Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla on endometrioosi ja aina jos tulee pahoja kipuja, niin päivystyksessä ei sanota muuta kuin "no se kohtu siellä supistelee" Tälläoistkö on terveydenhuolto???

Vierailija
21.06.2023 |

Eli minulla on todettu endometrioosi ja leikattu aikaisemmin kystia sisältäni. Esim jouluna tuli kovat kivut ja menin lääkärille, siellä lääkäri paineli vatsaaa mutta ei "löytänyt mitään" otettiin myös kokeita. Mutta ultraan ei päässyt sitten mitenkään. Arvelisin itse, että joku kysta siellä puhkes. Ties mitä vuosi sitten vatsaonteloon.... Mun sisällähän voi olla taas vaikka sellainen kysta, mutta eipä ne painelemalla näy. Sittenkun mulla on nyt todettu toi endo, tuntuu että kipuja vaan vältellään ja ne kaikki liitetään vain siihen.Kannattaako mennä enää edes kivuista lääkäriin kun ultraan ei kuitenkaan pääse jos kipuja onkin?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä sille sitten pitäisi tehdä siellä päivystyksessä? Kohdunpoisto?

Vierailija
2/48 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä sille sitten pitäisi tehdä siellä päivystyksessä? Kohdunpoisto?

No, esim se ultra???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrättiinkö edes parempia kipulääkkeitä?

Vierailija
4/48 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määrättiinkö edes parempia kipulääkkeitä?

panacoddia joo, mutta kuulemma ei tarvitse tulla takaisin vaikka kivut uusiutuu. 

Vierailija
5/48 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö särkylääkettä ja pysy poissa kuormittamasta päivystystä

Vierailija
6/48 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystytkö käymään yksityisellä ultraäänikuvassa, jos oireet jatkuvat?

Itselläni on ollut samanlaisia ongelmia. Hakeuduin aikoinaan kovien kipukohtausten takia päivystykseen ja siellä todettii iso kysta, mutta väitettiin ettei se liity kohtauksiin, vaikka tulehdusarvot olivat niin korkeat, että jouduin antibioottitiputukseen. Lääkäri väitti minulla olleen virtsatietulehdus, vaikka ei ollut mitään sellaisia oireita ja kaksi virtsatietulehdustestiä olivat molemmat negatiiviset. Jouduin odottamaan pitkään leikkausta, kohtauksia oli noin kolmen viikon välein ja sen jälkeen kirurgi kertoi kohtausten johtuneen siitä, että munasarjassa kiinni ollut kysta oli välillä painanut munanjohdinta ja kiilautunut viereisten sisäelinten väliin. Kävin monella eri lääkärillä suorastaan rukoilemassa jotain kipulääkettä ja kerroin kipujen olevan todella voimakkaita kohtausten aikana, ei mitään vaikutusta. Paras diagnoosi oli nuoren naislääkärin arvelu että kipu johtuisi aina vain ovuaalitiosta.

Toisella kerralla kun leikattiin löytyi muiden löydösten lisäksi jokin "irtopala", jota patologi kuvaili raportissa "nekroottiseksi" enkä vieläkään tiedä, mikä se oli. Ilmeisesti jokin osa oli mennyt kuolioon?

Vierailija
7/48 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on ollut samanlaisia ongelmia. Hakeuduin aikoinaan kovien kipukohtausten takia päivystykseen ja siellä todettii iso kysta, mutta väitettiin ettei se liity kohtauksiin, vaikka tulehdusarvot olivat niin korkeat, että jouduin antibioottitiputukseen. Lääkäri väitti minulla olleen virtsatietulehdus, vaikka ei ollut mitään sellaisia oireita ja kaksi virtsatietulehdustestiä olivat molemmat negatiiviset. Jouduin odottamaan pitkään leikkausta, kohtauksia oli noin kolmen viikon välein ja sen jälkeen kirurgi kertoi kohtausten johtuneen siitä, että munasarjassa kiinni ollut kysta oli välillä painanut munanjohdinta ja kiilautunut viereisten sisäelinten väliin. Kävin monella eri lääkärillä suorastaan rukoilemassa jotain kipulääkettä ja kerroin kipujen olevan todella voimakkaita kohtausten aikana, ei mitään vaikutusta. Paras diagnoosi oli nuoren naislääkärin arvelu että kipu johtuisi aina vain ovuaalitiosta.

Toisella kerralla kun leikattiin löytyi muiden löydösten lisäksi jokin "irtopala", jota patologi kuvaili raportissa "nekroottiseksi" enkä vieläkään tiedä, mikä se oli. Ilmeisesti jokin osa oli mennyt kuolioon?

