Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelijoiden kasvavaa pahoinvointia seuraava YTHS:n ylilääkäri kypsyi ”minun nuoruudessani” jauhajiin

Vierailija
10.07.2019 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006168516.html

"Ylilääkärin mukaan hedelmällisempää olisi pohtia syitä ja ratkaisuja opiskelijoiden pahoinvoinnille eikä kehuskella vuosikymmenten takaisten opiskeluvuosien vaikeuksilla. "

NIIN! Suurin osa ihmisistä ei näy ollenkaan ymmärtävän tätä!

Kommentit (339)

Vierailija
1/339 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin, viisas nainen!

Vierailija
2/339 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävin ihmistyyppi on kyllä tuo "minä sentään hiihdin kouluun kesät talvet".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/339 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotukikuukausien vähäinen lukumäärä ja jako erikseen alempaan ja ylempään tutkintoon, liian paljon lainaa ja liian vähän varsinaista opintotukea ja suoritusvaatimukset. Siinä ne pääasialliset syyt.

Vierailija
4/339 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minua ainakin raastaa sivusta seurata kuinka oma opisleija-lapseni oli aivan poikki ja silminnähden loman tarpeessa keväällä koulun päättymisen aikoihin. Kesätyöt alkoivat heti ja loppuvat kun koulu alkaa. Koko kesä menee töissä. Työn suhteen ei voi yhtään nykyään nirsoilla tai ruveta sanelemaan ehtoja.

Vierailija
5/339 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintotukikuukausien vähäinen lukumäärä ja jako erikseen alempaan ja ylempään tutkintoon, liian paljon lainaa ja liian vähän varsinaista opintotukea ja suoritusvaatimukset. Siinä ne pääasialliset syyt.

Ei pelkästään nuo, vaan myös tämä, mikä sanotaan tuolla yhdessä kommentissa:

"Sosiaalisen median luomilla mielikuvilla on varmasti yksi suuri vaikutus. Esim. instagramissa suuressa suosiossa oleva ”vaikuttaminen” luo monille aivan väärän kuvan ns. normaalista elämästä. Tyypit poseeraa milloin missäkin eksoottisessa kohteessa ja hotellissa, milloin mikin kalliin brändin vaate, laukku tai muu hepene yllä ja annetaan kuva kuin koko elämä olisi tuollaista aamusta iltaan. Sitten yritetään tavoitella tuota kulissia, otetaan lainaa niin että korvissa soi ja murennutaan, kun korttitalo alkaa sortua. Surullista touhua seurata sivusta. Työelämän raadollisuus on toki sitten vielä asia erikseen. :/"

Tämä on valitettavasti niin totta.

Vierailija
6/339 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan nykyopiskelijoilla käsittämättömän isot määrät luettavaa (varmaan vaihtelee aloittain). Yliopisto on rakennettu täysin typerästi (meidän ala). 2 viikossa pitäisi lukea monta tuhatta sivua tekstiä, kirjoittaa massiivisia esseitä ja sitten vaihtuukin jo seuraava kurssi. Yliopistoaineet olisi järkevää jakaa pidemmälle aikavälille, jolloin kurssin käymisestä olisi joku hyötykin. Olen seuranut muutamien samojen kurssien kehitystä ja joka vuosi opettajat lisäävät opiskeltavan materiaalin määrää. Ei tuossa ole mitään älyä.

Vierailija
7/339 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Untuvissa kasvaneitten ulinaa.

Vierailija
8/339 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihapatojen ääreltä on mukava huudella.

Vierailija
9/339 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaltani valmistuneiden suusta kuultua: opiskelutahti kiristynyt huomattavasti viimeisten 10-15 vuoden aikana. Aiemmin sai opiskella rauhassa, pystyi tekemään töitä halutessaan ja pystyi silti olemaan opiskelujen ulkopuolista elämää. Nyt jo yliopistolaki pitää itsessään huolen siitä ettei yliopistolla voi tuosta vaan kahdeksaa vuotta roikkua. Sen lisäksi tukikuukaudet on riittämättömät. Pitäisi oikeasti olla erillinen kesälukukausi, että voisi kesällä opiskella omaan tutkintoon kuuluvia kursseja jos ei löydä järkeviä kesätöitä. Avoimen yliopiston kesäkurssien pitäisi olla ILMAISIA yliopisto-opiskelijalle, tämä ei ainakaan omassa yliopistossani toteudu. Turha ihmetellä miksi ensisynnyttäjien ikä nousee koko ajan ja miksi entistä harvempi hankkii ylipäänsä lapsia, kun viimein valmistuu pätkätöiden pariin yli 20 000 opintovelan kanssa. 

Vierailija
10/339 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Untuvissa kasvaneitten ulinaa.

Säälin lapsiasi, jotka saavat maailmasta aivan väärän kuvan sinun keskenkasvuisen ja ylimielisen itsekorostuksesi takia.

Vierailija
11/339 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pelkästään nuo, vaan myös tämä, mikä sanotaan tuolla yhdessä kommentissa:

"Sosiaalisen median luomilla mielikuvilla on varmasti yksi suuri vaikutus. Esim. instagramissa suuressa suosiossa oleva ”vaikuttaminen” luo monille aivan väärän kuvan ns. normaalista elämästä. Tyypit poseeraa milloin missäkin eksoottisessa kohteessa ja hotellissa, milloin mikin kalliin brändin vaate, laukku tai muu hepene yllä ja annetaan kuva kuin koko elämä olisi tuollaista aamusta iltaan. Sitten yritetään tavoitella tuota kulissia, otetaan lainaa niin että korvissa soi ja murennutaan, kun korttitalo alkaa sortua. Surullista touhua seurata sivusta. Työelämän raadollisuus on toki sitten vielä asia erikseen. :/"

Tämä on valitettavasti niin totta.

Minä kyllä ajattelen, että jos joku todella saa itsensä piippuun insta-kuvien takia, se on sitä nykyajan darwinismia. Jos elää elämänsä tuntemattomien netti-ihmisten miellyttämiseksi, ei taida ihmisestä olla eläjäksi. Kyllä sitä 30 vuotta sittenkin olisi pystynyt uhraaman kaiken aikansa naapurien miellyttämiseen, mutta yleensä ihmiset tajusivat, että se on typerää.

Vierailija
12/339 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä valmistuin viime vuonna AMK:sta 45-vuotiaana ja se koulutus ainakin oli niin uskomattoman heppoinen kokonaisuus, että en tajua miten siitä kukaan olisi voinut rasittua. Itselläni on kaksi lasta, joiden yh olen, ja lisäksi ehdin käydä koulutuksen aikana sen verran töissäkin, että tienasin n. 15k vuodessa. Varmasti yliopisto-opiskelu on raskaampaa, mutta se oli sitä kyllä jo 20 vuotta sitten, kun suoritin yliopistotutkinnon.

Nykyisin on vaan hyväksyttyä valittaa ihan kaikesta. Itse en käsitä miten esim. AMK-koulutuksen raskaana kokeva ihminen koskaan pystyy tekemään niitä alan töitä, jotka voivat oikeasti olla raskaita.

Vierailija
13/339 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ainakin ahdistaa, kun en tiedä miten ihmeessä voin erottua niistä sadasta muusta, jotka hakevat samaa duunipaikkaa

Vierailija
14/339 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä valmistuin viime vuonna AMK:sta 45-vuotiaana ja se koulutus ainakin oli niin uskomattoman heppoinen kokonaisuus, että en tajua miten siitä kukaan olisi voinut rasittua. Itselläni on kaksi lasta, joiden yh olen, ja lisäksi ehdin käydä koulutuksen aikana sen verran töissäkin, että tienasin n. 15k vuodessa. Varmasti yliopisto-opiskelu on raskaampaa, mutta se oli sitä kyllä jo 20 vuotta sitten, kun suoritin yliopistotutkinnon.

Nykyisin on vaan hyväksyttyä valittaa ihan kaikesta. Itse en käsitä miten esim. AMK-koulutuksen raskaana kokeva ihminen koskaan pystyy tekemään niitä alan töitä, jotka voivat oikeasti olla raskaita.

Oliko AMK-koulutus jokin kirjoituskurssi, mistä valmistuu aihe vapaalle väsäilemään trolleja?

Vierailija
15/339 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan nykyopiskelijoilla käsittämättömän isot määrät luettavaa (varmaan vaihtelee aloittain). Yliopisto on rakennettu täysin typerästi (meidän ala). 2 viikossa pitäisi lukea monta tuhatta sivua tekstiä, kirjoittaa massiivisia esseitä ja sitten vaihtuukin jo seuraava kurssi.

Ehkä tämä riippuu yliopistosta ja oppiaineesta? Itse kun opiskelin ensimmäistä kertaa 80 - 90 -lukujen taitteessa, se oli tuota. Ja rakastin sitä! Nyt kun menin toiseen yliopistoon täydentämään opintojani (osin samat oppiaineet), kaikki annostellaan kuin lusikalla, on paljon ryhmätöitä, tenttimällä ja itsenäisesti opiskellen ei voi tehdä paljon mitään. Tämä nykysysteemi tuntuu paljon rasittavammalta. 

Vierailija
16/339 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että koulutuksen inflaatio ja oman alan duunin saamisen vaikeus ainakin syövät motivaatiota.

Vierailija
17/339 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on työkaverina kolme yliopistossa opiskelevaa henkilöä. Tekevät iltaisin ja viikonloppuisin töitä 1-2 vuoroa. Kesäisin täyttä päivää. Eikä todellakaan omalta alalta 😂

Eivät ole kokeneet olevansa uupuneita tai muuta. Ehkä se on sitten asenne ja järki päässä, että osataan sanoa ei tarvittaessa.

Vierailija
18/339 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä jauhajat ovat yleensä suurten ikäluokkien edustajia. Heidän opiskeluaikanaan opintolainat olivat kiinteäkorkoisia ja niin pienellä korolla, että laina kannatti ottaa, vaikka ei olisi tarvinnut. Peruspankkitileillä oli nimittäin suurempi talletuskorko. Lisäksi lainaa haettiin kesällä niin, että hakemukseen merkittiin vain siihen asti kertynyt tulo, kukaan ei kiinnostunut myöhemmin tulevasta tulosta. Asuntokin kannatti ostaa opiskeluaikana, jos alkurahoitus oli saatu säästettyä. Kas, opiskelijalla oli niin pienet tulot, että oltiin oikeutettuja täyteen pienikorkoiseen aravalainaan. Väliäkös sillä, että heti asuntoon muutettua valmistui ja sai suurta palkkaa kuten esim lääkäri, pankinjohtaja jne. Hyvähän se sitten jonkun vuoden päästä oli vaihtaa suurempaan asuntoon. Lisäksi heidän aikanaan inflaatio jylläsi vauhdilla, lainanmaksuerä oli häviävän pieni nettotuloon verrattuna.

Vierailija
19/339 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun nuoruudessani lääkäritkin oli aikuisia. Varsinkin ylilääkärit.

Vierailija
20/339 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minua ainakin raastaa sivusta seurata kuinka oma opisleija-lapseni oli aivan poikki ja silminnähden loman tarpeessa keväällä koulun päättymisen aikoihin. Kesätyöt alkoivat heti ja loppuvat kun koulu alkaa. Koko kesä menee töissä. Työn suhteen ei voi yhtään nykyään nirsoilla tai ruveta sanelemaan ehtoja.

Niin totta! Omani aloitti työt vuosi sitten, välissä 5 vuotta ilman lomaa. Nyt 1. loma.

Ei ole opiskelijoilla helppoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme