Suomessa tulisi tarjota vain yksi korkeakoulututkinto (= kandi + maisteri) maksuttomana. Alanvaihtajat ja ikiopiskelijat maksakoon haahuilustaan!
Pitäisi olla niin, että saisi opiskella vain yhden kandin ja yhden maisterin maksuttomana. Lisäksi tutkinnon tulisi olla valmiina määräajassa, pl. itsestä riippumattomat, hyväksyttävät syyt. Jos vaihtaa alaa tai opiskelu menee yliajalle, niin silloin jokaisesta ylimenneestä vuodesta tai uuden alan opiskeluvuodesta lukukausimaksut. Poikkeuksena voisi olla esim. vakava sairastuminen opiskelujen aikana.
Yhteiskunnalla ei ole varaa siihen, että alanvaihajien ja "itsensä etsijöiden" haahuiluja maksetaan vuosikausia veronmaksajien piikkiin. Sama juttu vetelehtijöiden osalta, joita kiinnostaa enemmän bilettäminen kuin opiskelu. Joo, opintotukea ei makseta ikuisesti, mutta opintotuen loppuessa moni opiskelija voi mennä hakemaan toimeentulotukea, joka se maksetaan ihan samalla tavalla veronmaksajien rahoista. Ja itse asiassa toimeentulotuki taitaa olla opintotukea suurempi, jolloin veronmaksajien taakka kasvaa entisestään. Lisäksi opiskelijastatuksella saa alennuksia ym. etuja, jotka nekin maksatetaan veronmaksajilla.
Ilmainen koulutus aiheuttaa sen, että silloin opiskelemaan hakee paljon epämotivoituneita ihmisiä. Yliopistojen nykyinen rahoitusmalli vain pahentaa tilannetta, kun se perustuu mm. valmistuneiden määrään. Siksi otetaan paljon opiskelijoita sisään, jolloin joukkoon luonnollisesti mahtuu niitä epämotivoituneita tapauksiakin. Alanvaihtajat ja ikiopiskelijat panttaavat myös paikkoja korkeakouluissa, jolloin motivoituneita uusia opiskelijoita jää ilman opiskelupaikkoja.
Jos yliopistojen rahoitus perustuisi sen sijaan lukukausimaksuihin, niin se parantaisi tilannetta huomattavasti. Katsokaas kun tietyn asian tai palvelun maksullisuudella on kautta aikojen huomattu olevan sellainen vaikutus, että kun ihminen joutuu jostain maksamaan, niin silloin se suhtautuu asiaan yleensä vastuullisemmin. Kaikki "ilmainen kiva" on omiaan passivoimaan ihmisiä.
Kommentit (177)
Muahhahhaahhhaaaah. T. Triplamaisteri.
mielestäni tulisi olla kiintiö jolla estettäisiin alanvaihtajien, työttömien ym pääsy yliopistoihin
näille sopii paremmin suorittavan portaaan työt
Olen tästä asiasta aikoinaan laittanut viestiä opetushallitukseen. Itse korkeakoulututkinnon ja muun tutkinnon omaavana en haluaisi viedä muiden opiskelijoiden paikkaa enää, vaan haluaisin avoimen yliopiston kautta suorittaa kaikki opinnot paitsi opinnäytetyön. Maksaisin kursseista. Minulle paras tapa olisi nettiin striimattu luento, joita voisi katsoa milloin itselle parhaiten sopisi. Ei maksa paljoa hankkia laitteet joilla laittaa luennot nettiin. Raha, jonka avoimen opiskelijat maksaisisvat, kattaisi nämäkin syntyneet kustannukset.
Kannatan kaikille mahdollisuutta opiskeluun. Avoimen kautta löytyy se oma ala lopulta. On hirveätä, että nykyään menettää mahdollisuutensa hakemisessa, kun ei ole enää ensikertalainen hakija.
Opiskelu kannattaa aina, mutta nyt siitä on tehtävä helpompipääsyistä. Useampia kursseja nettiluennoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen tästä asiasta aikoinaan laittanut viestiä opetushallitukseen. Itse korkeakoulututkinnon ja muun tutkinnon omaavana en haluaisi viedä muiden opiskelijoiden paikkaa enää, vaan haluaisin avoimen yliopiston kautta suorittaa kaikki opinnot paitsi opinnäytetyön. Maksaisin kursseista. Minulle paras tapa olisi nettiin striimattu luento, joita voisi katsoa milloin itselle parhaiten sopisi. Ei maksa paljoa hankkia laitteet joilla laittaa luennot nettiin. Raha, jonka avoimen opiskelijat maksaisisvat, kattaisi nämäkin syntyneet kustannukset.
Kannatan kaikille mahdollisuutta opiskeluun. Avoimen kautta löytyy se oma ala lopulta. On hirveätä, että nykyään menettää mahdollisuutensa hakemisessa, kun ei ole enää ensikertalainen hakija.
Opiskelu kannattaa aina, mutta nyt siitä on tehtävä helpompipääsyistä. Useampia kursseja nettiluennoiksi.
4 vuotta sitten joku assistentti tuhlasi aikaansa minulle vastaamiseen. Hän ei kiittänyt ehdotuksesta ja sanonut vievänsä asiaa eteenpäin, vaan hän jankutti minulle pitkät pätkät säädöksiä miksi tällainen ei ole mahdollista. Ahdisti oikein kuinka olin saanut hänet tuhlaamaan aikaansa minulle kirjoittamiseen ja mietin ovatko kaikki valtion leivissä noin muutoshaluttomia ja kaavoihin kangistuneita kehityksen tulppia ja ei ihme, että asiat ovat näin huonolla tolalla.
Suomessa on kehuttu olevan maailman paras koulutus. Sen on kehuttu olevan edullisempaa kuin monessa muussa maassa. Miksi ei hyödyntää sitä mahdollisuutta, että ympäri maailmaa ihmiset voisivat ostaa avoimen yliopiston kursseja ja katsoa niitä netin välityksellä. Miljardien ihmisten markkinat. Ihan varmasti yliopistoille olisi tässä markkinarako ja kauan kaivattu rahaa alkaisi virrata muualtakin kuin kansalaisten kollektiivisesta taskusta!
Tämä olisi pitänyt hyödyntää jo silloin kun Suomen koulutuksen maine oli aallon harjalla ja Suomen tunnettuus kasvoi sen avulla.
Alapeukuttajat ovat negisniiloja ja -nellejä. Alapeukkua tulee, mutta syytä siihen ette anna.
Tuollainen ei ole millään tavalla rakentavaa keskustelua. Ankeata oli tehdä yliopistolla ryhmätöitä tällaisten kanssa. Yhtään omaa ideaa ei tullut, mutta muiden ideat osasi teilata. Kun pyydettiin omia ideoita, vastaukset olivat suoraan jostain oppikirjasta.
Älä osallistu edes alapeukuttamalla, jos sulla ei ole kertoa syytä miksi sä alapeukutat.
No jaa. Itse opiskelin nuorena ihan hyödyttömän ammatin ja sen jälkeen toisen tutkinnon, josta työllistyin jo opiskeluaikana. Yhteensä näihin kahteen amk-tutkintoon meni 6 vuotta ( hyväksiluvuilla toisen tutkinnon kanssa ei kestänyt kovin kauaa). Olisiko pitänyt vain jäädä työttömäksi työnhakijaksi? Nuorena ei välttämättä osaa tehdä oikeaa päätöstä omasta alasta, lisäksi nykyään työelämä muuttuu nopeasti, joten jonkin alan työpaikat saattavat supistua huomattavasti ja joillekin aloille tulee aivan uusia työtehtäviä.
Tietääkö aloittaja, että opintotukiviikkoja ei ole käytettävissä loputtomasti eli ainakin osa näistä "ikuisuusopiskelijoista" joutuu keksimään jonkin toisen keinon rahoittaa opiskelunsa. Toki jotkut saavat varmasti työttömyyskorvausta tai toimeentulotukea, mutta on myös heitä, jotka joutuvat ihan itse elättämään itsensä opiskelujen ohella.
En tiedä miksi opiskelijat ovat usein tikun nokassa. Suuri osa tekee töitä opiskelujen ohella ja haluaa oikeasti työllistyä hankkimaansa ammattiin. Opintotuki ei todellakaan ole suuri, joten sitä ei kannata heiltä kadehtia. Ainoa asia, mitä voisi uudelleenharkita on opiskelijoiden vuokra-asuntojen maksaminen. Vuokrien kasvu johtuu varmasti osittain siitä, että kela kustantaa osan opiskelijoiden vuokrasta, mutta tässäkään opiskelijat eivät ole syyllisiä, vaan valtio voisi harkita uudelleen asumistukiperiaatteitaan.
sosionomiopiskelijaXAMK kirjoitti:
mielestäni tulisi olla kiintiö jolla estettäisiin alanvaihtajien, työttömien ym pääsy yliopistoihin
XAMK on suorittavaa porrasta. Kauan ehdit olla työttömänä?
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajat ovat negisniiloja ja -nellejä. Alapeukkua tulee, mutta syytä siihen ette anna.
Tuollainen ei ole millään tavalla rakentavaa keskustelua. Ankeata oli tehdä yliopistolla ryhmätöitä tällaisten kanssa. Yhtään omaa ideaa ei tullut, mutta muiden ideat osasi teilata. Kun pyydettiin omia ideoita, vastaukset olivat suoraan jostain oppikirjasta.
Älä osallistu edes alapeukuttamalla, jos sulla ei ole kertoa syytä miksi sä alapeukutat.
alapeukutin (vaikka minulla se on kyllä nuoli mutta ehkä yliopistolla on paremmat termit)
syy: nillittämisesi perusteella olet pelkkä valittava paska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä osallistu edes alapeukuttamalla, jos sulla ei ole kertoa syytä miksi sä alapeukutat.alapeukutin (vaikka minulla se on kyllä nuoli mutta ehkä yliopistolla on paremmat termit)
syy: nillittämisesi perusteella olet pelkkä valittava paska.
Höpöhöpö. Pusipusi. Trollipelleilkiö.
No tässäpä opiskelija pääsi pätemään.
Suakaan ei sitten kannata jatkokouluttaa yliopistossa.
T sosiaalityöntekijä.
Mikäs siinä, mutta sitten pitäisi myös olla kuten useissa muissa maissa, että kaikki hakukelpoiset pääsisivät aloittamaan haluamansa alan opiskelua ilman pääsykokeita ja karsintoja. Opiskelumenestys ratkaisisi, kuka saa jatkaa ja kuka putoaa.
Harva niitä tutkintoja huvikseen kerää. Tällä hetkellä työmarkkinat ovat vain uskomattoman jäykät. Jos jäät kelkasta sairastumisen, äitiysloman, pidemmän työttömyyden tai ihan vaan huonon tuurin vuoksi, ainoa mahdollisuus on kouluttautua uudelleen. Tähänkin lääkkeeksi kävisi työpaikkojen lisääntyminen. Suorittaviin tehtäviin pitäisi olla myös helppo työssä oppimisen väylä. Nykyään aivan yksinkertaisiinkin töihin vaaditaan koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Harva niitä tutkintoja huvikseen kerää. Tällä hetkellä työmarkkinat ovat vain uskomattoman jäykät. Jos jäät kelkasta sairastumisen, äitiysloman, pidemmän työttömyyden tai ihan vaan huonon tuurin vuoksi, ainoa mahdollisuus on kouluttautua uudelleen. Tähänkin lääkkeeksi kävisi työpaikkojen lisääntyminen. Suorittaviin tehtäviin pitäisi olla myös helppo työssä oppimisen väylä. Nykyään aivan yksinkertaisiinkin töihin vaaditaan koulutus.
Tämän vuoksi pitäisi jokaisesta alasta olla tiedossa realistinen "mihin sijoittuu työelämässä" ja kun siellä on "yliopistolle tutkijaksi, ei käytännön sovelluksia" pitäisi koko maisteritutkinto lakkauttaa.
Kertokaas nyt mihin vaikkapa sukupuolentutkimuksen maisterit sijoittuvat työelämässä?
Vierailija kirjoitti:
ne ovat jäykät koska ammattiliitot ovat halunneet niistä mahdollisimman jäykät. Tämä ei tule muuttumaan ainakaan parempaan suuntaan, siitä osoituksena sdp-vasemmistohallitus.
Vierailija kirjoitti:
No tässäpä opiskelija pääsi pätemään.
Suakaan ei sitten kannata jatkokouluttaa yliopistossa.
T sosiaalityöntekijä.
XAMK, ei pelkoa jatkokoulutuksesta
Samaa mieltä.
Minäkin vain sluibailin yliopistossa niin pitkään kuin oli mahdollista ja vieläkin (!?) on toinen tutkinto kesken. Tuskin koskaan valmistuukaan. Jäin töihin ja sillä tiellä olen edelleen. Opinto-oikeus on vissiin vielä voimassa kuiten, eli roikun yliopiston tilastoissa n:ttä vuotta.
Eka ala oli semmoinen johon ”vain seku hain että olis ees jotain”... taoin sen loppuun huonosti (yliajalla tietenkin) ja sitten kun mikään ei kuitenkaan tuntunut miltään ja ahisti ja kaikki oli vähän hankalaa ja plaaplaa, keksin lähteä opiskelemaan lisää...juu ei.
Vastuuta nuorille tähän ikiopiskeluun. Olen 34v nyt, ja ollut töissä viimeiset 8v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelu kannattaa aina, mutta nyt siitä on tehtävä helpompipääsyistä. Useampia kursseja nettiluennoiksi.4 vuotta sitten joku assistentti tuhlasi aikaansa minulle vastaamiseen. Hän ei kiittänyt ehdotuksesta ja sanonut vievänsä asiaa eteenpäin, vaan hän jankutti minulle pitkät pätkät säädöksiä miksi tällainen ei ole mahdollista. Ahdisti oikein kuinka olin saanut hänet tuhlaamaan aikaansa minulle kirjoittamiseen ja mietin ovatko kaikki valtion leivissä noin muutoshaluttomia ja kaavoihin kangistuneita kehityksen tulppia ja ei ihme, että asiat ovat näin huonolla tolalla.
Suomessa on kehuttu olevan maailman paras koulutus. Sen on kehuttu olevan edullisempaa kuin monessa muussa maassa. Miksi ei hyödyntää sitä mahdollisuutta, että ympäri maailmaa ihmiset voisivat ostaa avoimen yliopiston kursseja ja katsoa niitä netin välityksellä. Miljardien ihmisten markkinat. Ihan varmasti yliopistoille olisi tässä markkinarako ja kauan kaivattu rahaa alkaisi virrata muualtakin kuin kansalaisten kollektiivisesta taskusta!
Tämä olisi pitänyt hyödyntää jo silloin kun Suomen koulutuksen maine oli aallon harjalla ja Suomen tunnettuus kasvoi sen avulla.
Suomessa on maailman paras peruskoulu - yliopistoista kukaan ei ole puhunut mitään. Ruotsin Karolinska institutet taitaa olla ainut pohjoismainen yliopisto, joka on päässyt Top 100 -listalle. Kaikki Suomen yliopistot ovat kaukana noista sijoista, myös Helsinki ja Aalto.
Lisäksi tulisi olla selkeästi porrastettu systeemi.
Esimerkiksi. Yo pohjaisesta Lähihoitajasta pääsisi opiskelemaan sairaanhoitajaksi porrastetusti niin, että saisi kaikki alan opinnot hyväksiluettua ja kokonaisen tutkinnon opiskelu tuolla yhdistelmällä olisi se 3,5 vuotta, ei.
Lisäksi kandista pitäisi voida vaihtaa alaa toiseen, kuten Englannissa voi opiskella kandin ja maisterin eri aloista.
Lisäksi alan vaihtajien tulisi saada hyväksi lukuja niin että alaa voisi tarvittaessa vaihtaa vuoden intensiivisillä opinnoilla. Nythän yliopistomaailmassa usein 1/3 vuodesta on lomailua.
Suomi on hyvin takapajuinen maa monessa asiassa. Byrokratiaa ja sääntöjää tulisi hölentää, jotta mahdollisuuksia olisi laajemmin. Ainoa missä tulisi olla ankarampi on rangaistukset rikoksista, joissa kajotaan toisen koskemattomuuteen.
Ilman muuta. Saadaan lisää syrjäytyneitä, kun nuoret eivät osaa tehdä valintaa ja pelkäävät sen olevan loppuiäksi lukittu. Pääasia, että opiskelevat ja etenevät.
Ei koulutus ole ilmaista, se on maksutonta. Ymmärrätkö termien eron?