Luetellaan nyt puolestaan brittiasuntojen idiotismeja
Vanhat brittitalot ova usein jäätävän kylmiä ja homeisia ja kaikki lämpö karkaa yksinkertaisista ikkunoista. Täällä monet myös tuntuvat pitävän sisälämpötilaa jossain 15 asteessa.
Kokolattiamattiot, etenkin vessassa. Uusissa ei enää niin usein. Sama koskee myös erillistä kylmä ja kuuma vesi hanaa, joita ei uusissa kämpissä juurikaan enää näe. Usein nää on vielä altaan VASTAKKAISILLA puolilla.
Kapeat portaat. Talot usein kolmikerroksisia ja kiinni toisissaan olevat talot ovat kaikki kuin kopioita toisistaan.
Plussaa taas on mielestäni kaasuliedet, kokkaaminen sujuu paljon sujuvammin ja ainakin täällä kaasuonnettomuudet erittäin harvinaisia. Tykkään myös kun jokaisen pistorasian vieressä on kytkin, jolla saa sähkön kiinni just siitä pistorasiasta suoraan tarvittaessa.
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni tämän palstan ihmisistä on oikeasti käynyt
brittiläisessä kodissa sisällä?
Mielipiteitähän ei saa esittää TV-sarjojen tahi kuulopuheiden perusteella
Eiköhän se selviä jos osaa lukea.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni tämän palstan ihmisistä on oikeasti käynyt
brittiläisessä kodissa sisällä?
Mielipiteitähän ei saa esittää TV-sarjojen tahi kuulopuheiden perusteella
Mä oon asunut 5 kk Lontoossa, mutta en ole kommentoinut tähän keskusteluun...paitsi nyt.
Ihan normipaikka nykyään takka jenkkityyliin ulkoseinällä.
Täällä Lapissa ei harakpillejä olen, joten ksutta lämpö jää pirttiin
Mä kyllä ymmärrän ton pyykkikoneen keittiössä. Pikemminkin on pöyristyttävää, että meillä pyykätään ja pa.skotaan samassa tilassa :)
Juu, ja täältä käsi ylös, olen asunut Lontoossa (se joka sai läksiäislahjaksi kuumavesipullon).
Tämå tapahtui 1996:
Asuin brittiläisellä maatilalla jossa oli vesivessa ulkona. Vessassa ei ollut valoja mutta sen sijaan siellä oli talon kaikki haravat, kuokat ym. joihin kompasteltiin pimeässä.
Me työntekijät emme saaneet käyttää pyykkinaruja vaan kuivattelimme pyykit keskellä pihaa puutarhan aidalla.
Astioita ei saanut pesun jälkeen huuhdella että ne kuivuisivat nopeammin.
Etanamyrkyn käyttö oli viranomaisten toimesta kielletty.
Talon isäntä oli säästäväinen joten töitä tehtiin 7-21 ja lämmin ruoka syötiin sen jälkeen. Pimeässä keittiössä koska valojen käyttö oli tuhlausta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mieleetä idioottimaisia on ne ulko-ovet, joiden lukko täytyy avaimella avata sisältäkin päin - usein se ei edes aukea ekalla yrittämällä, koska lukkotekniikka on jostain 1800-luvulta. Kiva jos olisi vaikka tulipalo ja tarvis päästä nopeasti ulos...
1998 olin opiskelijajuhlissa Kuopiossa Haapaniemellä. Opiskelija asunnossa ja siellä lukko ovessa oli sellainen, että sisältäkin sen auki ainoastaan avaimella!? Uskomatonta mutta totta.
Tyttöni asuu 70-luvun kerrostalossa, jossa on myös vastaava lukko. Mutta ihan toimiva abloy-lukko kuitenkin, ei mikään 1800-luvun tekele.
Tyttöni pitää avainnippuaan aina valmiina siinä lukossa kotona ollessaan, juuri turvallisuussyistä. Siitähän sen kätevästi muistaa napata mukaan kun ulos lähtee.
Näitä avaimella sisäpuolelta avattavia lukkoja näkee paljon maailmalla. Ne vaan ei ole mitään helposti avattavia abloy-lukkoja, vaan joskus hyvinkin hankalia. Sitä voi vain kuvitella, miten oven saisi auki hätätilanteessa, paniikki päällä ja pimeässä.
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä ymmärrän ton pyykkikoneen keittiössä. Pikemminkin on pöyristyttävää, että meillä pyykätään ja pa.skotaan samassa tilassa :)
Juu, ja täältä käsi ylös, olen asunut Lontoossa (se joka sai läksiäislahjaksi kuumavesipullon).
No ei meillä kodinhoitohuoneessa kyllä paskota.
Pyykkikone on tietysti joskus pakko sijoittaa keittiöön, mutta onhan se aika rasittava, jos keittiö on yhteydessä oleskelutiloihin (olohuoneeseen), kuten usein on. Kiva yrittää kuunnella puhetta telkkarista, kun keittiössä rumpsuttaa ja linkoaa pyykkikone. Khh tai kylppäri ei yleensä ole ihan yhtä avoimia eikä yhtä lähellä kuin keittiö.
Mutta britithän asuvat ahtaasti. Erillinen khh lienee aika harvinainen.
Kai Ausseissa on ilmastointi joka kodissa ja autoissa?
Ihanaa, täällä on mainittu vaikka mitä mun inhokkeja! Oon asunut talossa, jossa oli kokolattiamatto heti kylpyammeessa pois astuttaessa. Toisessa kämpässä oli just tuo ”osta kortille sähköä” -systeemi. Tosi kiva ku sähköt loppu illalla telkkaria katellessa. Lisäks meillä oli varaa ottaa lämmitystä vain pari tuntia päivässä, yks aamulla ja toinen alkuillasta, että tarkenee olla kotona illan... samassa kämpässä vuokraisäntä maalasi homeen piiloon, se oli ihan tavallista, ja siellä oli ai-van valtavia hämähäkkejä. Joka kämpässä on vessassa ollut kylmä ja kuuma hana erikseen, keittiöissä oon nähnyt enemmänkin moderneja hanoja. Ja tollanen sähkösuihku on myös tullut tutuksi 😂
Oi että tuli ikävä saarille :D
Vieläkö siellä maitomies jakaa maitotuotteet ovelle?
Vesiputkien sijoittaminen talon ulkoseinälle. Jäätyvät talvisin. Muistelen niitä aamuja kun ei päässyt suihkuun kun vettä ei tule...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mieleetä idioottimaisia on ne ulko-ovet, joiden lukko täytyy avaimella avata sisältäkin päin - usein se ei edes aukea ekalla yrittämällä, koska lukkotekniikka on jostain 1800-luvulta. Kiva jos olisi vaikka tulipalo ja tarvis päästä nopeasti ulos...
Tämä!!
Oi auta armias että meillä oli lukko aina!! Joka ikinen kerta niin jumissa!! Vihasin sitä ovea!
Öljyttiinkö sitä lukkoa koskaan? Mekaaniset laitteet tarvitsevat voitelua toimiakseen.
Eikö USAssakin ole kokolattiamatot kaikkialla? Ainakin 70-luvulla oli?
Vierailija kirjoitti:
Vesiputkien sijoittaminen talon ulkoseinälle. Jäätyvät talvisin. Muistelen niitä aamuja kun ei päässyt suihkuun kun vettä ei tule...
Miksi, asennettu jälkikäteen? Miksi ne savupiiputkin ovat ulkoseinällä? Eikö niitäkään ollut alkuperäispiirrustuksissa?
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole yleistä, mutta koska kierrätys ja ympäristötietoisuus alkaa viimeinkin saada saarella sijaa, on käytäntö lasipulloineen otettu joissain paikoin uudelleen käyttöön. Nythän suurin osa maidoista on muovikanistereissa.
Kylppäreistä puuttuu usein ilmanvaihto. Ulkona liikkuessa huomaa, miten kaikkien alueen talojen kylpyhuoneiden ikkunat ovat aina auki tästä syystä... Entinen kämppikseni unohti jatkuvasti avata ikkunan, ja sen seurauksena seiniin tuli ihanaa pintahometta, jota sitten sai pestä pois.
Brittimarketeissa on muuten siivoushyllyllä valtavasti erilaisia homeen poistamiseen tarkoitettuja tuotteita. Koska homehan kuuluu toki vain pestä pois!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole yleistä, mutta koska kierrätys ja ympäristötietoisuus alkaa viimeinkin saada saarella sijaa, on käytäntö lasipulloineen otettu joissain paikoin uudelleen käyttöön. Nythän suurin osa maidoista on muovikanistereissa.
Tällä alueella saa tilattua maidot lasipulloissa ovelle suomalaista suora/tilamyyntiä vastaavasta nettikaupasta. Toki ei ole todellakaan yhtä yleistä tilata kuin ”vanhaan hyvään aikaan”.
Kaikki edellämainitut, plus... Mun ekassa opiskelukämpässä Skoteissa oli punnan kolikoilla toimivat kaasu- ja sähkömittarit. Eli täsmälleen kuin parkkimittarit, kolikko sisään keittiön seinään kiinnitettyyn mittariin, käännä kierros ja hei, sit on sähköä/kaasua! Ja too bad jos kolikot loppuu esim. keskellä yötä... :D Vuokraisäntä kävi kerran kuukaudessa tyhjentämässä mittarit vuokran keruun yhteydessä (ja vain käteinen kävi, tietty).
Opiskelukaverilla oli naapurien etuovi omassa olohuoneessa. Eli ulko-ovi piti aina avata ja päästää naapurit kulkemaan puolen kämpän läpi niiden ulko-ovelle, joka siellä olohuoneessa siis sijaitsi. Kyseessä oli vanha rakennus, jossa oli sisäseiniä siirrelty vähän turhan monta kertaa.
Toinen opiskelukaveri sai yliopiston avustamana HMO-solukämpän. Yllätys oli aikamoinen, kun luvattu "oma makuuhuone" oli TAKKA. :D Siis sellainen iso, about patjan kokoinen (ja monta vuosikymmentä sitten tukittu) takka toisen solutoverin huoneessa. :D Hyvin siellä silti sinnitteli melkein puoli vuotta!
Terveisiä Glasgow'sta! :D
Tämä ei nyt ole Englannista, mutta liittyy aiheeseen.
Minulla on englantilainen vävy ja käydessään eka kertaa Suomessa ilmestyi vaivautuneen näköisenä pyyhe ympärillään kylpyhuoneesta: ei osannut käyttää vesiraanaa, yksitiesekoittajaa.
Meillä kyllä riitti naurua, onneksi vävy on ihana tyyppi ja osaa nauraa itselleenkin.
No minä (AP) tätä ainaskin parhaimmillani brittikodistani kirjoittelen...