Poikaystävä suunnittelee lomamatkaa exänsä ja yhteisten lastensa.
Olen seurustellut miltei kolme vuotta poikaystäväni kanssa. Nyt hän kertoi suunnittelevansa ensi vuodelle kesäloma matkaa exänsä ja heidän kahden ala-aste ikäisen lapsen kanssa.... Koska lapsille tekee hyvää viettää aikaa molempien vanhempien kanssa. Kysyin voinko lähteä mukaan, mutta ei.. Koska exä ja minä ei tultaisi toimeen ja se pilaisi lasten matkan.
Mitä tästä nyt pitäisi ajatella? Onko kohtuutonta että olen loukkaantunut ja tunnen itseni täysin sivuutetuksi?
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei nyt helvetti. Jos on erottu niin on erottu, ei silloin enää lomailla yhdessä, varsinkaan jos toisella/molemmilla on uudet kumppanit. En suostuisi kusetettavaksi.
Eikä tuota mielestäni voi perustella myöskään lasten edulla. Eikö yhteinen loma ennemminkin hämmennä jälkikasvua; onko ne palaamassa yhteen vai mitä tässä tapahtuu? Ja vaikka koko perheen yhteinen loma olisikin lapsille mukava kokemus, se ei todellakaan ole mitenkään välttämätön. Toisin sanoen lapset nauttivat lomasta vaikka siellä olisikin mukana vain toinen vanhemmista.
Hämärä kuvio. Jos mun mies lähtisi eksän kanssa lomalle niin kantaisin tavarat häkkivarastoon, saisi hakea ne sieltä sitten kentältä palatessaan.
Minkä ikäisiä lapsista ja millaisesta tilanteesta oikein puhut jos lapset monen vuoden jälkeen hämmentyvät yhtäkkiä lomailusta?
Ihan minkä ikäisistä tahansa. Kyllä minä ainakin hämmentyisin missä iässä vaan, jos eron jälkeen vanhempani yhtäkkiä haluaisivat lomailla perheenä. Olisin aika varma että mennyttä liittoa yritetään lämmittää uudelleen.
Vanhempani eivät tosin ole eronneet, mutta osaan kuvitella itseni tilanteeseen.
/21
Ajattelet siis että tässä tapauksessa nämä vanhemmat eivät ole olleet näiden vuosien aikana yhteydessä toisiinsa?
Toivottavasti ovat, sillä keskenään toimeentulevat vanhemmat tosiaan ovat lasten etu, ja antavat hyvää esimerkkiä toimivista ihmissuhteista.
Perheenä lomailu eronneina on ihan pelkkää ekstraa, se ei todellakaan ole mikään välttämätön komponentti siinä että tullaan toimeen ja hoidetaan lasten asiat vanhempina yhteen hiileen puhaltaen. Lasten edulla tuota ei vaan voi perustella.
/21
Ei lomailu koskaan ole välttämätöntä. Siihenkään ei ole mitään perusteluja miksi ei voisi lomailla. Paitsi että ap ei tule toimeen exän kanssa eikä ilmeisesti aio jos ei vuodessa asian eteen suostu mitään tekemään. Sen takia ei muiden tarvitse jättää lomaa välistä.
No onhan siihen perustelu, se että mies on uudessa suhteessa. Uskon että enemmistölle ei sopisi kumppanin lomailu eksänsä kanssa (vaikka kuinka käyttäisivät lapsia tekosyynä). Ja ap on pyytänyt päästä mukaan lomalle mutta mies ei halua, tämä nyt viimeistään kertoo loman luonteen tyhmemmällekin.
/21
Eli ap, jonka pois jättämiselle oli perustelu, on lopulta syy miksi mies ei saisi lähteä.
Saako muuten lomailla ilman kumppania vai pitääkö olla kahlittuna toisiinsa? Onko ainostaan exä joka pelottaa ja mikä siihen on syy?Niin, perustelu ja perustelu. Miehen mielestä eivät tule toimeen, ap:ltä tätä ei edes kysytty. Tuossahan sitä sitten olisi oiva tilaisuus opetella tulemaan toimeen jos jotain ongelmia on ollut. Mutta ei, mies matkailee mieluummin eksän kuin nykyisen kanssa. Minulle ehdoton eroperuste, mutta meitä on moneen junaan.
Ei tarvitse olla kahlittuna ja kavereiden kanssa saa tietenkin matkustaa, mutta entisen puolison kanssa ei tarvitse. Siinähän leikitään sitä vanhaa perhettä sitten, ja vanha suola alkaa janottaa melkoisella todennäköisyydellä, joskaan ei tietenkään välttämättä. Minusta olisi nöyryyttävää jos mieheni lähtisi lomalle mieluummin eksän kuin mimun kanssani. Sillä ei siis olisi edes väliä epäilisinkö, että alkavat lämmittää suhdetta uudelleen. Kuvio on vain aivan liian hämärä.
/21
Kyse siis on siitä epäluottamuksesta.
Luepa kommenttini ajatuksella uudestaan, ja mieti että onko sittenkään.
/21
Ei siinä ollut muuta syytä kuin se ettet luottaisi kunppaniisi.
Et siis lukenut sinä alun alkaenkaan. Sanoin että kokisin sen nöyryyttävänä, jos mies matkustaisi mieluummin eksänsä kuin minun kanssani. Riippumatta siitä, epäilisinkö heidän välillään tapahtuvan jotain. Miksi mies olisi minun kanssani, jos kuitenkin eksän seura kiinnostaa enemmän?
/21
Mutta miksi juuri se exä nöyryyttää eikä muut kaverit?
Koska se on ex-kumppani, ihminen jonka kanssa mieheni on ollut parisuhteessa. Siitä ei koskaan tule sellaista ystävää, joka on ollut ystävä alusta alkaen. Tätä en osaa tämän tarkemmin selittää, me vain näemme asiat aivan eri tavalla.
Minun suhteessani on itsestään selvää molemmille, että eksien kanssa voi olla kaveri (käydä vaikka kaljalla tai syömässä silloin tällöin) mutta ei todellakaan matkusteta mihinkään etelänlomille. Ei tällaisesta asiasta tarvitse edes keskustella, mutta en keksi sinulle mitään syväluotaavaa analyysia ja perustetta nyt tähän. Sen voi ehkä tiivistää näin: joku raja.
/21
Haluat siis rajoittaa millaisia suhteita kumppanillasi saa olla ja keitä hän pitää kavereinaan sen perusteella mitä itse ajattelet. Mustasukkaisuus potensiin sata.
Jestas. Luetkohan sä jostain jotain muuta ketjua ja vastailet tähän mulle? Juurihan sanoin, että eksät voivat hyvin olla kavereita keskenään mutta matkustamisessa menee itselläni raja. Kuin myös miehelläni. Siis saa matkustaakin aivan vapaasti, mutta minä en jää odottelemaan.
Rajoitanhan minä muutenkin parisuhteessa ollessani miehen elämää. Ollaan esim. sovittu yksiavioisuudesta suhteen aikana. Parisuhteessa on aina 2 ihmistä, mikä tarkoittaa sitä että kumpikaan ei voi toimia aina juuri oman päänsä mukaan vaan se toinen on otettava huomioon.
/21
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei nyt helvetti. Jos on erottu niin on erottu, ei silloin enää lomailla yhdessä, varsinkaan jos toisella/molemmilla on uudet kumppanit. En suostuisi kusetettavaksi.
Eikä tuota mielestäni voi perustella myöskään lasten edulla. Eikö yhteinen loma ennemminkin hämmennä jälkikasvua; onko ne palaamassa yhteen vai mitä tässä tapahtuu? Ja vaikka koko perheen yhteinen loma olisikin lapsille mukava kokemus, se ei todellakaan ole mitenkään välttämätön. Toisin sanoen lapset nauttivat lomasta vaikka siellä olisikin mukana vain toinen vanhemmista.
Hämärä kuvio. Jos mun mies lähtisi eksän kanssa lomalle niin kantaisin tavarat häkkivarastoon, saisi hakea ne sieltä sitten kentältä palatessaan.
Minkä ikäisiä lapsista ja millaisesta tilanteesta oikein puhut jos lapset monen vuoden jälkeen hämmentyvät yhtäkkiä lomailusta?
Ihan minkä ikäisistä tahansa. Kyllä minä ainakin hämmentyisin missä iässä vaan, jos eron jälkeen vanhempani yhtäkkiä haluaisivat lomailla perheenä. Olisin aika varma että mennyttä liittoa yritetään lämmittää uudelleen.
/21
Ajattelet siis että tässä tapauksessa nämä vanhemmat eivät ole olleet näiden vuosien aikana yhteydessä toisiinsa?
Toivottavasti ovat, sillä keskenään toimeentulevat vanhemmat tosiaan ovat lasten etu, ja antavat hyvää esimerkkiä toimivista ihmissuhteista.
Perheenä lomailu eronneina on ihan pelkkää ekstraa, se ei todellakaan ole mikään välttämätön komponentti siinä että tullaan toimeen ja hoidetaan lasten asiat vanhempina yhteen hiileen puhaltaen. Lasten edulla tuota ei vaan voi perustella.
/21
Ei lomailu koskaan ole välttämätöntä. Siihenkään ei ole mitään perusteluja miksi ei voisi lomailla. Paitsi että ap ei tule toimeen exän kanssa eikä ilmeisesti aio jos ei vuodessa asian eteen suostu mitään tekemään. Sen takia ei muiden tarvitse jättää lomaa välistä.
No onhan siihen perustelu, se että mies on uudessa suhteessa. Uskon että enemmistölle ei sopisi kumppanin lomailu eksänsä kanssa (vaikka kuinka käyttäisivät lapsia tekosyynä). Ja ap on pyytänyt päästä mukaan lomalle mutta mies ei halua, tämä nyt viimeistään kertoo loman luonteen tyhmemmällekin.
/21
Eli ap, jonka pois jättämiselle oli perustelu, on lopulta syy miksi mies ei saisi lähteä.
Saako muuten lomailla ilman kumppania vai pitääkö olla kahlittuna toisiinsa? Onko ainostaan exä joka pelottaa ja mikä siihen on syy?Niin, perustelu ja perustelu. Miehen mielestä eivät tule toimeen, ap:ltä tätä ei edes kysytty. Tuossahan sitä sitten olisi oiva tilaisuus opetella tulemaan toimeen jos jotain ongelmia on ollut. Mutta ei, mies matkailee mieluummin eksän kuin nykyisen kanssa. Minulle ehdoton eroperuste, mutta meitä on moneen junaan.
Ei tarvitse olla kahlittuna ja kavereiden kanssa saa tietenkin matkustaa, mutta entisen puolison kanssa ei tarvitse. Siinähän leikitään sitä vanhaa perhettä sitten, ja vanha suola alkaa janottaa melkoisella todennäköisyydellä, joskaan ei tietenkään välttämättä. Minusta olisi nöyryyttävää jos mieheni lähtisi lomalle mieluummin eksän kuin mimun kanssani. Sillä ei siis olisi edes väliä epäilisinkö, että alkavat lämmittää suhdetta uudelleen. Kuvio on vain aivan liian hämärä.
/21
/21
Et siis lukenut sinä alun alkaenkaan. Sanoin että kokisin sen nöyryyttävänä, jos mies matkustaisi mieluummin eksänsä kuin minun kanssani. Riippumatta siitä, epäilisinkö heidän välillään tapahtuvan jotain. Miksi mies olisi minun kanssani, jos kuitenkin eksän seura kiinnostaa enemmän?
/21
Koska se on ex-kumppani, ihminen jonka kanssa mieheni on ollut parisuhteessa. Siitä ei koskaan tule sellaista ystävää, joka on ollut ystävä alusta alkaen. Tätä en osaa tämän tarkemmin selittää, me vain näemme asiat aivan eri tavalla.
Minun suhteessani on itsestään selvää molemmille, että eksien kanssa voi olla kaveri (käydä vaikka kaljalla tai syömässä silloin tällöin) mutta ei todellakaan matkusteta mihinkään etelänlomille. Ei tällaisesta asiasta tarvitse edes keskustella, mutta en keksi sinulle mitään syväluotaavaa analyysia ja perustetta nyt tähän. Sen voi ehkä tiivistää näin: joku raja.
/21
Haluat siis rajoittaa millaisia suhteita kumppanillasi saa olla ja keitä hän pitää kavereinaan sen perusteella mitä itse ajattelet. Mustasukkaisuus potensiin sata.
Jestas. Luetkohan sä jostain jotain muuta ketjua ja vastailet tähän mulle? Juurihan sanoin, että eksät voivat hyvin olla kavereita keskenään mutta matkustamisessa menee itselläni raja. Kuin myös miehelläni. Siis saa matkustaakin aivan vapaasti, mutta minä en jää odottelemaan.
Rajoitanhan minä muutenkin parisuhteessa ollessani miehen elämää. Ollaan esim. sovittu yksiavioisuudesta suhteen aikana. Parisuhteessa on aina 2 ihmistä, mikä tarkoittaa sitä että kumpikaan ei voi toimia aina juuri oman päänsä mukaan vaan se toinen on otettava huomioon.
/21
Jos sinulle exän kanssa matkustaminen on sama kuin muiden kanssa paneskelu niin ei sitä oikein saa mitenkään pyöriteltyä ja taivuteltua niin ettei se olisi epäluottamusta ja mustasukkaisuutta.
Joko annat heidän mennä keskenään tai sitten aidosti teet töitä osoittaaksesi että välit miehesi exän kanssa asialliset jotta pääset mukaan edes osaksi aikaa reissua. Ei pilata lasten lapsuusmuistoja kun kuitenkin yhdestä reissusta kyse. Mustasukkaisuus muutenkin epäluottamuslause suhteessa ja siltä reaktiosi vaikuttaa
On kohtuutonta. He ovat aina perhe ja lapset yhdistää ikuisesti. Ihana että käyvät yhdessä lomalla.
Olen lähtökohtaisesti ydinperheen kannalla mutta jos olet ollut nämä vuodet hyvä äitipuoli lapsille niin sinulla ei pitäisi olla huolta että yksi reissu sekoittaisi parisuhdepakkaa, nauttikaa nyt keskinäisestä yhteiselostanne
ei ei ei! lapset saa siitä vain turhia toiveita vanhempiensa yhteenpalaamisesta. heille on entistä masentavanpaa mahtavan lomamatkan jälkeen todeta, että isä ja äiti, joilla oli niin kivaa yhteisellä lomalla, kun he tanssivat yhdessä, joivat viiniä yhdessä, rentoutuivat, retkeilivät ja hassuttelivat yms. oli kaunista, meren ranta, kuutamo, musiikkia ja oltiin ihan oikea perhe jolla oli hauskaa. sitten loman jälkeen lähtevät eri suuntiin ja "perhe" hajoaa. arvaa tuntevatko lapset itsensä viimeisen päälle petetyksi ja arvaa, vihaavatko he sinua ja arvaa, alkavatko he oireilla eri tavoin?
entäs exän uusi mies? Miten hän suhtautuu? ai niin... häntä ei ole olemassakaan ja exää vanha suola janoittaa? kohta miehesi elää tilanteessa, jossa on sekä exä ja nyxä kumpikin omine tarpeineen.
