Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiantuntija: "lihavuutta pitäisi hoitaa laeilla ja säädöksillä"

Vierailija
13.07.2019 |

Pari otetta asiantuntijan, Pertti Mustajoen, kirjoituksesta:

"SUOMALAISIA on vuosikymmenien ajan yritetty kannustaa terveellisempään syömiseen. Vuodesta 1985 maassa on ilmestynyt viisi ravitsemussuositusta. Niiden lisäksi on ollut monia kampanjoita terveellisen ruoan puolesta. Ylipainoisten määrän jatkuva nousu osoittaa, etteivät neuvonta ja valistus ole kyenneet estämään väestön lihomista.

Päättäjämme ovat usein reagoineet hienolla tavalla tilanteissa, joissa yhteiskunnallinen kehitys on johtanut kansalaisten hyvinvoinnin vaarantumiseen. Loistava esimerkki on 1970-luvulla alkanut kehitys, jonka ansiosta Suomen liikennekuolemat vähenivät murto-osaan aiemmasta. Silloin oivallettiin, ettei turvallisuutta voida merkittävästi parantaa opettamalla autoilijoita ajamaan paremmin. Laadittiin lakeja ja säädöksiä – nopeusrajoitukset, turvavyöpakko, promillerajat, talvirengaspakko ja niin edelleen –, joita pääasiassa saamme kiittää turvallisemmasta liikenteestämme.

Suomessa lihavuusepidemiaa on heikolla menestyksellä yritetty nujertaa opettamalla ihmisiä ”ajamaan paremmin” nykyisessä lihottavassa ruokamaailmassa. Missään muussakaan maassa väestöön suunnatut kampanjat eivät ole estäneet väestöä lihomasta. Mikseivät päättäjämme ole ryhtyneet laeilla ja säädöksillä ohjaamaan syömistottumuksia vähemmän lihottavaan suuntaan?"

"LIHOTTAVIEN elintarvikkeiden kulutusta voidaan vähentää laeilla ja säädöksillä. Monissa maissa tähän on jo ryhdytty. Kohteina ovat sokeri­pitoiset virvoitusjuomat ja tarpeettomat energiatiheät elintarvikkeet, kuten makeiset ja peruna­lastut, joiden hintaa on tuntuvasti nostettu. Myös roskaruoan mainostamista lapsille on rajoitettu.

Lihavuuden torjuntaan on ryhdyttävä myös Suomessa, jotta ihmisillä olisi mahdollisuus parempaan elämään. Lihottavien elintarvikkeiden kulutuksen vähentäminen ­verotuksella ja säädöksillä ei maksa mitään. Päinvastoin, viisailla verotusratkaisuilla valtion tulot saattavat kasvaa. Ajan mittaan lihavuus­sairauksien väheneminen keventäisi terveydenhuoltomme kuluja." https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006172258.html?utm_campaign=tf-HS&u…

Asia tulee vissiin yllätyksenä Pertille, mutta esim. minun ylipainoni ei ole tullut syömällä sipsejä ja karkkia ja juomalla sokerilimsaa (juon lightia). Ylipainoni on tullut syömällä ihan liikaa normaalia kotiruokaa, leipää reiluine päällisineen jne. Olenkin nyt tehnyt elämäntapamuutoksen, jonka ansiosta paino on lähtenyt laskemaan. Aika yksisilmäistä asiantuntijalta olettaa, että kunhan limsoja ja karkkia sun muita verotetaan ja niistä laaditaan säädöksiä, niin ylipaino saadaan hallintaan. Jos ylipainoisella ei ole motivaatiota muuttaa elämänsä suuntaa, ei sitä ulkopuolelta tuleva pakkokaan muuta millään.

Kommentit (221)

Vierailija
161/221 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihaville, tupakoitsijoille, alkoholisteille, liikkumattomille, narkkareille (varsinkin)  korkeammat terveyskeskusmaksut.

Kannatan tätä.

Kaikille vaan esim. valtion askelmittarit, ja yleinen seuranta jokaiselle suomaiselle, jos ei ole liikkunut sitä 30.000 askelta päivässä, paikalle tulee karhuryhmä.

Myös pakolliset alkomittaukset vaikka kolme kertaa päivässä kaikille, myös lapsille.

Suomi nousuun!

Vierailija
162/221 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos siirrettäisiin valta ja vastuu omasta terveydestä ja elintavoista takaisin ihmisille itselleen, sen sijaan että kaikki on tuupattu yhteiskunnan harteille?

Toki, toki kun vain sitten kaikki terveydenhoidon, läskeydestä tai anoreksiasta johtuvat, hoidetaan omasta pussista.

Niin kauan kun tupakoitsijoita vainotaan terveyssyillä, niin samoin pitää voida tehdä läskeille ja luusäkeille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/221 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta narkkareille järjestetään neulanvaihtopisteet, ilmainen elatus ja asunnot. Työssäkäyvä lihava muka olisi rangaistava olento.

Hyvät arvot teillä joillakin, ei siinä mitään.

Heh, tuo on kyllä huvittavaa.

Olen kyllä tupakoitsijana tyytyväinen, että laajennetaan tätä kyttäysilmapiiriä, muiden elämään puuttumista jne.

Kuka on seuraava kohde lihavien jälkeen? Lihaville jotkut valtion asentamat kalorimittarit ja sitten vaikka noin 3000% lisävero ruokaan, josta voi saada energiaa. Sen jälkeen voidaan hyökätä vaikka hengittävien ihmisten kimppuun, kotiin kamerat jne.

En siis oikeasti välitä, mutta koska tupakka ei ole yksityisasia, vaikka alkoholi esim. on, niin kannatan lihavuusvainoa. Kukaan ei osaa oikeasti sanoa juuta tai jaata siihen miksi ihmiset ylensyövät nykyään, onko syynä antibiootit, suolistomikrobit, xenoestrogeenit tai mikä vain, mitään ratkaisuja ei ole, mutta kytätä pitää.

Ylensyöntiin on yksi syy: Huono ravinto.  Ravintosuositukset ovat juurikin sitä huonoa ravintoa, vähärasvaista keinoruokaa täysjyvineen. Tuollainen ruoka ei anna keholle sen tarvitsemaa ravintoa, joten kroppa vaatii lisää ruokaa ja ihminenhän syö.

Jos elimistö saa tarvitsemansa ravinnon, ei ole tarvetta ylensyöntiin. Ihan biologinen totuus, eikä itsekuria tarvita.

Tuokin on ihan totaalista höpöä..

Oletan sinun olevan joku karppi, jos katsot tilastoja, niin näet, että hiilareiden kulutus on pienentynyt ylipainon lisääntymisen myötä, ei kasvanut. Proteiinin lisäys on ollut huomattavaa ja se korreloi ylipainon lisääntymisen kanssa.

Me syötiin 80-luvulla lähinnä jotain margariinia ja valkoista leipää, en tuntenut yhtään lihavaa ihmistä, joten en usko teoriaasi yhtään.

Proteiinin lisääntynyt syöminen ei muuten liity karppaukseen mitenkään.

Eikä uskovaisuus liity ravintoon.

Vierailija
164/221 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta narkkareille järjestetään neulanvaihtopisteet, ilmainen elatus ja asunnot. Työssäkäyvä lihava muka olisi rangaistava olento.

Olen kyllä tupakoitsijana tyytyväinen, että laajennetaan tätä kyttäysilmapiiriä, muiden elämään puuttumista jne.

Kuka on seuraava kohde lihavien jälkeen? Lihaville jotkut valtion asentamat kalorimittarit ja sitten vaikka noin 3000% lisävero ruokaan, josta voi saada energiaa. Sen jälkeen voidaan hyökätä vaikka hengittävien ihmisten kimppuun, kotiin kamerat jne.

En siis oikeasti välitä, mutta koska tupakka ei ole yksityisasia, vaikka alkoholi esim. on, niin kannatan lihavuusvainoa. Kukaan ei osaa oikeasti sanoa juuta tai jaata siihen miksi ihmiset ylensyövät nykyään, onko syynä antibiootit, suolistomikrobit, xenoestrogeenit tai mikä vain, mitään ratkaisuja ei ole, mutta kytätä pitää.

Ylensyöntiin on yksi syy: Huono ravinto.  Ravintosuositukset ovat juurikin sitä huonoa ravintoa, vähärasvaista keinoruokaa täysjyvineen. Tuollainen ruoka ei anna keholle sen tarvitsemaa ravintoa, joten kroppa vaatii lisää ruokaa ja ihminenhän syö.

Jos elimistö saa tarvitsemansa ravinnon, ei ole tarvetta ylensyöntiin. Ihan biologinen totuus, eikä itsekuria tarvita.

Oletan sinun olevan joku karppi, jos katsot tilastoja, niin näet, että hiilareiden kulutus on pienentynyt ylipainon lisääntymisen myötä, ei kasvanut. Proteiinin lisäys on ollut huomattavaa ja se korreloi ylipainon lisääntymisen kanssa.

Me syötiin 80-luvulla lähinnä jotain margariinia ja valkoista leipää, en tuntenut yhtään lihavaa ihmistä, joten en usko teoriaasi yhtään.

Proteiinin lisääntynyt syöminen ei muuten liity karppaukseen mitenkään.

Eikä uskovaisuus liity ravintoon.

Hah, arvasin sinun olevan hurmoskarppi.

Tiesin, että sieltä tulee karppimantraa "karppaus on rasvansyöntiä, ei proteiinin", nönnöööö...

Myös rasvan kulutus on lisääntynyt lihomisen myötä, ja karppibuumi lihotti suomalaisia entisestään, voit tarkistaa itse.

Vierailija
165/221 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen tuota tekosyytä kuin kilpirauhasen vajaatoiminta. Jos se on todettu ja lääkitys aloitettu, niin miten se itsessään enää voi lihottaa? Sitä syytä käytetään häikäilettömän paljon, kun ei suoraan viitsitä sanoa, että olen suursyömäri ja ei ole itsehillintää niin paljon, että voisi olla mässäilemättä itsensä sairaaksi nuorellakin iällä. Itselläni oli vuoden verran ollut (oireista päätellen) tämä kilppari, joten lihoin tuon vuoden aikana 25kg. Eihän siinä sen kummempaa ollut kuin, että lääkitys ja laihdutuskuurille. Sain tuon 25kg/2v. pois, eikä ole tullut takaisin nuo kilot, kun noudattaa ruokavaliota ja tarkkailee mitä suuhunsa laittaa. Tietenkin herkkupäiviä on lomilla ja muulloinkin.

Kaikilla se lääkityksen saaminen nappiin ei ole niin helppoa. Minulla sitä on veivattu jo useampi vuosi, eikä vieläkään ole kohdillaan. 

Vierailija
166/221 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läskivero vaan kehiin jos tietty rasvaprosentti ylittyy. Kannatan.

Tasapuolisuuden vuoksi liikuntanarkkareiden pitää sitten itse kustantaa liikunnan aihauttamien vammojen hoito ja poissaolojen korvaaminen. Niin ja tupakoinnin voisi kieltää kokonaan. Moni hoikka korvaa tupakalla syömisen tuottaman mielihyvän.

Vierailija
167/221 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos siirrettäisiin valta ja vastuu omasta terveydestä ja elintavoista takaisin ihmisille itselleen, sen sijaan että kaikki on tuupattu yhteiskunnan harteille?

Toki, toki kun vain sitten kaikki terveydenhoidon, läskeydestä tai anoreksiasta johtuvat, hoidetaan omasta pussista.

Niin kauan kun tupakoitsijoita vainotaan terveyssyillä, niin samoin pitää voida tehdä läskeille ja luusäkeille.

Kyllä, loogisesti mielestäni kaikki muitakin pitää vainota, huvittavaa, että esim. alko liittyy voimakkaasti melkein kaikkiin rikoksiin suomessa ja terveysongelmiin, silti se on pyhä lehmä kaikille.

Vierailija
168/221 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se mikä mua aina huvittaa, että kun jossain on juttua lihavuudesta tai esim. lasten lihavuuden torjunnasta (esim. tänään Ilkka-lehti - Seinäjoki kun on kuulemma kunnostautunut lasten lihavuuden torjunnassa), ne kaikki valistajat on itse ylipainoisia ja lihavia keski-ikäisiä tätejä. Kaikilla olisi syytä tiputtaa painoa 30kg. Sitten keinot lasten lihavuuden torjuntaan on esim. tehdä kouluruuasta niin mautonta ja kasvispitoista, ettei koululaiset syö sitä. Ei sillä toki väliä, että yläkoululaiset karkaa Heseen välkällä ja alakoululaiset käy ostamassa koulun jälkeen suklaata ja sipsejä. Tai ovat kiukkunälässä päänsärkyisinä lähdössä harrastuksiin. Mutta valistaja on tyytyväinen ja kerää serfikaatteja, kun koulussa on ruokana soijanakkikastiketta ja ohraa, hernekeittoa, jossa se vähäkin jauheliha on korvattu porkkanoilla ja kaikkien lasten herkkua kasvissosekeittoa. Ja kaikki vähäsuolaista ja vähärasvaista. Kyllä siinä jo nälkä lähtee ja kasvava, liikkuva lapsi syö riittävästi! Joillekin lapsille tämä on vielä se päivän ainoa lämmin ruoka, joten syö ilolla se soijanakkikastike!

Itse olen sitä mieltä, että toisaalta taas lapsesta asti ylipainoinen ihminen ehkä osaa paremmin tunnistaa syyt, mitkä aiheuttavat lihomista, ja kuinka niitä voidaan ehkäistä.

Itse olen ihan päin vastaista mieltä. Eiköhän sitä aikuisena lihonut paremmin ymmärrä mitä on aikuisena tehnyt toisin kun hoikkana lapsena.

Itse olin lapsena ja nuorena pieni rimpula, lihoin aikustuttuani ja omille muutettuani normaalipainoon, syömällä mitä sattui ja mikä oli hyvää. Kun lapset syntyivät piti alkaa aikuiseksi ja tehdä ruokaa ja pitää säännölliset ruoka- ajat. Aikuiset lapset ovat normaalipainoisia, mutta minä olen lihonut reilusti ylipainoiseksi kun olen päässyt ruuanlaiton kurjuudesta ja elän taas kuin nuorena aikuisena eli minulla on ihan selvä tieto mikä minua lihottaa, olisiko jos olisin ollut lihava ennenkuin itse edes olisin ymmärtänyt mitä on lihavuus?

Vierailija
169/221 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkokortti takaisin. Ja läskikortti.

Vierailija
170/221 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, loogisesti mielestäni kaikki muitakin pitää vainota, huvittavaa, että esim. alko liittyy voimakkaasti melkein kaikkiin rikoksiin suomessa ja terveysongelmiin, silti se on pyhä lehmä kaikille.

Alkoholihan on jostain käsittämättömästä syystä lähinnä lieventävä asianhaara väkivaltarikoksissa.

Vierailija
171/221 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet käsittänyt asian väärin. Narkkarit eivät saa asuntoa ja neulanvaihdoilla yritetään minimoida kulut ja tautien leviäminen. Ei ne taudit pysy narkkien keskuudessa. Se ei ole narkkien kannalta järjestetty juttu, vaan yhteiskunnan.

Vierailija
172/221 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmaan ihan totta, että monella lihomiseen vaikuttavat sairaudet ym. mitkä lisääntyvät ikääntyessä. Itsellänikin oli tässä kuukausia luupiikki kantapäässä ja siinä vasta tajusin, kuinka paljon yleensä kävelen. Oikeasti kunto huononi, mieliala laski jne., eikä kyse ollut edes vakavasta, pysyvästä sairaudesta. Mutta se, minkä pitäisi soittaa hälytyskelloja nykyisin on se, että jo lapset ja nuoret ovat lihavia. Ennen naiset tyypillisesti alkoivat lihoa lasten myötä, mutta nyt näkee jo parikymppisissä paljon naisia, joilla olisi kymmeniä kiloja pudotettavaa. Eikä tilanne miehillä ole yhtään sen parempi. Tietysti nuorenakin voi olla sairauksia tms., mutta ei niin paljon, että se selittäisi sen ikäisten lihomisen.

Luulen, että aika usein syynä liikasyömiseen ja vääränlaisen ruoan syömiseen on silkka nautinnonhalu ja tottumus. Tavallisen kotiruoan lisäksi koululaiset hakevat kaupasta mättöpussin sipsejä. Oikein asiantuntijat pitävät vakavana vähävaraisten nuorten syrjäytymistä, kun ei ole varaa käydä kavereiden kanssa mäkkärissä riittävän usein. Koulussa on kioskia ja discoa, joilla kerätään luokkaretkirahaa myymällä karkkia ja mokkapaloja ja moni ostaa niitä tosi paljon ja aikuiset myhäilevät vieressä, kun rahaa tulee. Kauppojen tarjoukset sipseistä ovat jättipusseja kaksi kappaletta tietyllä summalla - ikinä en ole nähnyt isoja tarjouksia niistä pienistä pusseista. Pizzabuffeteissa "kannattaa" syödä mahdollisimman paljon mikä vielä totuttaa jatkossakin syömään liikaa kerralla. Tässä ollaan aika kaukana oman lapsuuteni herkuttelusta, kun ostimme irtokarkkeja kahdellakymmenellä pennillä viitosta. Nykyisin pitää kaiken olla suurta ja ihmeellistä, joku keitetyt perunat, jauhelihakastike ja porkkanaraaste tai seitistä tehty kalakeitto on niin "so last season". Joko tehdään huippugourmetia viikonloppuna tai syödään roiskeläppäpizzoja välipalaksi arkena.

Tässä olisi kaksi ratkaisulinjaa, mitkä keksin: palataan vanhan ajan tylsään ruokaan, jota syötiin että nälkä lähti, mutta ei huvikseen tai sitten tehdään superhyviä ruokia, joita syödään hitaasti nautiskellen (silloin tajuaa, millainen "herkku" on eltaantuneessa rasvassa lilluva sipsi tai lihapiirakka), jolloin ei myöskään syö liikaa.

Vierailija
173/221 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki liika proteiini aiheuttaa ylipainoa.  Karppaajat eivät kuitenkaan näin tee.

Syö sinä ihmeessä margariinit valkoisella leivällä, me muut arvostetaan kuitenikin hyvää ravintoa.

Vierailija
174/221 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjolle ilmaisia liikuntaohjelmia nettiin. Jumppia, pilatesta, suunniteltuja ruokavalioita...

Vierailija
175/221 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läskivero vaan kehiin jos tietty rasvaprosentti ylittyy. Kannatan.

Ja tyhmyys ero kun äo on tietyn rajan alapuolella. Sen verran tyhmät ihmiset nostavat toisten verenpainetta, että kansanterveys kärsii.

Vierailija
176/221 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta on rasvan syöminen yhtäaikaa sokerin kanssa. (Suklaa, jäätelö ym ym).Ja sokeri tarkoittaa tässä nopeita hiilareita.

Toinen asia mihiin kiinnitin huomiota on lihavien urputus ettei he ainakaan syö väärin vaan se on ne lääkkeet.

Noh, tämä ketju ei ole teitä varten vaan lihavia varten jotka syövät väärin.

Ja pitäisikö heitä käskyttää sairauksien pelossa lain puolelta.

Vastaus-ehdottomasti.

Vierailija
177/221 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei taida tietää mistä puhuu. Jos itse ei ole yhtään nautiskelija ja nuori ja luonnostaan hoikka, niin mikäs siinä on puhuessa. Olen ollut hoikka suurimman osan elämääni. Vain vauvana ja nyt paksu. Normaalit elämäntavat ja hyötyliikuntaa. Vähän punttisalia ja tanssia miten sattuu siihen päälle. Söin nautiskellen kaikkea. Normaalit annokset. Itseltäni meni nivelet ja nukkuminen on särkyjen takia huonoa. Aloin kohoamaan, vaikka mitä tein. Annokset ovat pieniä ja katson tarkkaan mitä syön. Eli olin 40 vuotta hoikka ja nyt ylipaino lisääntyy teen mitä tahansa.

Olisin voinut olla tuollainen urputtaja ne ensimmäiset 40 vuotta.

Vierailija
178/221 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herkkujen mainonta pois. Sisältäen mm. karkit, sipsit, mehut, limsat, pullat, jälkiruoat ja muut vastaavat tuotteet. Ulkonäkö samanmukaisiksi, eli pakkaukset eivät saa olla houkuttelevia,eikä väriä tai makua saa parantaa aineilla. Kyseiset tuotteet kaupan perimmäisiin hyllyihin, ja tarvittaessa luukkujen taakse, josta pitää itse osata pyytää mitä mallia ja merkkiä haluaa. Nämä tuotteet myöskin k18. Vero nouskoot näillä tuotteilla puolen vuoden välein 5% kunnes ovat liian kalliita kaikille muille kuin tosi rikkaille. Einesten myynti kieltoon, kiellon kumoamista voi yksittäisten tuotteiden kohdalta peruuttaa valmistajan ilmoittaessa ravintoarvot. Kasvisten hinnat alas. Pikaruokapaikat pois, ja ei mahdollisuutta hakea kotiin syötävää, vaan on syötävä ravintolassa. Ravintoloille kalorimaksimit annoksiin. 

Jaa,a tällaisessa kontrollointi yhteiskunnassa en haluaisi elää.

Kyllä täällä jo ihan tarpeeksi sääntöjä on nytkin

Joillakin on suorastaan sairaalloinen tarve kytätä toisia ja he palavat halusta päästä määräilemään ja holhoamaan toisia ihmisiä .

Toisten ihmisten lihavuus antaa todella hyvän tekosyyn tähän.

Suurimmalle osalla ei ole vilpitöntä huolestumista vaan enemmänkin ylemmyyden tunteita ja päsmäröinnin halua.

Vierailija
179/221 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ei taida tietää mistä puhuu. Jos itse ei ole yhtään nautiskelija ja nuori ja luonnostaan hoikka, niin mikäs siinä on puhuessa. Olen ollut hoikka suurimman osan elämääni. Vain vauvana ja nyt paksu. Normaalit elämäntavat ja hyötyliikuntaa. Vähän punttisalia ja tanssia miten sattuu siihen päälle. Söin nautiskellen kaikkea. Normaalit annokset. Itseltäni meni nivelet ja nukkuminen on särkyjen takia huonoa. Aloin kohoamaan, vaikka mitä tein. Annokset ovat pieniä ja katson tarkkaan mitä syön. Eli olin 40 vuotta hoikka ja nyt ylipaino lisääntyy teen mitä tahansa.

Olisin voinut olla tuollainen urputtaja ne ensimmäiset 40 vuotta.

Pienimmillään olen syönyt noin 1500 kcal päivässä, mikä on miehelle todella vähän ja kyseisellä annoksella paino siis pysyi vaivoin kurissa. Mutta minkäs teet, kun aineenvaihdunta ei toiminut (pienellä aamiaisella tulin toimeen 12 tuntia ilman nälän tunnetta). Mieluummin näin, kun olisin syönyt itsellesi elintasomahan.

Vierailija
180/221 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahinta on rasvan syöminen yhtäaikaa sokerin kanssa. (Suklaa, jäätelö ym ym).Ja sokeri tarkoittaa tässä nopeita hiilareita.

Toinen asia mihiin kiinnitin huomiota on lihavien urputus ettei he ainakaan syö väärin vaan se on ne lääkkeet.

Noh, tämä ketju ei ole teitä varten vaan lihavia varten jotka syövät väärin.

Ja pitäisikö heitä käskyttää sairauksien pelossa lain puolelta.

Vastaus-ehdottomasti.

Miksi? Lihavuus ei haittaa muita kuin itseä, tupakka, viina yms haittaavat yhtä paljon ympäristöä kuin itseä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän