Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää ihmiset, jotka elävät ”tili tuli tili meni”-elämää!

Vierailija
05.07.2019 |

Ärsyttää kuunnella työpaikalla ihmisten jatkuvaa kitinää, kun rahat eivät riitä. Monet eivät voi jäädä sairaana kotiin, kun ensimmäinen sairauspäivä on palkaton (kenen talous ei kestä yhden palkkapäivän menetystä?!). No kannettu vesihän ei kaivossa pysy. Vaikka näille ihmisille antaisi kuinka paljon rahaa, niin kohta olisivat taas PA. Kun sitten taas yhden kerran kuuntelin niitä näitä paasauksia, niin kävi ilmi, että työkaveri oli tilaillut 150€ pizzaa kuukauden aikana kotiin, kun ei aina jaksa tehdä ruokaa. Ja kyseessä ala, jolla palkat eivät ole isot, mutta järkeä käyttämällä saa helposti rahaa säästöön. Miten joku voi olla niin riippuvainen palkkapäivistä? Minä pärjäisin puoli vuotta hyvin ilman, että tulisi yhtään palkkaa.

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihan hyväpalkkaisissa it-alan töissä, ja silti monet kollegat valittavat vähintään tyyliin "no ei näillä palkoilla zzz (jokin tekeminen tai ostaminen)", ja odottavat palkkapäivää. Ja heidän palkkansa on varmasti vähintään luokkaa 4000-5000e! Jättää aika sanattomaksi.

Vierailija
62/101 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kyse ei ole järjestä- tiedän kyllä tasantarkkaan, miten elää ja olla, jotta minimitukeni riittäisi. Mutta, ihmisenä- mulla on tarpeita, ja ne maksavat rahaa. 

Esimerkiksi lääkkeeni maksavat viitisenkymppiä kuussa. Siihen päälle vaikkapa joku rautakuuri, niin summa onkin yhtäkkiä seitsemänkymppiä. Oho, mites se nyt tolleen? 

Tätä samantyylistä rahanmenoa on niin paljon, etten pysy mitenkään perässä. Ja ns. turhuudetkin kuuluvat normaaliin elämään- kuluneella viikolla tuhlasin kympin, kun ostin lapselle ison paketin muovailuvahaa alesta. Ei ainakaan lasten kanssa voi elää niin, etteikö koskaan ostaisi mitään ostoslistan ulkopuolelta! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap vihjannut työkavereillesi hienovaraisesti, että rahaa voi käyttää myös järkevästi?

Vierailija
64/101 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ihan hyväpalkkaisissa it-alan töissä, ja silti monet kollegat valittavat vähintään tyyliin "no ei näillä palkoilla zzz (jokin tekeminen tai ostaminen)", ja odottavat palkkapäivää. Ja heidän palkkansa on varmasti vähintään luokkaa 4000-5000e! Jättää aika sanattomaksi.

Tuota kuulee koko ajan. Ihmisillä on omakotitalot, lapsilla harrastuksia ja rahat eivät riitä. Ehkä nyt sitten riittävät, kun yksilläkin ovat lapsoset lentämässä pesästä.

Vierailija
65/101 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kyse ei ole järjestä- tiedän kyllä tasantarkkaan, miten elää ja olla, jotta minimitukeni riittäisi. Mutta, ihmisenä- mulla on tarpeita, ja ne maksavat rahaa. 

Esimerkiksi lääkkeeni maksavat viitisenkymppiä kuussa. Siihen päälle vaikkapa joku rautakuuri, niin summa onkin yhtäkkiä seitsemänkymppiä. Oho, mites se nyt tolleen? 

Tätä samantyylistä rahanmenoa on niin paljon, etten pysy mitenkään perässä. Ja ns. turhuudetkin kuuluvat normaaliin elämään- kuluneella viikolla tuhlasin kympin, kun ostin lapselle ison paketin muovailuvahaa alesta. Ei ainakaan lasten kanssa voi elää niin, etteikö koskaan ostaisi mitään ostoslistan ulkopuolelta! 

Minimituella, eli toimeentulotuella, eläville maksetaan lääkekulut. Eli oikeasti sulle ei tullut 70e menoja, vaan 20e (koska luontaistuotteita ei tietenkään makseta, vain lääkkeet).

Vierailija
66/101 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä tosi surullista kun töissä tulee vastaan asiakkaita, joilla aina rahat vähissä, muttei minkäänlaista tajua miten se raha kannattaisi käyttää. Esim viikon päästä saa rahaa, nyt 15e käytössä. Käyn hänen puolestaan kaupassa, ehdotan jos tehtäisiin vaikka makaronilaatikkoa. Ei käy, kun pitää saada einespitsat. Tavaraa tilataan ties mistä, nettiin, kanavapaketteihin menee yli 100e kuussa jne.

Loppuuhan se raha aina tällä tyylillä kun tulot ovat pienet. Joku rahankäyttö ja säästämiskurssi olisi hyvä olla pakollinen kaikille yläkouluikäiselle tai esim Kelan kautta pystyisi hakeutumaan sellaiselle.

Vierailija
67/101 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni elämäni on hyvin vaikka on ollut suuriakin koettelemuksia. Olen kääntänyt ne vahvuudeksi ja kestävyydeksi.

Hieman pyöreät ihmiset ovat heitä, jotka eivät anna toisten vaikuttaa itseensä, jotka tietävät keitä he ovat, ja jotka ovat ylpeitä persoonallisuudestaan.

Hieman pyöreät ihmiset tuntevat itsensä eivätkä anna toisten muuttaa itseään.

Hieman pyöreät ihmiset tietävät epäonnistumisen tuovan mukanaan kokemuksen, ja että jokainen kokemus on uusi tapa tietää mitä olemme tehneet hyvin, mitä olemme tehneet huonosti, ja mitä meidän pitää tehdä nyt jotta voimme kulkea eteenpäin.

Ilman lihomista ei ole menestystä. Ilman läskiä poljemme paikallamme. Ilman hyllyvää mahaa emme voi tulla itsevarmoiksi.

SIKSI TILAAN PIZZAA 500 EUROLLA KUUSSA

Vierailija
68/101 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei muuten ärsytä, mutta sitten kun nämä samat ihmiset neuvovat minimitukien varassa olevia miten näiden pitäisi elää, ja miten saavat liikaa tukia jos ostavat sitä ja tätä.

Vierailija
69/101 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki palkka menee kahdessa viikossa. Asuntolaina, bensa, autoverot/vakuutukset, puhelin/netti, asunnon lämmitysöljy, sähkö, vesi, tonttivuokra, kiinteistövero, sakokaivon tyhjennys, nuohous, ylipäätään kunnossapito ja korjaus, ruoka, välttämättömät lääkkeet ja lääkärissäkäynnit, sikspäkki lonkeroa /kk, ja loput rahat hakeekin sitten täysi-ikäinen lapsi kun "kaapissa ei ole mitään syötävää". Sitten hän ostaa antamallani ruokarahalla leipää jonka kilohinta on 16e, lattekahveja mukaan kiskalta, ja lopuilla helkkarin kalliita pähkinöitä, ja parin päviän päästä ollaan taas käsi ojossa.

Voin sanoa että kaikki menee eikä riitäkkään :D

Tähän auttaa kun lapsi pyytää rahaa ruokaan, että käyt kaupassa ja viet ruokakassin ovelle.

Vierailija
70/101 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minimituella, eli toimeentulotuella, eläville maksetaan lääkekulut. Eli oikeasti sulle ei tullut 70e menoja, vaan 20e (koska luontaistuotteita ei tietenkään makseta, vain lääkkeet).

Minimitukeni eli kuntoutustuki, vuokran jälkeen käteen jää 500€, eikä makseta mitään lääkkeitä. 

Muitakin minimitukia on olemassa kuin toimeentulotuki. Toimeentulotukea voi saada, jossei ole ensisijaista tukimuotoa voimassa muualla. 

Vierailija
71/101 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku viitsii ärsyyntyä muiden ihmisten elämästä ja valinnoista?

Se ärsyyntyminen aiheuttaa vaan kurjan olon ja vie energiaa omasta elämästä.

Se ärsyyntyminen ei muuta tilannetta millään tavalla. Ehkä saattaa aiheuttaa stressiperäisiä sairauksia sille ärsyyntyjälle ja heikentää ärsyyntyjän läheisten elämänlaatua. Mutta miksi kukaan sellaista haluaisi omaan elämäänsä.

Minua ärsyttää siksi että kun Tiina ja Tahvo ovat taas käyttäneet koko palkkarahansa ilman mitään säästöjä johonkin luksukseen johon ei olisi ollut varaa, he tulevat ruinaamaan minulta lainaa tai sitten valittavat viimeisen viikon ennen palkkapäivää päivittäin miten ruokavalio koostuu nyt vain makaronista tai ei ole rahaa maksaa lääkkeitä kun oli pakko saada se viiden sadan laukku tai uusi kotiteatterijärjestelmä NYT eikä säästää. Muuten ei kiinnostaisi mutta kun tuo toistuu aivan jatkuvasti tällaisten kädestä suuhun-ihmisten kanssa. 

Vierailija
72/101 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pärjäisit vain puolivuotta ilman palkaa ja arvostelet muita? Esim. jos sairastuu esim. syöpään saattaa joutua olemaan toista vuottakin lähes tuloitta. Entä erossa sitten siinäkin saattaa mennä enemmän kuin puolivuotta, että saa esim. asunnon myytyä ja joutuu maksamaan kahden asunnonkuluja ja jos sattuu olemaan lapsia elatusasioissa saattaa menne myös se yli vuosi, jne Miten olet nämä asiat järjestänyt? Sillä säästöt on tosiaan syöty aika nopeasti näissä elämän "yllätyksissä".

Mikä on tämä "lähes tuloitta"? Sairauspäivärahaa saa tulojen mukaan vuoden ajan, yrittäjätkin, jopa pienemmällä omavastuuajalla. Ihan hyvin siinä pärjäilee jos talous ei ole venytetty pennilleen tulojen mukaan, kuten ei koskaan pitäisi juuri tuon vuoksi. Tulojen mukaan eläminen ei muuten tarkoita, että kaikki tulot käytetään joka kk viimeistä penniä myöten.

Vierailija
73/101 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minimitukeni eli kuntoutustuki, vuokran jälkeen käteen jää 500€, eikä makseta mitään lääkkeitä. 

Muitakin minimitukia on olemassa kuin toimeentulotuki. Toimeentulotukea voi saada, jossei ole ensisijaista tukimuotoa voimassa muualla. 

Noiden tietojen perusteella olet kyllä oikeutettu toimeentulotukeenkin. Sitä saa jos jää laskennallisesti alle minimirajojen, ja kun sinulta huomioi vuokran lisäksi vielä sähkölaskun, veden, kotivakuutuksen sekä nuo lääkekulut, jää vajetta varmasti useampi kymppi. Yksin asuvalla kun noiden laskujen jälkeen pitää jäädä käteen vajaa 500e, ja sinulla ei jää.

Vierailija
74/101 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin osallistun kitinään, vaikka omistusasunto, mökki ja vene täysin maksettu, osakesalkku ja tili pullottavat. Ei sitä kehtaa olla valittamatta, kun muut valittavat. Yrittäisivät vain lainata rahaa.

Sama :D köyhille ja elämänhallintaongelmaisille ei kannata vihjata edes että itsellä olisi tarpeeksi rahaa, muuten alkaa se vikinä miten en voi auttaa kun lapsi näkee nälkää jne. Omat rahat pössytetään savuna ilmaan tai vast.

Vierailija
75/101 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen paljon luottotiedottomia toimeentulotukiasiakkaita, joilla säästämiseen ei ole mitään motiivia, kun se on käytännössä mahdotonta. Toisaalta heidän päihdeongelmansa estäisi sen muutenkin. Ap:n tutut kuitenkin käyvät töissä. Hän todennäköisesti halveksuisi minuakin, koska laitan niin paljon säästötilille, ettei elämiseen jää hirveästi ja siksi voi ulkopuolisen silmin näyttää, että olen tuhlannut palkkani, kun ei ole varaa lähteä työpaikan baarireissulle tms.

No eihän tässäkään mitään järkeä ole. Elämästä voi nauttia ja silti säästää. Säästä vähemmän, elä enemmän. Mikä muuten on niin tärkeä säästökohde, että sen takia täytyy pihistellä?

Nettopalkkani on 1300 ja vuokrani 700, että trallallaa.

Unohdit asumistuen määrän, noh, sellaista sattuu 🙄.

Niin unohdinkin muuten, 198 e.

Eli tonni jää vuokran jälkeen, mikä siis on ongelma. Itse tällä hetkellä työttömänä ja kun vuokra on maksettu niin tilille jäi 100 euroa. Siitä sitten maksetaan netti ja loppurahoilla ruokaa. Säästöön ei kumma kyllä jää.

Vierailija
76/101 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lääkkeet maksetaan, jos vain jaksat hakea sitä toimeentulotukea ja toimittaa kuitit Kelaan. Lääkkeiden ja asumisen jälkeen pitää jäädä se 500, perheellisellä hieman enemmän. Se on aika puhtaasti laskennallinen etuus.

Vierailija
77/101 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna muiden elää niinku haluavat. Mitäpä se sun napaasi kaivelee. Ala elää omaa elämääsi.

Huvittavaa miten persaukiset ulisijat tulee heti tänne puolustelemaan törsäilyään: "hanki oma elämä", "mitä se sun persausta kutittaa?". Teidän typerysten typeryyttä tässä tapauksessa vielä korostaa se, että ette edes itse sitä huomaa. Saahan sitä käyttää rahansa vaikka peräröörin pyyhkimiseen, mutta turha sit kitistä jos rahat loppuu kesken kuun.

Vierailija
78/101 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen paljon luottotiedottomia toimeentulotukiasiakkaita, joilla säästämiseen ei ole mitään motiivia, kun se on käytännössä mahdotonta. Toisaalta heidän päihdeongelmansa estäisi sen muutenkin. Ap:n tutut kuitenkin käyvät töissä. Hän todennäköisesti halveksuisi minuakin, koska laitan niin paljon säästötilille, ettei elämiseen jää hirveästi ja siksi voi ulkopuolisen silmin näyttää, että olen tuhlannut palkkani, kun ei ole varaa lähteä työpaikan baarireissulle tms.

No eihän tässäkään mitään järkeä ole. Elämästä voi nauttia ja silti säästää. Säästä vähemmän, elä enemmän. Mikä muuten on niin tärkeä säästökohde, että sen takia täytyy pihistellä?

Nettopalkkani on 1300 ja vuokrani 700, että trallallaa.

Unohdit asumistuen määrän, noh, sellaista sattuu 🙄.

Niin unohdinkin muuten, 198 e.

Eli tonni jää vuokran jälkeen, mikä siis on ongelma. Itse tällä hetkellä työttömänä ja kun vuokra on maksettu niin tilille jäi 100 euroa. Siitä sitten maksetaan netti ja loppurahoilla ruokaa. Säästöön ei kumma kyllä jää.

Miksi et hae toimeentulotukea itkemisen sijaan? Onko kuitenkin säästöjä joita voit käyttää...?

Vierailija
79/101 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos on elämä niin siihen menee rahaa. Jos taas oma elämä koostuu kateellisina toisten elämän seuraamisesta sivusta niin ei kai siinä kulutakaan.

Jos joku on niin älykääpiö, että haluaa mussuttaa 150€ edestä pizzaa kuussa, niin pitäköön edes turpansa kiinni jos rahat loppuu ennen aikojaan.

Vierailija
80/101 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuo ärsyttää vasta siinä vaiheessa, kun aletaan kerjäämään säästäväisiltä sukulaisilta ja kavereilta rahaa siihen omaan kulutusjuhlaan, kun on ostettu liian kallis asunto ja sitten ei olekaan varaa "kaikkeen muuhun". Omat rahat saa tuhlata miten haluaa, mutta en tajua, miten kehdataan olla niin itsekkäitä, että pyydetään sitten muilta. Ja sitten pahoitetaan mieli, kun rahaa ei saakaan.