Kyllä kai jos säästän rahaa, mutta en heti pysty. Mulla on aikaisemmin leikattu kysta, niin sen takia ihme, ettei voitu ultrata.

Vierailija
8/48 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvit lähetteen nsistentauteihin, se kuuluu hakea terveyskeskuksesta, päivystyksessä siis kuuluu tehdä tasan vaan se et ihminen selviää eteenpäin.

Vierailija
9/48 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Endoon on lääkkeitä. Itse syön e pillereitä. Miksi sulla ei oo lääkkeitä?

Vierailija
10/48 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selaa Baltian seudun yksityisten klinikoiden hinnastoja. Naisille tarjottavat toimenpiteet on huomattavasti laajempia mitä täällä ja vieläpä kohtuu hintaisia.

Vierailija
11/48 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm eikö Suomessa tosiaan ultra ole ihan rutiinitutkimus? Asun ulkomailla ja mut ultrataan joka kerta kun gynellä käyn eli kerran vuodessa, sekä vuoden parin välein vielä sairaalassa paremmilla laitteilla. Ja minulla on siis myös endo. On se kumma ettei saa kunnon tutkimuksia :/.

Vierailija
12/48 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Endoon on lääkkeitä. Itse syön e pillereitä. Miksi sulla ei oo lääkkeitä?

Oon mä niitä kokeillut, mutta tulin itsetuhoiseksi kun sairastan muutenkin ahdistusta.Lisäksi suvussa veritulppia.

Vierailija
13/48 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihan päivystysasia kuitenkaan, ei ihme että paikat on tukossa kun ei järki sano tuon vertaa. Päivystyksessä kuuluu tehdä vain välttämätön ja varmuuden vuoksi ultrailut sitten omalla rahalla.

Vierailija
14/48 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihan päivystysasia kuitenkaan, ei ihme että paikat on tukossa kun ei järki sano tuon vertaa. Päivystyksessä kuuluu tehdä vain välttämätön ja varmuuden vuoksi ultrailut sitten omalla rahalla.

Kyllä se mun mielestä oli päivystys asia kun tuli niin kvoat kivut etten päässyt ylös pedistä ja kipu säteili myös ylös rintakehään ja kylkiluihin

Vierailija
15/48 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

no... kun seuraavan kerran menet päivystykseen, niin sanot, että "kohtu siellä supistelee ja kivut ovat liian pahat eikä itsehoitolääkket auta. sairastan myös endometrioosia ja tarvitsen apua"

Vierailija
16/48 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pitää leikata. Ole tiukkana vaan.

Jatkuvasta kipulääkkeen käytöstä saat haittoja.

Vierailija
17/48 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kai jos säästän rahaa, mutta en heti pysty. Mulla on aikaisemmin leikattu kysta, niin sen takia ihme, ettei voitu ultrata.

Sulla ei siis ole käsitystäkään siitä mitä ultra vaatii? No siihen tarvitaan ensin lähete. Lähetteellä menet sitten sinne ultraan jonka suorittaa siihen erikoistunut sairaanhoitaja tai parhaimmassa tapauksessa lääkäri jonka lausuntoa joka tapauksessa tarvitaan ultran tuloksien tulkitsemiseen. Epäilen ettei teidän päivystyksellä ollut joko aikaa tai itse henkilökuntaa paikalla joka sen ultran tuossa tilanteessa olisi voinut ottaa. Sen tiedän että ilmaista se ei todellakaan ole paitsi ehkä sinulle olisi ollut.

Vierailija
18/48 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se pitää leikata. Ole tiukkana vaan.

Jatkuvasta kipulääkkeen käytöstä saat haittoja.

En tiedä mikä pitää leikata, kun ei tutkita. Mut on jo kerran leikattu.

Vierailija
19/48 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin naisia kohdellaan, kipuja vähätellään. Ei ole oikein, mutta et ole yksin. Meidän täytyy opetella vaatimaan kovaäänisemmin, ei muuten uskota. Saat olla vaikea, se on oikein silloin kun on sinun terveydestäsi kyse. Mutta tosiaan, kuten yllä sanottu, yleislääkärille terveyasemalle aika, sitä kautta tutkimuksiin. Päivystys on tosiaan vain akuutteja, asioita varten, kun taas terveysasemalla hoidetaan sitten kroonisemmat asiat. Toivottavasti saat apua, kipujen kanssa ei pitäisi kenenkään joutua kamppailemaan ilman tukea.

Vierailija
20/48 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyrkkiä pöytään vaan. Tai ota vaataanotolle jostain mies valittamaan seksin puutetta kipujesi takia niin johan löytyy sukkelaan leikkaus aika.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme