Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi maailman julkkikset eivät synnytä alakautta?

Vierailija
27.05.2006 |

Mulla ei ole leikkausta mitään vastaan, ihmettelen vain!

Kun siis järestään lukee, et leikattu eikä oo mitään perusteluja..

Viimesin on nyt tuo gwen stefani..

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei oo yhtä onnekkaita, vaikka ois pienempi vauveli!!

Vierailija
82/108 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja luultavasti myös lapseni synnyttävät sektiolla, eli aion syyn kertoa. Mulla muuten leikattiin viimeisin rv. 38 ihan täällä Suomessa. Vaikka olen syntynyt rv. 36 en ole koskaan mistään oppimisvaikeuksista kärsinyt.

t.laudatur-ylioppilas

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla esitetään paljon mutu-tuntumaa faktana.

Alatiesynnytys on luonnollisin tapa syntyä, laskettu aika on vauvan oikea aika syntyä. On syitä miksi sektio on parempi tapa (lääketieteelliset syyt tai synnytyspelko), on hyviä syitä, miksi vauvan pitäisi syntyä ennen laskettua aikaa (hepatogestoosi, toksemia...). Sektio on suurehko leikkaus, mihin sisältyy paljon riskejä, riskinsä on alatiesynnytykselläkin, mutta tarkalla seurannalla ne pystytään minimoimaan. Äiti toipuu alatiesynnytyksestä keskimäärin nopeammin kuin sektiosta. Alatiesynnytyksessä voi tapahtua komplikaatioita ja alapää voi löystyä tai revetä, aina ei näin käy, useimmilla lantionpohjalihasten löystymistä tapahtuu loppuraskaudessa ja lantionpohjalihasten löystymistä voi olla myös niillä, jotka eivät ole synnyttäneet. Sen sijaan kaikkien alateitse synnyttäneiden naisten alapäät eivät löysty, jos lantionpohjalihaksia harjoitetaan, ei tiedä kuka on synnyttänyt alateitse, kuka sektiolla. Kudostyyppi ja perimä vaikuttavat synnytyksestä palautumiseen.

Vierailija
84/108 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lantionpohjalihas-jumppa on sielläkin nykyään ihan yleinen käytäntö. Siskoni toi jo vuosia sitten minullekin samanlaiset geishakuulat, kun hänellä itsellään on ollut ekan synnytyksen jälkeen käytössä. Ovat erittäin laadukkaat jenkeissä suunnitellut jade kivikuulat. Nimeltään jade eggs. Netistä löytyy lisäinfoa.

Vierailija
85/108 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytyskanava venyy samaan tapaan kuin iho kun tulee raskausarpia. Eli synnytyskanavan kudos repeää, mikä on ihan selvä juttu, sillä lapsi on aika järjettömän iso pötikkä kun vertaa kanavan kokoon normaalitilassa. Jumpalla voi lihaksia harjoituttaa, mutta samanveroista siitä ei saa enää, koska kudoksen joustavuus on mennyt lopullisesti. Raskausarvetkin vaalenevat, mutta eivät katoa koskaan itsestään. Sektiossakin lihakset joutuvat koville kannattaessaan kohtua, mutta itse synnytyskanavaan ei tapahdu mitään muutoksia. Sektioarpi on pieni ja huomaamaton ihan karvoituksen yläosassa (lukuunottamatta hätäsektioita).

Itse olen synnyttänyt kaksi lasta alateitse, mutta ei minulla ole mitään ongelmia myöntää sitä, että sektioidun alapää on varmastikin paremmassa kunnossa kuin minulla. Mutta sitä mieltä olen, että lapset on tarkoitettu syntymään alateitse ja vasta komplikaatioiden uhatessa sektiolla. Julkkikset sektioidaan ihan varmasti juuri siitä syystä, että alapää pysyy paremmassa kunnossa kuin alatiesynnytyksessä.

Vierailija
86/108 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

la.

Se vielä tässä on jäänyt epäselväksi että mitä helvettiä kellekään muulle kuuluu minun tai kenenkään muu synnytystapa? Ei pitäisi kuulua hevon vittua. Anteeksi voimasanat mutta vihaksi pistää tämä naisten tapa koettaa määrätä muiden tekemisiä tai tekemättä jättämisiä. Niin tyypillistä naisille. Veikkaanpa että matriarkaalinen kulttuuri olisi vielä hirveämpi nimenomaan naisia kohtaan kuin tämä patriarkaalinen.

Vierailija
87/108 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut jouduttiin sektioimaan ja pelkäsin leikkausta ihan hemmetisti johtuen tästä propagandasta, jota tulvii ovista ja ikkunoista. Olin aivan varma että kuolen ja jos jään henkiin niin kärsin kivuista ja tuskista kuukausikaupalla, enkä pysty itse hoitamaan vauvaani, maito ei nouse jne.

Toisin kävi. Leikkaus meni - luojan kiitos - hyvin. Olin kipeä leikkauspäivän ja sitä seuraavan. Tosin vain jos yritin liikkua, en paikallani ollessa. Kipulääkkeet auttoivat. Jo toisena päivänä enemmän kuin suureksi yllätyksekseni pystyin nostamaan ja kantamaan vauvaani ja kävelemään normaalisti pitkin käytäviä.

Maito nousi, aivan kuten normaalisti kuuluukin, 3. päivänä leikkauksesta.

3. päivänä en enää syönyt särkylääkkeitä lainkaan. Olin niin helpottunut ja iloinen että kaikki menikin niin hyvin.

Sen sijaan vieressäni makoillut alatiesynnyttäjä oli menettänyt verta yli litran (minä 200 ml), itki alapääkipujaan vielä silloin kun minä pääsin kotiin ja hän joutui jäämään 5. päiväksi sairaalaan kiristävien alapäätikkiensä kanssa. Ainoa asia mihin hän oli synnytyksessään tyytyväinen oli se, että hän oli saanut epiduraalin.

Vielä 5. päivänä hänellä oli yhtä kova kipulääkitys kuin minulla leikkauspäivänä.

Hän ei pystynyt istumaan lainkaan ja kävelykin teki kipeää. Hänellä oli vaikeuksia hoitaa vauvaansa, kantaminen teki kipeää. Hänellä ei noussut maito vielä 5. päivänä.

Myös hänelle oli yllätys että alatie-synnyttäjä saattaakin parantua niin paljon hitaammin ja kivuliaammin kuin sektioitu.

Kaikkihan on aina yksilöllistä ja tapauskohtausta ja tilanne olisi voinut olla toisinkin mutta nyt oli näin. Sen vuoksi on erittäin huono juttu että jatkuvasti kerrotaan esimerkkinä sektiosta se huonoin vaihtoehto ja alatiestä se paras. Eihän se ole reilua. Pitäisi kertoa molemmista molemmat ja siltä väliltä.

Muistakaa myös tuomitsevat naiset, että totuus on, että yleensä kuitenkaan synnytystapaansa ei pääse valitsemaan ja molempi pahempi.

Vierailija
88/108 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

synnytyskanava venyy samaan tapaan kuin iho kun tulee raskausarpia. Eli synnytyskanavan kudos repeää, mikä on ihan selvä juttu, sillä lapsi on aika järjettömän iso pötikkä kun vertaa kanavan kokoon normaalitilassa. Jumpalla voi lihaksia harjoituttaa, mutta samanveroista siitä ei saa enää, koska kudoksen joustavuus on mennyt lopullisesti. Raskausarvetkin vaalenevat, mutta eivät katoa koskaan itsestään. Sektiossakin lihakset joutuvat koville kannattaessaan kohtua, mutta itse synnytyskanavaan ei tapahdu mitään muutoksia. Sektioarpi on pieni ja huomaamaton ihan karvoituksen yläosassa (lukuunottamatta hätäsektioita).

Itse olen synnyttänyt kaksi lasta alateitse, mutta ei minulla ole mitään ongelmia myöntää sitä, että sektioidun alapää on varmastikin paremmassa kunnossa kuin minulla. Mutta sitä mieltä olen, että lapset on tarkoitettu syntymään alateitse ja vasta komplikaatioiden uhatessa sektiolla. Julkkikset sektioidaan ihan varmasti juuri siitä syystä, että alapää pysyy paremmassa kunnossa kuin alatiesynnytyksessä.

On erittäin vaikea kuvitella yhdenkään aikuisen naisen ajattelevan tuossa vaiheessa alapäätään kun raskautta on takana useampi kuukausi.

En ymmärrä kuka näitä infantiileja myyttejä oikein kehittelee, ilmeisesti joku ihan työkseen kuitenkin. Todella sairasta ja sitten vielä keskiverto-av-mamma uskoo nämä sairaat väitteet. Hävetkää naiset ja arvostakaa toisianne ja itseänne edes sen verran että ymmärrätte tällaisten väitteidein paikkansa pitämättömyyden.

Vierailija
89/108 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni on sektioitu n. 10 v. sitten ja arpi jäi jotenkin koholle näkyen vieläkin selvästi. Hänellä se karvoituksen raja on melko ylhäällä, ja antaa arven olla karvojen peitossa.

Itselläni on sama juttu v.-01, ja viilto on tehty hieman alemmaksi karvoituksen rajaan. Hyvin on parantunut, eipä sitä paljoa edes enää huomaa. Karvat olen pitänyt poissa, joten ihan samanlaista ihoa sinne alas asti.

Vierailija
90/108 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tuttuni on sektioitu n. 10 v. sitten ja arpi jäi jotenkin koholle näkyen vieläkin selvästi. Hänellä se karvoituksen raja on melko ylhäällä, ja antaa arven olla karvojen peitossa.

Itselläni on sama juttu v.-01, ja viilto on tehty hieman alemmaksi karvoituksen rajaan. Hyvin on parantunut, eipä sitä paljoa edes enää huomaa. Karvat olen pitänyt poissa, joten ihan samanlaista ihoa sinne alas asti.

Vierailija
91/108 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ei mitenkään kyllä lapsesta huomaa että ei ole täysaikainen. Lääkäritkin sanoivat hänelle että lapsi on rv:lla 37 jo täysin kehittynyt, vain kooltaan kasvaa sen jälkeen. Eli ei ole mitään riskiä leikata lapsi ulos silloin. Toisen tuttavani lapsen synnytys käynnistettiin rv:lla 37, koska tiedossa oli että jos odotettaisiin että lapsi syntyy itse, äiti ei ehtisi sairaalaan synnyttämään. Ensimmäisen lapsen synnytys oli ollut syöksysynnytys ja toinen lapsi kun syntyy yleensä vielä nopeammin. Tuskin olisi käynnistetty jos riskinä on että rv:lla 37 syntynyt lapsi ei olisi tarpeeksi kehittynyt.

Ja kun joku kyseli että miten selittää lapselle sitten myöhemmin päätyneensä sektioon. Amerikassa tosiaan on normaalia että asiakas valitsee synnytystapansa. Lapsi tuskin ihmettelee sitä aikuisena, kun kaikki toimivat niin. Toiset valitsevat alatiesynnytyksen, toiset sektion ja vanhempi voi perustella valintaansa vaikka niin että sektio nyt tuntui turvallisemmalta ja paremmalta vaihtoehdolta.

Vierailija
92/108 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

arpikudosta, joka vaikeuttaa seuraavien vauvojen istukan toimintaa, aiheuttaa kohdun repeämisriskin jne.

Sektio on turvallisin perheen lapsille, jos niitä on yksi, sen jälkeen sektio on huomattavasti vaarallisempi, jos lapsia siis tulossa enemmän kuin yksi.

Vierailija
93/108 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtukuoleman riski seuraavilla lapsilla on 8 kertainen verrattuna jos äiti on synnyttänyt alakautta nyt noin mm.

Vierailija
94/108 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija
95/108 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tähän maailmaan. Se puristus mm. tyhjentää keuhkot lapsi vedestä, pään kokema rasitus käynnistää myelinisaation aivoissa jne.

Sektioitujen lasten on tunnetusti vaikeampi sopeutua ulkomaailmaan jo ihan siksi, että he eivät ole saaneet syntyä silloin kun on ollut oikea aika, vaan heidät on revitty ihan kesken kaiken sieltä kohdusta. jei ole vharvinaista, että sektiovauva ei tajua alkaa hengittämään omillaan, ja muitakin sopeutumisvaikeuksia ulkomaailmana on usein. Tutkitusti ovat myös itkuisempia pieninä kuin normaalisti syntyneet.

T: Kahden luomusti alakautta syntyneen vauvan äiti, vatsa ja alapää täysin kunnossa, ei mitään arpia vatsassa eikä varsinkaan kohdussa. Leikkaukset ei meillä määrää lapsilukua.

Vierailija
96/108 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Niin on yksilöllistä. Joillain ei kestä edes toista sektiota. Minä päätän mieluummin itse lapsilukuni, kun annan leikkausten tehdä sen."

Myös alatiesynnytyksissä voi käydä ihan mitä tahansa, joka estää seuraavat raskautumiset.

Vierailija
97/108 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin on niin, että julkkiksiksi valikoituu joukko alatiesynnytykseen kykenemättömiä naisia...

Vierailija
98/108 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

No tostahan tuli ne kaikki faktat silloin siinä Ylen synnytyskeskustelussa. SUUSSITELLUSSA sektiossa kuolee 3 kertaa enemmän äitejä kuin alateisynnytyksissä.

Kohtukuoleman riski seuraavilla lapsilla on 8 kertainen verrattuna jos äiti on synnyttänyt alakautta nyt noin mm.

Jos sektiossa kuoleekin 3 kertaa enemmän äitejä kuin alatiessä niin kuinka monta kertaa enemmän kuolee äitejä vaikkapa umpisuolen leikkauksessa? Entäpä auton alle? Riski jäädä auton alle taitaa olla miljoonasti suurempi kuin kuolla sektioon.

Entäpä kuinka monen äidin ja lapsen hengen ja terveyden sektio pelastaa?

Vierailija
99/108 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvettiä se muuten teille ylipäätään kuuluu millä tavoin joku synnyttää? Oletteko kateellisia tai katkeria? Jos alatie on teistä parempi vaihtoehto niin ettekö ole iloisia että olette saaneet synnyttää niin? Miksi kaikkien muidenkin pitäisi? Ettekö ennemminkin sitten sääli sektiosynnyttäjiä kun alatiesynnyttämisen ihanuus on jäänyt heiltä kokematta?

Vierailija
100/108 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

arpikudosta, joka vaikeuttaa seuraavien vauvojen istukan toimintaa, aiheuttaa kohdun repeämisriskin jne.

Sektio on turvallisin perheen lapsille, jos niitä on yksi, sen jälkeen sektio on huomattavasti vaarallisempi, jos lapsia siis tulossa enemmän kuin yksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan