Jos järjestää 1970 luvun juhlat niin mitä tarjotaan?
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
mikrot oli kyllä ihan yleisiäjo 80-luvun lopulla, kun täällä väitettiin, että yleistyivät muka vasta 90-luvulla. Omaan kotiin semmonen hankittiin melko myöhään, olin yläasteella silloin. Vuosi oli -88.
(Asuin kotona 80-luvulla, ei meillä ollut mikroa, vaikka kaiken maailman pöytägrillejä sisällä olikin.)
Yleistyivät 90-luvulla. Ja roiskepitsat. Muistan vieläkin miettineeni, uskallanko tarjota vauvalle mitään mikrossalämmitettyä, ja tapahtui vuonna 1997-98!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rymd-mehua pestyistä, muovisista Yacky-jogurttipikareista ja käpykakkua.
Hullua, olen vain kuullut tuosta jauhemehusta ja synnyin sentään -72.
Meillä pelättiin lisäaineita (ja vedettiin mielinmäärin kahvia,tupakkaa).
Meillä ei pelätty lisäaineita, mutta äiti oli pihi ja juotiin kotimehuja, jotka oli tehty musta- ja punaherukoista. Serkun perheessä oli kesällä Rymdiä, ja olihan se kadehdittavaa. Juhlissa tarjottiin simaa muulloinkin kuin vappuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mikrot oli kyllä ihan yleisiäjo 80-luvun lopulla, kun täällä väitettiin, että yleistyivät muka vasta 90-luvulla. Omaan kotiin semmonen hankittiin melko myöhään, olin yläasteella silloin. Vuosi oli -88.
(Asuin kotona 80-luvulla, ei meillä ollut mikroa, vaikka kaiken maailman pöytägrillejä sisällä olikin.)
Yleistyivät 90-luvulla. Ja roiskepitsat. Muistan vieläkin miettineeni, uskallanko tarjota vauvalle mitään mikrossalämmitettyä, ja tapahtui vuonna 1997-98!
"Meidän Finca on niin kuin uuni, muttei se ole uuni."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rymd-mehua pestyistä, muovisista Yacky-jogurttipikareista ja käpykakkua.
Hullua, olen vain kuullut tuosta jauhemehusta ja synnyin sentään -72.
Meillä pelättiin lisäaineita (ja vedettiin mielinmäärin kahvia,tupakkaa).Meillä ei pelätty lisäaineita, mutta äiti oli pihi ja juotiin kotimehuja, jotka oli tehty musta- ja punaherukoista. Serkun perheessä oli kesällä Rymdiä, ja olihan se kadehdittavaa. Juhlissa tarjottiin simaa muulloinkin kuin vappuna.
Kotimehu edusti c-vitamiineja ja terveyttä. Vaikka hampaiden reikiä pelättiin, kukaan ei puhunut tämän pyhän sokerieliksiirin hapoista.
Vain kaupan mehu oli paholaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1987 oli ensimmäinen hullu mikrovuosi. Seuraavana vuonna tultiin merisairaiksi vesisängyissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1991 neuvola kielsi laittamasta maitopulloa mikroon, en kyllä omistanut ennen kuin nykyinen mies muutti meille ja kävi ostamassa.
Pidin turhana.
Paljon mieluummin olisin 70-luvun juhlissa, kun näitä lukee. Nykytarjoamiset juustokakkuineen on syvältä, mutta kai niillekin nauretaan muutaman vuosikymmenen päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaikenlaisia hyytelöitä
https://www.buzzfeed.com/briangalindo/17-horrifyingly-disgusting-retro-gelatin-recipesNo ei tarjottu Suomessa.
Sen sijaan ketjussa jo mainittukin pellillinen lihapiirakkaa, lämpimät voileivät oli meillä tapana. Mitään makeaa ei muuten illanistujaisisa tarjottu. Juomia kyllä reippaasti, olutta ja punaviiniä.
Jos tuli joku kahville, niin tarjottiin mokkapaloja, ne oli silloin juuri tulleet muotiin.
Illanistujaiset olivat kyllä aika kosteita silloin, ruoka oli sivuseikka.
Kotitekoiset korvapuustit oli meillä yleisin itse tehty tarjottava. Vanhempien häissäkään ei ollut muuta(olin paikalla). Joskus tehtiin kuivakakku.
Vierailija kirjoitti:
Oopperavoileipiä. Tupakkaa ei pidä juhlista unohtaa, isäntäväki tarjoaa tupakit.
Oopperavoileipä oli parempaa ravintolaruokaa.
Meillä kotona leivottiin wienereitä, voita ei pelätty kuten nykyään. Ja kesäisin oli pullataikinaan tehtyä mustikkapiirakkaa. Hapankermakakkua tai maustekakkua oli myös usein kahvipöydässä.
En tiedä tarkalleen miksi, mutta ääneen naurattaneet jotkut vastaukset, menevät niin nappiin. Esimerkiksi kreemillä päällystetty kakku tai vielä parempi "voi-sokerivaahdolla päällystetty kakku", kuolen! Tuo kreemi oli ihan karseeta. Hanna-tädin kakut, pulla (pitko), tiikeri- ja taatelikakku, kaneliässät ja sitruunavohvelit myös oikein, kuten myös lämpimät voileivät, ahhahhah.
Vierailija kirjoitti:
Ruskeeta kastiketta ja perunoita, tomaatteja ja kurkkua "salaatiks"
Jälkiruokana kahvit ja lettivehnänen
Tomaattia ja kurkkua oli kesällä muutaman kuukauden. Muina aikoina suolakurkkua. Salaattia oli toki juhlissa, nimittäin keitetyistä porkkanoista ja punajuurista tehtyä rosollia. Kesällä tarjottiin myös lehtisalaattia kermavaahto-etikkakastikkeen kanssa
Illanistujaisten itse pikana leivotut sämpylät ja pataruuat olivat trendikkäitä. Sähköuuni joka taloudessa oli melko uutta! Paprika oli eksoottista, itse tehty salaatti radikaalia koska siihen sai laittaa mitä tahtoi.
Kaupasta ostetut lasipurkkiin säilötyt paprikansuikaleet olivat eksoottista, ihanaa herkkua.
Valmiiksi tehtyjä voileipiä; kinkku, juusto, makkara ja muna-anjovisleivät. Voileipäkakku. Tonnikalasalaatti.
Vuonna 1974 olin 5-vuotias ja minusta on otettu jossain juhlissa valokuva (mummin syntymäpäivät tai jonkut rippi- tai yo-juhlat?). Kuvassa näkyy pieni osa juhlatarjoilua: voileipiä ja kermakakku, jonka koristeena on säilykepersikkaa. Muistan vieläkin miten herkullista oli vuokaleipä, jonka päällä oli juustoa (varmaan edamia) , paprikaa ja koristeena ihan vähän persiljaa. Paprika oli harvinaista herkkua ja tykkäsin siitä tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Pikkupullat ja korvapuustit pitää paistamisen jälkee pakastaa muovipusseissa ja sulattaa mikrossa ennen tarjoilua.
Harvemmat 70 luvulla omisti mikroa.
Voileipäkakku järvikalamössöllä ja raskailla voimössöillä joissa kaikkea mahdollista. Kuorruta raskaalla valkoisella voilla.
Ruskeeta kastiketta ja perunoita, tomaatteja ja kurkkua "salaatiks"
Jälkiruokana kahvit ja lettivehnänen