Asiantuntija: "lihavuutta pitäisi hoitaa laeilla ja säädöksillä"
Pari otetta asiantuntijan, Pertti Mustajoen, kirjoituksesta:
"SUOMALAISIA on vuosikymmenien ajan yritetty kannustaa terveellisempään syömiseen. Vuodesta 1985 maassa on ilmestynyt viisi ravitsemussuositusta. Niiden lisäksi on ollut monia kampanjoita terveellisen ruoan puolesta. Ylipainoisten määrän jatkuva nousu osoittaa, etteivät neuvonta ja valistus ole kyenneet estämään väestön lihomista.
Päättäjämme ovat usein reagoineet hienolla tavalla tilanteissa, joissa yhteiskunnallinen kehitys on johtanut kansalaisten hyvinvoinnin vaarantumiseen. Loistava esimerkki on 1970-luvulla alkanut kehitys, jonka ansiosta Suomen liikennekuolemat vähenivät murto-osaan aiemmasta. Silloin oivallettiin, ettei turvallisuutta voida merkittävästi parantaa opettamalla autoilijoita ajamaan paremmin. Laadittiin lakeja ja säädöksiä – nopeusrajoitukset, turvavyöpakko, promillerajat, talvirengaspakko ja niin edelleen –, joita pääasiassa saamme kiittää turvallisemmasta liikenteestämme.
Suomessa lihavuusepidemiaa on heikolla menestyksellä yritetty nujertaa opettamalla ihmisiä ”ajamaan paremmin” nykyisessä lihottavassa ruokamaailmassa. Missään muussakaan maassa väestöön suunnatut kampanjat eivät ole estäneet väestöä lihomasta. Mikseivät päättäjämme ole ryhtyneet laeilla ja säädöksillä ohjaamaan syömistottumuksia vähemmän lihottavaan suuntaan?"
"LIHOTTAVIEN elintarvikkeiden kulutusta voidaan vähentää laeilla ja säädöksillä. Monissa maissa tähän on jo ryhdytty. Kohteina ovat sokeripitoiset virvoitusjuomat ja tarpeettomat energiatiheät elintarvikkeet, kuten makeiset ja perunalastut, joiden hintaa on tuntuvasti nostettu. Myös roskaruoan mainostamista lapsille on rajoitettu.
Lihavuuden torjuntaan on ryhdyttävä myös Suomessa, jotta ihmisillä olisi mahdollisuus parempaan elämään. Lihottavien elintarvikkeiden kulutuksen vähentäminen verotuksella ja säädöksillä ei maksa mitään. Päinvastoin, viisailla verotusratkaisuilla valtion tulot saattavat kasvaa. Ajan mittaan lihavuussairauksien väheneminen keventäisi terveydenhuoltomme kuluja." https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006172258.html?utm_campaign=tf-HS&u…
Asia tulee vissiin yllätyksenä Pertille, mutta esim. minun ylipainoni ei ole tullut syömällä sipsejä ja karkkia ja juomalla sokerilimsaa (juon lightia). Ylipainoni on tullut syömällä ihan liikaa normaalia kotiruokaa, leipää reiluine päällisineen jne. Olenkin nyt tehnyt elämäntapamuutoksen, jonka ansiosta paino on lähtenyt laskemaan. Aika yksisilmäistä asiantuntijalta olettaa, että kunhan limsoja ja karkkia sun muita verotetaan ja niistä laaditaan säädöksiä, niin ylipaino saadaan hallintaan. Jos ylipainoisella ei ole motivaatiota muuttaa elämänsä suuntaa, ei sitä ulkopuolelta tuleva pakkokaan muuta millään.
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos siirrettäisiin valta ja vastuu omasta terveydestä ja elintavoista takaisin ihmisille itselleen, sen sijaan että kaikki on tuupattu yhteiskunnan harteille?
Valta ja vastuu on nimenomaan yksilöllä, minua ei ainakaan kukaan estä lihomasta tai patista lenkille. Aika vapaasti saa vetää viinaa vaikka delirium tremensis paukkuisi vielä edellisistä, vapaasti voi myös ostaa kaupasta suonentukosapetta joten kyllä vastuu on yksilöllä. Ongelma on juuri se, että ihmiset ajattelevat vastuun olevan jossain muualla.
