Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työvoiman ulkopuolella on jopa 774 000 ihmistä, tällaisia ryhmiä joukkoon kuuluu

Vierailija
07.07.2019 |

Antti Rinteellä on yksi tehtävä ylitse kaikien muiden: saada ihmiset töihin.

Uusi hallitusohjelma perustuu siihen, että yhä useampi suomalainen alkaa käydä töissä. Työllisiä pitäisi saada monista erilaisista ihmisjoukoista. Juha Sipilän hallitus onnistui nostamaan Suomen työllisyysasteen 72 prosenttiin. Nyt Rinteen hallitus on asettanut tavoitteekseen reivata luku 75:een. Se tarkoittaa, että hallituksen on saatava maahan 60 000 työllistä lisää.

Tämän jutun ruisleipägrafiikassa avataan sitä, millaisia ihmisjoukkoja Rinteen hallitus yrittää nyt saada töihin. Tähän ryhmään esimerkiksi kuuluu työelämän ulkopuolella olevia opiskelijoita ja nuoria, pitkäaikaistyöttömiä ja sairaseläkkeelle siirrettyjä: https://www.hs.fi/kuukausiliite/art-2000006162734.html

Kommentit (137)

Vierailija
81/137 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäpä kerron teille eräästä tapauksesta. Meillä pli työpaikka auki ja sitä haki useampi henkilö joista haastatteluun lopulta valittiin kaksi. Toinen oli vanhempi henkilö jolla vuosien kokemus alalta, mutta hän ilmestyi haastatteluun verkkareissa ja teepaidassa parransänki naamassa. Toinen oli nuori vastavalmistunut opiskelija joka panosti haastatteluun ja tuli suoraan parturista kunnolla laittautuneena, puku päällä ja kallis 1600 euron kellon ranteessa.

No arvatkaa kumman sitten päädyimme palkkaamaan?

Tuon nuoremman sillä tämä näki vaivaa ja osoitti pukeutumisellaan motivaatiotaan saada kyseinen työpaikka.

Olisiko työttömän pitänyt ottaa parin tonnin pikavippi voidakseen pukeutua herraskaisesti? Ei minulta ainakaan löydy irtorahaa lähteä kampaajalle ja ostaa jakkupukua, jos pääsen joskus työhaastatteluun. Viimeksi 1,5 vuotta sitten leikkautin tukan. Sekin on nykyään niin helvetin kallista.

Malmilla Hairstore leikkaa naisten tukan muistaakseni 35€:lla.

Ei tuo nyt valtava summa ole, jos sillä työpaikan saisi itselleen.

No ei, mutta mistä kristallipallosta sen työpaikan saamisen näkee? Entä jos joku muukin käy kampaajalla? Ikävä kyllä pitkään työttömänä olleella ei välttämättä ole hyviä vaatteita kaapissa valmiina ja puskurirahastoa.

Ei työttömänä olekkaan mikään tarkoitus roikkua vuosia vaan enitään sen joitain kuukausia minkäjälkeen työllistytään taas jolloin se edellisen kerran töissä kartutettu puskurirahasto ei kulu loppuun.

Vierailija
82/137 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen työvoiman ulkopuolella oleva nuori. En saanut töitä pitkään aikaan. Aikaisemmin lähinnä siivoustyötä olen tehnyt. Olin parissa työkokeilussa, mutta sitten tavallaan itse en enää suostunut menemään seuraavaan. Opiskelemaan en ole päässyt vaikka olen nyt hakenut monille korkeakoululinjoille. Lukio käyty. Sen jälkeen olin työkkärin koulutuksessa vähän aikaa. Nyt tiedän, että jos otan työkkäriin yhteyttä niin joudun joko työkokeiluun tai sitten johonkin työpajalle. Kuntouttavaakin voisivat tarjota. Minulle ei silti ole mitään terveysongelmia. Toivon pääseväni opiskelemaan, että olisin voinut jättää tämän vaiheen nyt taakseni hetkeksi. Työkkärin mielestä sopisin hyvin hoitoalalle ja pakottivatkin monta kertaa sinne työkokeiluun. En kuitenkaan halunnut sinne mennä joten karenssi. Minulla ei myöskään ole autoa tai ajokorttia joten tämä vaikuttaa myös asiaan. Asun aika pienellä paikkakunnalla. En koskaan silti ajatellut, että minun käy näin. Mietin, että pääsen kyllä opiskelemaan ja muutan johonkin isompaan kaupungiin sekä oikeasti onnistun jossain. Myös työnsaanti on ollut vaikeaa. Olin yhdessä paikassa jonkin aikaa, mutta sen jälkeen en ole oikeastaan saanut mitään. En sovellu kaikkiin ammatteihin kuten kauppaan ( en pystyisi olemaan kassalla) tai hoitoalalle. Välillä tämä kaikki pelottaa ja mietin miten minun käy. Jotkut ovat jo todellakin saaneet ammatin itselleen. Minusta ei vaan olisi moneenkaan amisalaan joten yritän vieläkin päästä muualle opiskelemaan. Pelkään ettei terveyteni kestä loputtomiin tätä kaikkea. Muutenkin olen yksinäinen nuori. 

Lisään tähän vielä sen, etten minä ainakaan ole mitenkään leveää elämää. Kirppiksiltä suurin osa vaatteista. Meikkiä on käytä koskaan tai muutakaan "turhaa". Parturissa käyn ehkä kerran vuodessa ja muuten värjään kotona. Ruoka todella halpaa sekä kaikki mahdolliset aletuotteet. Lihaa en edes käytä. Missään lomamatkoilla en käy koskaan ja elämä muutenkin todella tarkkaa kun rahaa ei ole paljon. Suosin kaikkia ilmaisia juttuja. En saa toimeentulotukea säästöjeni vuoksi. Minulla on nyt 5000 euroa säästössä ja en tiedä sitten mitä sen jälkeen jos nuo loppuvat. Asun omillani nyt. Välillä kyllä vanhempieni luona olin myös jonkin aikaa kun en löytänyt asuntoa. Ei mitään luksuselämää. Tosin myönään sen, että olen itsekin syyllinen tähän, kun en ole suostunut kaikkeen. Olisi pitänyt joskus nöyrtyä jossain. Ajattelin vaan, etten edes kestä kaikkea ja ainakaan vielä pysty pakottamaan itseäni jollekin sellaisella alalle mihin en tahdo. Tosin en enää pidä mitään itsestäänselvyyteni täällä. Tiedän ihmisiä joilla on todella vaikeaa ja mihinkään kouluun ei enää ole niin helppo päästä. Minulla todella hankalaa. Joillakin terveys huono ja jotkut jopa lähes asunnottomia kuten eräs tuttu asui kaverinsa tykönä pitkän aikaa kun ei saanut asuntoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/137 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäpä kerron teille eräästä tapauksesta. Meillä pli työpaikka auki ja sitä haki useampi henkilö joista haastatteluun lopulta valittiin kaksi. Toinen oli vanhempi henkilö jolla vuosien kokemus alalta, mutta hän ilmestyi haastatteluun verkkareissa ja teepaidassa parransänki naamassa. Toinen oli nuori vastavalmistunut opiskelija joka panosti haastatteluun ja tuli suoraan parturista kunnolla laittautuneena, puku päällä ja kallis 1600 euron kellon ranteessa.

No arvatkaa kumman sitten päädyimme palkkaamaan?

Tuon nuoremman sillä tämä näki vaivaa ja osoitti pukeutumisellaan motivaatiotaan saada kyseinen työpaikka.

Olisiko työttömän pitänyt ottaa parin tonnin pikavippi voidakseen pukeutua herraskaisesti? Ei minulta ainakaan löydy irtorahaa lähteä kampaajalle ja ostaa jakkupukua, jos pääsen joskus työhaastatteluun. Viimeksi 1,5 vuotta sitten leikkautin tukan. Sekin on nykyään niin helvetin kallista.

Malmilla Hairstore leikkaa naisten tukan muistaakseni 35€:lla.

Ei tuo nyt valtava summa ole, jos sillä työpaikan saisi itselleen.

Osa uusista parturikampaamoista leikkaa Turussa 7 eurolla.

Ei varmasti leikkaa erikoispitkää tuohon hintaan. Jopa lähiökampaajat veloittavat nykyään 50-60 euroa. Eihän tuosta jää mitään viivan alle.

Vierailija
84/137 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkästään kelan työttömyysetuuksia sai toukokuussa 2019 215 000 henkilöä.

Pitkäaikaistyöttömyyden katkaisee jopa viikon työnhakukurssi joita on lisätty viime aikoina runsaasti. Siitä johtuu heidän määränsä aleneminen eikä suinkaan työllistymisestä.

Kahta eri asiaa merkitsevää lukua ei laiteta peräkkäin.

Pitäisi se edes tajuta.

Ja vain ruokaa LAITETAAN!

Vierailija
85/137 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä nämä meinasi ne työpaikat taikoa kaikille?

1. Avoimiin työpaikkoihin pääsee kun osoittaa aktiivisuutensa, motivaationsa, osaamisensa ja ylivoimaisen paremmuutensa muihin verrattuna.

2. Työllistyä voi myös ulkomaille, esimerkiksi hakee sitä työpaikkaa Ruotsista, Virosta, Yhdysvalloista, Chilestä, Uudesta Seelannista jne.

3. Aina voi myös perustaa toiminimen ja ryhtyä itsensätyöllistäjäksi tai ruveta kevytyrittäjäksi ja myydä omaa osaamistaan yrityksille.

"ylivoimaisen paremmuutensa muihin verrattuna"

Tässä kusee jo heti sun teoria. Jos on sata hakiajaa, ja vain yksi työpaikka jota haetaan, jää aina 99 ilman työpaikkaa vaikka miten kertoisi olevansa ylivoimaisesti parempi kuin ne muut, ei voi olla kaikki sata toisiaan parempia, vain yksi voi olla paras. 

Luettelemissasi maissa on myös omia työttömiä, ei ne halua mua sinne töihin kun en ole sellaisen ammatin osaaja jota voisi siellä tehdä, ja pitäisi löytyä myös miehelle työpaikka korvaamaan täällä oleva vakituinen valtion virka, hänellä on vielä 8 vuotta eläkkeeseen, ja tietysti lapsille pitäisi olla suomenkielinen koulu.

Yrittäjä tarvitsee pääomaa, eli rahaa, ja sitä työttömällä ei ole, eikä mistään tule. Eikä kaikkien luonne sovi yrittäjäksi. Ja jos kaikki puoli miljoonaa työtöntä perustaisi yrityksen, niin miten luulet että ne kaikki saisivat asiakkaita?

Vierailija
86/137 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaanko esimerkiksi koodaajaksi opiskelemaan sellaista jolla ei ole mitään kokemusta tai hajua mitä se opiskelu on? Epäilen..

Vierailija
87/137 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehitysvammaiset ja pitkäaikaissairaat pitäisi jättää rauhaan. 

Jos kehitysvsmmainen haluaa töihin, tulee hänen päästä töihin.

Se etteivät he ole töissä johtuu siitä ettei monikaan suostu heitä palkkaamaan. Kyllä pitäisi, jos halua on.

Vierailija
88/137 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaosta se elämä on.

Vierailija
89/137 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen työvoiman ulkopuolella oleva nuori. En saanut töitä pitkään aikaan. Aikaisemmin lähinnä siivoustyötä olen tehnyt. Olin parissa työkokeilussa, mutta sitten tavallaan itse en enää suostunut menemään seuraavaan. Opiskelemaan en ole päässyt vaikka olen nyt hakenut monille korkeakoululinjoille. Lukio käyty. Sen jälkeen olin työkkärin koulutuksessa vähän aikaa. Nyt tiedän, että jos otan työkkäriin yhteyttä niin joudun joko työkokeiluun tai sitten johonkin työpajalle. Kuntouttavaakin voisivat tarjota. Minulle ei silti ole mitään terveysongelmia. Toivon pääseväni opiskelemaan, että olisin voinut jättää tämän vaiheen nyt taakseni hetkeksi. Työkkärin mielestä sopisin hyvin hoitoalalle ja pakottivatkin monta kertaa sinne työkokeiluun. En kuitenkaan halunnut sinne mennä joten karenssi. Minulla ei myöskään ole autoa tai ajokorttia joten tämä vaikuttaa myös asiaan. Asun aika pienellä paikkakunnalla. En koskaan silti ajatellut, että minun käy näin. Mietin, että pääsen kyllä opiskelemaan ja muutan johonkin isompaan kaupungiin sekä oikeasti onnistun jossain. Myös työnsaanti on ollut vaikeaa. Olin yhdessä paikassa jonkin aikaa, mutta sen jälkeen en ole oikeastaan saanut mitään. En sovellu kaikkiin ammatteihin kuten kauppaan ( en pystyisi olemaan kassalla) tai hoitoalalle. Välillä tämä kaikki pelottaa ja mietin miten minun käy. Jotkut ovat jo todellakin saaneet ammatin itselleen. Minusta ei vaan olisi moneenkaan amisalaan joten yritän vieläkin päästä muualle opiskelemaan. Pelkään ettei terveyteni kestä loputtomiin tätä kaikkea. Muutenkin olen yksinäinen nuori. 

Lisään tähän vielä sen, etten minä ainakaan ole mitenkään leveää elämää. Kirppiksiltä suurin osa vaatteista. Meikkiä on käytä koskaan tai muutakaan "turhaa". Parturissa käyn ehkä kerran vuodessa ja muuten värjään kotona. Ruoka todella halpaa sekä kaikki mahdolliset aletuotteet. Lihaa en edes käytä. Missään lomamatkoilla en käy koskaan ja elämä muutenkin todella tarkkaa kun rahaa ei ole paljon. Suosin kaikkia ilmaisia juttuja. En saa toimeentulotukea säästöjeni vuoksi. Minulla on nyt 5000 euroa säästössä ja en tiedä sitten mitä sen jälkeen jos nuo loppuvat. Asun omillani nyt. Välillä kyllä vanhempieni luona olin myös jonkin aikaa kun en löytänyt asuntoa. Ei mitään luksuselämää. Tosin myönään sen, että olen itsekin syyllinen tähän, kun en ole suostunut kaikkeen. Olisi pitänyt joskus nöyrtyä jossain. Ajattelin vaan, etten edes kestä kaikkea ja ainakaan vielä pysty pakottamaan itseäni jollekin sellaisella alalle mihin en tahdo. Tosin en enää pidä mitään itsestäänselvyyteni täällä. Tiedän ihmisiä joilla on todella vaikeaa ja mihinkään kouluun ei enää ole niin helppo päästä. Minulla todella hankalaa. Joillakin terveys huono ja jotkut jopa lähes asunnottomia kuten eräs tuttu asui kaverinsa tykönä pitkän aikaa kun ei saanut asuntoa.

Kai saat ja haet asumistukea? Vinkkinä sanon että säästöjä ei ole pakko pitää tilillä.

Sinulle pitäisi jäädä asumiskustannusten jälkeen muuhun elämään 497e/kk. Vuokrasta joudut varmaan maksamaan asumistuen jälkeen noin 100e itse ja näin ollen 600e jää vajausta joka kuukausi jonka tavallaan maksat säästöinä. Tuo 5000 euron säästö on näin kulutettu laskennallisesti noin 8kk aikana. Montako kuukautta olet jo elänyt työttömänä säästöilläsi? Aivan turhaan elelet ties miten pitkään kituuttamalla vain säästöjesi avulla.

Neuvoisin kyllä laittamaan nuo rahat sukan varteen ja hakemaan kolmen kuukauden päästä myös toimeentulotukea. Tai jos haluat ihan ns. rehellisen kansalaisen tapaan toimia niin a) maksat joka kuukausi vuokran ja lisäksi nostat muuhun kulutukseen 500e/kk vaikka et sitä kokonaan käyttäisikään mihinkään. Kun rahat on loppu haet toimeentulotukea. Tai b) haet toimeentulotukea jo nyt ja Kela ottaa huomioon joka kuukausi säästöistäsi tuon arvioidun 600e huomioon. Muistat vaan hakea kuukausittain ja jossain vaiheessa pitäisi tulla myönteinen päätös koska säästöt on teoriassa loppuneet vaikka niitä vielä tilillä olisikin. Tämän b vaihtoehdon toimivuudesta ei ole tietoa. Ja vaikka menisit välillä työkokeiluun niin silti sinun tulosi jäävät alle toimeentulotuen alarajan ja voit hakea myös siltä ajalta tukea.

Eikä kannata myöskään tuntea huonoa omaatuntoa. Olet jo tehnyt työkokeiluja joten joku on varastanut työpanoksesi ilmaiseksi. Äläkä missään nimessä nöyrry. Jos et koe uudesta työkokeilusta olevan sinulle hyötyä niin älä mene vaikka yrittäisivät painostaa.

Vierailija
90/137 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työllisyysprosenttiin pitäisi laskea ainoastaan kokoaikatyössä olevat eikä osa-aika tai muita työkokeilussa ym. olevia. Säälittävää huijata työllisyyden nousulla joka perustuu valheeseen.

Mielestäni mielekkäämpää olisi laskea sitä, kuinka moni on sellaisissa töissä, joita ei tueta yhteiskunnan varoin. Eli myös palkkatukityöt ja soviteltua päivärahaa saavat pitäisi laskea pois.

Ei oikein onnistu koska työllisen käsite on kansainvälinen. Toki sitä voitaisiin muuttaa että työlliseksi laskettaisiin vaikka vähintään 20h/viikko työtä tekevä jolloin hän olisikin yli puoliksi työllinen.

Palkkatuen rajaus pois ei onnistu myöskään. Esim. Ruotsi ja Tanska käyttävät monikertaisesti palkkatukea Suomeen nähden ja se saattaa olla jopa suurin syy miksi heidän työllisyysprosenttinsa on korkeat.

Ennemmin pitäisikin kysyä miksi suurta työllisyysprosenttia edes pidetään minkäänlaisena mittarina ja tavoiteltava asiana?

Ei vaan eri maissa työlliseksi luokitellaan eri perusteilla. Esimerkiksi Ruotsissa äitiyslomalla olevat lasketaan työllisiksi, Suomessa työvoiman ulkopuolisiksi.

Myös Suomessa äitiys/isyyslomalla oleva luokitellaan kyllä työlliseksi.

Vierailija
91/137 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllinen on henkilö, joka on tutkimusviikolla tehnyt ansiotyötä vähintään tunnin rahapalkkaa tai luontaisetua vastaan tai voittoa saadakseen. Myös tutkimusviikolla työstä tilapäisesti pois ollut palkansaaja lasketaan työlliseksi, jos poissaolon syy on äitiys- tai isyysvapaa tai oma sairaus tai jos poissaolo on kestänyt alle 3 kuukautta. Yrittäjä tai samassa kotitaloudessa asuvan perheenjäsenen yrityksessä palkatta työskentelevä lasketaan työlliseksi riippumatta poissaolon pituudesta tai syystä.

Työtön on henkilö, joka tutkimusviikolla on työtä vailla (ei ollut palkkatyössä tai tehnyt työtä yrittäjänä), on etsinyt työtä aktiivisesti viimeisen neljän viikon aikana palkansaajana tai yrittäjänä ja voisi aloittaa työn kahden viikon kuluessa. Myös henkilö, joka on työtä vailla ja odottaa sovitun työn alkamista kolmen kuukauden kuluessa, luetaan työttömäksi, jos hän voisi aloittaa työn kahden viikon kuluessa. Työttömäksi luetaan myös työpaikastaan toistaiseksi lomautettu, joka täyttää edellä mainitut kriteerit.

Nämä siis suoraan tilastokeskuksen sivuilta.

Vierailija
92/137 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työllisyysprosenttiin pitäisi laskea ainoastaan kokoaikatyössä olevat eikä osa-aika tai muita työkokeilussa ym. olevia. Säälittävää huijata työllisyyden nousulla joka perustuu valheeseen.

Mielestäni mielekkäämpää olisi laskea sitä, kuinka moni on sellaisissa töissä, joita ei tueta yhteiskunnan varoin. Eli myös palkkatukityöt ja soviteltua päivärahaa saavat pitäisi laskea pois.

Ei oikein onnistu koska työllisen käsite on kansainvälinen. Toki sitä voitaisiin muuttaa että työlliseksi laskettaisiin vaikka vähintään 20h/viikko työtä tekevä jolloin hän olisikin yli puoliksi työllinen.

Palkkatuen rajaus pois ei onnistu myöskään. Esim. Ruotsi ja Tanska käyttävät monikertaisesti palkkatukea Suomeen nähden ja se saattaa olla jopa suurin syy miksi heidän työllisyysprosenttinsa on korkeat.

Ennemmin pitäisikin kysyä miksi suurta työllisyysprosenttia edes pidetään minkäänlaisena mittarina ja tavoiteltava asiana?

Ei vaan eri maissa työlliseksi luokitellaan eri perusteilla. Esimerkiksi Ruotsissa äitiyslomalla olevat lasketaan työllisiksi, Suomessa työvoiman ulkopuolisiksi.

Olisko jotain linkkiä aiheeseen? Toki esim. ikäryhmät jotka otetaan mukaan työllisyysasteeseensaattavat olla eri mutta ovatko Euroopan maissa vai vain Usassa.

Myös Suomessa äitiysvapaalla oleva lasketaan työlliseksi kolmen ensimmäisen kuukauden ajan. Ruotsissako laketaan koko äitiysvapaan ajan?

Työllinen on henkilö, joka on tutkimusviikolla tehnyt ansiotyötä vähintään tunnin rahapalkkaa tai luontaisetua vastaan tai voittoa saadakseen. Myös tutkimusviikolla työstä tilapäisesti pois ollut palkansaaja lasketaan työlliseksi, jos poissaolon syy on äitiys- tai isyysvapaa tai oma sairaus tai jos poissaolo on kestänyt alle 3 kuukautta. Yrittäjä tai samassa kotitaloudessa asuvan perheenjäsenen yrityksessä palkatta työskentelevä lasketaan työlliseksi riippumatta poissaolon pituudesta tai syystä.

Vierailija
93/137 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä siis lähes miljoona ja työpaikkoja alle satatuhatta. Mikä olikaan ongelma?  Nyt sitten vaan jokaiseen avoimeen paikkaan on palkattava 10 työntekijää per työpaikka. 

Vierailija
94/137 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo työttömyyden käsite ja työttömyys/työllisyysprosenttien laskutapa perustuu tietääkseni OECD:n yhtenäistettyyn laskutapaan.

Vierailija
95/137 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai saat ja haet asumistukea? Vinkkinä sanon että säästöjä ei ole pakko pitää tilillä.

Sinulle pitäisi jäädä asumiskustannusten jälkeen muuhun elämään 497e/kk. Vuokrasta joudut varmaan maksamaan asumistuen jälkeen noin 100e itse ja näin ollen 600e jää vajausta joka kuukausi jonka tavallaan maksat säästöinä. Tuo 5000 euron säästö on näin kulutettu laskennallisesti noin 8kk aikana. Montako kuukautta olet jo elänyt työttömänä säästöilläsi? Aivan turhaan elelet ties miten pitkään kituuttamalla vain säästöjesi avulla.

Neuvoisin kyllä laittamaan nuo rahat sukan varteen ja hakemaan kolmen kuukauden päästä myös toimeentulotukea. Tai jos haluat ihan ns. rehellisen kansalaisen tapaan toimia niin a) maksat joka kuukausi vuokran ja lisäksi nostat muuhun kulutukseen 500e/kk vaikka et sitä kokonaan käyttäisikään mihinkään. Kun rahat on loppu haet toimeentulotukea. Tai b) haet toimeentulotukea jo nyt ja Kela ottaa huomioon joka kuukausi säästöistäsi tuon arvioidun 600e huomioon. Muistat vaan hakea kuukausittain ja jossain vaiheessa pitäisi tulla myönteinen päätös koska säästöt on teoriassa loppuneet vaikka niitä vielä tilillä olisikin. Tämän b vaihtoehdon toimivuudesta ei ole tietoa. Ja vaikka menisit välillä työkokeiluun niin silti sinun tulosi jäävät alle toimeentulotuen alarajan ja voit hakea myös siltä ajalta tukea.

Eikä kannata myöskään tuntea huonoa omaatuntoa. Olet jo tehnyt työkokeiluja joten joku on varastanut työpanoksesi ilmaiseksi. Äläkä missään nimessä nöyrry. Jos et koe uudesta työkokeilusta olevan sinulle hyötyä niin älä mene vaikka yrittäisivät painostaa.

Kiitos sinulle. Minulla on vaan täällä paikkakunnalla muutenkin aika vaikeaa ja helposti joutuu juuri kaikkeen pyöritykseen mukaan, vaikka kuinka kieltäityisi tai sitten tuet pois. Näin on käynyt monta kertaa. Vanhemmat yrittävät auttaa. Tukia en vaan ole tähän mennässä kunnolla saanut. Kiitos silti sinulle ja en aioi antaa periksi.

Vierailija
96/137 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta reivaaminen tarkoittaa pienentämistä ja tämä toimittelija puhuu työllisyyden lisäämisestä reivaamisena. 

Vierailija
97/137 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ot: Vai ei sovellu kaupan kassalle? Vinkki, ei sinne ole tarkoitus koko iäksi jäädä, vaan saada rahaa ja työkokemusta. Minäkin olin nuorena kaupan kassalla, nykyään olen hyvin palkattu juristi. Enkä yhtään mennyt pilalle siitä kaupan kassalla työskentelystä.

Vierailija
98/137 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antti Rinteellä on se perustavan laatuinen ongelma, että hän ei tajua sitä yhtälöä, että firmoilla pitää mennä hyvin, jotta ne rekrytoisivat. Kun tämän lähtökohdan Antti, tai kuka tahansa vasemmistolainen, tajuaa, niin aletaan päästä vauhtiin.

Vierailija
99/137 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se Tilastokeskuksen "työvoimatutkimus" on niin uskomaton vitsi että en tajua miten viralliset uutiset voi nojata sellaiseen.

Vierailija
100/137 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tempputyöllistetyt laskettaisiin mukaan työttömiksi työnhakijoiksi, kuten pitäisi laskea, niin työttömiä työnhakijoita olisi yli puoli miljoonaa.

Tuohon samaan lukuun olen itsekin päätynyt. Huvittaa vuodesta toiseen kun väitetään että työttömiä olisi muka satojatuhansia vähemmän.