepistoketta lukuunottamatta löydy.

Vierailija
110/184 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vähän luulen, että briteille tyypillinen pärjäämisen ja hommailemisen eetos johtuu pitkälti juuri siitä, että ne on karaistuneet kestämään kylmää ja epämukavuutta jo kodeissaan. Sama 'mustn't grumble' -ajattelu näkyy monessa muussakin asiassa. Siinä missä itse suomalaisena alan pohtia jotain suuria korjausprojekteja, joilla joku typerä epämukavuus poistuisi kokonaan, britti hakee työkalupakin ja tekee jonkun quick fixin, jolla taas mennään jonkun aikaa. Ja en tiedä onko tyypillistä, mutta melkeipä kaikki britit joiden kanssa itse olen ollut läheisemmin tekemisissä, ovat hyviä korjaamaan ja fiksaamaan, itse tekevät sähkö- ja putkitöitä, vaikka mitään koulutusta ei ole.  Suomalainen kutsuisi heti paikalle jonkun ammattilaisen eikä edes yrittäisi itse mitään.

Suomessa ei vakuutus korvaa näitä itse-fixailuja jos menee huti. Sähköisku voi olla aika paha paikka ja kyllä oon nähnyt hengenvaarallisesti tehtyjä sähköratkaisuja.

Yhtälailla sähkö tappaa britinkin, mutta he eivät vaan välitä. Kaiken ei tarvitse olla vaaratonta kuten Suomessa. Tämä tosin kyllä pätee varmaan suurimpaan osaan maailman maista.

Vierailija
111/184 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun brittimieheni oli ensimmäistä talvea Suomessa, hän piti kerrostaloasunnon ikkunoita auki koko ajan, koska pattereita ei saanut kokonaan päältä ja sisälämpötila olisi ollut jotain 25 astetta muuten (taloyhtiö täynnä mummoja, jotka palelivat kesät talvet). Lähikaupassa kävi t-paita päällä ja ihmetteli miten meillä on varaa haaskata lämpöä tällä tavalla.

Vierailija
112/184 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun brittimieheni oli ensimmäistä talvea Suomessa, hän piti kerrostaloasunnon ikkunoita auki koko ajan, koska pattereita ei saanut kokonaan päältä ja sisälämpötila olisi ollut jotain 25 astetta muuten (taloyhtiö täynnä mummoja, jotka palelivat kesät talvet). Lähikaupassa kävi t-paita päällä ja ihmetteli miten meillä on varaa haaskata lämpöä tällä tavalla.

Kun tottuu viileään sisälämpötilaan niin Suomessa on aika ahdistavaa sisällä, etenkin talvisin. Kuuma ja kuivaa ja jotenkin tunkkainen fiilis. Sisäilma ei tunnut ollenkaan raikkaalta.

Vierailija
113/184 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuivauskaapin puute, mutta toisaalta vesi useinmiten niin kovaa, että astiat olisivat täynnä kalkkitahroja.

Kylpyhuoneissa valokatkaisijat ulkopuolella tai vedettävällä narulla.

Kolmioleipä ja sipsipussi -lounaat. Ja kaiken voi syödä chipsien eli paksujen ranskanperunoiden kanssa.

Tää kolmioleipä ja sipsipussilounas jatkuu monella vielä aikuisiässä. Lähes tulkoin jokaisella ruokakaupalla on oma meal deal, jolla saat kolmen tai neljän punnan hinnalla valitsemasi juoman, kolmioleivän ja sipsipussin/suklaapatukan.

114/184 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun tottuu viileään sisälämpötilaan niin Suomessa on aika ahdistavaa sisällä, etenkin talvisin. Kuuma ja kuivaa ja jotenkin tunkkainen fiilis. Sisäilma ei tunnut ollenkaan raikkaalta.

Siihen todellakin tottuu. Kun olen käymässä brittimieheni kanssa Suomessa, äitini jo etukäteen avaa vierashuoneen ikkunan oli kesä tai talvi. Melkein 15:sta vuoden jälkeen minustakin Suomessa talot ovat aivan liian lämpimiä

115/184 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhat brittitalot ova usein jäätävän kylmiä ja homeisia ja kaikki lämpö karkaa yksinkertaisista ikkunoista. Täällä monet myös tuntuvat pitävän sisälämpötilaa jossain 15 asteessa.

Kokolattiamattiot, etenkin vessassa. Uusissa ei enää niin usein. Sama koskee myös erillistä kylmä ja kuuma vesi hanaa, joita ei uusissa kämpissä juurikaan enää näe. Usein nää on vielä altaan VASTAKKAISILLA puolilla.

Kapeat portaat. Talot usein kolmikerroksisia ja kiinni toisissaan olevat talot ovat kaikki kuin kopioita toisistaan.

Plussaa taas on mielestäni kaasuliedet, kokkaaminen sujuu paljon sujuvammin ja ainakin täällä kaasuonnettomuudet erittäin harvinaisia. Tykkään myös kun jokaisen pistorasian vieressä on kytkin, jolla saa sähkön kiinni just siitä pistorasiasta suoraan tarvittaessa.

Ollaan näemmä asuttu samanlaisessa talossa....

Vierailija
116/184 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä20633 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen todellakin tottuu. Kun olen käymässä brittimieheni kanssa Suomessa, äitini jo etukäteen avaa vierashuoneen ikkunan oli kesä tai talvi. Melkein 15:sta vuoden jälkeen minustakin Suomessa talot ovat aivan liian lämpimiä

Mä en ole vielä kymmenenkään vuoden jälkeen tottunut. Siinä missä brittimies menee vielä shortsit päällä mulla on jo yleensä kaulaliina kaulassa...

Vierailija
117/184 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä britit eivät suhtaudu ihan niin vakavasti virheisiin. Appiukkoni oli tyypillinen tee-se-itse-mies, joka korjasi itse kaiken, ja yleensä oikein hyvin. Joskus kyllä ihmeteltiin kun eteisen kattoon ilmestyi yhtäkkiä iso märkä läiskä. Se johtui yläkerran vessan putkivuodosta, johon appiukko luonnollisesti oli syypää. Kukaan ei ollut moksiskaan, ukko korjasti putken ja katto kuivui. Asia unohtui viikossa. Silloin ajattelin, että jotain olennaista eroa on ns perisuomalaisessa ja peribrittiläisessä elämänasenteessa. Eikä kellään ollut allergioita tai astmaa.

Vierailija
118/184 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyykinpesukone keittiössä.

Mullakin on. Helsingissä.

Vierailija
119/184 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis, tällainen itsestään selvyys ei vielä ole tullut sanottua. Ne kokolattiamatot ja paksut uutimet ovat tietysti lämpöeristeitä.

Vierailija
120/184 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt kahdessa brittiläisessä kodissa, joissa on ollut kokolattiamatto vessassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan