Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luetellaan nyt puolestaan brittiasuntojen idiotismeja

Vierailija
17.07.2019 |

Vanhat brittitalot ova usein jäätävän kylmiä ja homeisia ja kaikki lämpö karkaa yksinkertaisista ikkunoista. Täällä monet myös tuntuvat pitävän sisälämpötilaa jossain 15 asteessa.

Kokolattiamattiot, etenkin vessassa. Uusissa ei enää niin usein. Sama koskee myös erillistä kylmä ja kuuma vesi hanaa, joita ei uusissa kämpissä juurikaan enää näe. Usein nää on vielä altaan VASTAKKAISILLA puolilla.

Kapeat portaat. Talot usein kolmikerroksisia ja kiinni toisissaan olevat talot ovat kaikki kuin kopioita toisistaan.

Plussaa taas on mielestäni kaasuliedet, kokkaaminen sujuu paljon sujuvammin ja ainakin täällä kaasuonnettomuudet erittäin harvinaisia. Tykkään myös kun jokaisen pistorasian vieressä on kytkin, jolla saa sähkön kiinni just siitä pistorasiasta suoraan tarvittaessa.

Kommentit (184)

Vierailija
41/184 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietän paljon aikaa Britanniassa, koska mieheni on sieltä kotoisin. Uudiskohteissa ja remontoiduissa asunnoissa ei nykyään ole kokolattiamattoa kylppärissä ja hanasta tulee sekä kylmää että kuumaa vettä. Yksi asia, joka minua aina ärsyttää on pistorasian puute kylpyhuoneissa. ”Shaver only” reikä löytyy johon käy just partakone ja sähköhammasharja. Hiustenkuivaajaa ei siis voi käyttää kylpyhuoneessa vaan makkarissa on yleensä ”kampauspöytä” jonka äärellä laitetaan tukka ja meikataan.

Vierailija
42/184 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuuko aussit yhtä alkeellisesti? Jos ei, niin miksi ei, ja miksei saarelle omita sieltä nykyaikaisia mukavuuksia?

Juu, mutta siellä on vielä valtavat hämähäkit kotieläiminä. Suomalaiset ovat tottuneet älyttömän hyviin olosuhteisiin eivätkä monesti ollenkaan tajua miten hemmotelluilta hienostelijoilta kuulostavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/184 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mieleetä idioottimaisia on ne ulko-ovet, joiden lukko täytyy avaimella avata sisältäkin päin - usein se ei edes aukea ekalla yrittämällä, koska lukkotekniikka on jostain 1800-luvulta. Kiva jos olisi vaikka tulipalo ja tarvis päästä nopeasti ulos...

Eipä se modernikaan digilukkotekniikka vaikuta olevan sen kummempaa, parhaimmillaan 4 kertaa joutuu avainta räplätä lukkoon T: Ilog

Mutta Suomessa on joka ovessa manuaalinen salpa, jota kääntämällä pääsee hätätilanteessa(kin) kymmenesosasekunnissa ulos. Sisällepääsy voi olla vaikeaa ( ja ehkä kuuluukin olla) mutta ulos ei.

Vierailija
44/184 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun kävin teininä ensimmäistä kertaa Briteissä. Asuin keskiluokkaisen tuttavaperheen luona. Alue oli sellaista keskiluokkaista, talot isoja, jostain 1800- ja 1900 -lukujen vaihteesta, toki rempattu. Näytti vauraalta.

Itse olin kotoisin Itä-Helsingin lähiön uusista kerrostaloista, jotak olivat moderneja, valoisia, jossa kaikki toimi keskuslämmityksestä kylppäriin.

Tuttavien pimeä, kummallinen kaksikerroksinen asunto vaikutti hyvin vanhanaikaiselta ja ahtaalta. Keittiö oli pieni koppi. Kesälläkin oli sisällä kylmää ja kosteaa.

Muistan ikuisesti kun menin ensi kertaa "suihkuun"! No sellaista ei oikeastaan ollut: oli vain vanha jättimäinen valurautakylpyamme johon tuli kaksi erillistä hanaa, kylmä ja kuuma. "Suihkun" näistä sai kun hanoihin liitettiin sellainen lasten vesilelun näköinen muovihärpäke: yhdellä puolen vekotinta oli kohdat jotka liitettiin hanoihin ja toisella puolella yksi lyhyt ulostuloletku, josta sitten tuli "lämmintä" vettä. Talossa oli kallista lämmittää vettä, heillä oli joku boileri siellä, joten suureen ammeeseen ei yleensä riittänyt lämmintä vettä joka päivä kaikille vaan oli pakko nopeasti "käydä suihkussa" ellei jättänyt peseytymistä useaksi päiväksi kokonaan väliin (kuten britit näyttivät tekevän).

Tuolla "suihkulla" hiusten ja kropan pesuun ei ollut olemassa yhtään hyvää asentoa, päädyin lopulta siihen että hiukset pesin istuen tuolilla ammeen vieressä ja roikkuen ammeen korkealta reunalta pää alaspäin. Kroppa piti pestä taas niin että istui ammeessa selkä päätyä vasten ja jalat harallaan laidoista tukea ottaen, pää ja kroppa piti pitää melko lähellä ammeen pohjaa, koska jos muovista "suihkuhärpäkettä" nosti liian ylös, se irtosi hanoista. Peseytyminen kävi joogatunnista :)

Ja aatteles miten paljon niillä on vettä käytettävissä, kun asuvat sateisella saarella.  :)

Olen onnistunut asumaan Briteissä niin, että vesi oli säännöstelyn alla kuivuuden takia. En luullut sellaista mahdolliseksi. Suomessa tämmöistä ei ole koskaan sattunut.

Vierailija
45/184 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuuko aussit yhtä alkeellisesti? Jos ei, niin miksi ei, ja miksei saarelle omita sieltä nykyaikaisia mukavuuksia?

Joo, mutta se ei haittaa kun ilmasto ei ole kylmä ja märkä vaan elämä tapahtuu paljon ulkosalla.

Vierailija
46/184 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina britanniassa käydessä sitä ihmettelee miten ne elävät vielä kuin jossain imperiuminsa ajan aikakapselissa. Joku taisi siinä 1800 ja 1900-lukujen taitteessa kirjoittaa kuinka kaikki keksinnöt mitä tarvitaan on jo keksitty. Liikuttavan paljon ne näkevät vaivaa pitääkseen kotinsa siinä muinaisessa varustelussa ja loukkaantuvat jos menee kysymään että miksi eivät tekisi aikahyppyä nykyaikaan kuten kaikkialla muualla. Ovat ylpeitä jopa etteivät ole lähteneet mihinkään nykyajan kotkotuksiin kuten vedensekoittajat ja kaksinkertaiset ikkunat joista ei puhalla tuuli karmien välistä niin että paperit lentävät pöydältä.

Minusta tämä on briteissä aivan ihana piirre. Muutenkin se konservatismi on virkistävää, samoin kuin aito rakkaus kauniita vanhoja esineitä ja rakennuksia kohtaan. Suomessa heitetään kaikki roskiin ja uutta huonompaa tilalle.

Kaikki tällaiset outoudet on ihan hassunhauskoja kun niitä voi telkkarista ihmetellä, mutta odotas kun yrittää asua tuolla.

Olen asunut Englannissa monta vuotta ja kokenut tosiaan myös seinän, josta lumi satoi sisään, mutta kokonaisuutena englantilaiset talot on olleet tosi ihania, jopa ne kylmät ja homeiset. Minä ainakin koin jotenkin eläväni enemmän kun talvella oli kylmää ja kesällä lämmintä, myös sisällä. Asuin parissakin talossa, jossa AGA oli lämmin talviaamuisin, eikä mikään muu sitten ollutkaan. Sinänsä pidin jopa sitä ihan järkevänä, että keskuslämmitys oli päällä vain silloin kun ihmisiä oli kotona.

Vierailija
47/184 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mieleetä idioottimaisia on ne ulko-ovet, joiden lukko täytyy avaimella avata sisältäkin päin - usein se ei edes aukea ekalla yrittämällä, koska lukkotekniikka on jostain 1800-luvulta. Kiva jos olisi vaikka tulipalo ja tarvis päästä nopeasti ulos...

Tämä!!

Oi auta armias että meillä oli lukko aina!! Joka ikinen kerta niin jumissa!! Vihasin sitä ovea!

Vierailija
48/184 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vietän paljon aikaa Britanniassa, koska mieheni on sieltä kotoisin. Uudiskohteissa ja remontoiduissa asunnoissa ei nykyään ole kokolattiamattoa kylppärissä ja hanasta tulee sekä kylmää että kuumaa vettä. Yksi asia, joka minua aina ärsyttää on pistorasian puute kylpyhuoneissa. ”Shaver only” reikä löytyy johon käy just partakone ja sähköhammasharja. Hiustenkuivaajaa ei siis voi käyttää kylpyhuoneessa vaan makkarissa on yleensä ”kampauspöytä” jonka äärellä laitetaan tukka ja meikataan.

Hei! Laivoissa ja monessa hotellin kylpyhuoneessa on merkintä " Partakoneelle " . Mutta mistä se pistorasia tietää onko siellä partakone vai hiustenkuivain? Tietenkin jos sinne laittaa kiinni 2500 watin lämmittimen voi sulake poksahtaa...

Vierailija
49/184 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on joku turvallisuusjuttu. Suomessa saa kiertää erikoisluvalla EU:n sähköturvallisuusdirektiivejä, koska meillä on niin älyttömän pieniä kylpyhuoneita maa täynnä. Muualla joutuvat noudattamaan minimietäisyyksiä vesipisteen ja pistorasian välillä.

Vierailija
50/184 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Englannissa oli aika kivaakin se, että talvisin oli kylmä. Ihmiset pyysi teelle mitä ihmeellisimmissä tilanteissa ja se todellakin maistui hyvältä kun kädet oli kylmät. Ja jotenkin siihen rituaaliin liittyy varmaan samanlaista sosiaalisuutta ja yhteisöllisyyttä kuin Suomessa on aikanaan ollut kahvinjuonnin kanssa. Mummot ja papat täälläkin joi kahvia joka välissä ja pyysivät aina kahville, varmaan osittain lämpimikseen.

Vierailija
51/184 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tota sekoittajalla varustettua hanaa en ymmärrä miksei kaikki käytä. Niin yksinkertainen. mutta elämänlaatua parantava juttu.

Vierailija
52/184 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1998 olin opiskelijajuhlissa Kuopiossa Haapaniemellä. Opiskelija asunnossa ja siellä lukko ovessa oli sellainen, että sisältäkin sen auki ainoastaan avaimella!? Uskomatonta mutta totta.

Savolaista liioittelua! Oikeasti olit Kuopion Neulamäessä. Tai Rypysuolla korkeintaan!

Vierailija
53/184 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketkulainen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1998 olin opiskelijajuhlissa Kuopiossa Haapaniemellä. Opiskelija asunnossa ja siellä lukko ovessa oli sellainen, että sisältäkin sen auki ainoastaan avaimella!? Uskomatonta mutta totta.

Savolaista liioittelua! Oikeasti olit Kuopion Neulamäessä. Tai Rypysuolla korkeintaan!

Ihan Kuopion Haapaniemellä Kuopaksen asunnossa. Katso kun kaikki eivät juo päätään sekaisin.

Vierailija
54/184 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäaikaista kokemusta on niin Irkkulan, Skotlannin kuin Enkkulankin kämpistä. Nämä esimerkit ihan nykyajalta 5-10 vuoden sisältä.

-Home, joka maalataan piiloon

-Lattia, joka oli niin kalteva, että jos sille laittoi pallon, se alkoi kieriä

-Ei mitään muuta ilmanvaihtoa kylppärissä kuin ikkuna

-lautalattia tai kokolattiamatto kylppärissä

-sisälämpö plus 15 kesät talvet

-pyykki ei kuivu millään ilveellä sisällä

-pesukone viritetty kätevästi pihalle minivajaan

- se kylmä ja kuuma vesi erikseen hanoista. Jos haluaa pestä naamansa lämpimällä, täytyy täyttää puoli allasta, paitsi että ei ole tulppaa. On siis pakko yrittää pyydystää samaan kädelliseen ensin jääkylmää ja sitten vähän tulikuumaa vettä. Tässä järjestyksessä, tai palaa käsi.

- sillä kokolattiamatolle viritetty suihkukoppi, joka on HARHAANJOHTAVASTI merkkiä powershower. Kun mietin sitä vedenpainetta (paineettomuutta) kiitän onneani, että asun taas Suomessa. Powershower byahahahahah.

Vierailija
55/184 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania brittiläisiä homeisia taloja? Miksi meillä sitten hypitään seinille pienimmästäkin homeesta?

Vierailija
56/184 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina britanniassa käydessä sitä ihmettelee miten ne elävät vielä kuin jossain imperiuminsa ajan aikakapselissa. Joku taisi siinä 1800 ja 1900-lukujen taitteessa kirjoittaa kuinka kaikki keksinnöt mitä tarvitaan on jo keksitty. Liikuttavan paljon ne näkevät vaivaa pitääkseen kotinsa siinä muinaisessa varustelussa ja loukkaantuvat jos menee kysymään että miksi eivät tekisi aikahyppyä nykyaikaan kuten kaikkialla muualla. Ovat ylpeitä jopa etteivät ole lähteneet mihinkään nykyajan kotkotuksiin kuten vedensekoittajat ja kaksinkertaiset ikkunat joista ei puhalla tuuli karmien välistä niin että paperit lentävät pöydältä.

Minusta brittien vanhahtavuus ja perinteiseen tarrautuminen on viehättävää. Osa viehätystä on se, että he itse eivät pidä talojaan kovin vanhanaikaisina ja epämukavina eivätkä suuremmin kärsi niissä asumisesta. Suomessakin käydään ihan kiltisti kesämökillä ulkohuoneessa, kun se vain niin kuuluu asiaan. Samalla tavalla kuuluu asiaan, että brittikodeissa hytistään ja hengitetään homeitiöitä ja pyyhitään kondenssivettä aamuisin ikkunalaseista, jottei se ehdi lorista kokolattiamattoa kastelemaan. Olen yöpynyt viiden tähden hotellissa, jonka aulatilat oli kullattu yltä päältä mutta jonka huoneessa piti tukkia ikivanhojen ikkunoiden raot pyyhkeillä, jottei talvinen tuuli päässyt sänkyyn asti. Olen yöpynyt myös muutamassa rähjäisessä, vallatussa talossa (oi noita 80-luvun nuoruusaikoja), joissa ei ollut yhtään sen epämukavampaa kuin keskiluokan asumuksissa, kunhan vain vielä vesi ja sähkö kulki.

Vierailija
57/184 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun miehen lapsuudenkodissa oli vain se amme, ei suihkua tai edes suihkuliitäntää ammeen hanoihin, litran mitalla huuhdeltiin hiukset... Ja nyt kun käydään miehen siskon luona, hänellä on kallis uusi omakotitalo jonka suunnitteluun käsittääkseni ovat itse saaneeet vaikuttaa niin siellä on silti ratkaisuja joita en vain käsitä. Siis todella pieni ruokasali, ja sen ja keittiön välissä vessa. Pääoven yhteydessä ei mitään tilaa takeille tai kengille, joten kulkevat itse sivuovesta ja mekin yleensä kun vierailemme. Vessassa repsottaa jo nyt pyyhetanko ja wc paperipidike, eli hienon näköiseen on satsattu mutta ei niinkään laatuun ja kestävyyteen. Sitten taas hyvänä esimerkkinä mieheni isän koti on joskus 60-70 luvulla rakennettu ja vaikka se on pieni niin se on hyvin suunniteltu joten tuntuu kodikkaalta ja on jopa takka joka lämmittää kivaati olohuoneen. Eli on siellä ihan kivojakin taloja. Mutta tosiaan kokolattiamatto kylppärissä on kyllä niin viheliäinen keksintö.....

Vierailija
58/184 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki niille, jotka kärsivät brittien kylpyhuoneperinteistä: tämmöinen stetoskooppi ei maksa eikä paina paljon, mutta säästää hermoja varsinkin sitten, kun alkuviehätys on kadonnut.

https://www.amazon.co.uk/Betterware-Double-Tap-Shower-Attachment/dp/B00…

Vierailija
59/184 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni tämän palstan ihmisistä on oikeasti käynyt

brittiläisessä kodissa sisällä?

Mielipiteitähän ei saa esittää TV-sarjojen tahi kuulopuheiden perusteella

Vierailija
60/184 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää tulisijojen hormien sijoittelu ulkoseinälle. Suomessa sellaista ei tehdä koska sitä ksutta lämpö karkas harakpille.