jättäisittekö 12-vuotiaan kolmeksi vuorokaudeksi yksin kotiin?
Olemme lähdössä miehen kanssa muutamaksi päiväksi Lontooseen. Poika ei halua lähteä mukaan, koska ei saa nukututta isänsä kuorsauksen takia samassa huoneessa (kokemusta useammasta reissusta). Kuorsaus sen verran voimakasta, ettei oikein korvatulpistakaan hyötyä.
Sanoi, että voi olla hyvin yksin kotona, toinen vaihtoehto lähettää mummon kanssa mökille.
Mökille saa kyllä luvan lähteä, kysyisin vaan teidän mielipidettänne siitä, että jättäisittekö tämän ikäisen yksin useammaksi päiväksi. Toinen mummo asuu vartin ajomatkan päässä, joten jos joku hätä tulisi niin pääsisi apuun.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Jättäisin kuorsaavan miehen kotiin ja lähtisin pojan kanssa.
Tämä on ihan hyvä vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Uhh. Lontoo.
Ehkä todellinen syy siihen jättäytymiseen on se, että hän on nähnyt viikko sitten tehdyn videon: London is a Sh*thole
En voi ymmärtää miksi kukaan enää reissaa tuonne.
Onhan se pitkään ollut jo tiedossa tämän kaupungin valtavat ongelmat. Kiertäisin kaukaa. Hyvä että joku teki aiheesta noinkin viraalisen videon.
Ap, jos miehesi kuorsaa noin kovaa , yleensä syynä on uniapnea. Siinä voi myös tulla hengityskatkoksia nukkuessa. Toivottavasti miehesi on tutkittu asian tiimoilta!!
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Minulla 17- ja 15-vuotiaat lapset, eivätkä ole koskaan ollut edes yötä yksin. Sitä harkitaan sitten kun täyttävät 18. Joten en todellakaan antaisi noin nuoren jäädä, kai on joku tuttu joka voisi hoitaa matkan ajan?
Oi, kauheeta, oi hirveetä!
Taas mennään täysillä päin punaista vaatetta, jonka nimi on MINUN MIELIPITEENI: kun minä olen sitä mieltä, etten omaani jäättäisi, EI MUUTEN KUKAAN MUUKAAN SAA JÄTTÄÄ!!!!
Huoh.
*
Tietysti 12-vuotiaan voi jättää yksin kotiin, jos hän sitä haluaa, uskaltaa olla yksin eikä kaiketi ole pelkoa megabileiden järjestämisestä, kun lapsi on 12-vuotias.
Ja kun on turvaverkko, esim. 15 min. päässä oleva isoäiti, no, hitto miksei?
*
Hyvät ihmiset, se riippuu täysin lapsesta: joku on 12-vuotiaana todella itsenäinen, jopa aikuismainen, toinen ei ole.
*
Vanhempien tehtävä on arvioida se, millainen lapsi on.
En jaksanut lukea taaskaan kaikkia kommentteja.
En jätttäisi. Ei kävis pienessä mielessäkään. Meillä on tuon ikäisille hankittu vielä lapsenvahti jos vanhemmilla on iltamenoja...
Mun kohta 17-v poika on tänä kesänä saanut olla ekan kerran yksin yötä kotona. Piti kaverien kanssa lanit ihan luvallisesti. Pahinta mitä tekivät oli koko yön valvominen pelaten- ei kuulemma voi juoda kun pelit menee pieleen ja sit oma porukka häviää.
Jos on joku muu vaihtoehto (esim. menee mummon luokse), en jättäisi.
Se, että moni maalla asuva muuttaa 15-16 vuotiaana omilleen, on eri juttu, ja joskus aika hurjakin tilanne. Olen asunut opiskelija-asunnossa, ja kuunnellut näiden maalta kaupunkiin omilleen muuttaneiden lapsukaisten biletystä, ja oli kyllä aika "mielenkiintoista". Yhdessäkin kämpässä biletettiin valehtelematta ainakin 24 tuntia yhtäsoittoa.
En jättäisi. 15v tytär meillä jätettiin kun halusi itse kovasti jäädä. Naapurit vieressä lupasivat katsoa perään ja tyttö sai mennä naapuriin jos halusi, mutta ei mennyt. Hyvin oli pärjännyt ja oli leiponut meille mustikkapiirakan kun tulimme kotiin. Ilman naapureiden kanssa sovittua, en olisi jättänyt edes 15v.
No, se varmasti riippuu siitä onko lapsi kasvatettu itsenäiseksi.
YH-vanhemman lapset kasvavat lähes automaattisesti sellaisksi, varsinkin, jos ei ole sisaruksia.
Voisin jäättää, mutta hyvin suurella varauksella: pitäisi olla lähellä monta aikuista, perhekuntaa tms., jotka voisivat hädässä auttaa.
Tyttäreni on erittäin itsenäinen kohta 13-vuotias, pitää yksinolosta, osaa laittaa ruokaa (muutakin kuin lämmittää pitsaa).
Jättäisin, varsinkin kaverin kanssa, jos olisi tiedossa joku lähellä, joka voi tarvittaessa auttaa, jos joku hätätilanne tulisi.
Ei saa jättää noin nuorta. Vaikka kuinka pärjäisi. On lapsi, tarvitsee läsnäolevan aikuisen. Jonkunlainen hylkäämiskokemus tulee vaikka kuinka itse vakuuttelis ettei. Pahimmas tapaukses paniikki joka häiritsee lopun elämää. 12v ei tiedä itse mihin on valmis ja mikä hyväks hälle. Ei vielä 16-vuotiaskaan.
Höpö höpö. Ite olin usein kaverin kanssa yksin muutaman yön. Ei mitään ongelmaa silloin eikä sen jälkeenkään
Kuulostaa yleinen mielipide aika holhoavalta omaan (ysäri)nuoruuteeni verrattuna
Mummon luo ehdottomasti jos kerran on mummo! Mitä edes miettii muuta. Eri asia on jos ei ole mummoa ja vanhempi on vaikka yh.
Ei tulis mieleenkään. Eikä omani edes haluaisi. Koettakaa saada kaksi hotellihuonetta vierekkäin tai huoneisto, jossa kaksi makuuhuonetta. On myös huoneita, jossa on väliovi.