Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pääkirjoitus: Opiskelijan tai työtä vieroksuvan oleilu muiden piikkiin ei ole mikään perusoikeusOsa työikäisistä ja työkykyisistä ihmisistä näyttää olettavan, että yhteiskunnan pitää kustantaa heidän vastikkeeton oleilunsa, vaikka Suomi elää jatkuvasti ve

Vierailija
05.07.2019 |

Osa työikäisistä ja työkykyisistä ihmisistä näyttää olettavan, että yhteiskunnan pitää kustantaa heidän vastikkeeton oleilunsa, vaikka Suomi elää jatkuvasti velaksi.

Joidenkin mielestä esimerkiksi työtön on oikeutettu työttömyyskorvaukseen, vaikkei hän hae aktiivisesti töitä.

IL

Kommentit (327)

Vierailija
221/327 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma kun monella hieman parempaan väkeen kuuluvalla on todella kovat ja kylmä asenne suomalaisia vähäosaisai kuten työttömiä kohtaan,  mutta ulkomaalalaisia kohtaan ollaan todella maailmaasyleileviä ja empaattisa. Kaippa ei ole niin mediaseksikästä tuntea myöntätuntoa suomalaista pitkäaikaistyötöntä kohtaan.

Sillä suomalaisella on kuitenkin ollut maailman mittakaavassa parhaat mahdolliset lähtökohdat. Yksi maailman tasa-arvoisimpia systeemejä, jossa jokainen joka vähän edes yrittää, kyllä potkitaan koulutusputkesta läpi johonkin ammattiin.

Ei aina ihan noinkaan. Joillakin on niin huonot lähtökohdat, että sieltä on vaikea ponnistaa. Lisäksi on monenlaista sairautta psyykkistä ja fyysistä.

Ja muuallako näin ei ole?

Kyllä Suomessa on kokonaisuudessaan mahdollisuuksien tasa-arvo parempi kuin missään muualla maailmassa. Psyykkisille ja fyysisille sairauksillekin tarjolla parempaa hoitoa kuin missään muualla.

Tämä ei pidä paikkaansa. Itse olen vaikeasti psyykkisesti sairas yliopisto-opiskelija ja esim riittävän psykoterapian saaminen on ollut kiven alla, esim nyt olen ilman säännöllistä hoitokontaktia, kun hoitoa ei yksinkertaisesti saa. Pärjään opinnoissa, mutta en kykene opiskelemaan täysipäiväisesti. Itsemurhaa mietin.

Itsemurha ei oo ratkaisu. Elämä on lahja. Mene jonku kanssa käveleen metsään. Kai nyt lääkettä sentään saa.

Ohis: eikö ylimielisyydelläsi ole mitään rajaa? Jotkut masentuneet eivät jaksa viikkoihin edes hampaitaan pestä tai käydä suihkussa ja sinun ensimmäinen ajatuksesi on metsälenkki.

Vierailija
222/327 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen sairastunut opiskelija. Nyt minun sairastelu maksaa yhteiskunnalle todella paljon, enemmän olisi kannattanut tukea hyvissä ajoin sitä, että olisi saanut keskittyä opintoihinsa rauhassa ilman stressiä muusta. Sairastuin stressistä ja olen jo vuosikausia sairastellut. Opinnot ehkä saan valmiiksi, mutta kuntoutuminen kestää vielä pitkään. 

Olen miettinyt välillä, johtuuko opiskelijoiden henkinen huonovointisuus siitä, että ihmisiä koulutetaan liikaa. Myös sellaisia koulutetaan puoliväkisin, joilla ei rahkeet riitä ja lopputulos on sitten loppuunpalaminen.

Mitä järkeä kouluttaa koko kansa maisteriksi, jos vain 10% duunipaikoista oikeasti vaatii akateemisen koulutuksen. Nyt meillä on hirveä määrä pääsairaita työttömiä maistereita, jotka alun alkaenkin olisivat olleet onnellisempia harjan varressa, mutta nyt on liian myöhä enää työllistyä mihinkään kun akateemisista duuneista on liian kova kilpailu, ja mitään kokemusta käytännön työstä ei ole.

Koulutus on Suomessa yliarvostettua ja johtaa vain siihen, että ihmiset eivät suostu tekemään omaa alaa vastaamatonta työtä. Ollaan mieluummin työttöminä maistereina kuin oikeissa töissä tienaamassa rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/327 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkis (ei kirj.) kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen sairastunut opiskelija. Nyt minun sairastelu maksaa yhteiskunnalle todella paljon, enemmän olisi kannattanut tukea hyvissä ajoin sitä, että olisi saanut keskittyä opintoihinsa rauhassa ilman stressiä muusta. Sairastuin stressistä ja olen jo vuosikausia sairastellut. Opinnot ehkä saan valmiiksi, mutta kuntoutuminen kestää vielä pitkään. 

Olen miettinyt välillä, johtuuko opiskelijoiden henkinen huonovointisuus siitä, että ihmisiä koulutetaan liikaa. Myös sellaisia koulutetaan puoliväkisin, joilla ei rahkeet riitä ja lopputulos on sitten loppuunpalaminen.

Mitä järkeä kouluttaa koko kansa maisteriksi, jos vain 10% duunipaikoista oikeasti vaatii akateemisen koulutuksen. Nyt meillä on hirveä määrä pääsairaita työttömiä maistereita, jotka alun alkaenkin olisivat olleet onnellisempia harjan varressa, mutta nyt on liian myöhä enää työllistyä mihinkään kun akateemisista duuneista on liian kova kilpailu, ja mitään kokemusta käytännön työstä ei ole.

Koulutus on Suomessa yliarvostettua ja johtaa vain siihen, että ihmiset eivät suostu tekemään omaa alaa vastaamatonta työtä. Ollaan mieluummin työttöminä maistereina kuin oikeissa töissä tienaamassa rahaa.

1990-luvun lama jätti paljon henkistä pahoinvointia perheisiin. 2000-luvun taantumakin on kurittanut pahasti juuri työmarkkinoille pyrkiviä.

Vierailija
224/327 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma kun monella hieman parempaan väkeen kuuluvalla on todella kovat ja kylmä asenne suomalaisia vähäosaisai kuten työttömiä kohtaan,  mutta ulkomaalalaisia kohtaan ollaan todella maailmaasyleileviä ja empaattisa. Kaippa ei ole niin mediaseksikästä tuntea myöntätuntoa suomalaista pitkäaikaistyötöntä kohtaan.

Sillä suomalaisella on kuitenkin ollut maailman mittakaavassa parhaat mahdolliset lähtökohdat. Yksi maailman tasa-arvoisimpia systeemejä, jossa jokainen joka vähän edes yrittää, kyllä potkitaan koulutusputkesta läpi johonkin ammattiin.

Ei aina ihan noinkaan. Joillakin on niin huonot lähtökohdat, että sieltä on vaikea ponnistaa. Lisäksi on monenlaista sairautta psyykkistä ja fyysistä.

Ja muuallako näin ei ole?

Kyllä Suomessa on kokonaisuudessaan mahdollisuuksien tasa-arvo parempi kuin missään muualla maailmassa. Psyykkisille ja fyysisille sairauksillekin tarjolla parempaa hoitoa kuin missään muualla.

Tämä ei pidä paikkaansa. Itse olen vaikeasti psyykkisesti sairas yliopisto-opiskelija ja esim riittävän psykoterapian saaminen on ollut kiven alla, esim nyt olen ilman säännöllistä hoitokontaktia, kun hoitoa ei yksinkertaisesti saa. Pärjään opinnoissa, mutta en kykene opiskelemaan täysipäiväisesti. Itsemurhaa mietin.

Itsemurha ei oo ratkaisu. Elämä on lahja. Mene jonku kanssa käveleen metsään. Kai nyt lääkettä sentään saa.

Ohis: eikö ylimielisyydelläsi ole mitään rajaa? Jotkut masentuneet eivät jaksa viikkoihin edes hampaitaan pestä tai käydä suihkussa ja sinun ensimmäinen ajatuksesi on metsälenkki.

Sano muuta, tuo jankkaaja on uskomaton.

Vierailija
225/327 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä olet ainakin keksimään tekosyitä ja olet tyypillinen esimerkki nykyisistä "hyvinvointivaltioreppanoista" , joiden kaikki ongelmat johtuvat kuulemma siitä, että ei ole maksettu jotain tai tuettu jotain. Tulet mitä todennäköisimmin jatkamaan tuota samaa riman ali sieltä mistä matalin menoa koko elämäsi. Onnea vain valitsemallasi tiellä - tulet sitä tarvitsemaan.

Kirjoittajan tarinaa et tiedä. Hyvä, että sinua ilmeisesti ei ole kaltoinkohdeltu elämässä ja mitä ilmeisimmin olet saanut aina kaiken tarvitsemasi avun, kun kommentoit noin. Silloin kun vastoinkäymisiä tulee, ihmisiä kannattaisi tukea eikä vasta sitten, kun ihminen sairastuu. Sairastaminen tulee yhteiskunnalle kalliiksi etenkin, jos on opintopolku vielä kesken eikä ole löytänyt paikkaansa työelämästä. 

Kyllä se ainakin musta kuulostaa järkevältä, että vastike pienenee ja saadaan näiden työkykyiset työttömät töihin. Viime talvenaki jos jokanen näistä ois ollu auttamassa kolaamaan lunta sillon kun se pahin lumisadekausi oli niin ois varmaan jeesannu esim. keskustassa kulkemista.

No tottakai se sinusta kuulostaa järkevältä. Kiinteistöhuollontyöntekijästä taas ei. Työttömäksi jäätyään hän huomaakin kolaavansa sinun pihaansa palkan sijasta työttömyyskorvauksella.

Keskustan auraaminen kuuluu kunnan vastuulle ja heidän pitää palkata tarpeeksi työvoimaa. Niin yksinkertaista ja työkykyiset työttömätkin poistuvat työttömyystilastoista.

Vierailija
226/327 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan tuo osin totta. Meillä on ihmisiä, joille on itsestäänselvyys että valtio maksaa ja itse ei tarvitse edes yrittää. Turha sitä on kieltää.

Opiskelijoiden dissaaminen taas on vähän hassua. Ei opintotukia niin kauaa saa, että siinä kauheasti löysäiltäisiin. Toki tässäkin olen sitä mieltä, että opiskelijoiden osa-aika työtä pitäisi tukea rakentamalla opinnot niin, että se on mahdollista.

Ylipäänsä sosiaaliturva tarvitsee isoa remonttia, jossa työnteko kannattaa aina ja kaikki pienikin yritteliäisyys on aina plussaa. Ei niin, että vaikkapa osa-aikatyö pahimmillaan vie isompiin ongelmiin kuin makaileminen.

Suomessa on jo tutkitusti olematon työsuhdeturva. Palkat eivät ole nousseet tai työttömyys parantunut, vaikka sitä on perusteltu leikkaamalla niin irtisanomis- kuin sosiaaliturvasta. Edes ne verojen alentamiset eivät tuoneet mitään oleellista muutosta, kuten työantajien kela-maksujen poisto, mitä oikeisto ajoi vuosia sitten.

Tällä menolla yhä useampi - oikeasti - yrittävä nuorempi taho tulee siihen lopputulemaan, että muualla Euroopassa saa paremmat oltavat. Siinähän sitten olette makoilemisinne.

Fakta on se, että vaikka työttömyys- ja sosiaaliturva lopetettaisiin huomisesta lähtien, se palkkaa nosta senttiäkään. Sen sijaan se tulee vaikuttamaan tulevaisuudenuskoon, lastentekoon ja moneen muuhun yhteiskunnan kannalta elintärkeään asiaan.

Sitä on muuten ihan tutkittu millä tasolla suomen sossuturva on, ja se on romanian tasolla, siis saman maan, josta tulee kerjäläiset. Että siinäpä faktaa. Sitten vielä joku hidas miettii miksi syntyvyys on nälkävuosien tasolla ja alempikin. Ei ole töitä joissa järjellinen palkka, ja sossuturva romanian tasolla.

Tietysti suurin osa on hidasälyisiä eikä tajua kokonaiskuvaa, vain oman tilanteen, siksi äänestämiselläkään mikään ei muutu.

Vierailija
227/327 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöisten kirjoittajilla ei ole mitään käsitystä siitä, miten työ- ja opiskeluelämä on muuttunut. Tänä päivänä ei vain kävellä töihin, vaan täytyy täyttää monen sivun hakemuksia ns. helppoihinkin duuneihin ja vaaditaan kokemusta ja koulutuksia lähes kaikkeen. Automatisaatio on lisääntynyt. Työelämä on kiivastahtisempaa ja sirpaleisempaa, kun ennen oltiin samassa paikassa eläkkeeseen asti. Nykyään se on harvinaisempaa, vaan täytyy uudelleenkouluttautua useammin, vaihdella työpaikkoja yms. Osa tekee muutamaakin työtä samaan aikaan. Töitä ei yksinkertaisesti riitä kaikille, ei siihen tarvita kuin tilastojen tsekkaaminen. Työttömiä on reilusti enemmän kuin työpaikkoja. Uskon, että suurin osa työttömistä haluaisi töihin, mutta eivät esimerkiksi ikärasismin, pitkäaikaistyöttömyyden tai sairauksien takia pääse. Osalla ei vaan käy tuuri, vaikka halua olisi kuinka. Kilpailu on kovaa, yhteen työpaikkaan voi olla satoja hakijoita. Työttömyys tutkitustikin altistaa fyysisille ja psyykkisille ongelmille.

Opiskelijoiden vetäminen ja haukkuminen oli tähän todella tyhmää. Opiskelu on TYÖTÄ ja aivoille kuormittavaa, sillä uuden oppiminen vie energiaa ja siihen tarvitaan myös palautumista. Opiskeluun kuuluu usein myös låksyt, tentit, kokeet ja esseet eli vapaa-aika ei ala koulupäivän jälkeen. Lsäksi opiskelijat elävät hyvin pienellä rahalla ja usein lainat niskassa eikä työllistyminenkään ole varmaa. Joka kolmas korkeakouluopiskelija kärsii mielenterveysoireiluista ja yhä nuoremmat joutuu hakemaan eläkkeelle, pääsyynä masennus. Sitten vielä syljetään heidän päälle, kuinka vaan ootte laiskoja ja saamattomia. Miksi halveksimme näin suomalaista koulutusta, joka on maailman kärkiluokkaa (tai ainakin oli) ja josta olemme niin ylpeitä ja jotka haluavat tätä mahdollisuutta käyttää työllistyäkseen tulevaisuudessa?

Ja joo, on näitä marginaalissa eläviä työnvieroksujia, mutta ei heitä oikein kadullekaan voi heittää. Jos näin tehtäisiin, niin meidän turvallisuus heikkenisi ja jokaisen pitäisi olla entistä enemmän varuillaan kaduilla ja kodissaan. Sosiaaliturvan idea on myös suojella meitä rikollisuudelta ja turvata vähäosaistenkin mahdollisuus pysyä hengissä ilman rikollisuutta. Tälläkin hetkellä työttömiltä vaaditaan aktiivista työnhakua ja työmarkkinoiden käytettävissä olemista. Pohjoismaiseen hyvinvointivaltioon kuuluu, että kaikista pidetään huolta ja mulle se on ainakin ylpeyden aihe. Monelle ei ilmeisesti ole. Näille suosittelen reissua maihin, missä köyhät on oikeasti kaduilla. Se ei ole kivaa katsottavaa.

Terveisin, masennuksen, burn outin ja parin muun sairauden läpikäynyt (edelleen käyn läpi) nuori aikuinen joka on kokenut myös tahtomattaan työtömyyden ja nyt on päässyt siihen kuntoon, että on löytänyt ihanan alan ja pystyy opiskelemaan. Ilmeisesti sekään ei sit riitä.

Vierailija
228/327 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös irtisanomissuoja on heikompi kuin useimmissa Euroopan maissa.

Vierailija
229/327 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä monet vissiin haluaa suomeen semmoisen yhteiskunnan missä ei juuri tukia saa, eli joudut olemaan kokoajan jossain hanttihommissa kerjäten töitä, pelätä joka kk saatko vuokrarahat, saatko edes kämppää, millä elät kuukauden jne jne. Kuulostaa hirveältä. Ihan kuin jossain Britanniassa.

Vierailija
230/327 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistää kyllä suututtamaan tuo työttömien ja opiskelijoiden jatkuva syyllistäminen ja haukkuminen. Olen ollut työttömänä lukion jälkeen vuosia, lukuisista hauista huolimatta en ole saanut työpaikkaa saati opiskelupaikkaa. Ilman koulutusta kun nykyisin ei vain pääse minnekään töihin, etenkään pienellä paikkakunnalla. Ja ei, minulla ei ole varaa muuttaa johonkin toiseen kaupunkiin tuosta noin vain. Ei ole esimerkiksi rikkaita vanhempia, jotka tukisivat taloudellisesti millään tavalla. Mitään ei jää säästöön. Ei ole varaa autoon eikä ajokorttiin, ei kipu- tai migreenilääkkeisiin. Hammaslääkärissä pitäisi käydä, kun hampaassa on reikä, mutta olen viivytellyt asiaa jo kohta puoli vuotta miettien, että mistä repisin rahat. Vaatteita ostelen luokkaa "kerran kesässä" sen yhden paidan, ja sekin saa maksaa max pari kymppiä. Työkokeilussa olen käynyt jo sen hyväksytyn 12 kuukautta. 

Ihmiset kysyvät että mitä teen kaikella tällä vapaa-ajalla, ja kurja totuus, jota hävettää sanoa, on että en juuri mitään (järkevää). Käyn päivittäin katsomassa netistä työpaikkoja, kaupassa sen kerran viikossa, kävelyllä sen minkä jaksan kulkea. Keskustaan ei yleisesti ole asiaa, kun sinne on melkein parikymmentä kilometriä matkaa ja jokaista bussimatkaa pitää harkita. Pyörään ei ole varaa. Tykkäisin harrastaa jotakin, vaikkapa uimista, mutta siihen ei ole varaa. Kesällä voisi käydä rannalla, mutta ei ole varaa edes niihin säälittäviin uikkareihin, ellen halua nipistää ruoasta tai siitä uudesta vaateparresta kauhtuneiden tilalle. Käytännössä kaikkeen vastaus on, että ei ole varaa, ei ole varaa, ei ole varaa. Ja sitten ihmiset vikisevät että kaikki on vain asenteesta kiinni ja ihmiset laiskistuvat työttöminä, asuen tyytyväisinä veronmaksajien elätettävänä. En tiedä mitä tukia nämä muut ihmiset sitten olevinaan nostelevat, kun meillä väitetään olevan niin hyvä laiskanpulskea elämä. Että kiitos ihan vit*sti kaikesta ylenkatseesta. 

Lisään tähän vielä senkin, että on tosi mukava tietää, että kun joskus sen opiskelupaikan saan, niin siitäkin tullaan minua syyllistämään. Nykyisin kuitenkin eläkeikä on aika korkealla ja kenties nousee vain, joten eiköhän suurin osa näistä "yhteiskunnan varoilla loisivista" opiskelijoista maksa oman tulevan työuransa aikana menot takaisin?

Ja vielä tuli mieleen, nyt kun vauhtiin pääsen, että kaikenlaisia män ttejä tällä palstalla on, eikä se minua juuri yllätä tietysti, mutta kaikista tyhmimpiä ovat ne, jotka sanovat että työttömien tuet pitäisi poistaa. Olen vain 22v. ja minäkin tiedän, millaisia vaikutuksia sillä olisi. Työtön olisi kohta myös koditon ja ruuaton, kerjääjät lisääntyisivät kaduilla ja ennen pitkää syntyisi slummiyhteisöjä niin kuin jossain Intiassa. (No, Suomessa ympäristöolosuhteiden vuoksi tällaiset yhteisöt kenties pysyisivät pieninä: jos nälkä tai sairaus ei vie, niin sitten kylmyys.)  Kulkutaudit lisääntyisivät, ja leviäisivät myös "menestyjiin", eli työtä tekeviin, terveisiin yksilöihin. Opiskelemaan pääsisi vain, jos siihen on vanhemmilla varaa, eli eliitti saisi vielä enemmän kuin nyt jo saa. Tai itsellä olla kovapalkkainen duuni opiskelun ohessa, mikä on myös jokseenkin epärealistista.

Miksiköhän edes viitsin tämän romaanin kirjoittaa kun ketään ei kiinnosta kumminkaan lukea. No jaa, saattepahan sanoa että siellä se työtön taas laiskottelee ja että kirjoittelen teidän piikkiin.

Vierailija
231/327 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

artikkelin (luulo)asenneongelma kirjoitti:

joku ongelma kun yleistää, tietenkään mikäli kirjoittajan osaamistaso ja ajatusten kulku on tuota luokkaa; sitä suu markkinapullan kanssa huutaa sitten ennen,

- pitäsikö yhteiskunnan kustantaa se että verotulot valuvat ulkomaille?

- prganisaatioiden verosuunnittelu ei muuttuisi vaikka yhteisöveroa laskettaisiin kilpaillakseen muiden maiden kanssa kuten viinan hintakilpailussa ja/ tai halpamaiden kanssa,

- miksi sinun organisaation pitäisi saada lisää orjatyövoimaa, jotta voisit nostella osinkoja, katsoa mustasukkaisen kilpailijoiden katteita, kun perusyrittäjyyden läksyt ovat jääneet tekemättä?

- luuletko että eletään 1950,60 -luvulla, feodaaliajassa tai rauta-ajalla?

- nyrppiikö kun on joutunut hallituksesta paitsioon, omien edellisen hallitusten tekosien jälkeen?

- osaamattomuus näkyy siellä heikkojen perustelujen ja epämääräisten analyysien osiin tukeutumisena kuin oljenkorteen,

En tiedä missä kaunaisella 50-luvun kommunisti-ihannointiajalla sinä elelet mutta (opetettu) ideologinen kauna sinua menestyneempiä kohtaan on aika huono tapa suunnitella yhteiskuntaa. Yhteiskunta tarvitsee toimiakseen monenlaisia resursseja, rikkaita, duunareita ja virkamiehiä ja valtio-omisteisuus ei ole missään toistaiseksi korvannut omistavaa luokkaa onnistuneesti joten tuskin sitä suomeenkaan tarvitsee yrittää väkisin kehittää. 

Suomalainen systeemihän on siitä erikoinen, että tänne on onnistuttu haalimaan kaikki huonoimmat puolet sekä kapitalismista että kommunismista. Veroja maksetaan paljon, mutta niille ei saa vastinetta. Maakunnissa työt ja rahat menevät suhteilla, ei ahkeruudella tai meriiteillä. Sosiaaliturva olematon, mutta yritysturva tapissaan - miljardeja euroja yritystukia, mutta vanhukset yksin, ilman hoitoa kodeissaan. Työttömät tekevät ironisesti ilmaista työtä, vailla eläkekertymää yms. Valtio maksaa toimeentulotuet ja yritykset korjaavat voitot ko. toiminnasta.

Listaa voi jatkaa loputtomiin.

Fiksuin viesti mitä olen lukenut tältä palstalta koskaan.

Vierailija
232/327 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhusten hoidossa on paljon avoimia työpaikkoja.

Mutta eivät ne kelpaa, kun saa aikuisten päiväkeskuksessa eli opinnoissa toisten rahoilla hengailla nelikymppiseksi.

Jos tuet otettaisi pois, olisi näidenkin pakko tehdä töitä eikä maahan...ttoa tarvittaisi.

Miten ennen kaikki työ kelpasi suomalaisille?

Vierailija
233/327 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eivät ne kelpaa, kun saa aikuisten päiväkeskuksessa eli opinnoissa toisten rahoilla hengailla nelikymppiseksi.

Jos tuet otettaisi pois, olisi näidenkin pakko tehdä töitä eikä maahan...ttoa tarvittaisi.

Miten ennen kaikki työ kelpasi suomalaisille?

Vanhusten hoitoonkin tarvitaan koulutus. Kaikki työ kelpaisi minulle, mutta minä ilman oikeaa koulutusta en kelpaa työnantajille. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää? Ennen ehkä otettiin töihin luottavaisemmin, mutta nyt tarvitaan pätevyys.

Vierailija
234/327 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Kroppa ei kestä enää. Viimeisinä vuosina loma-aika on tarkoittanut vain työttömyysjaksoa, joka sekin on hyvin stressaava ja jatkuvasti jäytää odotus, jossa edelliset työnantajat ottaa äkillisesti yhteyttä sijaistarpeen takia. Elämää ei voi suunnitella ja silloinkin kun voi, maksimi on aina kolmen kuukauden määräaikainen sopimus jota sitten jatketaan taas jos ja kun tarvetta tulee. Usein tuleekin. Mutta jatkuva epätietoisuus ja tehtävästä toiseen loikkiminen kymmenen vuoden ajan on tehnyt sen, että raja on tullut vastaan. On helppo tuomita, jos itse kuuluu niihin onnekkaisiin, joilla on selvempiä säveliä tai mahdollisuudet työllistyä pysyvästi eikä pompita vain keikoista keikkoihin.

Vierailija
235/327 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veroja maksetaan paljon, mutta niille ei saa vastinetta.

Sanoo henkilö kodissaan missä ei ole ikkunoissa kaltereita kun Suomi on maana niin turvallinen. Ja käy tänään ehkä vielä iltakaupassa huolletussa tieinfastruktuurissa missä ei tarvitse pelätä että auto hajoaa alta. Tai jos meneekin pyörällä ja taittaa jalkansa, pääsee päivystykseen ilman että tarvitsee maksaa heti kymppitonnien laskua.

Sinä olet vain ikäsi elänyt pumpulissa etkä osaa arvostaa niitä vapauksia mitä sinulla Suomessa on. Muuta kiittämätön vaikka Afrikkaan pariksi vuodeksi ja tule sitten tänne itkemään Suomen veroista uudestaan.

Vierailija
236/327 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

artikkelin (luulo)asenneongelma kirjoitti:

joku ongelma kun yleistää, tietenkään mikäli kirjoittajan osaamistaso ja ajatusten kulku on tuota luokkaa; sitä suu markkinapullan kanssa huutaa sitten ennen,

- pitäsikö yhteiskunnan kustantaa se että verotulot valuvat ulkomaille?

- prganisaatioiden verosuunnittelu ei muuttuisi vaikka yhteisöveroa laskettaisiin kilpaillakseen muiden maiden kanssa kuten viinan hintakilpailussa ja/ tai halpamaiden kanssa,

- miksi sinun organisaation pitäisi saada lisää orjatyövoimaa, jotta voisit nostella osinkoja, katsoa mustasukkaisen kilpailijoiden katteita, kun perusyrittäjyyden läksyt ovat jääneet tekemättä?

- luuletko että eletään 1950,60 -luvulla, feodaaliajassa tai rauta-ajalla?

- nyrppiikö kun on joutunut hallituksesta paitsioon, omien edellisen hallitusten tekosien jälkeen?

- osaamattomuus näkyy siellä heikkojen perustelujen ja epämääräisten analyysien osiin tukeutumisena kuin oljenkorteen,

En tiedä missä kaunaisella 50-luvun kommunisti-ihannointiajalla sinä elelet mutta (opetettu) ideologinen kauna sinua menestyneempiä kohtaan on aika huono tapa suunnitella yhteiskuntaa. Yhteiskunta tarvitsee toimiakseen monenlaisia resursseja, rikkaita, duunareita ja virkamiehiä ja valtio-omisteisuus ei ole missään toistaiseksi korvannut omistavaa luokkaa onnistuneesti joten tuskin sitä suomeenkaan tarvitsee yrittää väkisin kehittää. 

Suomalainen systeemihän on siitä erikoinen, että tänne on onnistuttu haalimaan kaikki huonoimmat puolet sekä kapitalismista että kommunismista. Veroja maksetaan paljon, mutta niille ei saa vastinetta. Maakunnissa työt ja rahat menevät suhteilla, ei ahkeruudella tai meriiteillä. Sosiaaliturva olematon, mutta yritysturva tapissaan - miljardeja euroja yritystukia, mutta vanhukset yksin, ilman hoitoa kodeissaan. Työttömät tekevät ironisesti ilmaista työtä, vailla eläkekertymää yms. Valtio maksaa toimeentulotuet ja yritykset korjaavat voitot ko. toiminnasta.

Listaa voi jatkaa loputtomiin.

Fiksuin viesti mitä olen lukenut tältä palstalta koskaan.

Mitä nyt viesti sattui olemaan vain aivan täyttä soopaa. Tähän "olemattomaan" sosiaaliturvaan Suomi käyttää suhteellisesti eniten rahaa maailmassa. Samaten nämä "miljardien" yritustuet ovat lähinnä sitä, että jotain verotetaan vähemmän ja suoraa tukea n. yksi miljardi, joka sosiaalimenoihin verrattuna suorastaan mitätön summa. Joka kerta jaksan yllättyä, että tästä maasta oikeasti löytyy ihmisiä, jotka ovat oikeasti niin tyhmiä ja aivotoiminnaltaan aivokuolleeseen verrattavia ,että vakavissaan uskovat ja toistavat näitä "Suomen sosiaaliturva on Romanian tasolla" juttuja. Onneksi olkoon tyhmyydellänne ei todella ole rajoja.

Vierailija
237/327 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et pääse töihin edes telemarkkinointiin tai mainoksien jakajaksi niin siinä vaiheessa voi jo vilkaista peiliin. Näille tämmösille aloille ei paljoa vaadita hakijalta.

Eikä myöskään paljoa anneta. 6-8 tunnin päiviä joissa pelkkä provikkapalkka jossa saa säkällä 100 euroa kuussa palkkaa. Sitten ihmetellään miksi ei halukkaita työntekijöitä ole. Telemarkkinointifirmoista 99,95% ovat kaikki huijausyrityksiä jotka menee noin vuodessa nurin, palkkaavat alaikäisiä kesätyöläisiä puhelinmyymään Aku Ankkoja ja sitten nämä kesätyöläiset saavat työnteostaan käteen muutamia kolikkoja.

Vierailija
238/327 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu sehän ei aiheuta ongelmia ollenkaan kun kouluttamaton ja epäsosiaalinen Raksa-Pate menee vanhuksia hoitamaan. Tai joku kielitaidoton ma.ahanmu.uttaja.

Vierailija
239/327 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämmöisten kirjoittajilla ei ole mitään käsitystä siitä, miten työ- ja opiskeluelämä on muuttunut. Tänä päivänä ei vain kävellä töihin, vaan täytyy täyttää monen sivun hakemuksia ns. helppoihinkin duuneihin ja vaaditaan kokemusta ja koulutuksia lähes kaikkeen. Automatisaatio on lisääntynyt. Työelämä on kiivastahtisempaa ja sirpaleisempaa, kun ennen oltiin samassa paikassa eläkkeeseen asti. Nykyään se on harvinaisempaa, vaan täytyy uudelleenkouluttautua useammin, vaihdella työpaikkoja yms. Osa tekee muutamaakin työtä samaan aikaan. Töitä ei yksinkertaisesti riitä kaikille, ei siihen tarvita kuin tilastojen tsekkaaminen. Työttömiä on reilusti enemmän kuin työpaikkoja. Uskon, että suurin osa työttömistä haluaisi töihin, mutta eivät esimerkiksi ikärasismin, pitkäaikaistyöttömyyden tai sairauksien takia pääse. Osalla ei vaan käy tuuri, vaikka halua olisi kuinka. Kilpailu on kovaa, yhteen työpaikkaan voi olla satoja hakijoita. Työttömyys tutkitustikin altistaa fyysisille ja psyykkisille ongelmille.

Opiskelijoiden vetäminen ja haukkuminen oli tähän todella tyhmää. Opiskelu on TYÖTÄ ja aivoille kuormittavaa, sillä uuden oppiminen vie energiaa ja siihen tarvitaan myös palautumista. Opiskeluun kuuluu usein myös låksyt, tentit, kokeet ja esseet eli vapaa-aika ei ala koulupäivän jälkeen. Lsäksi opiskelijat elävät hyvin pienellä rahalla ja usein lainat niskassa eikä työllistyminenkään ole varmaa. Joka kolmas korkeakouluopiskelija kärsii mielenterveysoireiluista ja yhä nuoremmat joutuu hakemaan eläkkeelle, pääsyynä masennus. Sitten vielä syljetään heidän päälle, kuinka vaan ootte laiskoja ja saamattomia. Miksi halveksimme näin suomalaista koulutusta, joka on maailman kärkiluokkaa (tai ainakin oli) ja josta olemme niin ylpeitä ja jotka haluavat tätä mahdollisuutta käyttää työllistyäkseen tulevaisuudessa?

Ja joo, on näitä marginaalissa eläviä työnvieroksujia, mutta ei heitä oikein kadullekaan voi heittää. Jos näin tehtäisiin, niin meidän turvallisuus heikkenisi ja jokaisen pitäisi olla entistä enemmän varuillaan kaduilla ja kodissaan. Sosiaaliturvan idea on myös suojella meitä rikollisuudelta ja turvata vähäosaistenkin mahdollisuus pysyä hengissä ilman rikollisuutta. Tälläkin hetkellä työttömiltä vaaditaan aktiivista työnhakua ja työmarkkinoiden käytettävissä olemista. Pohjoismaiseen hyvinvointivaltioon kuuluu, että kaikista pidetään huolta ja mulle se on ainakin ylpeyden aihe. Monelle ei ilmeisesti ole. Näille suosittelen reissua maihin, missä köyhät on oikeasti kaduilla. Se ei ole kivaa katsottavaa.

Terveisin, masennuksen, burn outin ja parin muun sairauden läpikäynyt (edelleen käyn läpi) nuori aikuinen joka on kokenut myös tahtomattaan työtömyyden ja nyt on päässyt siihen kuntoon, että on löytänyt ihanan alan ja pystyy opiskelemaan. Ilmeisesti sekään ei sit riitä.

Samaa mieltä ja yhteiskunta on muuttunut kovaksi. Kamalat vaatimukset työnantajilla ja haetaan yli ihmistä ja ilmaistyövoimaa. Samaan aikaan köyhiä veetuttaa rikkaiden kuten kansaedustajien itselleen määräämät tuet niin että kuinka eriarvoisia voi ihmiset olla. Puhuu vähän aikaa paskaa siellä saa niin ruhtinaalliset sosiaalituet ettei voi ymmärtää. Saa nappia painamalla vaan eikä tarvitse olla edes paikalla. Suomeen on rahaa ottaa elättejä siis suurin osa elintasoelättejä jotka eivät tee täällä yhtään mitään ja suomalaisten pitäisi pers suoli pitkällä elättää ne. Ne koko ajan skypessä jaaraavat mongertajat istuvat terveyskeskuskessa koko ajan niin että kun harvoin käy niin ei meinaa suomalainen päästä ollenkaan sinne. 

Vierailija
240/327 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikonaan opiskelijana ihmettelin kyllä, miksei opiskelijalla ole koskaan lomaa. Työntekijöillä oli vuosilomaa viisi tai kuusi viikkoa kuussa, mutta opiskelijana jouduin paahtamaan koko tutkinnon ajan ilman lomia. Opiskelin 80-luvun täystyöllisyysaikoina, töitä oli aina sekä kesäksi että joululoman ajaksi. Miksi ei opiskelija olisi välillä tarvinnut lepoakin siinä kuin muutkin ihmiset?