EI! sekä lapsille että exälle on tehtävä selväksi, että sinä ja miehesi olette nyt yhdessä ja teidän suhde on etusijalla teille. sinä et lähde "lainaamaan" äijääsi kenellekkään toiselle naiselle, vaikka kuinka käyttäisi lapsia verukkeena.
exäsi ja miehesi ei ole enää "perhe". lapsille on julmaa luoda sellainen illuusio edes hetkeksi. heillä on edelleen rakastava isä mutta isä ei kuulu heidän perheeseen äidin aviomiehenä ja se on totuus, johon heidän on sopeuduttava.
pistät miehellesi ehdon. hän saa viedä lapset unelmien matkakohteeseen mutta vain SINUN kanssasi! exiä siellä ei tarvita.
Sinä et suostu olemaan mikään "kakkosnainen". mies saa olla varmasti lastensa kanssa ihan riittämiin muutenkin. miksi hän haluaa lähentyä exäänsä romanttisen loman merkeissä ja luoda lapsilleen illuusion heistä "yhtenäisenä perheenä", ellei hän jo mieti takaisin paluuta exänsä luo ? onhan se pirullisen julmaa lapsia kohtaan ja varmasti tulee traumoja jos hän tyhmänä lähtee "soutamaan ja huopaamaan" exänsä ja nyxänsä välillä. lapset aina toivoo että äiti vetäisi sen pitemmän korren.
ei taida exä lapsia ajatella yhtään. haluaa vain äijänsä takaisin ja on naamioinut sen "lapset niin ilahtuu"-juttuun.
lapset sopeutuvat parhaiten eroon, kun pelisäännöt on heille selvät. jos pelisäännöistä joustetaan tuohon tyyliin, mitä exä yrittää, niin lapset kokevat helposti, että vika on heissä, HE tekevät jotain väärin, kun kivan perheloman jälkeen, iskä taas hylkää heidän perheen. eivät he tajua, että iskä ja äiti "yhdessä" on vain heitä varten luotu illuusio.
Ap miten päädyit alun alkaen miehesi kanssa yhteen? Oliko mies eronnut ennen tutustumistanne vai hajotitko sutturana heidän ydinperheonnen ja nyt pelkäät että mies loikkaa suhteesta toiseen uudestaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/21
/21
/21
/21
/21
/21
/21
/21
Jos sinulle exän kanssa matkustaminen on sama kuin muiden kanssa paneskelu niin ei sitä oikein saa mitenkään pyöriteltyä ja taivuteltua niin ettei se olisi epäluottamusta ja mustasukkaisuutta.
Okei meninkin vaan trolliin. :D Hauskaa lauantaita!
/21
En usko. Naivat siellä kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ap miten päädyit alun alkaen miehesi kanssa yhteen? Oliko mies eronnut ennen tutustumistanne vai hajotitko sutturana heidän ydinperheonnen ja nyt pelkäät että mies loikkaa suhteesta toiseen uudestaan?
Taisi olla jälkimmäinen vaihtoehto kun ap ei vastaa kysymykseen
Hahaahhahhaha mulla lähtis mies samantien vaihtoon, en kattois yhtään tollasta. Jo pelkkä suunnittelu ja tommosen puhuminen puistattais. He on tehny valinnan ja alkaneet aikoinaan seurustelemaan, ovat tehneet valinnan hankkia perheen, ovat tehneet valinnan hankkia lapsia. Ovat tehneet myös valinnan IHAN ITSE erota, ja sillon he eivät enää ole perhe. Valintoja valintoja, jotka on jo tehty.
Kettu voi käydä tuolla lomalla kolossa.
On täällä taas ihmeellisiä mielipiteitä, vaikka provohan tuo aloitus on. Kuka nainen alkaisi parisuhteeseen miehen kanssa, joka haluaakin viettää lomansa entisen perheen kanssa. No, ei kukaan, tietenkään. Toisen ihmisen kanssa ollaan parisuhteessa senkin takia, ettei tarvitse viettää lomiaan yksin.
Toimiva vaihtoehto, on että tämä tunnollisen isän perikuva viettää lomansa nykyisensä kanssa, mutta ottaa osaksi lomaa mukaan myös lapsensa. Turha sotkea asioita, kun on erottu, on erottu. Saattaahan sillä eksällä olla itselläänkin jo uusi mies, joka täytyy myös huomioida. Tällaisia harkitsemattomia eroja on liian paljon ja lasten pää sekoitetaan uskottelemalla heille, että mikään ei ole muuttunut.
no huh! ehdota piruuttasi, että entä jos sinä jäisit huolehtimaan kotiin lapsista, jotta ex-vaimo ja miehesi voisivat kunnolla nauttia lomasta.
lapset eivät niin kaipaa aikuisten "lomaidylliä" viininhuuruisia iltamia, pitkiä kävelyretkiä helteessä ja tylsiä nähtävyyksiä, dumppaamista alkuillasta hotellihuoneeseen, käyskentelystä kuun valossa meren rannalla, kun uimaankaan ei saa mennä.
lapset nauttivat ihan yhtä lailla Suomen uimarannoista ja merenrannoista, huvipuistosta ja eläintarhoista.
No tuollaiset riippuu tapauksesta. Mut jos sulla ja exäl huonot välit ja mies menee, on ääliö. Puuttuu rajat ja sun kunnioitus. En vois seurustella tuollaisen miehen kanssa.
Ja mies antaa tosi huonoa esimerkkiä lapsilleen siitä miten puolisoa kohdellaan. Se ex on ex, teidän perheen pitäis olla ykkönen ja myös lasten nähdä miten perheessä elelkään. Onkis sillä exällä uutta miestä ja hänelle ok että vaimo matkustelee exän kans? Aika iso hälytyskello sois mun päässä. Mulla on tosi hyvät välit exääni ja hänen uuteen vaimoon. En silti haluis heidän kans matkustaa. Lapsistakin olis outoa
Joo, samaa mieltä, mies ja exänsä ovat tehneet valintansa ja ovat eronneet. Mies on nyt sinun kanssasi.
Niin kauan kun mies on sinun kanssasi exän kanssa ei perheenä lomailla.
Miten on, ne jotka puolustavat, suostuisitteko itse nykyisen kumppaninne lomailuun yhdessä jonkun toista sukupuolta olevan kanssa, oli sitten kuka tahansa, ei siis sukulainen?
Niin, että sinua ei huolta mukaan kun sitä ehdotat.
Niinpä, en minäkään.
Aloittajan ei tarvitse perustella mitenkään erikseen miksi ei hyväksy, se riittää, että mies on nyt hänen kanssaan ja on eronnut, sitä perhettä exän kanssa ei enää ole, joten ei ole myöskään yhteisiä perhelomia. Yhtälö ei enää toimi eikä ole voimassa, vaikka kuinka se miestä ja exäänsä houkuttelisi.
Silloin ei perheenä enää matkustella ja luoda lapsille väärää ja hämmentävää mielikuvaa.
Silloin eronneet saavat keskenään tehdä aivan mitä haluavat kun kuvioissa ei ole mukana uutta kumppania.
Uutta kumppania EI loukata jos häntä rakastaa ja hänen kanssaan elää.
Kun vanhalle kumartaa niin uudelle pyllistää, niin se vaan on.
Vaikka asian voissa paistaisi ja yrittäisi kuinka aloittajaa syyllistää.
Ei tarvitse hyväksyä ja aloittaja voi sen selkeästi ilmaista miehelle.
Myöskään sillä, että jos ei tule exän kanssa toimeen EI ole tässä lomailuasiassa mitään merkitystä, se on taas ihan toinen asia ja riippuu monista asioista jota emme tässä tiedä. Eikä meille kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Sutturat joutaakin pois reissusta. Eiköhän lapsetkin iän myötä viimeistään käsitä miten vanhempien ero saanut alkunsa ja lasten itsesyytökset vaihtuu tällöin inhoon vanhemman kumppania kohtaan. Game over, slut