Mutta narkkareille järjestetään neulanvaihtopisteet, ilmainen elatus ja asunnot. Työssäkäyvä lihava muka olisi rangaistava olento.
Hyvät arvot teillä joillakin, ei siinä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tuota tekosyytä kuin kilpirauhasen vajaatoiminta. Jos se on todettu ja lääkitys aloitettu, niin miten se itsessään enää voi lihottaa? Sitä syytä käytetään häikäilettömän paljon, kun ei suoraan viitsitä sanoa, että olen suursyömäri ja ei ole itsehillintää niin paljon, että voisi olla mässäilemättä itsensä sairaaksi nuorellakin iällä. Itselläni oli vuoden verran ollut (oireista päätellen) tämä kilppari, joten lihoin tuon vuoden aikana 25kg. Eihän siinä sen kummempaa ollut kuin, että lääkitys ja laihdutuskuurille. Sain tuon 25kg/2v. pois, eikä ole tullut takaisin nuo kilot, kun noudattaa ruokavaliota ja tarkkailee mitä suuhunsa laittaa. Tietenkin herkkupäiviä on lomilla ja muulloinkin.
Mikä herkkupäivä?
Siis mitä? Jos sinä syöt joka päivä jotain karkkeja, sipsejä, pullaa, lihapiirakoita, niin et voi tietää, että nimeenomaan ne minulle on kiellettyjä herkkuja joka päivä nauttia. Minulle herkkupäivänä on sallittu esim. mennä pizzalle ja juoda siideriä tai syödä juhlissa kaikkea mitä on tarjolla, eikä mutustella vain salaattia ja juoda vettä. Joko valkeni, mikä on herkkupäivä?
Herkkua????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan ne lait ja säädökset jo salakavalasti aloitettu, koska kakkostyypin diabeetikko ei saa lääkkeistään niin paljon kelan korvauksia kuin ennen. On sanottu syyksi, että se on elintasotauti. Eli tauti puhkeaa herkemmin ylipainoisille, kuin normaalipainoisille. Minullekin tauti puhkesi, kun painoin 40kg enemmän kuin nykyään ja nyt saan maksaa lääkkeistäni suurimman osan itse. Oma vika tietenkin, mutta tympäsee, kun ne viattomat normaalipainoiset joutuvat maksamaan myös. Nyt normaalipainoisena sokeriarvot ovat pysyneet hyvissä arvoissa ja siten olen vielä säästynyt siltä, etten ole joutunut piikittämään itseäni. Joten, kyllä tuossa alkuperäisessä kirjoituksessa on totuuden siementäkin, jota pitäisi uskaltaa kertoa enemmänkin mutta, kun aina vedetään herne nokkaan, kun pitäisi laihduttaa. Näin reagoin itsekin, kun olin lihavimmillani. Eihän terveysasiantuntijat tahallaan näitä suosituksia latele vuosikausia, vaan he puhuvat täyttä totta. Tämän minunkin piti huomata vasta, kun sairastuin ja, mitä sitten meidän nuoriso sairastaa parin kymmenen vuoden päästä, jos asiaan ei puututa ajoissa. Tämä on tosiasia, kun katsoo nuorten yleiskuntoa ja ylipainoa. Lapsenlapsenikin (8v.) on jo lievästi ylipainoinen ja jatkuvasti saa tarkkailla syömisiään. Kaikki roskaruoka olisi hyvää ja pelit mukavia.
Minun käyttämäni diabetes-lääke maksoi aiemmin Kela-korvauksen jälkeen 4,50€/3kk. Nyt uudistuksen jälkeen maksan siitä 13,50€/3kk eli 9 euroa enemmän, siis 3€/kk enemmän. Eipä ole vaikuttanut ruokailutottumuksiini. Insuliinit saa edelleen 4,50€/3kk.
Tiesitkö, että diabetes-lääkkeitä on monen merkkisiä ja hintaisia? Sinulla todella halpoja, kun taas minulla kalliimmasta päästä, kun on kokeiltu monen merkkisiä ja muut eivät sopineet eri oireiden vuoksi. Tiedätkö taas sitä, että paljonko yhteiskunnalle tulee maksamaan insuliinihoitosi, vaikka itse niitä et maksakaan kuin tuon 4,50/3kk. Eli meille tuo diabetes on jo puhjennut ruokailutottumuksien vuoksi, mutta minä vielä sinnittelen, että ei tarvitsisi alkaa pistään. Sinä olet jo myöhässä. Minä yritän ennaltaehkäistä.
Ruokailutottumuksia ei ole koskaan myöhäistä muuttaa.
Tuossa asiassa olen samaa mieltä, mutta olisinpa kuitenkin ollut viisaampi ja ollut 30kg kevyempi ennen polvileikkaukseen menoa. Oli se tuskaista toipumista, kun ylipainoisena yritti kainalokepeillä toikkaroida kotona. Se kuntoutuminen kesti huomattavasti pidempään, kun toisen polven leikkauksen jälkeen. Tiesin toisen polven leikkauksesta ja siksipä laihdutin vuodessa 20kg. Olipa paljon helpompaa kannatella itseään apuvälineillä ja kuntoutus oli helpompaa myös kotona kuntopyörällä, kun kuntokin oli parempi. Ylipainonikin varmaan edesauttoi polvien kulumisen, kun ajattelee, mikä yläkropan rasitus kohdistuu juuri polviin. Sanokaa yksikin hyvä puoli ylipainosta. Se ei ole hyvänolon tunne syömisestä, koska tiedän, että ahmimisen jälkeen tulee kamala paska morkkis.
Suomalaiset on aivopesty mantraan, jonka mukaan koko ajan pitäisi olla syömässä. Lapsille syöminen on tärkeää, mutta aikuiselle ihmiselle riittää 2-3 kunnollisen kokoista ateriaa päivässä.
Elimistö tarvitsee myös aikaa palautua. Niinpä puolet vuorokaudesta voi ihan hyvin nukkua ja käydä lenkillä ilman, että syö mitään.
Tietysti prosessoitu ruoka, sipsikarkit ym. lihottavat, kun ne vedetään normaalin ruoan päälle.
Pari helppoa keinoa alkuun:
Kelan pitää korvata laihdutusvalmisteet, Nutriletit yms., 16 viikon annoksen mikäli paino laskee koko ajan.
Uimahalleihin, kylpylöihin, kuntosalille yms. erilliset ilmaiset ylipainoisten ryhmät. Erilliset, koska lihavuus aiheuttaa henkisiä paineita ja niitä pitää poistaa. Kun laihtumista ja kunnon kohentumusta tapahtuu, aletaan pikkuhiljaa totuttaa normaaliin uimahallissa yms. käymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kelan pitää korvata laihdutusvalmisteet, Nutriletit yms., 16 viikon annoksen mikäli paino laskee koko ajan.
Uimahalleihin, kylpylöihin, kuntosalille yms. erilliset ilmaiset ylipainoisten ryhmät. Erilliset, koska lihavuus aiheuttaa henkisiä paineita ja niitä pitää poistaa. Kun laihtumista ja kunnon kohentumusta tapahtuu, aletaan pikkuhiljaa totuttaa normaaliin uimahallissa yms. käymiseen.
Ehkä helppoa, mutta terveydelle haitallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan ne lait ja säädökset jo salakavalasti aloitettu, koska kakkostyypin diabeetikko ei saa lääkkeistään niin paljon kelan korvauksia kuin ennen. On sanottu syyksi, että se on elintasotauti. Eli tauti puhkeaa herkemmin ylipainoisille, kuin normaalipainoisille. Minullekin tauti puhkesi, kun painoin 40kg enemmän kuin nykyään ja nyt saan maksaa lääkkeistäni suurimman osan itse. Oma vika tietenkin, mutta tympäsee, kun ne viattomat normaalipainoiset joutuvat maksamaan myös. Nyt normaalipainoisena sokeriarvot ovat pysyneet hyvissä arvoissa ja siten olen vielä säästynyt siltä, etten ole joutunut piikittämään itseäni. Joten, kyllä tuossa alkuperäisessä kirjoituksessa on totuuden siementäkin, jota pitäisi uskaltaa kertoa enemmänkin mutta, kun aina vedetään herne nokkaan, kun pitäisi laihduttaa. Näin reagoin itsekin, kun olin lihavimmillani. Eihän terveysasiantuntijat tahallaan näitä suosituksia latele vuosikausia, vaan he puhuvat täyttä totta. Tämän minunkin piti huomata vasta, kun sairastuin ja, mitä sitten meidän nuoriso sairastaa parin kymmenen vuoden päästä, jos asiaan ei puututa ajoissa. Tämä on tosiasia, kun katsoo nuorten yleiskuntoa ja ylipainoa. Lapsenlapsenikin (8v.) on jo lievästi ylipainoinen ja jatkuvasti saa tarkkailla syömisiään. Kaikki roskaruoka olisi hyvää ja pelit mukavia.
Minun käyttämäni diabetes-lääke maksoi aiemmin Kela-korvauksen jälkeen 4,50€/3kk. Nyt uudistuksen jälkeen maksan siitä 13,50€/3kk eli 9 euroa enemmän, siis 3€/kk enemmän. Eipä ole vaikuttanut ruokailutottumuksiini. Insuliinit saa edelleen 4,50€/3kk.
Tiesitkö, että diabetes-lääkkeitä on monen merkkisiä ja hintaisia? Sinulla todella halpoja, kun taas minulla kalliimmasta päästä, kun on kokeiltu monen merkkisiä ja muut eivät sopineet eri oireiden vuoksi. Tiedätkö taas sitä, että paljonko yhteiskunnalle tulee maksamaan insuliinihoitosi, vaikka itse niitä et maksakaan kuin tuon 4,50/3kk. Eli meille tuo diabetes on jo puhjennut ruokailutottumuksien vuoksi, mutta minä vielä sinnittelen, että ei tarvitsisi alkaa pistään. Sinä olet jo myöhässä. Minä yritän ennaltaehkäistä.
Ruokailutottumuksia ei ole koskaan myöhäistä muuttaa.
Tuossa asiassa olen samaa mieltä, mutta olisinpa kuitenkin ollut viisaampi ja ollut 30kg kevyempi ennen polvileikkaukseen menoa. Oli se tuskaista toipumista, kun ylipainoisena yritti kainalokepeillä toikkaroida kotona. Se kuntoutuminen kesti huomattavasti pidempään, kun toisen polven leikkauksen jälkeen. Tiesin toisen polven leikkauksesta ja siksipä laihdutin vuodessa 20kg. Olipa paljon helpompaa kannatella itseään apuvälineillä ja kuntoutus oli helpompaa myös kotona kuntopyörällä, kun kuntokin oli parempi. Ylipainonikin varmaan edesauttoi polvien kulumisen, kun ajattelee, mikä yläkropan rasitus kohdistuu juuri polviin. Sanokaa yksikin hyvä puoli ylipainosta. Se ei ole hyvänolon tunne syömisestä, koska tiedän, että ahmimisen jälkeen tulee kamala paska morkkis.
Asiaa kirjoittaa hän. Minulla edessä sama toimenpide ja kuntoutus. Nyt alkoi pelottaa, vaikka ylipainoa on vain noin 10kg. Lääkäri suositellut hieman painonpudotusta, koska toipuminen aina helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta narkkareille järjestetään neulanvaihtopisteet, ilmainen elatus ja asunnot. Työssäkäyvä lihava muka olisi rangaistava olento.
Heh, tuo on kyllä huvittavaa.
Olen kyllä tupakoitsijana tyytyväinen, että laajennetaan tätä kyttäysilmapiiriä, muiden elämään puuttumista jne.
Kuka on seuraava kohde lihavien jälkeen? Lihaville jotkut valtion asentamat kalorimittarit ja sitten vaikka noin 3000% lisävero ruokaan, josta voi saada energiaa. Sen jälkeen voidaan hyökätä vaikka hengittävien ihmisten kimppuun, kotiin kamerat jne.
En siis oikeasti välitä, mutta koska tupakka ei ole yksityisasia, vaikka alkoholi esim. on, niin kannatan lihavuusvainoa. Kukaan ei osaa oikeasti sanoa juuta tai jaata siihen miksi ihmiset ylensyövät nykyään, onko syynä antibiootit, suolistomikrobit, xenoestrogeenit tai mikä vain, mitään ratkaisuja ei ole, mutta kytätä pitää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos siirrettäisiin valta ja vastuu omasta terveydestä ja elintavoista takaisin ihmisille itselleen, sen sijaan että kaikki on tuupattu yhteiskunnan harteille?
Näissä keskusteluissa on tosiaan tämä jännä kulma, että kun asiantuntija ehdottaa jotakin (ei pakota!), niin alkaa aina hirveä peemyrsky, että "minä tiedän paremmin, minuahan ei tuollaiset neuvo". Ja sitten kuitenkin yhteiskunnan pitäisi näiden ihmisten mielestä tehdä jotakin kehittävää, vaikka juuri sitähän he juuri ovatkin tekemässä.
Voisivat tämänkin palstan meuhkaajat ottaa vastuun omasta elämästään, niin ei tarvitsisi ulkopuolisten kantaa huolta heistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uimahalleihin, kylpylöihin, kuntosalille yms. erilliset ilmaiset ylipainoisten ryhmät. Erilliset, koska lihavuus aiheuttaa henkisiä paineita ja niitä pitää poistaa. Kun laihtumista ja kunnon kohentumusta tapahtuu, aletaan pikkuhiljaa totuttaa normaaliin uimahallissa yms. käymiseen.Ehkä helppoa, mutta terveydelle haitallista.
Ihmisillä on tapana uskoa lääkkeeseen, 16 viikkoa ei tapa ketään ja auttaa pienentämään vatsalaukkua ja jatkossa ravitsemusohjauksella helpompi jatkaa syödyn ruuan määrää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaisin makeaa ja rahat ei riitä, alkaisin varmaan leipoa.
Minkä takia kansalle on annettava keppiä tässäkin asiassa? Olisiko terveellisten ruokien halvennus ja parempi saatavuus mahdoton ajatus?Terveellistä ruokaa on helppo saada eikä maksa paljon.
Valinta on sinun.
Lähikaupassani on huomattavan kattava valikoima karkkia, pullia, jäätelöitä, vanukkaita ja keksejä. Nämä epäterveellisen tuotteet on myös usein valmistettu ja pakattu siten, että ne on helppo syödä heti. Terveellisempää evästä, mitä voi kuluttaa sellaisenaan sieltä löytyy banaania, omenaa, porkkanoita, pähkinöitä ja pullotettua vettä. Vihannekset, joista voi valmistaa terveellistä ruokaa, kuten parsa- ja kukkakaalit ovat usein nahistuneita ja aivan ylihintaisia. -130
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä tupakoitsijana tyytyväinen, että laajennetaan tätä kyttäysilmapiiriä, muiden elämään puuttumista jne.
Kuka on seuraava kohde lihavien jälkeen? Lihaville jotkut valtion asentamat kalorimittarit ja sitten vaikka noin 3000% lisävero ruokaan, josta voi saada energiaa. Sen jälkeen voidaan hyökätä vaikka hengittävien ihmisten kimppuun, kotiin kamerat jne.
En siis oikeasti välitä, mutta koska tupakka ei ole yksityisasia, vaikka alkoholi esim. on, niin kannatan lihavuusvainoa. Kukaan ei osaa oikeasti sanoa juuta tai jaata siihen miksi ihmiset ylensyövät nykyään, onko syynä antibiootit, suolistomikrobit, xenoestrogeenit tai mikä vain, mitään ratkaisuja ei ole, mutta kytätä pitää.
Ylensyöntiin on yksi syy: Huono ravinto. Ravintosuositukset ovat juurikin sitä huonoa ravintoa, vähärasvaista keinoruokaa täysjyvineen. Tuollainen ruoka ei anna keholle sen tarvitsemaa ravintoa, joten kroppa vaatii lisää ruokaa ja ihminenhän syö.
Jos elimistö saa tarvitsemansa ravinnon, ei ole tarvetta ylensyöntiin. Ihan biologinen totuus, eikä itsekuria tarvita.
Jeps, ja vitsikkäin juttu tässä on se, että sitä voi tosiaan lihota kotiruoalla. Itse olin nuoruudessani lihava, koska kotona leivottiin joka päivä. Oli uunituoretta lämmintä pullaa, suklaakakkua ja piparia jos jonkinlaista. Kaikki tietenkin nautittiin sokerisen maitokaakaon kera. Leivän päälle runsaasti voita. Hyvää oli.
Ei olisi verot vaikuttaneet tuon suhteen pätkän vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaisin makeaa ja rahat ei riitä, alkaisin varmaan leipoa.
Minkä takia kansalle on annettava keppiä tässäkin asiassa? Olisiko terveellisten ruokien halvennus ja parempi saatavuus mahdoton ajatus?Terveellistä ruokaa on helppo saada eikä maksa paljon.
Valinta on sinun.
Lähikaupassani on huomattavan kattava valikoima karkkia, pullia, jäätelöitä, vanukkaita ja keksejä. Nämä epäterveellisen tuotteet on myös usein valmistettu ja pakattu siten, että ne on helppo syödä heti. Terveellisempää evästä, mitä voi kuluttaa sellaisenaan sieltä löytyy banaania, omenaa, porkkanoita, pähkinöitä ja pullotettua vettä. Vihannekset, joista voi valmistaa terveellistä ruokaa, kuten parsa- ja kukkakaalit ovat usein nahistuneita ja aivan ylihintaisia. -130
Sokeri ei ole edelleekään mitään terveellistä. Vihannekset ovat ruuan lisäkkeitä, eivät ruokaa.
Ihmisiä ei kai voi pakottaa laittamaan omia ruokiaan. Koko ongelma lähtee siitä, että syödään elintarviketeollisuuden tekemiä eineksiä ja prosessoituja tuotteita eikä tehdä itse ruokaa puhtaista aineksista. Sokeri on vain pieni osa ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylensyöntiin on yksi syy: Huono ravinto. Ravintosuositukset ovat juurikin sitä huonoa ravintoa, vähärasvaista keinoruokaa täysjyvineen. Tuollainen ruoka ei anna keholle sen tarvitsemaa ravintoa, joten kroppa vaatii lisää ruokaa ja ihminenhän syö.
Jos elimistö saa tarvitsemansa ravinnon, ei ole tarvetta ylensyöntiin. Ihan biologinen totuus, eikä itsekuria tarvita.
Tuokin on ihan totaalista höpöä..
Oletan sinun olevan joku karppi, jos katsot tilastoja, niin näet, että hiilareiden kulutus on pienentynyt ylipainon lisääntymisen myötä, ei kasvanut. Proteiinin lisäys on ollut huomattavaa ja se korreloi ylipainon lisääntymisen kanssa.
Me syötiin 80-luvulla lähinnä jotain margariinia ja valkoista leipää, en tuntenut yhtään lihavaa ihmistä, joten en usko teoriaasi yhtään.
Lihaville, tupakoitsijoille, alkoholisteille, liikkumattomille, narkkareille (varsinkin) korkeammat terveyskeskusmaksut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä keskustelut ovat aina niin kapea-alaisia. Esim. jos ihminen ei saa riittävästi kunnon unta, se pidemmän päälle vaikuttaa painoon nostavasti. Lihavuus on monien eri asioiden summa ja siihen kun vielä lisätään jokaisen ihmisen yksilöllisyys, ei yleispätevää laihdutus- taikaa ole olemassakaan.
Sellainen yleispätevä taika on olemassa! Kun ei syö liikaa on mahdotonta lihoa. Läski kun ei voi syntyä tyhjästä. Se on aina lähtöisin ravinnosta.
Itse asiassa olet väärässä. Vai miten selität sen että tiettyjen sairauksien oireisiin kuuluu lihominen tai laihtuminen - ihan riippumatta ruokavaliosta?
Jos sairaus tai lääkitys lisää ruokahalua, ruokavalioon on tehtävä muutos, jos haluaa välttyä lihomiselta. Se muutos ei tarkoita ruuan vähentämistä, vaan koostumuksen muuttamista.
Lääkkeitä tai sairauksia on aivan turha syyttää ylipainosta, koska syöty ruoka on ainoa, joka painoon vaikuttaa.
On olemassa muutama rasva-aineenvaihdunnan sairaus, jotka ovat aika yleisiäkin. Niitä on ainakin lymfedeema ja lipedeema. Näissä rasvakudos ei poistu ruokavaliosta riippumatta.
Siis mitä? Jos sinä syöt joka päivä jotain karkkeja, sipsejä, pullaa, lihapiirakoita, niin et voi tietää, että nimeenomaan ne minulle on kiellettyjä herkkuja joka päivä nauttia. Minulle herkkupäivänä on sallittu esim. mennä pizzalle ja juoda siideriä tai syödä juhlissa kaikkea mitä on tarjolla, eikä mutustella vain salaattia ja juoda vettä. Joko valkeni, mikä on herkkupäivä?