Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisille opiskelijoille ei soluasuminen kelpaa, vaan vaativat yksiöitä kaikilla luksuksilla!

Vierailija
05.07.2019 |

Tiedättekö muuten, että ulkomaalaiset opiskelijat Suomeen tultuaan hämmästelevät todella suuresti sitä, kuinka täällä monet opiskelijat asuvat yksiöissä? Nimittäin maailmalla käytännössä missään maassa ei ole opiskelijalle usein muuta asumisvaihtoehtoa kuin soluasunnot tai oppilaitoksen asuntolat.

Mutta suomalainen opiskelija on valittaja, jolle ei soluasuminen kelpaa, vaan pitää päästä omaan yksiöön, joka on vielä saunalla ja kaikenlaisilla luksusjutuilla varustettu. Ja vieläpä asumistukea veronmaksajien piikkiin saatava! Tiedä vaikka tällä olisi osansa opiskelijoiden suuriin yksinäisyys- ja mielenterveyslukuihin, kun enää ei tapahdu yhteisöllisyyttä edes asumisen osalta.

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki opiskelijat eivät ole enää niin nuoria. Pitäisikö kaikki noin 30-vuotiaat opiskelijatkin sijoittaa soluun 19-vuotiaiden  kanssa. Itse en ainakaan jaksaisi enää solussa kun olen aikaisemmin ollut työelämässäkin. Olen muutenkin aina ollut hyvin rauhallinen luonteeltani ja menettäisin järkeni jossain bilekämpässä. 

Ikinä en ole näin pienillä rahoilla elänyt. En edes työttämänä. Ihmeellistä opiskelijoiden lynkkaamista. 

Monet opiskelija-asuntosäätiöt alkavat tarjota soluasuntoja lukiolaisillekkin. Kunhan vain eivät missään tapauksessa sijoittaisi lukiolaisia ja yliopisto-opiskelijoita samoihin soluasuntoihin! Heillä kun on aivan erilaiset elämäntilanteet ja opinnot. Vielä pahemmaksi menisi, jos soluasuntoja alettaisiin tarjota amiksillekkin ja heitäkin laitettaisiin samoihin soluasuntoihin eri opintovaiheissa olevien opiskelijoiden kanssa.

Vierailija
62/92 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, kyllä ennenkin olisi haluttu asua yksiöissä, mutta ei ollut varaa. Opiskelija voisi itse maksaa yksiönsä nytkin.

Juu. 90-luvun alussa lähdin opiskelemaan. Kolmen hengen solu oli vaihtoehto. Saattoi joku yksiö olla tarjolla mutta ei tullut mieleenkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla opiskelin kaupungissa, jossa ei edes ollut solu-asuntoja. Asuin yksiössä. Vuokran kattoi opintotuki ja opiskelijan asumistuki. Kun olin työelämässä, asuin kaksi vuotta viikot soluasunnossa ja viikonloput toisessa kaupungissa poikaystävän luona. Molemmat asumismuodot olivat tuossa elämäntilanteessa hyviä.

Vierailija
64/92 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen muuttamassa uuteen kaupunkiin opiskelemaan. Soluasumista tuli joskus nuorena kokeiltua, ei sitä vastaan mitään ole, mutta niitä aikoja kun muistelen, ei tulis mieleenkään muuttaa alle kouluikäistä lasta solu-huoneeseen. Eikä nyt muutenkaan. Oon varmaan just sellanen ronkeli kun en suostu muuttamaan soluun, en edes yksiöön, vaan kaksioon.

Jos olet oikeasti kimppakämpässä asunut, niin tiedät varmaan opiskelijasäätiöiden tarjoavan perheellisille perheasuntoja? Lasten tai puolison kanssa ei tarvitse soluun muuttaa. Niin kai olet älynnyt hakea edullista säätiön opiskelija-asuntoa? Näitä on yleensä hyvin saatavilla.

En ole, löysin yksityiseltä edullisen ja kauniin asunnon.

Vierailija
65/92 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen kämppikseni oli täydellinen. Siinä kolahti kaikki, elintavat ja persoonat sopi lähes täydellisesti yhteen. Usein jäätiin keittiöön vain pariksi tunniksi juttelemaan.

Seuraava sitten ei siivonnut koskaan ja toi esimerkiksi hoitonsa yöksi. Olen sen verran sosiaalisesti reppana, että en halua vieraan miehen oleskelevan kotonani.

Näistä ajoista on kohta vuosikymmen. Solussa meni 1,5v ja edelleen suosittelisin kaikkia kokeilemaan sitä asumismuotoa, jos kumppani ei asu samalla paikkakunnalla.

Vierailija
66/92 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut useamman vuoden ulkomailla opiskellessani 10 opiskelijan solussa. Jokaisella oli oma huoneensa ja rauhansa, ei soluasujan tarvitse olla jatkuvasti muiden kanssa tekemisissä. Keittiö ja Kylppäri (naisille ja miehille omansa) jaettiin.

Homma toimi hyvin, jokaisella oli oma vastuualueensa (esim lasinkeräysastian tyhjentäminen, yleisten tilojen imurointi), lisäksi jokainen huolehti omien jälkiensä siivoamisesta. Yhteiset astiat, jokaisella omat ruuat. Muiden ruokiin ei ilman lupaa koskettu. Välillä halukkaat kokkasivat porukalla.

Kyseessä oli ns asuntolamainen talo ja yhdistys, asukkaat itse eivät voineet vaikuttaa kanssa-asujiin.

Tämä systeemi on ihan yleinen muualla Euroopassa ja homma toimii hyvin. Suomen systeemi on iso ihmetyksen aihe. Itse ihmettelen, että miksi systeemi toimii muualla, mutta ei suomessa?

Vierailija
67/92 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki opiskelijat eivät ole enää niin nuoria. Pitäisikö kaikki noin 30-vuotiaat opiskelijatkin sijoittaa soluun 19-vuotiaiden  kanssa. Itse en ainakaan jaksaisi enää solussa kun olen aikaisemmin ollut työelämässäkin. Olen muutenkin aina ollut hyvin rauhallinen luonteeltani ja menettäisin järkeni jossain bilekämpässä. 

Ikinä en ole näin pienillä rahoilla elänyt. En edes työttämänä. Ihmeellistä opiskelijoiden lynkkaamista. 

Olen asunut solussa, jossa asukkaiden iät olivat 20-35 Välillä, ei ollut lainkaan ongelmallista . Keski-Euroopassahan työssäkäyvätkin asuvat vielä kimppakämpussä, koska valtio ei syytä rahaa, jotta saisi oman asunko vuokrattua.

Vierailija
68/92 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syytä=syydä

Vierailija
69/92 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
70/92 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin ensimmäisenä opiskeluvuonna solussa. Jatkuvaa metelöintiä, poliisit kävivät usein, yhdellä asuintoverillani oli paha huumeongelma ja hän varasti ennen poislähtöään muiden tavarat jne. Opiskelusta ei tullut mitään ja koko ajan sai pelätä. Ei koskaan enää.

Ap:lle tiedoksi, että muutkin kuin opiskelijat saavat asumistukea,

Vierailija
71/92 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, ulkomaalaiset ihmettelevät tuota yksiöissä asumista sekä ehkä vieläkin enemmän sitä, että Suomessa opiskelijoille syydetään satoja euroja kuussa palkkaa opiskelemisesta. Muualla kun yliopisto-opinnot maksavat joko vanhemmat/suku tai ne rahoitetaan stipendeillä, joita saavat vain ahkerimmat ja vähävaraisimmat opiskelijat.

Ilmankos meidän nuorilla ei ole mitään kiirettä valmistua! Hyvässä lykyssä käydään vielä töissä opintojen ohessa ja nostetaan sekä tukia että palkkaa. Valmistuttua sitten manataan, kun ei saadakaan paljoa enempää palkkaa käteen kuin opiskeluaikana.

Joo, tähän tulee varmaan runsaasti katkeraa palautetta ja raivoisaa puolustelua...

Näkee, ettet tiedä, mistä puhut. Opintotukea ei saa loputtomiin ja jos olet töissä, on tiukat tulorajat.

Vierailija
72/92 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mikäs sukupolvi se onkaan pullamössöä?

Vierailija
73/92 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet opiskelija-asuntosäätiöt alkavat tarjota soluasuntoja lukiolaisillekkin. Kunhan vain eivät missään tapauksessa sijoittaisi lukiolaisia ja yliopisto-opiskelijoita samoihin soluasuntoihin! Heillä kun on aivan erilaiset elämäntilanteet ja opinnot. Vielä pahemmaksi menisi, jos soluasuntoja alettaisiin tarjota amiksillekkin ja heitäkin laitettaisiin samoihin soluasuntoihin eri opintovaiheissa olevien opiskelijoiden kanssa.

Tämä sattumanvarainen sijoittelu on ollut ihan arkipäivää jo vuosikymmeniä! Samoihin asuntoihin on voitu sijoittaa graduvaiheessa olevia yliopisto-opiskelijoita ja ns. sossutapauksia! 

Vierailija
74/92 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä luksuksia ap tarkoittaa?

Vierailija
75/92 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai ihan saunakin vielä :D Omille tuttavilleni on ollut tärkeintä, että saa asua ja opiskella rauhassa eikä ihan ventovieraan ihmisen kanssa. Moni myös asuu kimppakämpässä sitten kaverin kanssa, jolloin pelisäännöt on helpommat sopia ja on luotettava asuinkumppani.

Muuttaisitko itse tuntemattoman ihmisen kanssa yhteen?

Vähän ohi aiheen, mutta huostaanotetuilla lapsilla ei ole valtaa päättää kenen kanssa asuu ja missä. Jos olet huostaanotettu niin asut siellä mihin sinut laitetaan asumaan niiden ihmisten kanssa ketä siellä nyt sattuu olemaan ja pidetään siellä niin kauan kunnes joku jossain on tyytyväinen vaikka sinua hakattaisiin ja kiusattaisiin siellä asuinpaikassa niiden ihmisten toimesta.

Täten omien kokemusteni takia en todellakaan asuisi enää yhdenkään randomin tai tutun kanssa saman katon alla saman lukon takana.

Vierailija
76/92 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen ei tykkää ventovieraista. Itsekään en opiskeluaikoina asunut solussa vaan kimppakämpissä tuttujen kanssa. Mistä sen tietää solujen kanssa minkälaisia hiihtäjiä saa kämppiksiksi, ja kaverin kanssa on muutenkin helpompi sopia pelisäännöt.

Vierailija
77/92 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa opiskelukaupungissani solujen suosiota laskee pinttynyt ludeongelma. Kyllähän ihmiset hakevat soluihin mutteivät halua, että venäläinen ruletti lasauttaa ludeasunnon asumiskohteeksi. Pikkuisen kalliimmissa taloissa ei punkkaa ulkkiksia. Eikä ole niitä luteitakaan.

Vierailija
78/92 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemukseni kimppa-asumisesta:

Kämppis syö salaa ruoat. Kämppis jättää maksamatta osuutensa sähkölaskusta. Kämppis juhlii keskellä viikkoa vaikka muilla asukkailla seuraavana päivänä koulua tai töitä. Kämppis mölyää myöhään yöhön kun itsellään ei kesätöitä joten ei seuraavana aamuna aikaisin heräävänkään tarvitsisi saada nukkua. Kämppis dokaa keskellä viikkoa, raahaa miehiä asunnolle ja panee kovaan ääneen paperinohuen seinän toisella puolella. Jne.

Nyt onneksi kunnollinen kämppis, mutta joudun tästäkin kimppakämpästä maksamaan pelkästään vuokraa 500 euroa. Kämppikseni on onneksi rauhallinen ja tolkullinen ihminen itsekin, en muuten kestäisi. 

Ihan oikeasti, nykyään pitää valmistua nopeasti, asumiskustannukset nousseet, kurssit ovat laajoja jne. Antakaa vähän ymmärrystä niille jotka tarvitsevat omaa rauhaa selvitäkseen edes jotenkuten hengissä työelämään. 

Oman minijääkaapin voi ottaa omaan huoneeseen niin ruoat säilyy.

Vierailija
79/92 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ulkomailla se vuokrataso on sen verran korkea, ettei opiskelijoilla vaan oo millään varaa asua yksiöissä. Siitä se varmaan enemmän on kyse, mm. Briteissä ja Irlannissa pelkkä huone talosta (eikä välttämättä edes kovin hyväkuntoisesta sellaisesta) yleensä maksaa saman verran ellei jopa enemmänki ku yksiö Suomessa.

Vierailija
80/92 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäpäin on saunallisia luksusyksiöitä?? Aloittajan mielikuvituksessa varmaan.. Olen asunut useassakin eri kimppakämpässä niin Suomessa kuin ulkomailla, asuinkavereina oli mm. ruokien varastelijaa, psykoosissa hillujaa, antisosiaalista kontaktien välttelijää ja jopa väkivaltaiseksi(!) heittäytyjää. Viihtyisikö ap itse näin, hmh, värikkäässä seurassa koko opiskeluajan eli useamman vuoden? Vähän epäilen että ei. Sitäpaitsi graduvaiheessa viimeistään tarvitsee omaa rauhaa opinnäytetyön kirjoittamista varten, se ei ole soluun sopivaa hommaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi