Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisille opiskelijoille ei soluasuminen kelpaa, vaan vaativat yksiöitä kaikilla luksuksilla!

Vierailija
05.07.2019 |

Tiedättekö muuten, että ulkomaalaiset opiskelijat Suomeen tultuaan hämmästelevät todella suuresti sitä, kuinka täällä monet opiskelijat asuvat yksiöissä? Nimittäin maailmalla käytännössä missään maassa ei ole opiskelijalle usein muuta asumisvaihtoehtoa kuin soluasunnot tai oppilaitoksen asuntolat.

Mutta suomalainen opiskelija on valittaja, jolle ei soluasuminen kelpaa, vaan pitää päästä omaan yksiöön, joka on vielä saunalla ja kaikenlaisilla luksusjutuilla varustettu. Ja vieläpä asumistukea veronmaksajien piikkiin saatava! Tiedä vaikka tällä olisi osansa opiskelijoiden suuriin yksinäisyys- ja mielenterveyslukuihin, kun enää ei tapahdu yhteisöllisyyttä edes asumisen osalta.

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vauras yhteiskunta huono asia? Kävin töissä samalla, kun opiskelin, mutta sain pienempää palkkaa ilman tutkintoa, joten nostin kaikki tuet, jotka sain. Yhteiskunta maksaa yritysten palkanmaksun.

Vierailija
22/92 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunallisia yksiöitä on ainakin pääkaupunkiseudulla vähän. Monissa yksiöissä ei ole edes parveketta, koska asuntokanta on aika vanhaa  (rakennettu ennen 1980-lukua). Jotta olisi saunakin, asunto on yleensä edes pieni kaksio. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä kohtaa voit tulla urputtamaan yksiöiden suosiosta ja solujen epäsuosiosta, kun oot asunu opiskelijasolussa ja pelänny sun kämppistä. Ite asuin ja ennen pois muuttoa mietin jo mitä teen jos kämppis käy päälle psykooseissaan.

En tarvi luksusyksiötä tai kaikkia hienouksia. Kunhan siinä asunnossa ei asu kukaan muu kuin minä.

Asuin kerran yhden sekakäyttäjän kanssa, oli oikeasti pelottavaa kun käytös niin arvaamatonta :(

Myöskään alkkis kimppakämpässä ei ole kovin kiva juttu, välillä pelotti että oikeasti polttaa koko kämpän, jätti ulko-ovea auki jne. Alkkis saatiin onneksi häädettyä. 

Vierailija
24/92 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kämppiksiään ei voi valita, on täysin tuurista kiinni, kuka tai ketkä sinun kanssasi jakavat huoneiston. Minulle kävi aikoinaan kohtalaisen hyvä tuuri. Kämppiksen siivousinnossa oli toivomisen varaa, mutta muuten ystävällinen ja hiljainen nuori nainen. Monelle opiskelukaverille taas sattui aivan kamalia kämppiksiä, jotka sotkivat, metelöivät, hajottivat paikkoja, varastelivat ruokaa jne.

Ymmärrän oikein hyvin, että tuollaisten kanssa ei halua kukaan asua.

Vierailija
25/92 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain yksiön huikealla 40 euron korkeammalla vuokralla. Ainoa "huono puoli" että yksiö neljän kilsan päässä opistosta eikä kahden niinkuin solukämpät. Eli saan asua rauhassa ja vielä opiskeluajan jälkeenkin samassa paikkaa ja ainoa huono asia että pitää polkea viisi minuuttia pitempään joka aamu kouluun.

Vierailija
26/92 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaa harvassa on ne jotka solussa _haluaa_ asua, ainoo hyvä varmaan halpa hinta. Vain jos kaverin kanssa tarkoituksella etsitään kimppasolua ni sitten eri juttu, asuminen paljon mielekkäämpää. Koskaan ei voi tietää millanen kämppis tulee. Luonnollisesti oma rauha yksiössä voittaa solun ja kaiken tilan jakamisen paitsi sen oman pienen huoneen. Itse olen valmis maksamaan enemmän yksin asumisesta.

Vierailija
27/92 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä keskustelusta unohdetaan nyt vallan asumistukiongelma. Ennen opiskelija sai asumistukea ilman että muita kanssa-asujia laskettiin kuuluvaksi samaan ruokakuntaan. Nyt vaikkapa neliössä asuvat 2 opiskelijaa ja yksi työssä käyvä lasketaan samaksi ruokakunnaksi eli työssäkäyvän oletetaan elättävän nämä opiskelijat työtuloillaan.

Vierailija
28/92 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain yksiön huikealla 40 euron korkeammalla vuokralla. Ainoa "huono puoli" että yksiö neljän kilsan päässä opistosta eikä kahden niinkuin solukämpät. Eli saan asua rauhassa ja vielä opiskeluajan jälkeenkin samassa paikkaa ja ainoa huono asia että pitää polkea viisi minuuttia pitempään joka aamu kouluun.

Millainen Lance Armstrong olet, jos pyöräilet 2 kilometriä 5 minuuttiin esim. talven sohjokeleissä? Ymmärrän kyllä, jos tuollaiseen pääsee kesällä alamäkivoittoisessa ja myötätuulisessa maastossa, mutta muuten tuskin. Tai saa useimmat polkea niin kovaa, että ovat varmasti hiestä märkiä. Vai onko sulla sähköfillari?

Vierailija
29/92 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemus soluasumisesta on se että ensimmäinen naapuri sekos ja hakkas kirveillä niin ovet, kaapit kuin seinät paskaks. Seuraava solunaapuri oli narkkari jonka luona vieraili poliisit kerran viikossa. En kyllä enää nykyään jälkiviisaana valitsisi soluasumista.

Vierailija
30/92 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ulkomaalaiset ihmettelevät tuota yksiöissä asumista sekä ehkä vieläkin enemmän sitä, että Suomessa opiskelijoille syydetään satoja euroja kuussa palkkaa opiskelemisesta. Muualla kun yliopisto-opinnot maksavat joko vanhemmat/suku tai ne rahoitetaan stipendeillä, joita saavat vain ahkerimmat ja vähävaraisimmat opiskelijat.

Ilmankos meidän nuorilla ei ole mitään kiirettä valmistua! Hyvässä lykyssä käydään vielä töissä opintojen ohessa ja nostetaan sekä tukia että palkkaa. Valmistuttua sitten manataan, kun ei saadakaan paljoa enempää palkkaa käteen kuin opiskeluaikana.

Joo, tähän tulee varmaan runsaasti katkeraa palautetta ja raivoisaa puolustelua...

Vierailija
31/92 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä kohtaa voit tulla urputtamaan yksiöiden suosiosta ja solujen epäsuosiosta, kun oot asunu opiskelijasolussa ja pelänny sun kämppistä. Ite asuin ja ennen pois muuttoa mietin jo mitä teen jos kämppis käy päälle psykooseissaan.

En tarvi luksusyksiötä tai kaikkia hienouksia. Kunhan siinä asunnossa ei asu kukaan muu kuin minä.

Asuin kerran yhden sekakäyttäjän kanssa, oli oikeasti pelottavaa kun käytös niin arvaamatonta :(

Myöskään alkkis kimppakämpässä ei ole kovin kiva juttu, välillä pelotti että oikeasti polttaa koko kämpän, jätti ulko-ovea auki jne. Alkkis saatiin onneksi häädettyä. 

Tän takia ulkomailla soluasuntoihin valitaan tarkkaan ketkä niihin pääsee asumaan ja käydään läpi tarkka rankkin. kaikki ei soluasuntoihin pääse vaan yhteiskuntaluokka vaikuttaa ja vanhempien tulotaso, rikosrekisteri, lainat, vakuutukset ja kaikkien perheenjäsenten luottotiedotkin tarkistetaan. Näin soluasuntojen asukaskunta pysyy korkean laadukkaana.

Vierailija
32/92 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut se solukämppis joka meni psykoosiin liki heti asuntoon muuton jälkeen, kämppiksillä ei ollut kivaa.. joutuivat mm huomauttamaan että haisen (en tajunnut käydä viikkoihin suihkussa), tulin kotiin aina yöllä koska pelkäsin kämppiksiä ja muitakin ihmisiä mutta aina jäi avaimet kotiin joten heidän piti aina nousta keskellä yötä avaamaan minulle ovi, söin pelkästään jäätä pakastimesta, en siivonnut koskaan joten kerran kämppikseni siivosivat koko huoneeni...

Vierailija
33/92 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anonyymit 23, 24 ja 30, miksi ihmeessä valehtelette ja yritätte mustamaalata soluasuntoja?

Vierailija
34/92 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anonyymit 23, 24 ja 30, miksi ihmeessä valehtelette ja yritätte mustamaalata soluasuntoja?

Solu voi olla ihan ok jos kämppikset ovat hyviä, mutta ei kukaan muukaan halua muuttaa viideksi vuodeksi samaan asuntoon esim uppo-oudon huumeongelmaisen tai psykoottisen henkilön kanssa, miksi siis opiskelijoiden pitäisi. Varsinkin kun samaan aikaan muutetaan usein ensimmäistä kertaa pois kotoa, täysin vieraalle paikkakunnalle ja yritetään opiskella Kelan opintopisrevaatimusten ja opintoajan kulumisen tikittäessä takaraivossa. t se psykoottinen kämppis

Vierailija
35/92 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhee fobia ihmisillä soluasumisesta. Kyllä, olen asunnut soluasuinnoissa kotimaan lisäksi 3 muussakin maassa ihan ventovieraiden ihmisten kanssa. Parhaimmillaan 12 hengen solussa. Tosin ei ihmiset vähän ajan päästä mitään ventovieraita olleet. Kaikilla on soluasunnossa kuitenkin yleensä oma huone, jonka voi lukita, jos kaipaa omaa rauhaa. Sanoisinpa vaan, että nämä soluasuntokokemukseen olivat lähes pelkästään positiivisia ja rikastuttavia kokemuksia, ilman niitä opiskeluaika olisi voinut olla paljon yksinäisempää puurtamista ja vähemmän sosiaalisata. Ja olen itseasiassa introvertti, mutta en kokenut sitä ongelmaksi. Aina pystyi vetäytyä huoneeseen ja laittaa ovan kiinni, kun ei kaivannut seuraa.

Suosittelen kaikille opiskelujensa aloittajille aluksi soluasumista. Tutustuu uusiin ihmisiin, oppii sopeutumaan ja ottamaan huomioon muutkin ihmiset. Aina välistä saa lukea tarinoita niistä yksinäisistä opiskelijoista, joilla ei ole kavereita. Jos ei tunne ketään ennestään, niin sen sijaan että muuttaa yksin asuun, niin kannattaa ennemminkin muuttaa soluun, vielä sellaiseen, jossa on enemmän kuin yksi kämppis. Niin tutustuu ihmisiin, oman alansa ulkopuoleltakin. Aina voi sitten myöhemmin etsiä uutta asuntoa, jos aivan pöljät kämppikset saa.

Minäkin olen introvertti ja olen asunut solussa. En pitänyt ihmisistä joita siellä asui, kuten en yleensä pidä juuri kenestäkään. Viihdyn omissa oloissani. Lusin sen läpi ja olin kohtelias kanssa-asujille. Väitän että olin kuitenkin paljon miellyttävämpi asuinkumppani kuin sinä, joka yrität ahdasmielisesti tyrkyttää muille omaa näkemystäsi ainoana totuutena. Oikein pahimman luokan jyrä, jota kukaan ei varmaan uskaltanut komentaa huolehtimaan vain omista asioistaan.

Aika koomista, että väität oppineesi ottamaan muut huomioon. Et ole oppinut. Mutta olen kuullut tuon täsmälleen saman kehun hyvin monelta täysin itsekeskeiseltä ihmiseltä.

Vierailija
36/92 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soluasunto oli 600e ja yksiö 440e...

Vierailija
37/92 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhee fobia ihmisillä soluasumisesta. Kyllä, olen asunnut soluasuinnoissa kotimaan lisäksi 3 muussakin maassa ihan ventovieraiden ihmisten kanssa. Parhaimmillaan 12 hengen solussa. Tosin ei ihmiset vähän ajan päästä mitään ventovieraita olleet. Kaikilla on soluasunnossa kuitenkin yleensä oma huone, jonka voi lukita, jos kaipaa omaa rauhaa. Sanoisinpa vaan, että nämä soluasuntokokemukseen olivat lähes pelkästään positiivisia ja rikastuttavia kokemuksia, ilman niitä opiskeluaika olisi voinut olla paljon yksinäisempää puurtamista ja vähemmän sosiaalisata. Ja olen itseasiassa introvertti, mutta en kokenut sitä ongelmaksi. Aina pystyi vetäytyä huoneeseen ja laittaa ovan kiinni, kun ei kaivannut seuraa.

Suosittelen kaikille opiskelujensa aloittajille aluksi soluasumista. Tutustuu uusiin ihmisiin, oppii sopeutumaan ja ottamaan huomioon muutkin ihmiset. Aina välistä saa lukea tarinoita niistä yksinäisistä opiskelijoista, joilla ei ole kavereita. Jos ei tunne ketään ennestään, niin sen sijaan että muuttaa yksin asuun, niin kannattaa ennemminkin muuttaa soluun, vielä sellaiseen, jossa on enemmän kuin yksi kämppis. Niin tutustuu ihmisiin, oman alansa ulkopuoleltakin. Aina voi sitten myöhemmin etsiä uutta asuntoa, jos aivan pöljät kämppikset saa.

Minä vuonna olet ollut? Nykyään elukat luteet  asunnoissa että muuta sinne sitten.

Vierailija
38/92 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä löysin just yksiön suuresta suomalaisesta opiskelijakaupungista vapailta markkinoilta. Olisin voinut muuttaa mielelläni kimppakämppään kaverin kanssa, mutta solu tässä vaiheessa epäilyttää koska en mielelläni enää muuta ventovieraiden kanssa asumaan (olen ennen asunut 4 henkilön kanssa ja jakanut makuuhuoneenkin, huonekaveri oli mukava mutta kämpässä asui myös yksi todella ongelmallinen, jopa uhkaava henkilö).

Katselin myös soluilmoituksia, ja hyvällä sijainnilla olevasta suuresta soluhuoneesta sai kuitenkin maksaa yli 400 euroa. Nyt löysin uuden yksiön, joka maksaa kuussa parisensataa enemmän, mutta on paljon modernimpi ja ennen kaikkea keittiötä ja kylpyhuonetta ei tarvi jakaa muiden kanssa. Se on yhteisasumisessa ikävintä, kun aamulla kylpyhuoneeseen on jono ja illalla kaikki tarvitsevat keittiötä. Maksan mielelläni enemmän siitä, että voin kokata ja käydä suihkussa ja vessassa silloin kuin haluan.

Vierailija
39/92 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soluasunto oli 600e ja yksiö 440e...

Olisko sittenkin ollut toisin päin, mutta vaan muista väärin? Siis 44e/kk solusta ja 6000e/kk yksiöstä.

Vierailija
40/92 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, ulkomaalaiset ihmettelevät tuota yksiöissä asumista sekä ehkä vieläkin enemmän sitä, että Suomessa opiskelijoille syydetään satoja euroja kuussa palkkaa opiskelemisesta. Muualla kun yliopisto-opinnot maksavat joko vanhemmat/suku tai ne rahoitetaan stipendeillä, joita saavat vain ahkerimmat ja vähävaraisimmat opiskelijat.

Ilmankos meidän nuorilla ei ole mitään kiirettä valmistua! Hyvässä lykyssä käydään vielä töissä opintojen ohessa ja nostetaan sekä tukia että palkkaa. Valmistuttua sitten manataan, kun ei saadakaan paljoa enempää palkkaa käteen kuin opiskeluaikana.

Joo, tähän tulee varmaan runsaasti katkeraa palautetta ja raivoisaa puolustelua...

Onko tämä sinusta hyvä asia, toivoisitko tällaista kehitystä Suomeenkin? Miksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi