Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisille opiskelijoille ei soluasuminen kelpaa, vaan vaativat yksiöitä kaikilla luksuksilla!

Vierailija
05.07.2019 |

Tiedättekö muuten, että ulkomaalaiset opiskelijat Suomeen tultuaan hämmästelevät todella suuresti sitä, kuinka täällä monet opiskelijat asuvat yksiöissä? Nimittäin maailmalla käytännössä missään maassa ei ole opiskelijalle usein muuta asumisvaihtoehtoa kuin soluasunnot tai oppilaitoksen asuntolat.

Mutta suomalainen opiskelija on valittaja, jolle ei soluasuminen kelpaa, vaan pitää päästä omaan yksiöön, joka on vielä saunalla ja kaikenlaisilla luksusjutuilla varustettu. Ja vieläpä asumistukea veronmaksajien piikkiin saatava! Tiedä vaikka tällä olisi osansa opiskelijoiden suuriin yksinäisyys- ja mielenterveyslukuihin, kun enää ei tapahdu yhteisöllisyyttä edes asumisen osalta.

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen Lance Armstrong olet, jos pyöräilet 2 kilometriä 5 minuuttiin esim. talven sohjokeleissä? Ymmärrän kyllä, jos tuollaiseen pääsee kesällä alamäkivoittoisessa ja myötätuulisessa maastossa, mutta muuten tuskin. Tai saa useimmat polkea niin kovaa, että ovat varmasti hiestä märkiä. Vai onko sulla sähköfillari?

Ei vaan maantiepyörä ja poljen yleensä kovaa. Talvikeleissä missä auraajat eivät ole ehtineet aurata voi lisätä 5-10 lisäminuuttia (tai reilusti enemmän jos ei ole aurattu ollenkaan missään vaiheessa). Lesta niin ylös että jalat ovat melkein suorassa kun poljin on ala-asennossa, vähemmän stressiä reisille ja säärille, saa lisäksi enemmän voimaa polkemiseen vähemmällä vaivalla. Kesätöissä olen ollut ja tulen olemaan tehdastöissä mihin matkaa se sama 4 kilometriä vanhempien talosta ja siinä aikaa kuluu 12-20 minuuttia kelistä riippuen.

Vierailija
42/92 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän viha ihmisillä on opiskelijoita ja työttömiä kohtaan, eläkeläisetkin on syyllistetty. Ovatkohan suuret kansanmurhat seuraavaksi kiikarissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, ulkomaalaiset ihmettelevät tuota yksiöissä asumista sekä ehkä vieläkin enemmän sitä, että Suomessa opiskelijoille syydetään satoja euroja kuussa palkkaa opiskelemisesta. Muualla kun yliopisto-opinnot maksavat joko vanhemmat/suku tai ne rahoitetaan stipendeillä, joita saavat vain ahkerimmat ja vähävaraisimmat opiskelijat.

Ilmankos meidän nuorilla ei ole mitään kiirettä valmistua! Hyvässä lykyssä käydään vielä töissä opintojen ohessa ja nostetaan sekä tukia että palkkaa. Valmistuttua sitten manataan, kun ei saadakaan paljoa enempää palkkaa käteen kuin opiskeluaikana.

Joo, tähän tulee varmaan runsaasti katkeraa palautetta ja raivoisaa puolustelua...

Onko tämä sinusta hyvä asia, toivoisitko tällaista kehitystä Suomeenkin? Miksi?

Uualla ei ole b-luokan kansalaisia, jonneja, alkkiksia ja muita narkkareita yliopistoissa vaan niiden opistojen ja niissä opiskelevien oppilaoden laatutaso on huippukorkea.

Vierailija
44/92 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyrant kirjoitti:

Mikähän viha ihmisillä on opiskelijoita ja työttömiä kohtaan, eläkeläisetkin on syyllistetty. Ovatkohan suuret kansanmurhat seuraavaksi kiikarissa?

Porvarit saaneet kellua omissa nesteissään liian kauan. Pitäisi muistuttaa heille ketkä ovat maailmassa enemmistöllä, tarvittaessa vanhan kunnon giljotiinin avulla.

Vierailija
45/92 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uualla ei ole b-luokan kansalaisia, jonneja, alkkiksia ja muita narkkareita yliopistoissa vaan niiden opistojen ja niissä opiskelevien oppilaoden laatutaso on huippukorkea.

Siellä on narkkarihippejä jotka valmistumisen jälkeen ovat 120,000 dollaria opintovelkaa valtiolle.

Vierailija
46/92 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soluasuminen ei ole ihmiselle sopiva asumismuoto. Ei ainakaan introvertille suomalaiselle. Onneksi jo omat vanhempani aikoinaan tajusivat tämän ja hankkivat pari sijoitusasuntoa, joista toisessa itsekin 30 vuotta sitten asuin. Nyt niissä asuvat omat opiskelevat lapseni. 

Vierailija
47/92 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijan asuu yleensä siellä mihin hänellä on varaa. Useimmilla opiskelijoilla on ensimmäiseltä vuodeltaan soluasumisesta kokemusta, ja sen kokeneena en itsekkään ihmettele miksi se ei kaikkia houkuttele. Asun nyt hyvän kaverin kanssa kimppakämpässä.

Vierailija
48/92 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen muuttamassa uuteen kaupunkiin opiskelemaan. Soluasumista tuli joskus nuorena kokeiltua, ei sitä vastaan mitään ole, mutta niitä aikoja kun muistelen, ei tulis mieleenkään muuttaa alle kouluikäistä lasta solu-huoneeseen. Eikä nyt muutenkaan. Oon varmaan just sellanen ronkeli kun en suostu muuttamaan soluun, en edes yksiöön, vaan kaksioon.

Vierailija
49/92 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko arvata, että uudet yksiöt on varustettu astian- ja pyykinpesukonein, koska opiskelija traumatisoituisi pesutuvalla. Siellähän voisi nähdä ihmisiä. Käsin tiskatessa taas kynnet pehmenevät ja kynsihoito joka päivä olisi aivan liikaa kukkarolle.

Vierailija
50/92 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen muuttamassa uuteen kaupunkiin opiskelemaan. Soluasumista tuli joskus nuorena kokeiltua, ei sitä vastaan mitään ole, mutta niitä aikoja kun muistelen, ei tulis mieleenkään muuttaa alle kouluikäistä lasta solu-huoneeseen. Eikä nyt muutenkaan. Oon varmaan just sellanen ronkeli kun en suostu muuttamaan soluun, en edes yksiöön, vaan kaksioon.

Jos olet oikeasti kimppakämpässä asunut, niin tiedät varmaan opiskelijasäätiöiden tarjoavan perheellisille perheasuntoja? Lasten tai puolison kanssa ei tarvitse soluun muuttaa. Niin kai olet älynnyt hakea edullista säätiön opiskelija-asuntoa? Näitä on yleensä hyvin saatavilla.

Vierailija
51/92 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vissiin hienohelma kun asuin ränsistyneessä ja halvassa yksiössä, jossa oli vain pikkuruinen keittokomero eikä astianpesukonetta? Ennemmin kuitenkin valitsin tuon kuin soluasumisen.

Vierailija
52/92 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me yksiössä asutaan ja kohta pian valmistutaan. Me suureen ok-taloon muutetaan, hei huraa huraa, hura!

Ja muille lasku laitetaan!

Vierailija
53/92 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö muuten, että ulkomaalaiset opiskelijat Suomeen tultuaan hämmästelevät todella suuresti sitä, kuinka täällä monet opiskelijat asuvat yksiöissä? Nimittäin maailmalla käytännössä missään maassa ei ole opiskelijalle usein muuta asumisvaihtoehtoa kuin soluasunnot tai oppilaitoksen asuntolat.

Suomi onkin ilmaisen rahan maa. Ei missään muualla työttömätkään asu valtion kustantamissa asunnoissa, vaan he ovat jossain työttömien asuntoloissa, joissa on pelkkä sänky tai sitten kaduilla tai perheenjäsenten nurkissa.

Miksi työttömiä ei majoiteta soluasuntoihin tai vaikkapa tyhjiin varuskuntiin? Yhdessä asuminen ehkäisisi heidän syrjäytymistäkin.

Vierailija
54/92 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi opiskelijat ei vois asuu taisvas alla ja syyä nälkään varpaitaan?

Vierailija
55/92 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhee fobia ihmisillä soluasumisesta. Kyllä, olen asunnut soluasuinnoissa kotimaan lisäksi 3 muussakin maassa ihan ventovieraiden ihmisten kanssa. Parhaimmillaan 12 hengen solussa. Tosin ei ihmiset vähän ajan päästä mitään ventovieraita olleet. Kaikilla on soluasunnossa kuitenkin yleensä oma huone, jonka voi lukita, jos kaipaa omaa rauhaa. Sanoisinpa vaan, että nämä soluasuntokokemukseen olivat lähes pelkästään positiivisia ja rikastuttavia kokemuksia, ilman niitä opiskeluaika olisi voinut olla paljon yksinäisempää puurtamista ja vähemmän sosiaalisata. Ja olen itseasiassa introvertti, mutta en kokenut sitä ongelmaksi. Aina pystyi vetäytyä huoneeseen ja laittaa ovan kiinni, kun ei kaivannut seuraa.

Suosittelen kaikille opiskelujensa aloittajille aluksi soluasumista. Tutustuu uusiin ihmisiin, oppii sopeutumaan ja ottamaan huomioon muutkin ihmiset. Aina välistä saa lukea tarinoita niistä yksinäisistä opiskelijoista, joilla ei ole kavereita. Jos ei tunne ketään ennestään, niin sen sijaan että muuttaa yksin asuun, niin kannattaa ennemminkin muuttaa soluun, vielä sellaiseen, jossa on enemmän kuin yksi kämppis. Niin tutustuu ihmisiin, oman alansa ulkopuoleltakin. Aina voi sitten myöhemmin etsiä uutta asuntoa, jos aivan pöljät kämppikset saa.

Ihmettelen alapeukkuja

Vierailija
56/92 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ollut se solukämppis joka meni psykoosiin liki heti asuntoon muuton jälkeen, kämppiksillä ei ollut kivaa.. joutuivat mm huomauttamaan että haisen (en tajunnut käydä viikkoihin suihkussa), tulin kotiin aina yöllä koska pelkäsin kämppiksiä ja muitakin ihmisiä mutta aina jäi avaimet kotiin joten heidän piti aina nousta keskellä yötä avaamaan minulle ovi, söin pelkästään jäätä pakastimesta, en siivonnut koskaan joten kerran kämppikseni siivosivat koko huoneeni...

Eikö kukaan tajunnut?

Vierailija
57/92 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, ulkomaalaiset ihmettelevät tuota yksiöissä asumista sekä ehkä vieläkin enemmän sitä, että Suomessa opiskelijoille syydetään satoja euroja kuussa palkkaa opiskelemisesta. Muualla kun yliopisto-opinnot maksavat joko vanhemmat/suku tai ne rahoitetaan stipendeillä, joita saavat vain ahkerimmat ja vähävaraisimmat opiskelijat.

Ilmankos meidän nuorilla ei ole mitään kiirettä valmistua! Hyvässä lykyssä käydään vielä töissä opintojen ohessa ja nostetaan sekä tukia että palkkaa. Valmistuttua sitten manataan, kun ei saadakaan paljoa enempää palkkaa käteen kuin opiskeluaikana.

Joo, tähän tulee varmaan runsaasti katkeraa palautetta ja raivoisaa puolustelua...

Osoitit tällä kommentilla vain kuinka pihalla olet. 

Lukuvuodelta tuet ovat yhteensä 2250 e (9 x 250e/kk). Tuo nyt on suomalaisten kuukausittaista keskipalkkaa vähemmän. En tiedä työpaikkaa, missä päivän liksa olisi alle 8,5 euroa (250/30=8,33 ). En tiedä edes työtä missä saisi tunnissa noin vähän liksaa. 

Toki saavat elämisen tukia siinä missä muutkin pienituloiset. 

Mitä tulee taas opintoaikaan, niin enää ei saa lorvailla yliopistolla vuosikausia. Opinto-oikeus 5 vuoden opinnoissa on 7 vuotta. 

Mitäs lykkyä siinä on jos opiskelija jaksaa tehdä osa-aikaisenä työtä opintojen ohella? Jos ei jaksa, niin muuten kustantaa peruselämisen lainalla. Se taas on outoa, että opiskelijoille on laitettu melko matalat tulorajat mitä saa tienata ilman että viedään tuo hassu 210 e/kk pois. 

Vierailija
58/92 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki opiskelijat eivät ole enää niin nuoria. Pitäisikö kaikki noin 30-vuotiaat opiskelijatkin sijoittaa soluun 19-vuotiaiden  kanssa. Itse en ainakaan jaksaisi enää solussa kun olen aikaisemmin ollut työelämässäkin. Olen muutenkin aina ollut hyvin rauhallinen luonteeltani ja menettäisin järkeni jossain bilekämpässä. 

Ikinä en ole näin pienillä rahoilla elänyt. En edes työttämänä. Ihmeellistä opiskelijoiden lynkkaamista. 

Vierailija
59/92 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläiset ja opiskelijat ovat Suomen pienituloisimpia ja opiskelijat elävät reilusti alta köyhyysrajan. Luulisi, että keksisi jonkin muun säästökohteen kuin tulevaisuuden veronmaksajat.  

Mielessä olisi yksi iso tukien leikkauskohde, mutta sen sanominen palstalla on kiellettyä.

Vierailija
60/92 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten, kun opiskeluni aloitin, ei täällä ollut opiskelijasoluja saatavilla. Vuokrasin vanhan koulututun kanssa sitten kolmion puoliksi. Eipä se juuri solusta poikennut, paitsi ettei huoneissamme ollut lukkoja ja minun huoneeseeni oli lasiovet, eli ei mitään näkösuojaa tai yksityisyyttä.

Sitten sainkin opiskelija-asunnon, 50m2 kerrostalokaksion keittiöllä ja omalla pihalla, katutasolla kun olin. Vuokra (sis netin, veden, sähkön) oli aikalailla saman verran, mitä puolikkaasta kolmiosta maksoin netteineen, vesineen ja sähköineen. Asuminen yksinään koko asunnossa ja vielä omilla marjapensailla ja istutuksilla oli kyllä paljon kivempaa kimppakämppään verraten vaikka meillä kämppiksen kanssa toimikin asuminen ihan hyvin ja parvekkeella kukoisti niittykukkia ruukuissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi